gerhardstoel schreef :
Dag La Mavare,
Dank, voor Londen is me dat inderdaad helder. Ben vooral benieuwd naar de praktijkervaringen met met de andere riverarmen (Orwell Deben etc)
Harwich kan bij elke stand van het tij en in vrijwel elke situatie qua wind en windrichting worden aangelopen en hetzelfde geldt voor de Orwell; er is geen ondiepte ('bar') bij de ingang.
Bij de Deben en de Ore is die er wèl. Er wordt elk jaar bij het begin van het seizoen een nieuwe survey van beide riviermonden gedaan door een lokale club. Kaartjes zijn hier:
www.eastcoastpilot.com/downloads
te downloaden.
Ik heb zelf de de Deben bevaren. Zo lang er geen stevige wind met oost in het spel is, en je het doet met opkomend water, is het geen
rocket science. De kaartjes geven een koers vanaf de verkenningston naar de eerste tonnen van de geul. Dat werkt goed. Vanaf half tij is er voor de meeste kieljachten voldoende water. Je kunt de ondieptes (grindbanken) herkennen door het verschil in wateroppervlak; soms zie je echt brekende golven. Daar moet je dus niet zijn.
Bij half tij giert de stroom de Deben in met en gangetje van pakweg 3 knopen, bij eb kan het nog harder naar buiten gaan.
De Ore heb ik tot nog toe niet aangelopen, maar dat werkt grotendeel op dezelfde manier, denk ik.
Southwold kan ook het best worden aangelopen bij opkomende water. Het is de bedoeling om met de boeg richting uitgang aan te leggen aan de noordoever van de Blyth. Dat gaat het makkelijkst bij opkomend water en een stroom die naar binnen loopt. Je moet dus keren op de rivier.
Langs de Orwell zijn de nodige jachthavens waar je blijft drijven. Aan de Deben is er welgeteld één, in Woodbridge, aan het eind van het bevaarbare deel. Op andere plekken zal het al snel neerkomen op ankeren en met de bijboot naar de wal. Een bijboot is derhalve een nuttig ding op de East Coast Rovers.