Wadloper schreef :
Aad77 schreef :
Middagopening A44 (rond 1400): dubbel rood, enkel rood, bomen neer, weer dubbel rood en bomen weer omhoog: na een hoop zoeken (het nummer in de Almanak werkte niet) brugstoring, monteur besteld, misschien 1900. Dus 5 uur wachten. Gelukkig konden we door om 1900, maar de geluiden die de brug maakt tijdens openen doen het ergste vrezen. De brug heeft (evenals vele andere) ernstig achterstallig onderhoud,
De laatste keer dat ik die brug passeerde was in augustus 2021. Toen al piepte en knarste de zaak dat het een lieve lust was. Dat dat nog steeds zo is, zegt inderdaad iets over het onderhoud.
Elke keer een monteur bellen kost ook een paar centen. Zou gewoon regulier inderhoud of vervanging zo langzamerhand niet goedkoper zijn?
Indertijd (heel vroeger) zat ik in de onbemande duikbootjes. Om te testen werkten we samen met Rijkswaterstaat, de Volans en de Mitra. Die hadden een hele mooie sidescan sonar, met ergens een verbinding die niet goed waterdicht was. Reparatie kostte 500 gulden, een waterdicht kastje was 120 gulden. Probleem was bekend, voor reparatie was een budget, maar een waterdicht kastje was geen budget voor ("daar hebben we een handtekening van Prins Bernard voor nodig"). Toen het kastje er eindelijk was waren er 5 reparaties over gegaan. Was luxe varen overigens - de schepen werden bemand door een particuliere rederij, maar geen budget voor het weekend. Dat hield in dat er maandagmiddag werd vertrokken en het schip meestal donderdag weer binnen was. Dynamic positioning referentie was HiFix Decca, die werd instabiel na zonsondergang, dus werken alleen bij daglicht, en zodra er bewegende bergjes in het zeewater zaten spoorslags de dichtsbijzijnde haven in en wachten tot het voorbij was.
Op die basis heeft de sleepboot Holland jaren gevaren om watermonsters langs de kust te nemen.
Kennelijk weinig verbeterd in de tijd.