groom schrijft:) Een vaartuig met een lengte van minder dan 20 meter of een zeilvaartuig mag de doorvaart van een vaartuig dat slechts in het nauwe vaarwater of de vaargeul veilig kan varen niet belemmeren.
d) Een vaartuig mag een nauw vaarwater of vaargeul niet kruisen indien dit kruisen de doorvaart belemmert van een vaartuig dat slechts in zulk een vaarwater of vaargeul veilig kan varen. Laatstgenoemd vaartuig kan het geluidsein, voorgeschreven in Voorschrift 34 d) gebruiken indien het twijfelt aan de bedoeling van het kruisende vaartuig.
In voorschrift 9 worden zeilschepen dus expliciet uitgezonderd van de geul gebonden schepen.
Als ik al zeilend geulgebonden ben word ik toch helemaal niet uitgesloten. Je kan toch ook zeilvaartuig zijn en geulgebonden zijn.
gelukkig is er dan nog 34 d)
idd, een geulgebonden zeilschip wordt hier volgens mij niet uitgezonderd. Dit had beter geformuleerd kunnen worden in het BVA.
Het is wel zo, dat als je de vaargeul aan de stuurboordzijde volgt, je in feite al niet een ander schip dat de vaargeul volgt niet kan hinderen, dus dit is verder niet zeer relevant.
De bedoelde uitzondering is volgens mij dat een niet geulgebonden motorschip >20m wel een geulgebonden schip mag hinderen, terwijl een zeilschip >20m dit niet mag doen.
even relaterend aan je eerste post:
Laten we vooral ook niet vergeten dat we hier over het BVA praten, en dat we het over het algemeen niet hebben over motorbootjes in de vaargeul, maar over grote zeeschepen
voorschift 9 is sowieso interessant, omdat er staat, dat een motorschip ,20m of een zeilschip een geulgebonden schip niet mogen hinderen, er staat echter nergens dat zij voor deze schepen moeten uitwijken, zoals bij de voorrangsregels.
Het BVA is vaak onduidelijk en moeilijk te interpreteren, dit komt omdat het een internationaal bepaald, wereldwijd, reglement is.