Frank Jan schreef :
Goed idee van Dirk, zou zo kunnen. Dan is het de schipper (zoals altijd) te bepalen op welk moment er toch voor de minder risicovolle optie moet worden gekozen, want met verkeerde wind is dat afsteekje veel risicovoller dan de hoofdgeul. Los van extra tonnen/bijhouden/onderhoud, is het misschien ook een overweging voor Rijkswaterstaat om dit soort afsteekjes naar buiten niet zomaar aan te geven.
Bij Schiermonnikoog heeft ook heel lang zo'n betonde geul gelegen waardoor je kon afsteken als je vanuit het oosten kwam(en mensen jaren later nog om die geul zochten, in de problemen kwamen omdat hun kaarten niet in orde waren).
Ik vermoed dat het probleem is bij Nordeney dat ze geen alternatief hebben, dat beide routes bijna even risicovol zijn (afhankelijk van windrichting). Het is een lastige geul of geen geul, wat voor het eiland heel vervelend zou zijn.
Groet,
Frank Jan
Dat zou ik toch wel willen nuanceren. Beide routes zijn zeker niet even risicovol. Dat heeft een aantal reden. In de eerste plaats is het Dovetief deels aan beide kanten betond (rood/groen) en is de geul ook veel breder en meestal ook dieper. Tevens ligt deze geul achter een ondiepte en niet-zoals de Schluchter- over een ondiepte. Daardoor hebben brekers minder vat op het Dovetief. Tot slot is het Dovetief deels verlicht en de Schluchter niet. Alles bij elkaar is het Dovetief duidelijk veiliger om aan te lopen.