Hans V schreef :
Maar ik kijk nu ook anders naar de betrouwbaarheid van de diepte informatie van RWS, zeker als ze het zelf over ‘een foutje’ hebben (was dat de letterlijke bewoording?).
De letterlijke tekst uit het laatste mailtje was:
De oorzaak is gevonden en opgelost.
Ik ben het geheel met Nachtvlinder eens dat je beter géén data kunt hebben in een gebied met een klaarblijkelijk lage Confidence score dan foute data (die ook nog eens zeer gedetailleerd lijkt).
Ik ben het niet met Nachtvlinder eens.
Wat bij de RWS-kaarten inderdaad node wordt gemist is de menselijke hand die met kennis van zaken die overduidelijk vergissingen eruit haalt.
Dat de metingen uitvliegtuigen worden gedaan, zoals Rooie Dirk meent te weten (ik weet dat niet, maar wil het ook niet bestrijden) betekent niet per definitie dat ze onbetrouwbaar zijn.
Wèl lijkt mij duidelijk dat er ten opzichte van metingen vanuit uit vaartuig veel meer kans is op metingen die door bepaalde factoren worden beïnvloed en tot foutieve resultaten leiden.
Ik zie die fouten al jaren in de kaarten van RWS en het is een min of meer vast patroon dat het vrijwel altijd gaat om jachthavens en sluizencomplexen.
Uitgaande van de stelling dat er inderdaad vanuit de lucht wordt gemeten, presenteert een jachthaven zich als een afwisseling van steigers, boten en kleine stukjes open water. Ergo: veel plekken die het meetsignaal terugkaatsen en
boven het wateroppervlak liggen. De software die de metingen vertaalt in kaarten, trekt daarover een gemiddelde en bouwt een beeld op van een droogvallend stuk water, dat in werkelijkheid wel degelijk een haven met een zekere diepte is.
Ook zie je op de kaarten wel havens en stukken niet bevaarbaar water die geheel grijs zijn gemaakt en geen dieptecijfers bevatten. Kennelijk is daar wèl een menselijke hand aan het werk geweest, òf er is toch een algoritme dat overduidelijke meetfouten corrigeert.
Ik ben persoonlijk nog steeds van mening dat zowel de Zeeland-kaart als de Waddenzee-kaart van RWS de meest betrouwbare en best bijgehouden kaarten zijn die we van die gebieden hebben.
Ik ben er ook van overtuigd dat de Hydrografische Dienst voor de eigen kaarten van die gebieden ook de data van RWS gebruikt. Ik heb in al de jaren dat ik in de Zeeuwse delta vaar, maar één keer. een meetvaartuig van de Marine gezien en dat lag stil. Het was kennelijk met een speciale opdracht bezig. Ik denk niet dat de Hydrografische Dienst zèlf op regelmatige basis in de Delta data verzamelt.
Praten over een "klaarblijkelijk lage Confidence score" (waarom moet hier weer een Engelstalige term te pas komen, trouwens?) is dus vooral het geven van een zwak gefundeerde mening.
Ja; RWS is inderdaad niet meer de organisatie die het ooit was.
Aan de presentatie van hun vaarkaarten mankeert het één en ander. De menselijke hand wordt gemist. Maar er is geen reden om de kaarten af te doen als onbetrouwbaar. Ze zijn niet onbetrouwbaarder dan de kaarten van de 1800-serie.
Wie de Volkskrant van vanmorgen heeft gelezen en het stukje van Sander Donkers op de voorpagina, weet dat AI nog lang niet zo slim is als de mens zelf.
Op de terugweg uit Scandinavië, afgelopen donderdag, presteerde Google ons ter hoogte van Hoevelaken een "kortere" route naar Dordt: langs Gorkum, in plaats van die over Gouda en Rotterdam, die het alwetende algoritme ons daarvoor adviseerde. Ja, dank je de koekoek, Google..; vertel me eens iets dat ik nog niet wist!
Kortom: niks mis met geautomatiseerde metingen, maar je er wel 'even bij blijven'. Of een slim algoritme ernaast zetten dat duidelijke meetfouten corrigeert of uitschakelt.
Duidelijk zo?