Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Staande mastroute noord Delfzijl naar Lemmer

Staande mastroute noord Delfzijl naar Lemmer 05 juni 2025 11:24 #1629895

  • MPCurley
  • MPCurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Hallo allemaal! Ik ben van plan om komend weekend mijn nieuwe boot van Bremerhaven naar Lemmer te verhuizen. De afgelopen drie weken was het weer te slecht om buiten de Waddeneilanden te varen, maar morgen hebben we goed weer naar Delfzijl. De boot heeft echter een diepgang van 2 meter. De vorige eigenaren hebben twee jaar geleden de route van Delfzijl naar Lemmer met de mast in de staande positie afgelegd en zeiden dat ze maar één keer een beetje modder hadden geploegd toen ze iets uit de vaargeul waren gedreven. Kan iemand mij vertellen hoe de waterdieptes nu zijn? Kom ik in grote problemen of is het mogelijk? Alvast bedankt voor het advies!
(Mijn excuses als dit bericht een beetje vreemd overkomt. Ik ben een Canadees die in Duitsland woont en heb een vertaler gebruikt voor dit bericht!) :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute noord Delfzijl naar Lemmer 05 juni 2025 18:50 #1629974

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7184
Hi Welcome,
Tomorrow good weather up to Delfzijl????
Anyhow if you have the chance go to Lauweroog instead. Charted depth for the Dokkummer EE is 1.95m, 2.0m should just be possible. (Keep in mind it is an old river, and as all rivers the outer bights are a bit deeper.) From Leeuwarden continue to Harlingen to avoid a broken bridge (Uitwelleringa)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute noord Delfzijl naar Lemmer 05 juni 2025 19:09 #1629977

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 580
Lauwersmeer is ter hoogte van de Raskes een ondiepte, het hele DD vaarwater is oppassen met 2.0 meter. Beetje Kw's in de motor en een scherpe kiel (geen bulb!) maken het wel makkelijker.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute noord Delfzijl naar Lemmer 05 juni 2025 20:26 #1629988

  • fattema
  • fattema's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Vorig jaar en kort geleden vanaf Lauwersoog binnendoor naar Lemmer gevaren over die route met 2m diepgang. Geen enkele keer grond gevoeld , alleen bij Warga na Leeuwarden precies 2m diepgang. Let op dat je door Sneek en IJlst moet omdat brug uitwellingerga er uit ligt. Ook daar voldoende diepgang in geeuw naar IJlst. Eerste stukje vanaf Delfzijl ken ik niet maar lijkt me geen probleem. Succes
Norlin 37MKII - A rough day at sea is better than any day in the office
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute noord Delfzijl naar Lemmer 05 juni 2025 20:44 #1629990

Tomorrow the wheather is awful:


This is Borkum, the windspeed is in knots.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute noord Delfzijl naar Lemmer 06 juni 2025 07:10 #1630003

  • MPCurley
  • MPCurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Bedankt voor de reacties allemaal! Het klinkt alsof het kanaal voor ons zal werken. We verlaten Bremerhaven pas vanavond om 22:00 uur, bij hoogwater, dus we moeten het slechte weer van vandaag vermijden en het meeste zeilwerk morgen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute noord Delfzijl naar Lemmer 08 juni 2025 14:32 #1630408

En er is een ondiepte bij Grou richting Prinses Margrietkanaal. Blijf ter hoogte van 'Bloedkamp' in het midden van de betonning en zet misschien wat gas bij.
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute noord Delfzijl naar Lemmer 13 juni 2025 10:37 #1631238

  • MPCurley
  • MPCurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik wil graag iedereen even op de hoogte brengen: Nordklang en bemanning zijn op maandagavond 9 juni aangekomen in Lemmer. Over het algemeen verliep de reis erg goed, zonder noemenswaardige problemen. De reis bestond uit vier delen:

- 6 juni - Bremen naar Bremerhaven via de Weser van 12.00 tot 17.00 uur
- 6/7 juni - Bremerhaven, Duitsland naar Lauwersoog, Nederland via de Weser-inham en de Noordzee van 22.00 tot 18.00 uur
- 8 juni - Lauwersoog naar Grou via de Nederlandse staande mastroute van kanalen van
- 9 juni - Grou naar Lemmer via voortzetting van de staande mastroute van kanalen

Het weer voor het Noordzeegedeelte werkte niet helemaal mee zoals gepland. De voorspelde windverschuiving naar een meer zuidelijke richting kwam nooit echt tot stand, dus uiteindelijk hebben we ongeveer de helft van de tijd aan de wind gevaren en de andere helft rechtstreeks tegen de wind en golven in gemotoriseerd. Gezien het getijde om de “zeepoort” tussen Schiermonikoog en Ameland binnen te varen en het slechte weer dat voor zondag werd voorspeld, konden we ons geen tijd veroorloven om tegen de wind in te varen. Bovendien had een van de twee nieuwe eigenaren van Nordklang last van zeeziekte, dus een directere aankomst was waarschijnlijk een goed plan. Het is tenslotte maar diesel? Ik was echter onder de indruk van het vaargedrag van de boot; ik denk dat we een windhoek van ongeveer 50 graden hadden, en ik dacht dat dat moeilijk zou zijn met de ketch-tuigage.

Hoogtepunten waren waarschijnlijk het zeilen met alle drie de zeilen bij een mooie hoek uit Bremerhaven bij de enorme containerhaven terwijl de zon onderging, nog wat heerlijk zeilen op zaterdagmiddag (zo heb ik mij laten vertellen, want ik sliep!) en toen werden we overvallen door een bui terwijl bijna al onze zeilen bij waren. Gelukkig was onze nieuwe vriend (de vorige eigenaren gingen met ons mee op reis) al bezig met het reven van het grootzeil toen we via de marifoon een telefoontje kregen van hun vriend die voor ons uit voer, die ons waarschuwde voor de regenbui. Ik was behoorlijk onder de indruk van de verandering in zowel richting als kracht die de bui met zich meebracht, iets waar ik tot dan toe alleen theoretische kennis van had! Het was dus goed om dat zelf te ervaren (ook al moesten we 15 minuten lang varen met de reling in het water, terwijl we doorweekt werden door de regenbui).

We sloten die Noordzee-etappe af met een mooie, rustige tocht door het kanaal via de zeepoort naar Lauwersoog. Ik denk dat we veel plezier zullen beleven aan het zeilen met de Nordklang, want we gleden vlak en stabiel met 6,5 knopen door het water bij een windkracht van misschien wel 14 knopen. Het enige nadeel van deze aanlanding was dat we het laatste restaurant dat nog open was in de stad hebben gemist! Gelukkig hadden we genoeg proviand om iets lekkers te koken en hebben we een paar biertjes gedronken en verhalen gedeeld met een andere vriend die toevallig ook in dezelfde haven overnachtte.

De twee dagen daarna hebben we op de Standing Mast Route gevaren. Het landschap was erg mooi en het was erg leuk om door de pittoreske stadjes Dokkum, Leeuwarden, Warten, Grou, Sneek en IJst te varen. Ik heb behoorlijk wat ervaring opgedaan met het manoeuvreren van de boot, met het passeren van 4 sluizen en 34 bruggen. Het advies dat hier werd gegeven over de diepte was helemaal correct. We zagen veelal vrij lage dieptes, maar ik denk dat we maar twee keer licht de bodem hebben geraakt; een keer toen we probeerden aan te meren aan de kanaalmuur (we zijn toen aan een andere boot gaan vastmaken) en een keer bij het verlaten van Warten. In beide gevallen heeft de “iron genny” ons zonder veel stress weer losgekregen.

Beide kanaaldagen hebben we de hele weg gemotoriseerd, hoewel we op de tweede dag waarschijnlijk op bepaalde stukken de zeilen hadden kunnen hijsen. Helaas moesten we ons aan een strak schema houden (om niet vast te komen zitten bij gesloten bruggen), dus probeerden we zo snel mogelijk naar Lemmer te varen, en dat is gelukt! Twee dagen voor het kanaalgedeelte was vrij snel (met lange dagen). Als ik het nog eens zou doen, zou ik drie dagen uittrekken, wat rustiger aan doen en meer van alles genieten.

Maandag kwamen we aan in Lemmer, vonden we de nieuwe thuishaven van Nordklang en vierden we dat met een drankje, een diner en een avondje uit. Ik kijk uit naar nog meer zeilplezier op het IJsselmeer in de komende maanden! Bedankt iedereen voor het advies onderweg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mastroute noord Delfzijl naar Lemmer 13 juni 2025 11:13 #1631248

Top!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl