brambo schreef :
De vaart op de route Krammer richting Witte Tonnen Vlije wordt steeds drukker.
Is dat zo? Het was mij nog niet opgevallen. De drukte varieert nogal. Vanuit de richting Krammer is het aanbod voornamelijk afhankelijk van het uitgaan van één van de kolken van de sluizen aldaar. De schepen komen dus in golven. Er arriveren dus kort na elkaar een aantal schepen op de splitsing Witte Tonnen Vlije - Keeten en daarna komt er vaak een tijdlang niks.
Beroepsvaart vanuit de Krammer steekt het vaarwater over richting de Witte Tonnen Vlije. Het is daar goed opletten en de jachtbetonning volgen.
Vanuit richting Zeelandbrug ook de jachtbetonning volgen is wel de verkeerde wal maar veel veiliger.
Je zit tussen de jachtbetonning en de normale rode tonnen in een strook vaarwater waar de beroepsvaart hopelijk wegblijft. Wat men overigens niet verplicht is. Aan de groene kant is geen jachtbetonning, maar of dat reden is om daar, richting Krammer, vooral maar niet te gaan varen, betwijfel ik.
Ik zie trouwens heel veel pleziervaart dit al min of meer automatisch doen. Ook op Krammer-Volkerak en Hollands Diep zie je dit fenomeen: de pleziervaart vaart daar vrij consequent verkeerde wal. Of dat per definitie veiliger is, betwijfel ik. Je hebt verkeer (jachten) van twee kanten en de beschikbare strook water aan de rode kant is niet altijd even breed en soms regelrecht smal.
Gezien het feit dat beroepsvaart eigenlijk vanuit beide richtingen in golven het door jou genoemde punt nadert, met vrij lange periodes met geen beroepsvaart daartussen, neig ik meer naar goed kijken wat er op de betreffende afslag afkomt. Dat is voor beide richtingen bij gemiddeld zicht goed te overzien. Op de rustige momenten zou ik dan gewoon de groene kant houden. Je hebt dan veel minder (pleziervaart-) tegenliggers en ook aan de groene kant is net buiten de tonnen diepte genoeg.