024pr schreef :
Over het krengen: om de doorvaarthoogte terug te brengen tot 8,5 meter, moet je ruim 30 graden schuinhangen. Bij 10-15 graden gebeurt er eigenlijk nog niets. Als je zo schuin hangt, dan hangt het topje van de mast 5.27 meter buiten de boot. Leuk idee (sowieso een leuk rekensommetje!), maar klinkt niet als een haalbaar plan.
Of het haalbaar is kan ik niet beoordelen. Ik weet wel dat ik onze Varianta 65 zo nu en dan 30 graden helling geef d.m.v. ballast trim om ergens onder door te komen. Daarvoor is voldoende om alle zooi aanboord aan 1 kant te leggen en de bemanning aan diezelfde zijde in de kuip te laten plaatsnemen. Zeilen zijn gestreken.
Solo leg ik te weinig gewicht in de schaal. In de laatste geval word gewicht aan een val gehangen en uitgeboomd met de spiboom. Je hebt dan wel serieus wat gewicht nodig om uit te bomen. Je zou ook je giek uit kunnen bomen en daar gewichten aan hangen. (Komend weekend ga ik weer onder de Moerdijkbrug door.)
Het zijn allemaal dingen die tegenwoordig niet veel gedaan worden. Als te avontuurlijk gezien worden. Dat wel. Maar Newton doet dezer dage het nog net zo goed als toen. Ik vind hetzelf gewoon leuk om het uit te zoeken en te bedenken, en omdat het kan.
Boten met een mast van minder dan 9 meter ken ik eigenlijk niet, zonder uit te komen bij een Valk (en wat doe je daarmee onder de Moerdijkbruggen??) of een Drascombe. Jammer maar helaas.
Vooral oudere bootjes zouden je nog wel eens kunnen verrassen wat dat betreft. Tegenwoordig is het volgens mij de trend meer te overtuigen.
De Beneteau First 18 kan onder Moerdijkbruggen door (indien de juiste opening gekozen word (bij Urgje ging dat een keer mis)).
Perry