Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 02 feb 2023 18:39 #1456406

  • Beerie
  • Beerie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Bij de zoektocht naar een nieuwe boot heb ik mijn oog laten vallen op een fraaie Motorsailer in Engeland. Sinds de Brexit is er een hoop veranderd en dus de verkopende makelaar gevraagd wat er allemaal komt kijken bij de import van een gebruikte boot in de EU. Vanaf daar begon het mij te duizelen. Van betalen van VAT op de koopprijs tot een nieuwe RCD keuring. Wie van jullie heeft er ervaring mee en kan mij uitleggen wat wel en niet moet. Alvast bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 03 feb 2023 07:41 #1456481

Je koopt m daar en in Nederland tik je de BTW af over de koopprijs. Wel vooraf overleggen met de douane dat ze dat accepteren. Tref je ze op een vervelend moment dan kunnen ze nog bedenken dat je de btw over de catalogusprijs moet betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 03 feb 2023 08:01 #1456487

Ik ben bezig geweest met een aankoop uit GB maar heb dat niet doorgezet vanwege tegenvallende staat boot. Na gesprekken met douane et cetera kan ik dit meegeven:

- BTW heffing is gebaseerd op dagwaarde. Als de prijs op de factuur overeenkomt met de prijs van soortgelijke boten dan wordt dat bedrag geaccepteerd.
- Naast BTW betaal je ook invoerheffing (afhankelijk van lengte dacht ik, weet dat niet zeker maar was minder dan 2 % uit mijn hoofd)
- Veel UK boten hebben nog een CE certificaat ( tenminste de boot waar ik mee bezig was), in dat geval is certificaat geen probleem en gewoon geldig. Ik neem aan dat het om een klein schip gaat (< 20m) en CVO geen onderwerp is?
- Laat je boot keuren.
-Als de boot aantoonbaar in EU was op datum brexit in combinatie met wat andere omstandigheden kan er nog een geitenpaadje zijn maar dat gaat hier niet op neem ik aan.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 03 feb 2023 08:08 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 03 feb 2023 16:32 #1456632

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
dehler31abc schreef :
- Veel UK boten hebben nog een CE certificaat ( tenminste de boot waar ik mee bezig was), in dat geval is certificaat geen probleem en gewoon geldig.

Deze informatie heb je van de ILenT?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 03 feb 2023 17:55 #1456658

Nee, jij wel?
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 03 feb 2023 18:51 #1456671

De boten worden gebouwd in de EU (althans de meeste)
Gezien we in NL geen registratieplicht hebben, bootnaam en thuishaven in de UK erop plakken, vlag erop en overzeilen :p
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 03 feb 2023 18:56 #1456673

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2870
Bav32Sparky schreef :
De boten worden gebouwd in de EU (althans de meeste)
Gezien we in NL geen registratieplicht hebben, bootnaam en thuishaven in de UK erop plakken, vlag erop en overzeilen :p

Ontbreekt nog steeds een bewijs dat de btw in de EU is betaald.....

Wordt leuk bezoek van de Douane.

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 03 feb 2023 19:00 #1456675

Van welk bouwjaar is de motorsailer? Indien van voor 1985, kun je dat aantonen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 03 feb 2023 19:17 #1456679

Met oorspronkelijke factuur toon je dat aan.
Laat de douane maar aantonen dst de boot toen al niet in bezit of in eu lag

En ja, bovenstaande is officieel niet de juiste weg.

Visa versia, de UK boot eigenaren in de MED mogen ook niet terug varen naar UK, die verliezen ook hun BTW status en zijn dus gedwongen in de Med te blijven of te verkopen
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 03 feb 2023 21:51 #1456706

Sunshine 36 schreef :
Van welk bouwjaar is de motorsailer? Indien van voor 1985, kun je dat aantonen?

Dat gaat niet helpen. De boot is namelijk effectief geëxporteerd als deze ten tijde van de brexit zich in het VK bevond. Die uitzonderingsregel voor boten met een bouwjaar van voor 1985 geldt alleen voor die boten die dan eind 1992 zich ergens in de EU bevonden en niet later zijn geëxporteerd naar buiten de EU. Bij (opnieuw) invoeren moet gewoon BTW worden betaald.

Reactie van jezelf uit een ander topic na navraag bij de douane:
Sunshine 36 schreef :
[…]

'U moet dan kunnen aantonen dat het bouwjaar is van voor 01-01-1985 EN u moet kunnen aantonen dat
het vaartuig vanaf 31-12-1992 zich in de EU bevond.'

[…]
Link
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 03 feb 2023 21:54 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 07:41 #1456751

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
dehler31abc schreef :
JotM schreef :
dehler31abc schreef :
- Veel UK boten hebben nog een CE certificaat ( tenminste de boot waar ik mee bezig was), in dat geval is certificaat geen probleem en gewoon geldig.

Deze informatie heb je van de ILenT?
Nee, jij wel?

Waar baseer je de "wijsheid" dan op dat een oude CE-verklaring van overeenstemming nog steeds van kracht is als een schip (opnieuw) in de Unie in het economisch verkeer wordt gebracht?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 08:04 #1456757

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
Voor deze handel heb je een hok met advocaten en fiscalisten nodig. Als particuliertje niet te doen. Je hebt gewoon geen weerwoord op wat de douane(belastingdienst) en ITL uit hun hoge hoed trekken. Veel mag en kan gewoon als je voldoende weerwoord kunt bieden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 08:20 #1456759

Ik zou er helemaal niet aan beginnen om een gebruikte boot uit de UK te importeren. Veel te ingewikkeld allemaal. Er zijn toch boten zat te koop in NL of desnoods in andere EU landen? Of, als je toch erg graag wil, dan moet je incalculeren dat je mogelijk toch alsnog de BTW nog af zal moeten tikken. Of je nu adviseurs of BTW moet gaan betalen, je gaat (iets) betalen. Al is het maar om de douane papieren te laten maken. En realiseer je dat het probleem komt op een moment dat je al eigenaar van de boot bent geworden. Er is op dat moment geen weg meer terug.
Ik wens de topic starter veel wijsheid.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 09:22 #1456781

dehler31abc schreef :
Ik ben bezig geweest met een aankoop uit GB maar heb dat niet doorgezet vanwege tegenvallende staat boot. Na gesprekken met douane et cetera kan ik dit meegeven:

- BTW heffing is gebaseerd op dagwaarde. Als de prijs op de factuur overeenkomt met de prijs van soortgelijke boten dan wordt dat bedrag geaccepteerd.
- Naast BTW betaal je ook invoerheffing (afhankelijk van lengte dacht ik, weet dat niet zeker maar was minder dan 2 % uit mijn hoofd)
- Veel UK boten hebben nog een CE certificaat ( tenminste de boot waar ik mee bezig was), in dat geval is certificaat geen probleem en gewoon geldig. Ik neem aan dat het om een klein schip gaat (< 20m) en CVO geen onderwerp is?
- Laat je boot keuren.
-Als de boot aantoonbaar in EU was op datum brexit in combinatie met wat andere omstandigheden kan er nog een geitenpaadje zijn maar dat gaat hier niet op neem ik aan.

Toelichting voor jotm: ik was net na brexit hiermee bezig en kreeg de info van douane, op dat moment was er veel onduidelijk. Zoals anderen ook stelden is de import van een tweedehands boot vanuit UK erg lastig geworden, jammer want er zijn veel leuke boten op de markt. Er zijn geitenpaadjes afhankelijk van je tolerantie voor risico maar persoonlijk vind ik nu bijvoorbeeld Frankrijk of Scandinavië interessanter als alternatief voor de Nederlandse markt. Ik deel hierboven mijn ervaring en informatie van douane die ik toen kreeg zoals ik overigens ook schreef in de eerste post. Garantie tot de deur ;) Je ontkomt er bijna niet aan betaald expert advies in te winnen gezien de haken en ogen, niet afgaan op wat je op een forum leest...
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 04 feb 2023 09:34 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 09:41 #1456791

JotM schreef :
dehler31abc schreef :
JotM schreef :
dehler31abc schreef :
- Veel UK boten hebben nog een CE certificaat ( tenminste de boot waar ik mee bezig was), in dat geval is certificaat geen probleem en gewoon geldig.

Deze informatie heb je van de ILenT?
Nee, jij wel?

Waar baseer je de "wijsheid" dan op dat een oude CE-verklaring van overeenstemming nog steeds van kracht is als een schip (opnieuw) in de Unie in het economisch verkeer wordt gebracht?

Behalve dat de boot niet in het economisch verkeer komt dan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 13:53 #1456860

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Over mogelijke geitenpaadjes:

Als EU-er mag je binnen de EU je boot registreren in ieder willekeurig EU land. Je betaalt dan BTW etc in dat land en je moet aan de locale eisen voldoen. Als je je boot niet registreert telt je woonplaats in het basisregister (ik neem aan NL).

Ook mag je eigendommen buiten de EU hebben.
De boot in de UK registreren is daar dan het bewijs van.
Bij registreren zal ook in de UK wel naar de VAT status gevraagd worden en dat is bij een oude boot veelal niet eenvoudig en/of sluitend.

Wat ik niet weet is wat dan de beperkingen zijn om dan met deze in de UK geregistreerde boot dan in Nederland te varen, of dat speciaal in de Brexit geregeld is of dat dit via een geitenpaadjesinterpretatie mogelijk is.
Is daar een verbod tegen, een tijdslimiet, een andere beperking of niets?

Iemand die dit al eens heeft onderzocht en dit aan kan vullen?

(In analogie: zonder ontheffing mag een Nederlandse ingezetene in Nederland geen in het buitenland geregistreerde auto besturen; ook niet uit de EU. Om bpm omzeilen te voorkomen. Maar op boten hebben we geen bpm en ken ik de beperking niet.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 15:06 #1456868

Orange Sunset schreef :
Sunshine 36 schreef :
Van welk bouwjaar is de motorsailer? Indien van voor 1985, kun je dat aantonen?

Dat gaat niet helpen. De boot is namelijk effectief geëxporteerd als deze ten tijde van de brexit zich in het VK bevond. Die uitzonderingsregel voor boten met een bouwjaar van voor 1985 geldt alleen voor die boten die dan eind 1992 zich ergens in de EU bevonden en niet later zijn geëxporteerd naar buiten de EU. Bij (opnieuw) invoeren moet gewoon BTW worden betaald.

Reactie van jezelf uit een ander topic na navraag bij de douane:
Sunshine 36 schreef :
[…]

'U moet dan kunnen aantonen dat het bouwjaar is van voor 01-01-1985 EN u moet kunnen aantonen dat
het vaartuig vanaf 31-12-1992 zich in de EU bevond.'

[…]
Link

I know’ maar die ‘1992’ regel lijkt me zó onrealistisch om in de praktijk te controleren en aan te tonen, ik heb niet het idee dat het ooit gebeurt. Althans: nog nooit iets over gelezen of gehoord, vanuit de praktijk. Die 1985 komt vaak zat voorbij.

Wie kan er nou aantonen waar z’n schip 31 jaar geleden was, zeker als je haar toen nog niet in bezit had?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 16:30 #1456881

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Zet de nieuwe naam over bij Agentschap Telecom en neem je marifoon mee, bouw ´m in.
Nederlands MMSI nummer, behorend bij je nieuwe boot.
AIS uit.
Stel een nederlandstalige koopakte op en vul die in. Laat de verkoper die tekenen.
Voorbeeldbrieven op internet.

Verzeker de boot bij een gewone verzekeraar bv Unive of ANWB er worden wat algemene gegevens gevraagd en voorlopig is WA genoeg.
Nederlandse vlag er op, haven van nieuwe eigenaar op de achtersteven en gewoon overzeilen.
Zeil door naar een haven op IJsselmeer. Klaar.

Want:
Er is geen registratieplicht in Nederland voor zeiljachten <15 meter.
Wanneer bent je volgens de wet eigenaar van een schip? Als je dit bewijst via registratie (teboekstelling) via Kadaster, ja, dat is wel even anders.

Heb dit van een vriend die een andere vriend hielp.
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 04 feb 2023 16:32 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 16:52 #1456886

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2870
H700 schreef :
Zet de nieuwe naam over bij Agentschap Telecom en neem je marifoon mee, bouw ´m in.
Nederlands MMSI nummer, behorend bij je nieuwe boot.
AIS uit.
Stel een nederlandstalige koopakte op en vul die in. Laat de verkoper die tekenen.
Voorbeeldbrieven op internet.

Verzeker de boot bij een gewone verzekeraar bv Unive of ANWB er worden wat algemene gegevens gevraagd en voorlopig is WA genoeg.
Nederlandse vlag er op, haven van nieuwe eigenaar op de achtersteven en gewoon overzeilen.
Zeil door naar een haven op IJsselmeer. Klaar.

Want:
Er is geen registratieplicht in Nederland voor zeiljachten <15 meter.
Wanneer bent je volgens de wet eigenaar van een schip? Als je dit bewijst via registratie (teboekstelling) via Kadaster, ja, dat is wel even anders.

Heb dit van een vriend die een andere vriend hielp.

Goed, dan mijn gesprek met Douane team jachten Vlissingen eind nov 2022.
' als u van zee komt en u kunt niet aantonen obv bijvoorbeeld een track, of laatst betaalde jachthaven binnen een redelijke reistijd, dat u niet buiten de Nederlandse territoriale wateren bent geweest, zullen we vragen om een bewijs waaruit blijkt dat de btw betaald is binnen de EU. Dat dient binnen een maand overlegd te worden. In België en Duitsland vraagt men om de originele factuur (!). Wij volstaan dat u die emailt.
Een btw verklaring krijg je alleen als aantoonbaar de btw in Nederland is betaald.
In t andere geval dus een factuur.'
Zo ongeveer was t gesprek.
En elke keer dat je van buiten komt, kun je hier tegen aanlopen, en uiteraard bij verkoop.

JB
Laatst bewerkt: 04 feb 2023 16:52 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 17:12 #1456890

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Je moet niet naar Vlissingen zeilen, maar een binnenhaven, maar goed;
Boten voor 1985 zijn BTW vrij, een verklaring is dan lastig te krijgen, vooral als de originele nota weg is, zie posts hier op ZF.
Een typeplaatje helpt.
Of deze boot <1985 is weet ik niet.

Verder, een BTW verklaring is alleen nodig als je al dan niet tijdelijk de EU verlaat.
Binnen de EU is vrij verkeer van goederen.
Vandaar ook dat je de boot moet verzekeren en dan voor de EU wateren, dat is ook de Noordzee,
Een oversteek UK is dan lastiger inderdaad.
Overigens geldt er ook geen plicht GPS tracks te bewaren noch je route op een kaart te plotten.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 17:35 #1456897

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Ik dacht dat als je van zee komt je altijd de kans loopt om op je BTW plicht aangesproken te worden.
Dus ook als je van België naar Nederland over zee vaart en zelf van Nederland naar Nederland...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 17:45 #1456898

Je moet niet naar Vlissingen zeilen, maar een binnenhaven

tja... als je niet meer vrij kunt rond varen, alleen omdat je de BTW niet wilt betalen... Dan zou ik lekker een boot uit een ander land kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 17:59 #1456900

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2870
lschip schreef :
Ik dacht dat als je van zee komt je altijd de kans loopt om op je BTW plicht aangesproken te worden.
Dus ook als je van België naar Nederland over zee vaart en zelf van Nederland naar Nederland...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat was precies de strekking van de Douane.
En een track is geen plicht, alleen handig om je bewering dat je van A bent vertrokken en nu bij B bent te onderbouwen.
En ook als je langs Vlissingen vaart kan de douane naast je komen...
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 18:05 #1456901

H700 schreef :
Zet de nieuwe naam over bij Agentschap Telecom en neem je marifoon mee, bouw ´m in.
Nederlands MMSI nummer, behorend bij je nieuwe boot.
AIS uit.
Stel een nederlandstalige koopakte op en vul die in. Laat de verkoper die tekenen.
Voorbeeldbrieven op internet.

Verzeker de boot bij een gewone verzekeraar bv Unive of ANWB er worden wat algemene gegevens gevraagd en voorlopig is WA genoeg.
Nederlandse vlag er op, haven van nieuwe eigenaar op de achtersteven en gewoon overzeilen.
Zeil door naar een haven op IJsselmeer. Klaar.

Want:
Er is geen registratieplicht in Nederland voor zeiljachten <15 meter.
Wanneer bent je volgens de wet eigenaar van een schip? Als je dit bewijst via registratie (teboekstelling) via Kadaster, ja, dat is wel even anders.

Heb dit van een vriend die een andere vriend hielp.

De thuisvaart krijgt zo wel een hele nieuwe, spannende dimensie er bij :blink:

Toch maar liever een scheepie in de EU kopen dan, hoewel je plan wel plausibel klinkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regels invoer van een gebruikte boot UK -NED 04 feb 2023 18:06 #1456902

lschip schreef :
Ik dacht dat als je van zee komt je altijd de kans loopt om op je BTW plicht aangesproken te worden.
Dus ook als je van België naar Nederland over zee vaart en zelf van Nederland naar Nederland...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Je hebt gelijk en in de praktijk zijn er soms controles bij zeehavens maar volgens de wet (EU) mag de douane niet controleren op betaling BTW binnen de 12mijl zone als jij kunt aantonen dat je die 12 mijls zone niet verlaten hebt. In de praktijk betekent dat wanneer je middels een AIS track aan kunt tonen dat je niet buiten de 12mijl zone bent geweest de douane niet mag controleren op btw. Ook hierbij geldt, garantie tot de deur ;) Ik heb dit wel uit zeer betrouwbare bron overigens maar ben te lui om allerlei wetteksten te googlen maar misschien dat iemand het zeker weet.

Wat je wel in gedachten moet houden afgezien van de regeltjes is dat je boot zonder goede papieren slecht verkoopbaar is in de toekomst en dus minder waard, dus links of rechtsom betaal je de btw som waarschijnlijk (officieel bij aangifte of later in de vorm van marktwaarde vermindering). Voor mij reden om bij een eventuele aankoop uit GB toch de BTW te betalen en dat op dat moment goed uit te onderhandelen. Death and taxes... Niet te vermijden ;)
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 04 feb 2023 18:13 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl