Als je geen vlaggenbrief hebt mag je geen vlag voeren.
Heb de site
www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm nog eens doorgenomen... Zal er toch dringend werk van moeten maken, dus dan maar ineens nu.
Een poging tot schematisering van wat nodig is in België:
- immatriculatieplaat: niet voor zee en kusthavens, de rest van 't land wel (kost + 35 euro, definitief bij de boot)
- vlaggenbrief: zee en kusthavens + Vlaams Gewest wel, de rest niet (kost 50 euro, is eigenaarsgebonden)
- verklaring van overeenstemming, zeg maar CE-keuring: vanaf 1999 verplicht, ook voor motor (blijft dus bij de boot)
- vergunning marifoon: altijd, ATIS voor binnenwater verplicht
- waterwegenvignet: Vlaams Gewest wel, Wallonië heeft andere vorm van belasting (geen idee wat het kost)
- stuurbrevet of algemeen stuurbrevet: nee, tenzij je een grote of extra snelle boot hebt
Examen kost 37,5 euro, het brevet evenveel
- BIV: zee en kusthavens en Vlaams Gewest wel, Wallonië niet
Startbedrag vanaf 7,5m boot als je vlaggenbrief hebt/wil = 2478 euro. Elk jaar mag er 247,8 euro worden afgetrokken tot een vast eindbedrag van 61 euro
- herkenningstekens: naam schip in 10cm grote letters aan beide zijden van het vaartuig; immatriculatieplaat op achtersteven aan stuurboord + in het midden van de romp aan beide zijden (ook 10cm... je mag blijkbaar geen mooie boot hebben als je op de binnenwateren vaart)
- BTW-verklaring, maar dat heb ik nergens kunnen vinden
- verzekeringspapieren en eigendomspapieren
- registratieformulieren van marifoon(s)
- zaken die ik vergeten ben
Verder interessant om te weten: als je een vlaggenbrief hebt gelden de Belgische wetten aan boord. In Frankrijk is bvb het stuurbrevet verplicht, maar met je vlaggenbrief vervalt die verplichting voor jouw aangezien die verplichting in België er niet is.
Ik neem aan dat dit ook geldt voor het ICC (verplicht in Frankrijk, maar wordt niet afgeleverd door België... typisch).
Aanvullingen zijn welkom!