Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 16 juni 2026 19:45 #1689480

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 571
Op de site van de waddenhavens staat als vertrekadvies Vlieland > Terschelling 1 uur voor HW Vlieland en voor Terschelling > Vlieland 1 uur voor LW Terschelling. Ik zou in beide gevallen 1 uur voor LW vertrekken om van de uitgaande ebstroom te profiteren, met kentering het zeegat over te steken en dan met beginnende vloedstroom naar Vlieland resp. Terschelling te varen. Ik vraag me dan ook af of de vermelding op de site van de waddenhavens een vergissing is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 16 juni 2026 20:44 #1689486

Lokaal LW of lokaal HW valt niet per definitie gelijk met de kentering op die lokatie. Op het westelijk Wad is de kentering vrijwel gebaseerd op de hoog- en laagwatertijden van Harlingen.
Bekijk de stroomaltas om dat te zien!

Met HW Harlingen is het wrstwad bijna volgestroomd:


En een uur later begint het leegstromen:
Laatst bewerkt: 16 juni 2026 20:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 16 juni 2026 21:28 #1689495

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5458
Heb afentoe het idee dat dat soort instanties zijn blijven hangen in lokale gebruiken.
Zo een stroomatlas lijkt daar steevast niet gebruikt te worden., te modernistisch?
Terwijl dat nu juist een heel mooie opzet is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 17 juni 2026 09:33 #1689539

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 571
Kijkend op de stroomatlas concludeer ik je dat tussen HW Vlieland en HW Harlingen optimum tussen stroom mee en rustig zeegat hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 17 juni 2026 09:36 #1689540

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Handig is om het Hoog- of Laagwater tov Harlingen te weten op een andere locatie/ haven.




Het hangt ook een beetje van je diepgang en andere externe factoren/elementen af.
Wil je eigenlijk wel met een dikke zeegang bij LW het Schuitengat invaren?
Laser->Dehler 28s->Victoire 1044->Jonmeri 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 17 juni 2026 10:27 #1689550

huho schreef :
Kijkend op de stroomatlas concludeer ik je dat tussen HW Vlieland en HW Harlingen optimum tussen stroom mee en rustig zeegat hebt?

Als je boot gelimiteerd is door de verwachhte toestand in het zeegat, zou je idd op de kentering dáár kunnen plannen. Bij sterke wind uit de N-hoek speelt dat meer dan bij zwakke wind uit het zuiden.

Het hangt echt van de situatie af: als de Vliesloot of juist het Schuitengat niet bezeild is, is plannen op stroom-mee ook wat waard.

Blijven nadenken en de stroomatlas gebruiken dus, die standaard-vertrektijden aanhouden wordt je dom van ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 17 juni 2026 14:12 #1689588

  • RC1989
  • RC1989's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
En (onder andere) stroom is tegenwoordig ook online terug te vinden, snelheden in m/s.

rwsos.rws.nl/viewer/map/noordzee/stroming
Dehler Delanta 80 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 17 juni 2026 14:41 #1689593

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5458
RC1989 schreef :
En (onder andere) stroom is tegenwoordig ook online terug te vinden, snelheden in m/s.

rwsos.rws.nl/viewer/map/noordzee/stroming

en nog meer detail ( windows)
www.defensie.nl/documenten/2025/12/09/nltides---hp33d
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 17 juni 2026 16:10 #1689600

Of het op het Wad de wind veel invloed op de stroming heeft weet ik niet, bovendien weinig gridpunten daar, maar de stromingsforecast is ook als grib beschikbaar. Hier zijn weersinvloeden in verwerkt:

filebox.bsh.de/index.php/s/Z8k...h=%2Fgrib2%2FNordsee
Laatst bewerkt: 17 juni 2026 16:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 19 juni 2026 09:18 #1689779

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 571
Met mijn boot, een Etap 24i, steek ik idd het liefst onder zo gunstig mogelijke omstandigheden het zeegat over, en probeer daarbij echte tegenstroom op andere trajecten te mijden. En dan lijkt voor oversteek van Vlieland naar Terschelling vertrek tussen HW Vlie en HE Tersch de beste optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 19 juni 2026 09:47 #1689787

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4244
huho schreef :
Met mijn boot, een Etap 24i, steek ik idd het liefst onder zo gunstig mogelijke omstandigheden het zeegat over, en probeer daarbij echte tegenstroom op andere trajecten te mijden. En dan lijkt voor oversteek van Vlieland naar Terschelling vertrek tussen HW Vlie en HE Tersch de beste optie.
Je kunt ook met de laatste ebstroom vertrekken en dan naar het andere eiland toe de eerste vloedstroom pakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 19 juni 2026 10:41 #1689789

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32535
madoc schreef :
Je kunt ook met de laatste ebstroom vertrekken en dan naar het andere eiland toe de eerste vloedstroom pakken.

Precies, maar.....
Dan maakt het nog een groot verschil welke zijde van de vliestroom/stortemelk je pakt.
Aan de eene zijde loopt de stroom nog bijna 1/2 uur door, terwijl de andere zijde al een gierende vloedstroom loopt.
Wij maakten daar altijd veel gebruik van.

En te laat om het hoekje bij ingang vliesloot doe je maar 1 keer fout.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 19 juni 2026 10:58 #1689793

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30053
madoc schreef :
huho schreef :
Met mijn boot, een Etap 24i, steek ik idd het liefst onder zo gunstig mogelijke omstandigheden het zeegat over, en probeer daarbij echte tegenstroom op andere trajecten te mijden. En dan lijkt voor oversteek van Vlieland naar Terschelling vertrek tussen HW Vlie en HE Tersch de beste optie.
Je kunt ook met de laatste ebstroom vertrekken en dan naar het andere eiland toe de eerste vloedstroom pakken.

Inderdaad. De banken liggen grotendeels droog. Water is, zeker met wind uit ZW - ZO, nog wat rustiger dan rond HW.
Laatst bewerkt: 19 juni 2026 11:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 19 juni 2026 11:57 #1689802

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5458
DeCalidris schreef :
madoc schreef :
Je kunt ook met de laatste ebstroom vertrekken en dan naar het andere eiland toe de eerste vloedstroom pakken.

Precies, maar.....
Dan maakt het nog een groot verschil welke zijde van de vliestroom/stortemelk je pakt.
Aan de eene zijde loopt de stroom nog bijna 1/2 uur door, terwijl de andere zijde al een gierende vloedstroom loopt.
Wij maakten daar altijd veel gebruik van.

En te laat om het hoekje bij ingang vliesloot doe je maar 1 keer fout.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat verschil in binnen en buiten bocht is idd sterk aanwezig, kun je mooi gebruik van maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrek advies Vlieland-Terschelling vv 19 juni 2026 15:54 #1689821

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 571
6 uur voor HW HRL zie ik in de stroomatlas rondom Oost-Vlieland een ingaande stroom en aan de kant van Schuitengat een uitgaande stroom. Beide stromen minder dan 1 knoop. Zijn dat de tegengestelde stromen die jullie bedoelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl