In 1979 is de Vogelrichtlijn opgesteld en in 1992 de Habitatrichtlijn. Deze richtlijnen bestaan uit twee delen: soortenbescherming en gebiedsbescherming. Alle EU-lidstaten wijzen beschermde gebieden aan voor specifieke (leefgebieden van) (vogel-)soorten. De onder beide richtlijnen aangewezen beschermde gebieden vormen het Natura 2000-netwerk.
Rijkswaterstaat is voor de Wadden, als voorkeur beheerder aangewezen, en dus verantwoordelijke voor deze in Natura 2000 richtlijnen gestelde doelen. n.l. Instandhouding en verbetering.
Daar gaat het op 2 punten al mis.
1. Als de biodiversiteit en natuurwaarden afgenomen blijkt, is de conclusie dat het beheer ervan in de afgelopen jaren onvoldoende is geweest.
2. Wat op valt is dat Rijkswaterstaat het natura 2000 doel, op eigen website al geheel anders omschrijft dan gesteld in de Natura 2000 richtlijnen;
"Het doel? Zorgen voor een gezonde én leefbare natuur. Waarin we flora en fauna duurzaam beschermen, maar waarin bijvoorbeeld ook ruimte is om te wandelen of te sporten."
Er staat in de hele onderliggende richtlijnen in EU en NL verband helemaal niets dat wandelen of sporten door mensen een Natura 2000 of habitat en vogelrichtlijn doel is! En sporten? Door wie? 450.000 toeristen of de lokale bevolking? Ehm....darten is ook een sport....

Onjuist en te vaag.
Dit nieuws over de plannen met de Wadden slaat in mijn ogen een belangrijk punt over.
nl dat het beheer door Rijkswaterstaat aantoonbaar en volstrekt onvoldoende is geweest om de EU en NL eisen ui de richtlijnen in stand te houden en zijn zelfs dramatisch verslechterd.
Weer nieuwe plannen aankondigen door die zelfde falende beleidsmakers biedt onvoldoende waarborg of zekerheid.
Er zal een gedegen evaluatie moeten plaatsvinden over hoe het beheer door Rijkswaterstaat zo heeft kunnen falen en daaruit zullen harde maatregelen bij Rijkswaterstaat en politiek moeten volgen.
Ander is elk plan, elke afweging of keuze, bij voorbaat zinloos.
En dat zie ik voor als nog nergens terug.