Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 08 apr 2024 09:15 #1551549

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Wadloper schreef :
Wadloper schreef :
Omdat ik er even zin in had heb ik RWS middels een 'çontactformulier' twee vragen voorgelegd:

1. of RWS het verantwoord vindt schepen van 1100 ton gebruik te laten maken van de Krammer-jachtensluizen.
2. Of er, als dat het geval is, toch niet eens een VHF-kanaal bij de jachtensluizen moeten worden vermeld, inplaats van het verbodsbord, dat er nu staat.

Wat dacht je wat? Iets meer dan een week nadat ik de vragen bij RWS heb gesteld, heeft men geantwoord:

Geachte heer Valk,

Allereerst jammer om te horen dat u een vervelende situatie heeft mee gemaakt bij het schutten door de Krammersluizen.
Het klopt inderdaad dat bij zowel de Volkerak- als de Krammersluizen ook beroepsvaart geschut wordt met de jachtensluizen.
Voor beide objecten geldt dat dit ter beoordeling van de dienstdoende operator(s) is als zij het voldoende veilig achten.
Zoals u waarschijnlijk weet wisselen de Krammersluizen uit tussen zoet en zout water, wat het schutbedrijf aanmerkelijk langer laat duren dan bij andere sluizen, hierdoor wordt met regelmaat gekozen om beroepsvaart toch met de jachtensluizen te schutten om (economisch) tijdverlies te beperken.
In de regel zal dit inderdaad in het recreatieseizoen met drukte van recreatievaart zo veel als mogelijk voorkomen worden om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Wel had de betreffende operator u en de invarende beroepsvaart van elkaar op de hoogte kunnen stellen, we zullen dit met de betreffende collega(‘s) bespreken.
Het klopt inderdaad dat er momenteel geen (eigen) marifoonkanaal is voor de jachtensluizen van de Krammer.
Dit heeft onder meer als reden dat deze sluizen deels door de operators van de duwvaartsluizen worden bediend, als in drukke periodes er ook veel marifoonverkeer komt vanaf de recreatievaart gaat dit ten kosten van de bediening (en veiligheid) in de bediening van de duwvaartsluizen.
De komende jaren staat er een grote renovatie van het gehele complex op de agenda, er wordt overwogen om hierbij marifoon voor de jachtensluizen in mee te nemen.
Navraag bij de collega’s gaf aan dat zij sporadisch contact op nemen met schepen op VHF-10, maar dit is zeker niet consequent.
Uiteraard kan iedereen bij dringende vragen contact op nemen (via VHF22) maar we vragen dit alleen bij echt dringende zaken te doen om het marifoonverkeer (door recreatievaart) zoveel als mogelijk te beperken.
De operators van de Krammer hebben de mogelijkheid om zowel te luisteren als zenden op VHF68, maar zullen dit niet allemaal standaard doen.
We zullen het de collega’s nogmaals onder de aandacht brengen dat zij meer oog hebben voor het schutten van beroepsvaart door de jachtensluizen.


Allereerst is het natuurlijk een goede zaak dat RWS op betrekkelijk korte termijn reageert op dit soort vragen.

De argumentatie om de Krammer-jachtensluizen voor de beroepvaart te benutten (vanwege de zout-zoet uitwisseling) vind ik tamelijk zwak.
Ook de Volkerak jachtensluis wordt regelmatig door de beroepsvaart gebruikt, en daar is geen sprake van zout-zoet uitwisseling.
Qua beperking van tijdverlies lijkt het me bij de Krammersluizen ook een druppel op een gloeiende plaat. De capaciteit van de Krammer-jachtensluis is zó klein vergeleken met die van de beroepsvaartsluizen dat dit niet veel meer dan enkele procenten kan zijn.

Wel wordt een vermoeden dat ik al had, bevestigd: de jachtensluizen hebben geen eigen bediening, maar worden op afstand bediend door sluiswachters op de beroepsvaart-sluizen. Men ziet wat er in en om de jachtensluizen gebeurt dus slechts via camera's op een scherm.

Ook wordt erkend dat de betreffende sluiswachter mij èn het binnenschip had kunnen waarschuwen; mij waarschijnlijk via de luidsprekers, die ook nog als vanouds op de jachtensluizen aanwezig zijn. De binnenschipper via de marifoon.

Dat normaal gesproken op de sluis niet wordt uitgeluisterd op VHF 68 is hiermee ook duidelijk.

Wèl wordt bevestigd dat er soms wordt gecommuniceerd via VHF 10. Wat alleen kan werken voor verkeer dat vanaf de zoete kant de Krammersluizen benaderd. Dat blijft desondanks merkwaardig. VHF 10 is een ship-shipkanaal. En waarom luistert men wèl op VHF10 en niet op VHF68?

Nou ja; de 'stropdassen' van RWS zijn even op de hoogte gebracht van een enkel voorvalletje bij de Krammer jachtensluis. Misschien gaan ze iets doen aan de situatie daar.
Een eigen sluiswachter op de jachtensluizen, mèt een eigen marifoonkanaal, lijkt me de oplossing. Maar dat kost iets, natuurlijk.
Een argument vóór vaarbelasting, maar daar zouden we het voorlopig niet meer over hebben, geloof ik.

Hoe dan ook: we gaan het zien.
Laatst bewerkt: 08 apr 2024 09:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 08 apr 2024 09:36 #1551558

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
ipv weer dat geleuter over vaarbelasting
misschien kun je daar gaan werken als vrijwilliger?
:woohoo:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 08 apr 2024 10:16 #1551572

Hmmm in drukkere periodes is er wel altijd een eigen sluiswachter. Goed dat je het hebt aangekaard. Maar dit bericht van Rijkswaterstaat maakt wel duidelijk dat wat ze het zelf niet weten. Welk marifoonkanaal op welk vaarwater. Op drie kanalen uitluisteren gaat nu eenmaal niet. Juist in deze periode zullen we meer vrachtschepen kunnen verwachten inde jachtensluizen vanwege de onderhoudswerkzaamheden rond de grote sluizen waardoor er vaker een van de twee sluiskolken gestremd zal zijn. Het lijkt me geen houdbaar standpunt om de jachtensluis niet in het marifoonverkeer te betrekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 08 apr 2024 12:21 #1551608

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1761
Met belangstelling gelezen, juist ook om dat we andersom, door de lengte van onze mast regelmatig met de beroepsvaart mee mogen. Ik moet zeggen dat zowel de Volkerak maar zeker de Krammersluis waar we in de zomer bijna wekelijks doorheen gaan, buitengewoon vriendelijke en meedenkende bediening heeft. Het zit m volgens mij ook niet zo zeer in het personeel. Die balen ook als het niet lekker loopt, o.a. door de geknepen budgetten. Herinner me dat ik vorig jaar op een zomeravond best lang heb moeten wachten i.v.m. een ziekmelding i.c.m. personeelsgebrek. Ieder half uur werd ik vriendelijk op de hoogte gehouden en merkte aan alles dat ze daar van de situatie erg baalden. Geld geld geld.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 08 apr 2024 12:31 #1551613

Ligt het aan de budgetten of aan het personeelsgebrek? De vacature van RWS voor nieuwe sluis- en brugwachters in Zeeland staat al heel lang online...

Een hoger salaris bieden zal wel iets helpen, maar dan onttrek je die mensen weer uit een andere branche met eveneens tekorten. Ik weet ook niet hoe flexibel het overheidssalarisgebouw is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 08 apr 2024 12:34 #1551616

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1761
Ik kan me voorstellen dat het niet echt als een sexy beroep wordt gezien.
Maar voor sommige mensen zou het (door omstandigheden) misschien een prima job kunnen zijn.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 08 apr 2024 13:25 #1551626

Het lijkt me echt fantastisch om rond m'n 55e een versnelling terug te schakelen en dan nog een jaar of wat 3 a 4 dagen in de week sluiswachter te worden. Lekker op het fietsie naar het werk.

Maar goed, dat duurt nog even.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 08 apr 2024 16:41 #1551688

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 544
Ik weet niet hoeveel sluizen en bruggen tegelijk moeten worden bediend. Misschien valt dat een tandje terugschakelen nog wel tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 08 apr 2024 17:04 #1551700

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
sy helios schreef :
ipv weer dat geleuter over vaarbelasting
misschien kun je daar gaan werken als vrijwilliger?
:woohoo:



:laugh: :laugh: :laugh: Dat is een goeie. Prachtig :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 08 apr 2024 21:51 #1551777

Vorige week nog met de Krammerjachtensluis gesproken op VHF22, omdat bij ik bij uitluisteren hoorde dat er een jachtje met motorpech in lag. En er kwam inderdaad een kleiner 50-60m vrachtschip uit de sluis voordat wij konden invaren.

Ik ben niet zo bekend met de gevaren met beroepsvaart in de betreffende sluis? Gevaar door drukte? Want de Krammerjachtensluizen zijn kwa afmetingen vrij vergelijkbaar met de sluizen in de kanalen tussen Panheel en Den Bosch waar je ook regelmatig samen met grotere beroepsvaart wordt geschut.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 09 apr 2024 07:19 #1551802

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Orange Sunset schreef :
Vorige week nog met de Krammerjachtensluis gesproken op VHF22, omdat bij ik bij uitluisteren hoorde dat er een jachtje met motorpech in lag. En er kwam inderdaad een kleiner 50-60m vrachtschip uit de sluis voordat wij konden invaren.

Ik denk dat ik dat in het vervolg ook maar doe bij de Krammer jachtensluis: uitluisteren op VHF 22.
Ik ben niet zo bekend met de gevaren met beroepsvaart in de betreffende sluis? Gevaar door drukte? Want de Krammerjachtensluizen zijn kwa afmetingen vrij vergelijkbaar met de sluizen in de kanalen tussen Panheel en Den Bosch waar je ook regelmatig samen met grotere beroepsvaart wordt geschut.

De vragen aan RWS werden gesteld naar aanleiding van dit incidentje, dat hier al eerder in een andere draad aan de orde was:

zeilersforum.nl/index.php/foru...gen?start=75#1549655

Over het algemeen valt het met die gevaren wel mee. Maar de uitvaart van de krammer-jachtensluis is nogal krap, als ie met beroepsvaart van 1100 ton moet worden gedeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 09 apr 2024 08:41 #1551830

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Nou, kijk eens aan! Je krijgt antwoord. Toegankelijke overheid. Ik heb indertijd ook eens een mailtje gestuurd toen ze aan t klooien waren met bellen en stromingsschermen voor zoet/zout scheiding. Kreeg keurig antwoord en werd een paar weken later zelfs gebeld door de projectleider van t spel om informatie. Kort daarop is dat experiment gestaakt.

Enfin.

Als je een binnenvaarder de jachtensluis in ziet gaan, weerhoudt niks je er van ook even VHF22 op te zetten. Al was t maar om t meeluisteren. Daar wordt gecommuniceerd, dus daar ook zijn.

Een van de grootste problemen voor de sluiswachter, is natuurlijk dat niemand weet, wie wel, en wie niet uitluistert. Er wordt dus uitgegaan van niet. De blije verrassing als ik af en toe reageerde met: "Jaggie luistert, ik doe wel even dit" zegt boekdelen.

In de Volkerak-jachten sluis is een binnenvaarder er bij meestal niet zo erg. De kolk is groot genoeg. VHF op 23. Binnenvaarder eerst naar binnen. Zelf doorvaren tot aan de deur, oogcontact zoeken met de schipper en bij de eerste kier weg. Het vakmanschap en de voorzichtigheid waarmee die lui varen heb ik grote bewondering voor.

De Krammer is een stuk kleiner. Daar zou ik niet lekker liggen met zo'n broodpoeper voor of achter me. Zeker als er geen communicatie is. Dus toch maar weer t lulijzer aan. Dat er niemand life op de sluis zit, is natuurlijk gewoon onzin. Zeker 's zomers is dat zeker wel zo. Kwa borden mbt VHF: ik kan me voorstellen dat niemand zit te wachten op 20 meldingen per schutting met eindeloze lulverhalen. Maar niemand kan voorkomen dat je "gewoon" in de professionele flow meegaat als dat nodig is. Je bent als schipper verantwoordelijk voor de veilige vaart. Dat gaat voor een hele hoop.

Als je wilt zou je er nog een antwoord aan kunnen wagen. Maar ik zou niet goed weten wat je dan zou moeten zeggen, zonder de schrijver te gaan afzeiken of toezeggingen af te dwingen die hij/zij niet kan geven want tegenreglementair.
Laatst bewerkt: 09 apr 2024 08:42 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 09 apr 2024 09:02 #1551833

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Joop66 schreef :
In de Volkerak-jachten sluis is een binnenvaarder er bij meestal niet zo erg. De kolk is groot genoeg. VHF op 23. Binnenvaarder eerst naar binnen. Zelf doorvaren tot aan de deur, oogcontact zoeken met de schipper en bij de eerste kier weg. Het vakmanschap en de voorzichtigheid waarmee die lui varen heb ik grote bewondering voor.

Mja. Juist dat: langs de afgemeerde binnenvaarder naar voren varen en pal achter de deur gaan liggen heb ik in de Volkerak-jachtensluis vorig jaar, begin november, geprobeerd. Mocht niet!
Dat er niemand life op de sluis zit, is natuurlijk gewoon onzin. Zeker 's zomers is dat zeker wel zo. Kwa borden mbt VHF: ik kan me voorstellen dat niemand zit te wachten op 20 meldingen per schutting met eindeloze lulverhalen. Maar niemand kan voorkomen dat je "gewoon" in de professionele flow meegaat als dat nodig is. Je bent als schipper verantwoordelijk voor de veilige vaart. Dat gaat voor een hele hoop.

Dat bord (geen marifoonverkeer met de jachtensluis mogelijk) staat er zomer en winter, volgens mij. Naar mijn idee vooral omdat er op de jachtensluis zelf geen sluiswachter zit. Zou dat wèl zo zijn, dan heeft de sluiswachter veel minder reden om zijn klanten de mogelijkheid tot communicatie via de marifoon te onthouden. Hij kan zich volledig op de jachtensluis concentreren. Zoveel tekst via de marifoon hebben de meeste jachten nu ook weer niet.
Als je wilt zou je er nog een antwoord aan kunnen wagen. Maar ik zou niet goed weten wat je dan zou moeten zeggen, zonder de schrijver te gaan afzeiken of toezeggingen af te dwingen die hij/zij niet kan geven want tegenreglementair.

Dat antwoord heb ik er nog wel aan gewaagd. Wat tegenreglementair is, moet de ontvanger maar uitmaken. Het lijkt meer een kwestie van personeelsinzet en geld. Dit schreef ik als antwoord op de reactie van RWS:

Mijn dank voor uw vlotte beantwoording van mijn opmerkingen en vragen.

De situatie bij de Krammer jachtensluis is mij grotendeels duidelijk. Toch nog een korte reactie.

Het opvoeren van de zout-zoetscheiding als argument om beroepsvaart te schutten door de Krammer-jachtensluizen vind ik niet sterk. Ook de Volkerak-jachtensluis wordt gebruikt door de beroepsvaart en daar is geen sprake van een zout-zoetscheiding. Bovendien is de capaciteit van de Krammer-jachtensluizen, in vergelijking tot de die van de beroepsvaartsluizen, zó klein dat het economisch voordeel te verwaarlozen lijkt.

Wat ook vreemd is, is dat er vanaf de Krammersluizen kennelijk soms wèl schepen worden opgeroepen op VHF10 (wordt daar ook door de sluis uitgeluisterd?), maar dat VHF68 niet wordt uitgeluisterd.

Misschien is één en ander een storm in een glas water, want ik vermoed dat, zodra het vaarseizoen goed op gang is, het schutten van beroepsschepen door de jachtensluizen grotendeels achterwege zal blijven. Ik heb in de periode mei-september zelden of nooit te maken met beroepsvaart in de jachtensluizen. Desondanks is de situatie rond de Krammer-jachtensluis voor een willekeurige jachtschipper met de nodige onduidelijkheid omgeven, en laat de begeleiding van de scheepvaart daar, met het oog op de menging van pleziervaart en beroepsvaart in voor- en naseizoen, te wensen over.
Laatst bewerkt: 09 apr 2024 09:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 09 apr 2024 09:05 #1551835

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Twee jaar geleden ook met een klein houten bootje gemangeld in die sluis. Opgeroepen, dat mocht niet, schuift er een joekel van een boot in, die laten we natuurlijk voor, snel erachteraan om vast te liggen voordat hij in zijn steekend zijn kont naar de kant wil draaien, maar te laat: op het moment dat we door de deuren varen gaan die dicht en zet de grote boot zijn schroef aan; deuren blijven doordraaien, je zit in de wasmachien. Nog opgeroepen, geen antwoord. Veel werk eraan, om hout weer op te knappen.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 09 apr 2024 09:12 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 09 apr 2024 11:37 #1551876

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
ironman schreef :
Twee jaar geleden ook met een klein houten bootje gemangeld in die sluis. Opgeroepen, dat mocht niet, schuift er een joekel van een boot in, die laten we natuurlijk voor, snel erachteraan om vast te liggen voordat hij in zijn steekend zijn kont naar de kant wil draaien, maar te laat: op het moment dat we door de deuren varen gaan die dicht en zet de grote boot zijn schroef aan; deuren blijven doordraaien, je zit in de wasmachien. Nog opgeroepen, geen antwoord. Veel werk eraan, om hout weer op te knappen.

Formeel is de veroorzaker van de stroming aansprakelijk voor jouw schade. Maar ja.

Op dat moment een mayday uitzenden zou nog kunnen: Je was je leven niet zeker gezien de heftigheid van stroming. Maar dan heb je ook weer een heel verhaal, denk ik zomaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 09 apr 2024 11:42 #1551877

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6129
ironman schreef :
Twee jaar geleden ook met een klein houten bootje gemangeld in die sluis. Opgeroepen, dat mocht niet, schuift er een joekel van een boot in, die laten we natuurlijk voor, snel erachteraan om vast te liggen voordat hij in zijn steekend zijn kont naar de kant wil draaien, maar te laat: op het moment dat we door de deuren varen gaan die dicht en zet de grote boot zijn schroef aan; deuren blijven doordraaien, je zit in de wasmachien. Nog opgeroepen, geen antwoord. Veel werk eraan, om hout weer op te knappen.

En even wachten tot hij afgemeerd lag, desnoods op de volgende schutting was geen optie?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 09 apr 2024 11:42 #1551878

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Wadloper schreef :
Dat antwoord heb ik er nog wel aan gewaagd. Wat tegenreglementair is, moet de ontvanger maar uitmaken. Het lijkt meer een kwestie van personeelsinzet en geld. Dit schreef ik als antwoord op de reactie van RWS:

Mijn dank voor uw vlotte beantwoording van mijn opmerkingen en vragen.

De situatie bij de Krammer jachtensluis is mij grotendeels duidelijk. Toch nog een korte reactie.

Het opvoeren van de zout-zoetscheiding als argument om beroepsvaart te schutten door de Krammer-jachtensluizen vind ik niet sterk. Ook de Volkerak-jachtensluis wordt gebruikt door de beroepsvaart en daar is geen sprake van een zout-zoetscheiding. Bovendien is de capaciteit van de Krammer-jachtensluizen, in vergelijking tot de die van de beroepsvaartsluizen, zó klein dat het economisch voordeel te verwaarlozen lijkt.

Wat ook vreemd is, is dat er vanaf de Krammersluizen kennelijk soms wèl schepen worden opgeroepen op VHF10 (wordt daar ook door de sluis uitgeluisterd?), maar dat VHF68 niet wordt uitgeluisterd.

Misschien is één en ander een storm in een glas water, want ik vermoed dat, zodra het vaarseizoen goed op gang is, het schutten van beroepsschepen door de jachtensluizen grotendeels achterwege zal blijven. Ik heb in de periode mei-september zelden of nooit te maken met beroepsvaart in de jachtensluizen. Desondanks is de situatie rond de Krammer-jachtensluis voor een willekeurige jachtschipper met de nodige onduidelijkheid omgeven, en laat de begeleiding van de scheepvaart daar, met het oog op de menging van pleziervaart en beroepsvaart in voor- en naseizoen, te wensen over.

Netjes verwoordt. Ik ben benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 09 apr 2024 12:07 #1551887

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5247
Jutter schreef :
ironman schreef :
Twee jaar geleden ook met een klein houten bootje gemangeld in die sluis. Opgeroepen, dat mocht niet, schuift er een joekel van een boot in, die laten we natuurlijk voor, snel erachteraan om vast te liggen voordat hij in zijn steekend zijn kont naar de kant wil draaien, maar te laat: op het moment dat we door de deuren varen gaan die dicht en zet de grote boot zijn schroef aan; deuren blijven doordraaien, je zit in de wasmachien. Nog opgeroepen, geen antwoord. Veel werk eraan, om hout weer op te knappen.

En even wachten tot hij afgemeerd lag, desnoods op de volgende schutting was geen optie?

Met de kans dat het risico zich weer voordoet. Ik vind de MAYDAY van Joop niet zo'n slechte. En vooral de schade verhalen de volgende keer.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 09 apr 2024 13:36 #1551905

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Jutter schreef :
ironman schreef :
Twee jaar geleden ook met een klein houten bootje gemangeld in die sluis. Opgeroepen, dat mocht niet, schuift er een joekel van een boot in, die laten we natuurlijk voor, snel erachteraan om vast te liggen voordat hij in zijn steekend zijn kont naar de kant wil draaien, maar te laat: op het moment dat we door de deuren varen gaan die dicht en zet de grote boot zijn schroef aan; deuren blijven doordraaien, je zit in de wasmachien. Nog opgeroepen, geen antwoord. Veel werk eraan, om hout weer op te knappen.

En even wachten tot hij afgemeerd lag, desnoods op de volgende schutting was geen optie?

Ik schut zelf per jaar pakweg 20 keer heen en terug door de Lorentzsluizen, gewend aan schutten met grote jongens, en vice versa. Maar bij deze sluis waren de ommegangsvormen net wat anders, en die mentaliteit gaat niet veranderen. Dus ja, volgende keer ben ik hier wijzer.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 09 apr 2024 13:38 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 09 apr 2024 16:37 #1551950

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
ironman schreef :
Jutter schreef :
ironman schreef :
Twee jaar geleden ook met een klein houten bootje gemangeld in die sluis. Opgeroepen, dat mocht niet, schuift er een joekel van een boot in, die laten we natuurlijk voor, snel erachteraan om vast te liggen voordat hij in zijn steekend zijn kont naar de kant wil draaien, maar te laat: op het moment dat we door de deuren varen gaan die dicht en zet de grote boot zijn schroef aan; deuren blijven doordraaien, je zit in de wasmachien. Nog opgeroepen, geen antwoord. Veel werk eraan, om hout weer op te knappen.

En even wachten tot hij afgemeerd lag, desnoods op de volgende schutting was geen optie?

Ik schut zelf per jaar pakweg 20 keer heen en terug door de Lorentzsluizen, gewend aan schutten met grote jongens, en vice versa. Maar bij deze sluis waren de ommegangsvormen net wat anders, en die mentaliteit gaat niet veranderen. Dus ja, volgende keer ben ik hier wijzer.
In dergelijke gevallen wacht ik (tussen de deuren) tot de binnenvaarder goed vast ligt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 09 apr 2024 19:01 #1551994

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2604
Ik heb een bekende gevraagd, die regelmatig op de krammer jachtensluis werkt of hij marifoon heeft. Zijn antwoord was nee. Op mijn vraag hoe ze dan met de beroepsvaart communiceren. Via telefoon of seinen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 09 apr 2024 21:12 #1552022

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Joop66 schreef :
Op dat moment een mayday uitzenden zou nog kunnen: Je was je leven niet zeker gezien de heftigheid van stroming. Maar dan heb je ook weer een heel verhaal, denk ik zomaar.
Formeel een 'Pan pan' en geen 'Mayday'. Schip en/of bemanning zijn in groot gevaar, maar nog niet in direct levensgevaar. Maar ik denk niet dat iemand je daar op aan zal spreken als je bootje gekraakt drijgt te worden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 09 apr 2024 22:02 #1552025

Wadloper schreef :
[…]

Ik denk dat ik dat in het vervolg ook maar doe bij de Krammer jachtensluis: uitluisteren op VHF 22.
Ja dat werkte in die situatie prima en kreeg het toevallig mee omdat ik op 22 zat en het defecte jachtje de sluis opriep om in te lichten van hun problemen op dat kanaal. Zo werkt dat lekker.
[…]
De vragen aan RWS werden gesteld naar aanleiding van dit incidentje, dat hier al eerder in een andere draad aan de orde was:

zeilersforum.nl/index.php/foru...gen?start=75#1549655

Over het algemeen valt het met die gevaren wel mee. Maar de uitvaart van de krammer-jachtensluis is nogal krap, als ie met beroepsvaart van 1100 ton moet worden gedeeld.

Ahzo, dat hoekje is wel vervelend daar inderdaad, ik kan met goed indenken dat je wel even schrikt als je opeens zo’n hoekje met zo’n gevaarte moet delen. De ander kant is ook niet enorm ruim en voelde wel wat krapjes aan daar, toen het binnenvaartschip uit de noorder sluiskolk richting Volkerak voer en dicht langs de wachtsteiger kwam waar wij lagen. Sluis is smal en het schip moest even een stuk uit de sluis voordat deze kon manoeuvreren.
HenkT schreef :
Ik heb een bekende gevraagd, die regelmatig op de krammer jachtensluis werkt of hij marifoon heeft. Zijn antwoord was nee. Op mijn vraag hoe ze dan met de beroepsvaart communiceren. Via telefoon of seinen.
Als de jachtensluis op afstand wordt bediend, dan zullen ze wel VHF beschikbaar hebben.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 09 apr 2024 22:02 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 21 apr 2024 17:06 #1554577

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2604
Vandaag even het bord einde VHF kunnen fotograferen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in de Krammer jachtensluis 21 apr 2024 18:27 #1554591

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl