Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18?

Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 17 jan 2010 12:04 #109906

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Nu we de Kegel hebben begraven een volgende vraag.

in het BPR staat dat schepen die alleen in nauw vaarwater kunnen varen en de richting daarvan volgen voorrang hebben op schepen die daarbuiten varen, daardoorheen willen en of willen invoegen.
Voor schepen die niet perse de betondevaargeul hoeven te varen gelden gewoon de uitwijkregels.
Er wordt als voorbeeld gesteld dat als een zeilschip van een meter of 10 zeilend over bakboord de vaargeul wil afkruisen deze voorrang heeft op een ongeveer even groot zeilschip dat in de vaargeul vaart en over stuurboord zeilt. Een schip van die maat is immers niet aan de vaargeul gebonden.

?? Het ene schip van 10 mtr steekt 1,5 mtr en de ander 2 mtr. Hoe kan men dit toch zo stellig opschrijven ??

En wie ragt er wel eens door de vaargeul vol motorbootjes?
(zelf geef ik iedereen in een vaargeul voorrang)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 17 jan 2010 14:26 #109926

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ter verduidelijking, gaat het om Artikel 6.07, Voorbijvaren op tegengestelde koersen in een engte. Dan is het zoals genoemd als voorbeeld gebruikt door de desbetreffende samensteller ter verduidelijking van het BPR. Het BPR spreekt niet van lengte breedte en diepte voorbeelden anders dan groot of klein in deze situatie (engte).

Wordt een ander artikel bedoeld, graag vermelden.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 14:33 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 17 jan 2010 16:28 #109934

  • msdj
  • msdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Over welk BPR artikel gaat het hier, aangezien ik nergens in het BPR dit voorbeeld terug kan vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 17 jan 2010 16:39 #109938

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Absoluut niet om bij de hand te doen maar is de topic titel niet hetgeen waar de TS naar verwijst?
Heb het BPR ff niet bij de hand dus kon niet ff snel spieken.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 17 jan 2010 17:11 #109950

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Art. 9.08 is het laatste. Daarna gaat het over in Artikel 10.

Voorschriftnummer zegt mij niets op dit moment.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 17 jan 2010 17:13 #109951

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Zouden het misschien vaargeul gebonden schepen zijn ? en die hebben inderdaad voorrang op andere schepen.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 17 jan 2010 19:04 #109983

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
De teksten van het BPR staan gewoon online, voor iedere forumbezoeker na te lezen: wetten.overheid.nl/cgi-bin/dee...aartpolitiereglement
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 17 jan 2010 19:12 #109985

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Ik haal bovenstaand uit blz. 197. Hoofdstuk 5 [VB A] Varen op ruim water Cursusboek kleinvaarbewijs 1+2 Anwb 2008 isbn 97 89 01 80 27704 vijftiende editie ;)

men verwijst hier naar voorschrift 9 en 12t/m18 aangaande varen in nauwvaarwater (b.v. betonde geul)

Wat mij opviel was de specifieke vermelding aangaande het feit dat men er kennelijk vanuitgaat dat een schip met gelijke lengte kennelijk ook wel even diep zal steken.

We spreken hier derhalve niet over het BPR maar over het BVA (Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op Zee)
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 19:25 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 17 jan 2010 19:12 #109986

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
groom schrijft:
....
Er wordt als voorbeeld gesteld dat als een zeilschip van een meter of 10 zeilend over bakboord de vaargeul wil afkruisen deze voorrang heeft op een ongeveer even groot zeilschip dat in de vaargeul vaart en over stuurboord zeilt. Een schip van die maat is immers niet aan de vaargeul gebonden.

?? Het ene schip van 10 mtr steekt 1,5 mtr en de ander 2 mtr. Hoe kan men dit toch zo stellig opschrijven ??...

BPR niet bij de hand, dus geef ik wellicht later een volledig inhoudelijk antwoord daarop.

Voor wat betreft het "stellig opschrijven" van een voorbeeld, tja, je geeft een voorbeeld. Dit is om te verduidelijken/te versimpelen. Draai het om: stel dat het voorbeeld spreekt van een schip met 2 meter diepgang...ook dan weet je niet zeker bij het zien van het schip of dat wel of niet het geval is.

Of, als krom voorbeeld, denk terug aan je natuurkundelessen op de middelbare school, in de voorbeelden en vraagstukken wordt er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat we in een wrijvingsloze werkelijkheid leven. Dit alles om kennis en begrip te toetsen zonder "storende" factoren. Dat betekent niet dat de natuurwetten ineens anders zijn.

Je krijgt blijkbaar een voorbeeld in een versimpelde werkelijkheid over een regel in het BPR, dat betekent niet dat het BPR op dit gebied iets zegt over de lengte van het schip.

Qua praktijk zul je ervan uit moeten gaan dat de schipper van het "onbekende" schip weet wat hij doet...en dat je zelf het besef moeten hebben dat een 16m2 niet kan varen waar een lege Ye'er mosselvisser dat nog wel kan (even los van het varen in een engte, beroepsvaart etc, maar als voorbeeld dat lengte niets zegt over diepgang...)
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 17 jan 2010 20:16 #110011

  • msdj
  • msdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Vandaar dat niemand deze artikelen in het BPR terug kan vinden. Zoals je aangeeft ben je bezig met Hoofdstuk 5 [VB A].


Even een stukje uit het BVA:
Voorschrift 9: Nauwe vaarwaters
a) Een vaartuig dat de richting van een nauw vaarwater of vaargeul volgt, dient de buitenzijde van het vaarwater of de vaargeul aan zijn stuurboordzijde te houden, zo dicht als veilig en uitvoerbaar is.
b) Een vaartuig met een lengte van minder dan 20 meter of een zeilvaartuig mag de doorvaart van een vaartuig dat slechts in het nauwe vaarwater of de vaargeul veilig kan varen niet belemmeren.
d) Een vaartuig mag een nauw vaarwater of vaargeul niet kruisen indien dit kruisen de doorvaart belemmert van een vaartuig dat slechts in zulk een vaarwater of vaargeul veilig kan varen. Laatstgenoemd vaartuig kan het geluidsein, voorgeschreven in Voorschrift 34 d) gebruiken indien het twijfelt aan de bedoeling van het kruisende vaartuig.

In voorschrift 9 worden zeilschepen dus expliciet uitgezonderd van de geul gebonden schepen.

Voorschrift 12: Zeilvaartuigen
a) Wanneer twee zeilvaartuigen elkaar naderen, zodanig dat gevaar voor aanvaring bestaat, dient één van beide uit te wijken en wel als volgt:
i) indien beide vaartuigen over verschillende boeg liggen, dient het vaartuig dat over stuurboordboeg ligt uit te wijken voor het vaartuig dat over bakboordboeg ligt;
ii) indien beide vaartuigen over dezelfde boeg liggen, dient het loefwaartse vaartuig uit te wijken voor het lijwaartse;
iii) indien een vaartuig dat over stuurboordboeg ligt aan zijn loefzijde een vaartuig ziet en niet met zekerheid kan bepalen of dat vaartuig over stuurboord- dan wel over bakboordboeg ligt, dient het daarvoor uit te wijken;
b) in dit Voorschrift dient onder loefzijde te worden verstaan de andere zijde dan die waarover het grootzeil wordt gevoerd of, in geval van een vierkant getuigd vaartuig, de andere zijde dan die waarover het grootste langsscheepse zeil bijstaat.

Voor zeilschepen onderling maakt het dus niks uit of dat je in de geul zit of niet. Vanwege de expliciete uitsluiting in voorschrift 9 kan er ook een voorbeeld gegeven worden van de zeilschepen die dus niet geul gebonden zijn. Op het moment dat je de motor bij zou zetten en dus een motor schip zou zijn kan je wel geul gebonden zijn en zou je dus als moterend zeilschip wel weer voorrang kunnnen verlangen.

Gelukkig is er voor andere situaties altijd nog voorschrift 7
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 18 jan 2010 06:27 #110047

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
) Een vaartuig met een lengte van minder dan 20 meter of een zeilvaartuig mag de doorvaart van een vaartuig dat slechts in het nauwe vaarwater of de vaargeul veilig kan varen niet belemmeren.
d) Een vaartuig mag een nauw vaarwater of vaargeul niet kruisen indien dit kruisen de doorvaart belemmert van een vaartuig dat slechts in zulk een vaarwater of vaargeul veilig kan varen. Laatstgenoemd vaartuig kan het geluidsein, voorgeschreven in Voorschrift 34 d) gebruiken indien het twijfelt aan de bedoeling van het kruisende vaartuig.

In voorschrift 9 worden zeilschepen dus expliciet uitgezonderd van de geul gebonden schepen.

Als ik al zeilend geulgebonden ben word ik toch helemaal niet uitgesloten. Je kan toch ook zeilvaartuig zijn en geulgebonden zijn.

gelukkig is er dan nog 34 d) ;)
Laatst bewerkt: 18 jan 2010 06:27 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 18 jan 2010 09:53 #110067

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
groom schrijft:
) Een vaartuig met een lengte van minder dan 20 meter of een zeilvaartuig mag de doorvaart van een vaartuig dat slechts in het nauwe vaarwater of de vaargeul veilig kan varen niet belemmeren.
d) Een vaartuig mag een nauw vaarwater of vaargeul niet kruisen indien dit kruisen de doorvaart belemmert van een vaartuig dat slechts in zulk een vaarwater of vaargeul veilig kan varen. Laatstgenoemd vaartuig kan het geluidsein, voorgeschreven in Voorschrift 34 d) gebruiken indien het twijfelt aan de bedoeling van het kruisende vaartuig.

In voorschrift 9 worden zeilschepen dus expliciet uitgezonderd van de geul gebonden schepen.

Als ik al zeilend geulgebonden ben word ik toch helemaal niet uitgesloten. Je kan toch ook zeilvaartuig zijn en geulgebonden zijn.

gelukkig is er dan nog 34 d) ;)

idd, een geulgebonden zeilschip wordt hier volgens mij niet uitgezonderd. Dit had beter geformuleerd kunnen worden in het BVA.
Het is wel zo, dat als je de vaargeul aan de stuurboordzijde volgt, je in feite al niet een ander schip dat de vaargeul volgt niet kan hinderen, dus dit is verder niet zeer relevant.
De bedoelde uitzondering is volgens mij dat een niet geulgebonden motorschip >20m wel een geulgebonden schip mag hinderen, terwijl een zeilschip >20m dit niet mag doen.

even relaterend aan je eerste post:
Laten we vooral ook niet vergeten dat we hier over het BVA praten, en dat we het over het algemeen niet hebben over motorbootjes in de vaargeul, maar over grote zeeschepen


voorschift 9 is sowieso interessant, omdat er staat, dat een motorschip ,20m of een zeilschip een geulgebonden schip niet mogen hinderen, er staat echter nergens dat zij voor deze schepen moeten uitwijken, zoals bij de voorrangsregels.

Het BVA is vaak onduidelijk en moeilijk te interpreteren, dit komt omdat het een internationaal bepaald, wereldwijd, reglement is.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 18 jan 2010 10:35 #110072

Zo heb ik het geleerd, en zo vlgen wij de vaargeul. Zeker in de zomerse drukte:
Als je zeilend vaargeulgebonden bent, zoals op het Nijkerkernauw, is het zaak stuurboordwal te houden, daar heb je voorrang. Is stuurboordwal niet bezeilbaar, zul je voorrangsregels in acht moeten nemen... dus zeilen over bakboord gaan voor en loef wijkt voor lij. Lukt dat ook niet, omdat je dan buiten de vaargeul beland, zul je op de motor stuurboordwal kunnen gaan varen.
En dan nog blijft het goed uitkijken en anticiperen (op alle toeristen/gehuurde buitenlandese bootjes :blush:)
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 18 jan 2010 10:42 #110073

hihi, met kegel B)
Verder sluit ik me aan bij Groom, als je met het BVA te maken hebt, ben je ook met een diepgang van 2 meter niet vaargeulgebonden. Rest dus de binnenwateren en het BPR...
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 18 jan 2010 11:55 #110088

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
sietje schrijft:
Zo heb ik het geleerd, en zo vlgen wij de vaargeul. Zeker in de zomerse drukte:
Als je zeilend vaargeulgebonden bent, zoals op het Nijkerkernauw, is het zaak stuurboordwal te houden, daar heb je voorrang. Is stuurboordwal niet bezeilbaar, zul je voorrangsregels in acht moeten nemen... dus zeilen over bakboord gaan voor en loef wijkt voor lij. Lukt dat ook niet, omdat je dan buiten de vaargeul beland, zul je op de motor stuurboordwal kunnen gaan varen.
En dan nog blijft het goed uitkijken en anticiperen (op alle toeristen/gehuurde buitenlandese bootjes :blush:)
Er was wat verwarring in het begin, maar de vraag was over het BVA
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 18 jan 2010 12:16 #110093

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Voorrang of niet, geen idee
Maar wie kan nu zien hoe diep een ander schip is .
Het enige wat ik kan schatten is wat er boven water is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 18 jan 2010 13:03 #110109

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Een heleboel schepen hebben een schaalverdelein op de boeg, daar is wel iest uit af te leiden. Maar een geulgebonden schip binnen de definities van BVA is herkenbaar aan dag- en/of nachttekens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 18 jan 2010 13:48 #110119

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
sigdock schrijft:
Maar een geulgebonden schip binnen de definities van BVA is herkenbaar aan dag- en/of nachttekens.

Dan ga je me die nu vertellen, dan heb ik weer iets geleerd.
Of ik zeg O ja maar dan was ik het weer kwijt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 18 jan 2010 15:58 #110146

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
2 rode rondomschijnende lichten in de top. ???
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe zit het met voorschrift 9-12t/m18? 19 jan 2010 08:23 #110275

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
svalk schrijft:
2 rode rondomschijnende lichten in de top. ???
Bijna, het zijn 3 rondomschinende rode lichten recht boven elkaar.
dagteken is een zwarte cilinder (dus niet 3 bollen, zoals je misschien zou verwachten)


2 lichten is een schip dat onmanoeuvreerbaar is geworden.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl