Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Krammer - Witte Tonnen Vlije

Krammer - Witte Tonnen Vlije 08 feb 2025 11:40 #1610741

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7677
De vaart op de route Krammer richting Witte Tonnen Vlije wordt steeds drukker.

Beroepsvaart vanuit de Krammer steekt het vaarwater over richting de Witte Tonnen Vlije. Het is daar goed opletten en de jachtbetonning volgen.

Vanuit richting Zeelandbrug ook de jachtbetonning volgen is wel de verkeerde wal maar veel veiliger.

Laatst bewerkt: 08 feb 2025 12:11 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 08 feb 2025 13:20 #1610745

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28118
brambo schreef :
De vaart op de route Krammer richting Witte Tonnen Vlije wordt steeds drukker.

Is dat zo? Het was mij nog niet opgevallen. De drukte varieert nogal. Vanuit de richting Krammer is het aanbod voornamelijk afhankelijk van het uitgaan van één van de kolken van de sluizen aldaar. De schepen komen dus in golven. Er arriveren dus kort na elkaar een aantal schepen op de splitsing Witte Tonnen Vlije - Keeten en daarna komt er vaak een tijdlang niks.
Beroepsvaart vanuit de Krammer steekt het vaarwater over richting de Witte Tonnen Vlije. Het is daar goed opletten en de jachtbetonning volgen.

Vanuit richting Zeelandbrug ook de jachtbetonning volgen is wel de verkeerde wal maar veel veiliger.

Je zit tussen de jachtbetonning en de normale rode tonnen in een strook vaarwater waar de beroepsvaart hopelijk wegblijft. Wat men overigens niet verplicht is. Aan de groene kant is geen jachtbetonning, maar of dat reden is om daar, richting Krammer, vooral maar niet te gaan varen, betwijfel ik.

Ik zie trouwens heel veel pleziervaart dit al min of meer automatisch doen. Ook op Krammer-Volkerak en Hollands Diep zie je dit fenomeen: de pleziervaart vaart daar vrij consequent verkeerde wal. Of dat per definitie veiliger is, betwijfel ik. Je hebt verkeer (jachten) van twee kanten en de beschikbare strook water aan de rode kant is niet altijd even breed en soms regelrecht smal.

Gezien het feit dat beroepsvaart eigenlijk vanuit beide richtingen in golven het door jou genoemde punt nadert, met vrij lange periodes met geen beroepsvaart daartussen, neig ik meer naar goed kijken wat er op de betreffende afslag afkomt. Dat is voor beide richtingen bij gemiddeld zicht goed te overzien. Op de rustige momenten zou ik dan gewoon de groene kant houden. Je hebt dan veel minder (pleziervaart-) tegenliggers en ook aan de groene kant is net buiten de tonnen diepte genoeg.
Laatst bewerkt: 08 feb 2025 14:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 08 feb 2025 16:03 #1610769

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5398
Als golf van de Krammer en golf uit Hansweert elkaar ontmoet in de Witte Tonnen Vlije is het heel even erg druk.

Het is daar erg smal en niet alle jachtschippers schatten goed in hoe de schepen in en uit de Vlije draaien in de stroming.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 08 feb 2025 16:05 #1610770

Wij gebruiken beide vaarwaters in de Keeten, afhankelijk van de omstandigheden.

Zeilend vanaf de Zeelandbrug bij een stevige westenwind en afgaand tij kozen we eens voor de vaarweg door de Keeten langs de hogerwal, dus inderdaad ‘stuurboord op stuurboord’ met de scheepvaart langs de rode boeien. Dan is het dus wel dubbel opletten: en op tegemoetkomende vaart langs de secundaire betonning, en op de scheepvaart die het diepere water volgt.

Komende meer uit de zuid, dus van Kats of Wemeldinge kiezen we gewoonlijk het vaarwater langs de groene boeien, om pas in de nabijheid van Bruinisse over te steken richting de jachtensluis van de Krammer. Of wanneer we voornemens zijn om Sint Annaland aan te lopen.

De Witte Tonnenvlije is inderdaad druk bevaren door relatief grote schepen. Ook daar is zaak alert te zijn en om je heen blijven kijken. En of je nog wel aan de zijkant van het vaarwater / langs de boeienlijn vaart, als gevolg van de stroming die zijdelings kan staan..
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 08 feb 2025 16:16 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 08 feb 2025 17:22 #1610776

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7677
Op mijn AIS ontvanger kan ik thuis dagelijks de drukte op deze route zien.

Het gaat inderdaad in vlagen. Het is niet continue erg druk. De tijd van kleine schepen lijkt voorbij. Het zijn vrijwel allemaal grote binnenvaart schepen.

Zie mijn AIS beeld. Daar moet je niet in terecht komen.

De veilige route is via de jachtbetonning. Daar kom je geen beroepsvaart tegen.

Hooguit wat tegenover gestelde pleziervaart. Wat weinig problemen oplevert.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 08 feb 2025 17:31 #1610777

Blijft wel opletten want ook de beroepsvaart weet dat het tot aan de jachtbetonning voor hen diep genoeg is. Kwam deze zomer dan ook een binnenschip tegen dat dat komende van Wemeldinge bakboord aanhield en vlak lang de jachtbetoning de bocht afstak en nee dat was geen kleintje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 08 feb 2025 17:48 #1610779

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28118
In het algemeen is er geen reden tot paniek, lijkt mij.
Brambo's aanbevelingen wekken een beetje de indruk alsof er maar één veilige optie is.

Mij lijkt het verstandigste om de situatie te bekijken op het moment dat je de plek nadert. In veel gevallen kun je vanuit de richting Zierikzee, en gaande in de richting van Bruinisse, Stalland en verder, gewoon de groene kant van het vaarwater volgen zonder hinder van beroepsvaart.
De stelling dat tegenliggende pleziervaart aan de rode kant weinig problemen oplevert, laat ik voor rekening van Brambo. Ik zoek, als de gelegenheid zich aanbiedt, liever de ruimte aan de groene kant.
Laatst bewerkt: 08 feb 2025 19:35 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 08 feb 2025 18:59 #1610783

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6424
brambo schreef :
Op mijn AIS ontvanger kan ik thuis dagelijks de drukte op deze route zien.

Op een kaart met relatief kleine schaal vind ik AIS altijd een wat vertekend beeld geven. De verhoudingen zijn dan een beetje zoek, zeg maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 08 feb 2025 19:17 #1610788

  • Perseis
  • Perseis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
kijkend vanaf de zolder thuis, al helemaal..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 08 feb 2025 20:40 #1610803

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7677
Wat een geleuter. Het is een volwaardige AIS ontvangst met OpenCPN in Linux Mint systeem. Met de data van AIS vanuit mijn Raspberry Pi 4. Via de Signalk-server.

Welke AIS ontvanger zult u zich misschien afvragen ?

Hier de foto vanaf mijn bureau, niet vanaf mijn zolder.

Een ding van circa € 15,- in combinatie van een oude VHF antenne.

Woont u langs een vaarwater dan is dit een interessante optie.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 08 feb 2025 21:11 #1610804

Rustig maar hoor; je systeem wordt nergens in twijfel getrokken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 08 feb 2025 22:52 #1610818

nee, maar ik hoop niet dat we nu suggereren dat we voor de Oosterschelde ook al AIS nodig hebben.... Gewoon goed (visueel) opletten bij die wat smallere geultjes.
Laatst bewerkt: 08 feb 2025 22:53 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 09 feb 2025 06:59 #1610828

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Wat me wel een keer is overkomen in dat gebied voor de jachten (aan de noordzijde van de Keeten, dus tegen de slikken van viane) dat ik werd uitgescholden door een medezeiler omdat ik blijkbaar niet genoeg ruimte gaf. Ik voer van de oosterschelde richting de volkerak in dat gebied zeilend over bakboord en had 'm goed gezien. Nu ben ik opgegroeid op Maas dus afstanden inschatten tussen schepen heb ik wel wat ervaring mee maar de medezeiler riep naar mij dat ik aan de verkeerde kant van het vaarwater voer en dus ruimte voor hem moest maken hetgeen bevestigd werd door een pinnig vrouwlijk bemanningslid daar aan boord. Hoewel er volgens mij voldoende ruimte was toch maar extra roer gegeven, ik kan me voorstellen dat we niet allemaal dezelfde inschatting hebben. Ik mijn beleving is het een vaargebied bedoeld voor de pleziervaart en voor beide richtingen en was zijn argument niet goed.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 09 feb 2025 08:28 #1610834

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7677
Nachtvlinder schreef :
Rustig maar hoor; je systeem wordt nergens in twijfel getrokken!

Ik geef alleen aan hoe je goedkoop en perfect allerlei functies kunt gebruiken.

Maar goed als je liever duizenden euro's uitgeeft aan allerlei electronica met dure meters.

Als dat je hobby is, ook goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 09 feb 2025 11:15 #1610858

Daar gaat het in dit draadje helemaal niet om toch?

Je post in de sectie “vaargebieden en ligplaatsen” notabene.
Laatst bewerkt: 09 feb 2025 11:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 09 feb 2025 12:20 #1610869

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5398
Reed schreef :
Wat me wel een keer is overkomen in dat gebied voor de jachten (aan de noordzijde van de Keeten, dus tegen de slikken van viane) dat ik werd uitgescholden door een medezeiler omdat ik blijkbaar niet genoeg ruimte gaf. Ik voer van de oosterschelde richting de volkerak in dat gebied zeilend over bakboord en had 'm goed gezien. Nu ben ik opgegroeid op Maas dus afstanden inschatten tussen schepen heb ik wel wat ervaring mee maar de medezeiler riep naar mij dat ik aan de verkeerde kant van het vaarwater voer en dus ruimte voor hem moest maken hetgeen bevestigd werd door een pinnig vrouwlijk bemanningslid daar aan boord. Hoewel er volgens mij voldoende ruimte was toch maar extra roer gegeven, ik kan me voorstellen dat we niet allemaal dezelfde inschatting hebben. Ik mijn beleving is het een vaargebied bedoeld voor de pleziervaart en voor beide richtingen en was zijn argument niet goed.

De medezeiler vond denk ik simpelweg dat hij SB wal voer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 09 feb 2025 13:57 #1610895

Dan had die medezeiler toch een punt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 07:49 #1611403

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Ik denk dat hij vond dat dat hele gebied alleen voor de richting de oosterschelde varende jachten was ingericht want we voeren er midden in. En dat is in mijn beleving niet zo. Dat gebied is bedoeld voor de jachten om ze buiten het gebied t.b.v de beroepsvaart te houden en dan maakt het niet uit in welke richting je vaart. Je moet dat gewoon samen oplossen en niet er van uitgaan wanneer je in dat gebied vaart richting de oosterschelde, dat je dan automatisch voorrang heb tov de jachten richting het Volkerak.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 08:30 #1611407

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28118
Reed schreef :
Dat gebied is bedoeld voor de jachten om ze buiten het gebied t.b.v de beroepsvaart te houden en dan maakt het niet uit in welke richting je vaart. Je moet dat gewoon samen oplossen en niet er van uitgaan wanneer je in dat gebied vaart richting de oosterschelde, dat je dan automatisch voorrang heb tov de jachten richting het Volkerak.

Wat in jou beleving het geval is, is geen enkele garantie dat het ook feitelijk waar is. We leven weliswaar in een tijd waarin veel mensen, tot en met ministers toe, dat denken, maar het is niet iets waar we vanuit kunnen gaan.
Aan beide kanten van de zone die jij bedoelt liggen tonnen met rood erin. Je mag er in twee richtingen varen, maar in dit specifiek geval heeft de vaart richting de Oosterschelde voorrang op de vaart richting Krammer. In casu wijkt een schip dat richting Krammer vaart voor een schip dat richting Oosterschelde vaart.

Ik wijs in dit verband ook even op de situatie langs de Pollendam tussen de Blauwe Slenk en Harlingen. Daar ligt naast het betonde hoofdvaarwater een zone met aan één kant gele tonnen en aan de andere kant de groene tonnen van hoofdgeul. Dat is een fietspaadje bedoeld voor bevaren in beide richtingen, mede omdat buiten de tonnen varen aan de rode kant niet praktisch of onmogelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 09:21 #1611417

Varen-doe-je-samen schrijft het volgende:
Vanaf Zierikzee kun je via de route Keeten/Zijpe naar Bruinisse/Krammersluis. De aanbevolen route loopt langs de groene tonnen.
.
Als het mogelijk is vaar ik (strak) aan de buitenzijde van de groene tonnen. Dan geef je genoeg ruimte aan de beroepsvaart. Vooral tussen Stavenisse en de Krabbenkreek is dit mogelijk. Verder goed op de kaart kijken waar (en hoever) je buiten de tonnen kan varen.
Feeling 326 di
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 12:46 #1611467

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5398
Het is mij niet duidelijk wat de status van de "fietspaden" is.
In Keeten Mastgat maar ook Volkerak zijn ze erg populair aan de rode kant bij jachten naar Bru/Willemstad.
Als die in het fietspad de kant van de rode tonnen van het hoofdvaarwater houden varen ze dan SBwal?
Ook op Volkerak mag je laveren en vaar ik t/m het fietspad wijkt een sliert die richting Willemstad vaart op de motor voor mij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 13:04 #1611471

Hoe relevant is het? Je mag overal varen, zolang je je maar aan de regels houdt toch? (boot die SB wal houdt gaat voor)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 13:33 #1611480

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Het wordt er voor mij niet eenvoudiger op want als ik Wadloper goed begrijp vaart een jacht in dat gebied richting Oosterschelde dus altijd aan stuurboord en zou dan altijd voorrang hebben op een jacht dat in datzelfde gebied de andere kant op vaart. Bijzonder omdat het op sommige plekken best een grote Brede strook water is waar je bijna altijd (richting Oosterschelde) moet kruizen verwacht ik dat sit snel tot verwarring kan zorgen. Ik wist oprecht niet dat dit zo werkt en vind het verwarrend. Ga toch eens zoeken waar ik daar wat meer over kan vinden.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 14:24 #1611488

Wadloper goed begrijp vaart een jacht in dat gebied richting Oosterschelde dus altijd aan stuurboord en zou dan altijd voorrang hebben op een jacht dat in datzelfde gebied de andere kant op vaart.

Volgens mij heeft WL gelijk. Maar dat is toch altijd zo, dat SB wal "voorrang" heeft? Lijkt mij helder voor alle partijen. Of mis ik iets?
Laatst bewerkt: 12 feb 2025 14:25 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 14:26 #1611489

Het ligt wat complexer bij de "fietspaden". In een ander recent draadje is dit uitgezocht:

Nachtvlinder schreef :
Ik had hier dus koers en vaart moeten behouden en mijn slagen gewoon af moeten maken, alleen moeten zorgen dat ik in de overstagmanoeuvres zélf niemand hinderde? Ik heb deze recreatie”geul” dus ten onrechte als afgebakend vaarwater gezien?

Of is de gele kant hier wél de afbakening van het vaarwater; ik moest daar namelijk niet voor niets overstag. Als daar een motorboot strak langs vaart aan zijn SB kant… Houdt deze SB zijde vaarwater.

Is de groene koerslijn of de gele koerslijn hier “SB vaarwater”? Of beide? En de andere kant op; wat is dán “SB zijde vaarwater”?

U heeft geen rechten om deze pagina te openen!


Nachtvlinder schreef :
Vanmorgen van Terschelling naar Harlingen langs de Pollendam gekruisd. Bijna niets in de hoofdgeul en de meeste andere recreanten opweg naar huis motorden in de recreatiegeul (helaas wel allemaal naast groen -hun BB kant van de recreatiegeul en niet aan de gele (voor hun SB) kant. Formeel hadden ze dus geen voorrang, desalniettemin kozen wij onze slagen conflictvermijdend zodat we er er precies (meerdere bootlengtes bedoel ik, geen “paar meter”) voor of achterlangs kruisden om dan iets voorbij de gele tonnenlijn overstag te gaan. Helaas hebben we 5x vroegtijdig overstag moeten gaan omdat sommige boten zenuwachtig werden en onnodig uitweken, ook naar BB(!) de hoofdgeul in zodat wij ze ná de overstag opnieuw zouden tegenkomen. Verder dus maar niet in de recreatiegeul gekomen.

Onnodig uitwijken of uitwijken wanneer je koers en vaart moet behouden werkt heel verwarrend!

3Noreen schreef :
Uit het BPR

vaarwater: gedeelte van een vaarweg dat feitelijk door de scheepvaart kan worden gebruikt

Dus als een schip langs de gele boeien vaart aan de diepere kant kun je aannemen dat deze langs de rand van het vaarwater voor hem vaart. Je moet dan aannemen dat het water aan de andere kant te ondiep voor dit schip is om te kunnen varen. Dus geen vaarwater is. Het kan daar feitelijk niet varen. Als die boeien aan stuurboord zijde van het schip zich bevinden vaart het aan stuurboord zijde van het vaarwater.

Moeilijker wordt het als een jacht van Harlingen naar het Noordwesten vaart in de jachten geul langs de groene boeien. Voor hem is het feitelijk bruikbare vaarweg pas begrenst door de rode boeien lijn. Strikt genomen vaart zo'n schip dus pas aan stuurboordzijde als het langs de rode boeien vaart. Dit is ook het moeilijke van de regeling van deze fietspaden.
Laatst bewerkt: 12 feb 2025 14:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl