Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 30 juni 2024 08:23 #1569328

Dag mede-zeilers,

Komend weekend wil ik de alternatieve Staande Mastroute gaan varen, vanaf Sassenheim (Kagerplassen) naar Spaarnwoude (WV IJmond). Dus van Zuid naar Noord.

Ik lees allerlei enthousiaste verhalen over de voordelen van konvooivaart, als onderdeel van de Blauwe Golf. Dat dit de reistijd flink verkort, omdat dan de opening van de bruggen op elkaar is afgestemd.

Ik start bij de bruggen over de A44 en zie in de ANWB wateratlas drie openingstijden per dag (in het weekend) staan. Ook lees ik op verschillende plennen dat de Blauwe Golf wordt afgestemd op die tijden, voor de konvooien die van Zuid naar Noord gaan. Mijn aanname is dan ook dat er drie konvooien per dag (komend weekend) gaan. Op de website van de Gemeente Haarlem hebben ze het echter over 1 konvooi per dag (beide richtingen op). Zie: haarlem.nl/brugtijden-en-ligplaatsen-voor-passanten

Dat is onduidelijk. Wie weet hoe dit zit? Moet ik rekening houden met 1 konvooi of 3 verschillende konvooien, op zaterdag 6 juli? Als het kan wil ik het konvooi nemen dat om 12:32 uur door de bruggen bij de A44 wordt gelaten.

Alvast dank voor jullie tips!
Laatst bewerkt: 30 juni 2024 08:25 door Petrosjan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 30 juni 2024 09:05 #1569336

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Het enige wat voor de route vanaf de Kaag naar het Noordzeekanaal van belang is zijn de draaitijden van de brug in de A44 (Kaagbrug) en die in de A9 (Zijkanaal C). Alle tussengelegen bruggen draaien naar behoefte, hoewel er in Haarlem ook nog één spoorbrug in het spel is. Maar die draait vaker dan de bruggen in de A44 en A9. De doorvaarten door Haarlem zijn wel enigszins op de spoorbrug afgestemd. Je vaart daar dus wel in een soort konvooi.
Na de Kaagbrug doe je dat in eerste instantie ook, maar of dat konvooi in stand blijft, is afhankelijk van het gevoel voor collectiviteit van de schippers in dat convooi. Er zitten mogenlijk schepen in van 22 voet en misschien ook van 50 voet in. Als de 50-voeters rompsnelheid gaan varen, blijven de kortere boten achter, en valt het convooi uit elkaar. Vaak remmen de brugwachters tussen de Kaagbrug en Haarlem dat proces wel een beetje af door met openen te wachten tot het convooi weer verzameld voor de brug ligt, maar soms valt het toch uit elkaar.

Ik zou na de Kaagbrug de snelheid varen die je zelf prettig en verantwoordt vindt en dan maar kijken hoe je uitkomt. Normaal gesproken kun je, na de eerste opening van de Kaagbrug, nog dezelfde dag op het Noordzeekanaal zijn.
Laatst bewerkt: 30 juni 2024 10:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 30 juni 2024 15:41 #1569384

Dank voor je snelle en duidelijke reactie, Wadloper!

Ik heb ergens gelezen dat het stuk tussen de A44 (Kaagbrug) en A9 (Zijkanaal C) in zo'n 4-5 uur te doen is. Op basis daarvan dacht ik dat de brugopening van 12:32 uur (vd Kaagbrug) ook een prima optie is. Maar als ik jou goed begrijp, dan zou ik de opening van 8:32 uur moeten pakken. Duurt het echt zo'n 8 uur, die doorvaart? Ook als je in een konvooi meevaart? Ik dach dat het 'vroeger', voor de introductie van de Blauwe Golf, zolang duurde (dat had ik ergens gelezen).

Over die snelheid las ik dat je het beste ca. 5 knopen kunt aanhouden. Dat je dan de Blauwe Golf optimaal benut.

Is er iemand op dit forum die nog vrij recent dit traject heeft gedaan? Ben benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 30 juni 2024 19:39 #1569437

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Het is precies zoals WL zegt. De openingstijden (Kaagbrug en Zijkanaal C) zijn de bottleneck en bepalen de duur van de doorvaart; de vaarsnelheid is praktisch irrelevant.

Leuk, die "blauwe golf", maar voor Noordgaand heb je er in mijn ervaring geen drol aan.

(Zuidgaand is het overigens al-tijd gassen van de Lisserbrug naar de Kaagbrug. Op een of andere manier heb ik de indruk dat de brugwachter aldaar je al-tijd 10-15 minuten laat wachten voordat de brug open gaat en je daarna nog maar korte tijd heb om de opening van de Kaagbrug te halen.)
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 01 juli 2024 19:46 #1569682

Dank voor je aanvulling, DeBommel! Ik begrijp dat jij minder positieve ervaringen hebt met die route.

Zijn er nog forumleden met andere ervaringen op dit traject (Noordgaand)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 01 juli 2024 21:00 #1569692

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Twee weken terug noordgaand, A44 brug 12.35, geen problemen. Konden door naar Noordzeekanaal maar in jachthaven IJmond blijven liggen. Afgelopen zondag terug, A9 brug van 10.30. Middagopening A44 (rond 1400): dubbel rood, enkel rood, bomen neer, weer dubbel rood en bomen weer omhoog: na een hoop zoeken (het nummer in de Almanak werkte niet) brugstoring, monteur besteld, misschien 1900. Dus 5 uur wachten. Gelukkig konden we door om 1900, maar de geluiden die de brug maakt tijdens openen doen het ergste vrezen. De brug heeft (evenals vele andere) ernstig achterstallig onderhoud, tijdje geleden bleef hij anderhalf uur open staan, treinenloop overhoop. Vorig jaar ook een paar uur gelegen voor een van de bruggen tussen Kaag en Haarlem, wachten op monteur. De storing van de A44 brug stond wel prompt op teletekst pagina 721: geen bediening tot nader bericht, maar de verdere informatie voorziening is met "waardeloos" nog maar in beginsel gekwalificeerd. Ik voel mee met het forumlid die verklaarde dat Rijkswaterstaat nu voornamelijk uit boekhouders en juristen bestaat: de boekhouders bezuinigen op onderhoud en de juristen zorgen dat ze nergens verantwoordelijk voor zijn! Tocht door Haarlem verliep overigens prima, 12.50 euro havengeld voor doorvaart plus 3,50 voor de Rijnlandsluis. Dan is Amsterdam toch een stuk voordeliger met Eur. 40 voor drie jaar!, maar dat is het hele jaar niet mogelijk vanwege de Schipholbrug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 01 juli 2024 21:19 #1569695

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Hey Aad, dat heb je dan echt wel bloody retesnel gedaan. 10:30 A9 en 14:00 bij de Kaagbrug. Dat is 3,5 uur, dat kan volgens mij niet. Dan heb je echt o-ve-ral direct de brug open gehad en vol gas doorgetoeterd. Ik haal het altijd echt net-net-net, 4.5 uur heb ik echt wel nodig. En dan nog is het gassen op het laatste stuk. Maarre.. kudos!

@TS: zet de openingstijden van de Kaagbrug en de brug in de A9 naast elkaar, dan wordt het vanzelf duidelijk. Vaar je buiten het weekend door Haarlem moet je ook rekening houden met de spitssluiting bij Cruqius en in Haarlem zelf. En wil je door naar het Markermeer, dan heeft ook de Schellingwouderbrug een spitssluiting. Dat doen ze om het makkelijker te maken. ;-)
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 02 juli 2024 06:19 #1569708

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Aad77 schreef :
Middagopening A44 (rond 1400): dubbel rood, enkel rood, bomen neer, weer dubbel rood en bomen weer omhoog: na een hoop zoeken (het nummer in de Almanak werkte niet) brugstoring, monteur besteld, misschien 1900. Dus 5 uur wachten. Gelukkig konden we door om 1900, maar de geluiden die de brug maakt tijdens openen doen het ergste vrezen. De brug heeft (evenals vele andere) ernstig achterstallig onderhoud,

De laatste keer dat ik die brug passeerde was in augustus 2021. Toen al piepte en knarste de zaak dat het een lieve lust was. Dat dat nog steeds zo is, zegt inderdaad iets over het onderhoud.
Elke keer een monteur bellen kost ook een paar centen. Zou gewoon regulier inderhoud of vervanging zo langzamerhand niet goedkoper zijn?
Laatst bewerkt: 02 juli 2024 06:20 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 02 juli 2024 06:21 #1569709

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
Volgens de informatie van de waterkaart app gaat dat aanmelden automatisch in Noord Holland als je hun "Netwerk AIS" aanzet. Ik heb de app zelf gebruikt in Zeeland en Zuid-Holland dus weet niet of dat echt werkt.

waterkaart.net/gids/nieuws/art...-en-het-gaat-vanzelf


Laatst bewerkt: 02 juli 2024 06:21 door mwz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 02 juli 2024 06:33 #1569711

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
mwz schreef :
Volgens de informatie van de waterkaart app gaat dat aanmelden automatisch in Noord Holland als je hun "Netwerk AIS" aanzet. Ik heb de app zelf gebruikt in Zeeland en Zuid-Holland dus weet niet of dat echt werkt.

Uit de ingeplakte tekst lijkt het alsof het vooralsnog alleen in de Provincie Noord-Holland werkt. Of heb jij ervaring het fumctioneren in Zeeland en Zuid-Holland?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 02 juli 2024 06:36 #1569713

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
Lees het nog eens ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 02 juli 2024 07:11 #1569722

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
mwz schreef :
Lees het nog eens ;)

Heb ik gedaan. Desondanks heb ik nog een vraag. Je bent kennelijk gebruiker van de app. Iets meer informatie over die Netwerk AIS zou niet onaardig zijn. Moet je daarvoor een werkende AIS-transponder aan boord hebben, bijvoorbeeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 02 juli 2024 07:27 #1569725

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
Nee, lees de informatie eens op de site van waterkaart.net, daar wordt het uitgelegd. Als iemand er al ervaring mee heeft in Noord Holland zou dat inderdaad wel leuk zijn te horen.
Laatst bewerkt: 02 juli 2024 07:29 door mwz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 02 juli 2024 07:55 #1569730

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Wadloper schreef :
Aad77 schreef :
Middagopening A44 (rond 1400): dubbel rood, enkel rood, bomen neer, weer dubbel rood en bomen weer omhoog: na een hoop zoeken (het nummer in de Almanak werkte niet) brugstoring, monteur besteld, misschien 1900. Dus 5 uur wachten. Gelukkig konden we door om 1900, maar de geluiden die de brug maakt tijdens openen doen het ergste vrezen. De brug heeft (evenals vele andere) ernstig achterstallig onderhoud,

De laatste keer dat ik die brug passeerde was in augustus 2021. Toen al piepte en knarste de zaak dat het een lieve lust was. Dat dat nog steeds zo is, zegt inderdaad iets over het onderhoud.
Elke keer een monteur bellen kost ook een paar centen. Zou gewoon regulier inderhoud of vervanging zo langzamerhand niet goedkoper zijn?

Indertijd (heel vroeger) zat ik in de onbemande duikbootjes. Om te testen werkten we samen met Rijkswaterstaat, de Volans en de Mitra. Die hadden een hele mooie sidescan sonar, met ergens een verbinding die niet goed waterdicht was. Reparatie kostte 500 gulden, een waterdicht kastje was 120 gulden. Probleem was bekend, voor reparatie was een budget, maar een waterdicht kastje was geen budget voor ("daar hebben we een handtekening van Prins Bernard voor nodig"). Toen het kastje er eindelijk was waren er 5 reparaties over gegaan. Was luxe varen overigens - de schepen werden bemand door een particuliere rederij, maar geen budget voor het weekend. Dat hield in dat er maandagmiddag werd vertrokken en het schip meestal donderdag weer binnen was. Dynamic positioning referentie was HiFix Decca, die werd instabiel na zonsondergang, dus werken alleen bij daglicht, en zodra er bewegende bergjes in het zeewater zaten spoorslags de dichtsbijzijnde haven in en wachten tot het voorbij was.
Op die basis heeft de sleepboot Holland jaren gevaren om watermonsters langs de kust te nemen.
Kennelijk weinig verbeterd in de tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 02 juli 2024 08:04 #1569731

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
DeBommel schreef :
Hey Aad, dat heb je dan echt wel bloody retesnel gedaan. 10:30 A9 en 14:00 bij de Kaagbrug. Dat is 3,5 uur, dat kan volgens mij niet. Dan heb je echt o-ve-ral direct de brug open gehad en vol gas doorgetoeterd. Ik haal het altijd echt net-net-net, 4.5 uur heb ik echt wel nodig. En dan nog is het gassen op het laatste stuk. Maarre.. kudos!

Economische snelheid, 4,5 knoop. Bruggen draaiden vlot, was 13.30 uur voor de A44 brug. Overigens overal erg rustig, voeren samen met 1 motorboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 02 juli 2024 08:08 #1569732

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Kan ook zijn dat de A9 brug om 9.30 was, heeft andere tijden in het weekend - zou ik in het journaal terug moeten zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Konvooivaart alternatieve SMR door Haarlem 02 juli 2024 08:14 #1569735

Wadloper schreef :
Aad77 schreef :
Middagopening A44 (rond 1400): dubbel rood, enkel rood, bomen neer, weer dubbel rood en bomen weer omhoog: na een hoop zoeken (het nummer in de Almanak werkte niet) brugstoring, monteur besteld, misschien 1900. Dus 5 uur wachten. Gelukkig konden we door om 1900, maar de geluiden die de brug maakt tijdens openen doen het ergste vrezen. De brug heeft (evenals vele andere) ernstig achterstallig onderhoud,

De laatste keer dat ik die brug passeerde was in augustus 2021. Toen al piepte en knarste de zaak dat het een lieve lust was. Dat dat nog steeds zo is, zegt inderdaad iets over het onderhoud.
Elke keer een monteur bellen kost ook een paar centen. Zou gewoon regulier inderhoud of vervanging zo langzamerhand niet goedkoper zijn?

Wacht toch nog maar even met groot onderhoud tot de Amsterdam route weer open is, anders hebben we een tijd lang helemaal geen STM. Het is inderdaad triest gesteld met de staat veel infrastructurele werken. Deels veroorzaken we dat zelf door meer en zwaarder vervoer. Daar is echter onvoldoende op geanticipeerd. Waarschijnlijk weten RWS en ProRail dat al lang … maar fie moeten er wel de pecunia voor krijgen (of vrij kunnen maken)
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl