Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Roer vervangen

Re: Roer vervangen 10 feb 2010 21:04 #114010

  • garry
  • garry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
FMJ schrijft:
Met de hand starten bij een 4 pk is nu niet echt een probleem die 1 keer licht trekken wordt je niet echt moe van. Sommige 4 pk's hebben wel een laadspoel overigens.

Het altijd op z'n sloffen laten lopen van een motor is nu net niet goed al denken veel mensen dat wel. Niet voor niets moeten zoveel scheepsdiesels na een beperkt aantal draaiuren al gereviseerd worden. Vooral bij motorboten - maar ook bij zeilboten - worden vaak veel te zware blokken toegepast. Die komen nooit echt op toeren en op temperatuur en vervuilen en slijten daardoor meer dan een blok dat wel geregeld op toeren komt.

Altijd vol gas moet ook niet, daar heb je gelijk in, maar mijn ervaring met J22's en FF65's is dat je nog lang geen volgas geeft met een 4pk als je op vlak water op rompsnelheid zit. Je hebt dus nog wat over voor windje tegen of een beetje golfslag. Op vlak water zonder wind zou 2 pk ook genoeg zijn. De vuistregel is niet voor niets 3,5 pk per ton waterverplaatsing.

Wanneer het echt spookt maakt het niet uit of je nu 4 of 15 pk hebt, je zal dan hoe dan ook moeten zeilen. Je schroef is dan immers meer boven dan onder water.

Alleen als het bootje met 15 pk erachter kan planeren op de motor op vlak water dan heb je er wat aan, dat betwijfel ik echter. Bovendien is een planeerbootje meestal ook net de boot die heel veel minder lekker gaat zeilen met veel gewicht achterop.
3,5 pk per ton staat gelijk aan 7 pk voor mijn notendop. Nu ik wil niet liggen trekken en snokken om dat ding op gang te brengen. Als ik een haven aan loop en je moet de zeilen bergen en daarbij nog met die spoepmix bezig zijn, en wanneer het bovendien nog wat druk is op dat moment preffereer ik een druk op de startknop. Stel dat ik mijn 15 pk verkoop en een 6 of 8 pk zou kopen, zijn die dan te vinden met elekrische start en een laadspoel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer vervangen 10 feb 2010 21:19 #114014

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zo zwaar :o

Ik las 6,5 meter en dacht meteen aan +/- 700 kg.. Dat maakt het ook al iets minder idioot om er 15 pk achter te hangen.

6 en 8 pk's met elektrische start zullen wel zeldzaam zijn, met lichtspoel is niet zo'n probleem denk ik. Zelf zie ik overigens het verschil niet tussen op een knop drukken of aan een touwtje trekken, voor beiden moet je een hand een paar seconden vrijmaken. Maar als jij je prettig voelt bij een elektrische starter moet je dat lekker doen.

Kijk eens op de sites van enkele buitenboordmotorfabrikanten (scrabblewoord) wat de mogelijkheden zijn en kijk eens op marktplaats wat dat eventueel op zou leveren. Je moet van dat geld wel een leuk zeiltje kunnen kopen of andere leuke dingen kunnen doen, anders kan je beter de 15 pk erachter hangen en evt de gashandle op driekwart blokkeren om de motorsteun heel te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer vervangen 10 feb 2010 23:14 #114039

  • garry
  • garry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
FMJ schrijft:
Zo zwaar :o

Ik las 6,5 meter en dacht meteen aan +/- 700 kg.. Dat maakt het ook al iets minder idioot om er 15 pk achter te hangen.

6 en 8 pk's met elektrische start zullen wel zeldzaam zijn, met lichtspoel is niet zo'n probleem denk ik. Zelf zie ik overigens het verschil niet tussen op een knop drukken of aan een touwtje trekken, voor beiden moet je een hand een paar seconden vrijmaken. Maar als jij je prettig voelt bij een elektrische starter moet je dat lekker doen.

Kijk eens op de sites van enkele buitenboordmotorfabrikanten (scrabblewoord) wat de mogelijkheden zijn en kijk eens op marktplaats wat dat eventueel op zou leveren. Je moet van dat geld wel een leuk zeiltje kunnen kopen of andere leuke dingen kunnen doen, anders kan je beter de 15 pk erachter hangen en evt de gashandle op driekwart blokkeren om de motorsteun heel te houden.
Inderdaad, het gaat om een Invader 22 voet, dochter van de Snapdragon met een waterverplaatsing van zo een 1850 Kg. Dat is leeg natuurlijk. Neem daarbij nog je andere zaken, je motor en je bemanning dan zit je al snel boven de twee ton natuurlijk.
Je loopt daar niet graag mee te koop, maar ik ben al een eindje over de 60 en bovendien hartpatiënt. Ik vind het dus minder leuk om vantijd vier vijf keer aan een touwtje te moeten trekken om zo een rotding in gang te krijgen. Nee als het even kan, dan toch liever op het knopje drukken.
Nu heb je daar juist iets aangehaald. De gas blokkeren om de steun heel te houden. Is er een verschil op dat gebied tussen een 4takt en een 2takt. Ik heb al gemerkt dat men in de gegevens van motorsteunen een verschil maakt tussen die twee. OK, een 4takt kan wat zwaarder wegen maar zelfs tussen een 2takt met een gelijkaardig gewicht met meestal een stuk meer pk's, is deze op sommige modellen van steun OK bevonden terwijl de 4takt al als te zwaar beschouwt wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer vervangen 11 feb 2010 07:52 #114046

Ik weet dat niet iedereen dit me mij eens is maar i.m.o. is een 4 pk voor een dergelijke boot is echt te weinig.

Vaar zelf op een kievit 680 (7 m, 1800 kg, lange kiel) met een 9.9 pk tweetakt (mariner) en zou niet minder vermogen willen hebben. Met een windje 5 á 6 op de kop en enige golfslag draait hij toch al snel ruim bóven 3/4 gas om nog enige voortgang te maken. De bootjes met inboard diesels met soms minder vermogen tuffen me dan vrolijk voorbij. Een diesel heeft veel meer cilinderinhoud en een zwaarder vliegwiel en daarbij passend een veel grotere schroef zodat dat volgens mij geen vergelijk is (behalve met de bekende yamaha high-trust motoren maar die zijn ook loeizwaar).

Heb ook wel op moderne lichte kajuitbootjes gevaren (unna, fox) van vergelijkbare lengte en dat is een wereld van verschil om dat ze a) de helft wegen en b) de helft aan nat oppervlak hebben a.g.v. een plat rondspant en korte vinkiel.
Nou zal het met een werkschroef wellicht beter gaan maar de de levenacier van de motor beweert nog altijd dat de overbrenging daar niet op berekend is.

Kortom: probeer het gewoon eens met die 15 pk? Als het bevalt kun je de motorsteun misschien ook versterken ipv een andere motor kopen.

Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Laatst bewerkt: 11 feb 2010 07:53 door Stockpaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer vervangen 11 feb 2010 20:57 #114212

  • garry
  • garry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Stockpaert schrijft:
Ik weet dat niet iedereen dit me mij eens is maar i.m.o. is een 4 pk voor een dergelijke boot is echt te weinig.

Vaar zelf op een kievit 680 (7 m, 1800 kg, lange kiel) met een 9.9 pk tweetakt (mariner) en zou niet minder vermogen willen hebben. Met een windje 5 á 6 op de kop en enige golfslag draait hij toch al snel ruim bóven 3/4 gas om nog enige voortgang te maken. De bootjes met inboard diesels met soms minder vermogen tuffen me dan vrolijk voorbij. Een diesel heeft veel meer cilinderinhoud en een zwaarder vliegwiel en daarbij passend een veel grotere schroef zodat dat volgens mij geen vergelijk is (behalve met de bekende yamaha high-trust motoren maar die zijn ook loeizwaar).

Heb ook wel op moderne lichte kajuitbootjes gevaren (unna, fox) van vergelijkbare lengte en dat is een wereld van verschil om dat ze a) de helft wegen en b) de helft aan nat oppervlak hebben a.g.v. een plat rondspant en korte vinkiel.
Nou zal het met een werkschroef wellicht beter gaan maar de de levenacier van de motor beweert nog altijd dat de overbrenging daar niet op berekend is.

Kortom: probeer het gewoon eens met die 15 pk? Als het bevalt kun je de motorsteun misschien ook versterken ipv een andere motor kopen.

Ruben
Zo dacht ik er eerst ook over. Bovendien is mijn vaargebied de Noordzee aan de westhoek van België. Met opkomende tij en de wind tegen, kom je, komende van Blankenberge met doel Nieuwpoort, niet meer voor de havenmond zonder je motor bij te zetten. Als het dan nog flik wat gaat spoken ben je dik gezien en hang je er aan voor de moeite. Een 10 PK lijkt me nog net haalbaar. Bovendien gebruik ik de motor amper voor het manoeuvreren bij het in en uitvaren van de haven of in uiterste nood zoals hier voor beschreven of om bv. een zeestraat te kruisen bij weinig of ongunstige wind. Van dat beetje zal hij wel niet snel verslijten zeker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer vervangen 11 feb 2010 22:29 #114233

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Voor wat betreft het afknijpen van het gas, vergelijk naast de gewichten eens de vermogen- en koppelkrommes van een tweetakt en een viertakt. Het zou kunnen dat een 4-takt een hoger koppel heeft waardoor de piekbelasting op een steun hoger wordt. Of het iets terugschroeven van het vermogen dan zin heeft weet ik niet. Als de krommes gelijkwaardig zijn en het alleen om de maximale belasting bij vollast (gewicht + vermogen) gaat kan ietsje temperen wel nuttig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer vervangen 12 feb 2010 00:17 #114250

  • garry
  • garry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
FMJ schrijft:
Voor wat betreft het afknijpen van het gas, vergelijk naast de gewichten eens de vermogen- en koppelkrommes van een tweetakt en een viertakt. Het zou kunnen dat een 4-takt een hoger koppel heeft waardoor de piekbelasting op een steun hoger wordt. Of het iets terugschroeven van het vermogen dan zin heeft weet ik niet. Als de krommes gelijkwaardig zijn en het alleen om de maximale belasting bij vollast (gewicht + vermogen) gaat kan ietsje temperen wel nuttig zijn.
Dat zou best kunnen. Voor zo ver ik er wat van ken meen ik te weten dat een tweetakt een stuk verlies aan vermogen doet door iets minder goed de verbrande gassen af te voeren dan dat het het geval is bij de viertakt. Maar de viertakt heeft dan weer meer draaiende delen of iets dergelijks.

Bij mij opteer ik voor een 4takt omdat ik dan niet zit met dat gesmos van die verhoudingen olie-benzine en zo geen problemen te verwachten heb van vettige ontstekingskaars en dergelijke. Heb ooit op de westerschelde, komende van Antwerpen richting Hansweert, de wind gans de tijd op kop gehad. Dat een zeilboot
in de eerste plaats dient om te zeilen zette mij er toe aan dit toch maar te doen en telkens ik dacht, na deze komende bocht zal het beter gaan draaide de wind mee de stoom volgend. Dat bracht met zich mee dat ik voortdurend moest laveren en vanwege de grote drukte op dat ogenblik liet ik mijn soepmixje maar bij staan om in geval van nood me snel uit de voeten te kunnen maken. Echter na een tijdje was dit het geval en draaide ik het gas wat open, en toen gebeurde het, prut prut pruttt... en finito en daar lag ik dan te knoeien tussen twee grote sloebers die van beide kanten met een flinke draf aan kwamen zetten. Geen prettig gevoel moet ik zeggen. Misschien zou dit met een 4takt evengoed gebeurd zijn, dat weet ik niet, maar toen heb ik in elk geval dat ding vervloekt en een aardig scherp woordje met die van hier boven gewisseld.
Laatst bewerkt: 12 feb 2010 00:21 door garry.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl