FMJ schrijft:Zo zwaar :o
Ik las 6,5 meter en dacht meteen aan +/- 700 kg.. Dat maakt het ook al iets minder idioot om er 15 pk achter te hangen.
6 en 8 pk's met elektrische start zullen wel zeldzaam zijn, met lichtspoel is niet zo'n probleem denk ik. Zelf zie ik overigens het verschil niet tussen op een knop drukken of aan een touwtje trekken, voor beiden moet je een hand een paar seconden vrijmaken. Maar als jij je prettig voelt bij een elektrische starter moet je dat lekker doen.
Kijk eens op de sites van enkele buitenboordmotorfabrikanten (scrabblewoord) wat de mogelijkheden zijn en kijk eens op marktplaats wat dat eventueel op zou leveren. Je moet van dat geld wel een leuk zeiltje kunnen kopen of andere leuke dingen kunnen doen, anders kan je beter de 15 pk erachter hangen en evt de gashandle op driekwart blokkeren om de motorsteun heel te houden.
Inderdaad, het gaat om een Invader 22 voet, dochter van de Snapdragon met een waterverplaatsing van zo een 1850 Kg. Dat is leeg natuurlijk. Neem daarbij nog je andere zaken, je motor en je bemanning dan zit je al snel boven de twee ton natuurlijk.
Je loopt daar niet graag mee te koop, maar ik ben al een eindje over de 60 en bovendien hartpatiënt. Ik vind het dus minder leuk om vantijd vier vijf keer aan een touwtje te moeten trekken om zo een rotding in gang te krijgen. Nee als het even kan, dan toch liever op het knopje drukken.
Nu heb je daar juist iets aangehaald. De gas blokkeren om de steun heel te houden. Is er een verschil op dat gebied tussen een 4takt en een 2takt. Ik heb al gemerkt dat men in de gegevens van motorsteunen een verschil maakt tussen die twee. OK, een 4takt kan wat zwaarder wegen maar zelfs tussen een 2takt met een gelijkaardig gewicht met meestal een stuk meer pk's, is deze op sommige modellen van steun OK bevonden terwijl de 4takt al als te zwaar beschouwt wordt.