dehler31abc schreef :
Apae schreef :
Dat is aardig in lijn met het importeren van andere aankopen uit de UK.
Vaak lukt het me om de aankoop zelf zonder VAT te doen: als je dat hier ook voor elkaar krijgt, streept dat weg tegen de nederlandse BTW die je betaalt.
Dat is bij een gebruikte boot normaal gesproken niet van toepassing.
@Nardus, Je ontkomt bijna niet aan dubbele belasting in geval van import gebruikte boot uit de UK. Bootprijzen liggen in het algemeen wel iets lager dan in NL en als je bepaalde modellen zoekt zijn ze daar beter te vinden. Er is ook niet sprake van de corona hype prijsinflatie die je hier zag (en er nu langzaam uitloopt) dus dat kan het de moeite waard maken. Pas wel op dat je de boot laat keuren, UK is net wat anders en als koper wordt je geacht goed onderzoek te doen, is hier in NL natuurlijk ook maar de lat ligt hier iets hoger voor verkopers. Bedenk dat je de btw betaald over dagwaarde van de
boot of in jouw geval de factuur. Losse zaken zou je ook apart kunnen kopen en op de factuur alleen de boot (zeg maar zoals de boot origineel was zonder alle zooi die er nu bij zit indien van toepassing). Heb je ook in Frankrijk gekeken? Ook leuke markt met breed aanbod zeewaardige en goed gebouwde boten en ook daar zijn de prijzen normaler dan in NL. Succes.
Net dit gesprek gehad met Vlissingen en deze case toevallig ook aan de hand.
Boot met overdadige zeilen set en spullen:
1: je betaalt BTW over de taxatiewaarde. Als de aankoopwaarde daartoe geen aanleiding geeft mag taxatie achterwege blijven en geldt de overeenkomst als economische waardebepaling.
2: als je de koop splitst dan heb je twee in te voeren aankopen.
3: als de splitsing leidt tot een onwaarschijnlijk lage waarde dan volgt taxatie.
De truc van splitsen werkt dus alleen indien de overwaarde van extra spullen leidde tot een verhoudingsgewijs dure boot en dan alleen nog als je die extra spullen erbij “binnen smokkelt” (dat is niet zo moeilijk).
Je kan er een aantrekkelijk geprijsde boot dus niet onrealistisch goedkoop door maken.
BTW van herstel van zaken achteraf is ook niet interessant, want dan is de aankoop en de taxatie vooraf ook lager.
Invoeren vanuit de kanaaleilanden (en de interne Britse verhoudingen) maakt ook geen verschil. Het blijft externe import naar EU na afwezigheid van 3 jaar. Met een Britse vlag is dat overduidelijk. Met een Franse vlag (en Franse BTW voldaan) zou je een driejaarlijks aanlopen in Frankrijk kunnen aanvoeren en aannemelijk moeten maken.
Ik heb het idee dat ze in Vlissingen alles al een keer gehoord hebben.
Erg behulpzaam en praktische uitleg.