Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 07 juni 2024 06:02 #1564620

nardus schreef :
Ik sta op het punt een boor te kopen in de UK en heb zojuist even gebeld met :

Douane landelijk boten team - 088-157 53 55

Er moet dus 21% btw betaald worden over het factuurbedrag wat ik ervoor betaal, factuur moet je laten zien. Je kan in Vlissingen mondeling gelijk aangifte doen, dat scheelt weer een expediteur.

Je betaald nog wel douanerechten 1,7% deze tel je op bij het aankoopbedrag en over deze som betaal je nog 21% en nog een stukje invoerrechten omdat de boot kleiner dan 12 meter is. Boven de 12 meter betaal je die niet.

Voor een schip van 40.000 euro betaal je dan 9222,80 euro extra en dan heb krijg je netjes een btw betaald verklaring.

Hoe hoog is dat klein stukje invoerrechten als de boot kleiner is dan 12 meter, Is dit lengte romp of lengte over alles?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 07 juni 2024 06:40 #1564621

Apae schreef :
Dat is aardig in lijn met het importeren van andere aankopen uit de UK.
Vaak lukt het me om de aankoop zelf zonder VAT te doen: als je dat hier ook voor elkaar krijgt, streept dat weg tegen de nederlandse BTW die je betaalt.

Dat is bij een gebruikte boot normaal gesproken niet van toepassing.

@Nardus, Je ontkomt bijna niet aan dubbele belasting in geval van import gebruikte boot uit de UK. Bootprijzen liggen in het algemeen wel iets lager dan in NL en als je bepaalde modellen zoekt zijn ze daar beter te vinden. Er is ook niet sprake van de corona hype prijsinflatie die je hier zag (en er nu langzaam uitloopt) dus dat kan het de moeite waard maken. Pas wel op dat je de boot laat keuren, UK is net wat anders en als koper wordt je geacht goed onderzoek te doen, is hier in NL natuurlijk ook maar de lat ligt hier iets hoger voor verkopers. Bedenk dat je de btw betaald over dagwaarde van de boot of in jouw geval de factuur. Losse zaken zou je ook apart kunnen kopen en op de factuur alleen de boot (zeg maar zoals de boot origineel was zonder alle zooi die er nu bij zit indien van toepassing). Heb je ook in Frankrijk gekeken? Ook leuke markt met breed aanbod zeewaardige en goed gebouwde boten en ook daar zijn de prijzen normaler dan in NL. Succes.
Laatst bewerkt: 07 juni 2024 06:52 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 06 juli 2024 07:49 #1570517

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
F32thriller schreef :
nardus schreef :
Ik sta op het punt een boor te kopen in de UK en heb zojuist even gebeld met :

Douane landelijk boten team - 088-157 53 55

Er moet dus 21% btw betaald worden over het factuurbedrag wat ik ervoor betaal, factuur moet je laten zien. Je kan in Vlissingen mondeling gelijk aangifte doen, dat scheelt weer een expediteur.

Je betaald nog wel douanerechten 1,7% deze tel je op bij het aankoopbedrag en over deze som betaal je nog 21% en nog een stukje invoerrechten omdat de boot kleiner dan 12 meter is. Boven de 12 meter betaal je die niet.

Voor een schip van 40.000 euro betaal je dan 9222,80 euro extra en dan heb krijg je netjes een btw betaald verklaring.

Hoe hoog is dat klein stukje invoerrechten als de boot kleiner is dan 12 meter, Is dit lengte romp of lengte over alles?

Dit ging over een 33 voets jacht.
Laatst bewerkt: 06 juli 2024 07:49 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 06 juli 2024 09:36 #1570541

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1751
dehler31abc schreef :
Apae schreef :
Dat is aardig in lijn met het importeren van andere aankopen uit de UK.
Vaak lukt het me om de aankoop zelf zonder VAT te doen: als je dat hier ook voor elkaar krijgt, streept dat weg tegen de nederlandse BTW die je betaalt.

Dat is bij een gebruikte boot normaal gesproken niet van toepassing.

@Nardus, Je ontkomt bijna niet aan dubbele belasting in geval van import gebruikte boot uit de UK. Bootprijzen liggen in het algemeen wel iets lager dan in NL en als je bepaalde modellen zoekt zijn ze daar beter te vinden. Er is ook niet sprake van de corona hype prijsinflatie die je hier zag (en er nu langzaam uitloopt) dus dat kan het de moeite waard maken. Pas wel op dat je de boot laat keuren, UK is net wat anders en als koper wordt je geacht goed onderzoek te doen, is hier in NL natuurlijk ook maar de lat ligt hier iets hoger voor verkopers. Bedenk dat je de btw betaald over dagwaarde van de boot of in jouw geval de factuur. Losse zaken zou je ook apart kunnen kopen en op de factuur alleen de boot (zeg maar zoals de boot origineel was zonder alle zooi die er nu bij zit indien van toepassing). Heb je ook in Frankrijk gekeken? Ook leuke markt met breed aanbod zeewaardige en goed gebouwde boten en ook daar zijn de prijzen normaler dan in NL. Succes.

Net dit gesprek gehad met Vlissingen en deze case toevallig ook aan de hand.
Boot met overdadige zeilen set en spullen:
1: je betaalt BTW over de taxatiewaarde. Als de aankoopwaarde daartoe geen aanleiding geeft mag taxatie achterwege blijven en geldt de overeenkomst als economische waardebepaling.
2: als je de koop splitst dan heb je twee in te voeren aankopen.
3: als de splitsing leidt tot een onwaarschijnlijk lage waarde dan volgt taxatie.

De truc van splitsen werkt dus alleen indien de overwaarde van extra spullen leidde tot een verhoudingsgewijs dure boot en dan alleen nog als je die extra spullen erbij “binnen smokkelt” (dat is niet zo moeilijk).
Je kan er een aantrekkelijk geprijsde boot dus niet onrealistisch goedkoop door maken.

BTW van herstel van zaken achteraf is ook niet interessant, want dan is de aankoop en de taxatie vooraf ook lager.

Invoeren vanuit de kanaaleilanden (en de interne Britse verhoudingen) maakt ook geen verschil. Het blijft externe import naar EU na afwezigheid van 3 jaar. Met een Britse vlag is dat overduidelijk. Met een Franse vlag (en Franse BTW voldaan) zou je een driejaarlijks aanlopen in Frankrijk kunnen aanvoeren en aannemelijk moeten maken.

Ik heb het idee dat ze in Vlissingen alles al een keer gehoord hebben.
Erg behulpzaam en praktische uitleg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 06 juli 2024 13:35 #1570574

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29490
Bav32Sparky schreef :
Met oorspronkelijke factuur toon je dat aan.
Laat de douane maar aantonen dst de boot toen al niet in bezit of in eu lag

En ja, bovenstaande is officieel niet de juiste weg.

Dat laatste is nog een understatement.
Ik denk dat je ban een hele koude kermis thuiskomt als vindt dat ZIJ iets moeten bewijzen .


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl