joshtheboss schrijft:.... En een strijkbare mast wat ik zelf kan doen en goedkoop is klinkt goed. Alleen moet ik ook daar weer bij zeggen dat ik geen idee heb wat het is
....
Een strijkbare mast is een mast die je in je eentje achterover kan laten zakken. De boot moet daarvoor wel uitgerust zijn. Het lijkt me dat jou mastvoet ervoor geschikt is. De 'driekhoekige' buis die op je voordek ligt dient er voor en de septers ( dat zijn de paaltjes waaraan je reling is bevestigd) wijzen ook in de richting.
De onderkant van de mast is voorzien van een gat. Door dat gat en het gat in de mastvoet komt een soort bout ( eigenlijk een bus met en bout erdoor). Dit is het kantelpunt. Het want ( kabel waarmee de mast aan de zijkant wordt recht gehouden) komt op de, verhoogde, septers naast de mast.
De voorstag komt op de kop van de driehoekige buis (ik ben even de naam van dat ding vergeten, ik denk 'bok' of zoiets) en tussen de kop van die buis en de putting op de boeg komt een blokkensysteem (2 katrollen en een lijn). Met die combinatie van dat blokkensysteem, bok, verhoogde septers e.d., kan je de mast achterover laten zakken zonder dat hij opzij zwiept en je boot verlaat.
Voordeel van een dergelijk systeem is dat je makkelijk onder bruggen door kan. Je kan de mast zelfs al varend strijken en als het lampje van je toplicht moet vervangen worden dan doe je dat gewoon effe. De anderen moeten voor de brug blijven liggen of terug draaien of een kraan opzoeken voor dat lampje wat natuurlijk weer goed is voor de economie.
Zo is het ongeveer in het kort en simpel uitgelegd.