Waterblok schreef :
Ben er afgelopen zondag en maandag weer eens door gekomen.
Veel treuzelen tot alles groen (4 stuks aan iedere kant) is en rood weg en blijven tot dan op grote afstand.
Weet je wat de dubbele groene lichten aan beide kanten van het vaarwater betekenen?
Gaan ze daarmee aangeven wat het bord doet: doorvaart tegelijk beide zijden (BPR)
Die had de brug voor de renovatie niet toch?
Dat is correct: wachten tot alles groen is. Rood-groen is nog steeds verboden doorvaart. Tenzij de brugwachter de instructie geeft om door te varen.
Alhoewel de praktijk verwarrend is: er wordt vaak door rood-groen gevaren zonder aanwijzing van de brugwachter, maar ook zonder dat hij protesteert. Zodat men zou kunnen denken dat het oké is.
Ik doe het niet. Zodat ik meestal als een van de laatsten door de brug ga, ook al was ik er als een van de eersten.
Dubbel groen is doorvaart toegestaan van beide kanten.
Dat matrixbord op de Zeelandbrug is handig. Evenals de wetenschap dat je in het midden tussen de peilers nog wat meer hoogte hebt dan op het bord staat.
Heb je bij de Haringvlietbrug ook een nauwkeurige peilschaal? Door het schijngetij daar kan de beschikbare hoogte wisselen. Zelf moet ik altijd door het beweegbare gedeelte met mijn huidige boot.