Rompvorm is anders, roer is anders, tuigplan is anders.
De 28 is een doorontwikkeling van de 27, de 27 had een balansroer, dat vond de Kloet toch te kwetsbaar, dus de 28 heeft een grote zware scheg over de helft vd lengte vh roer, met daaronder een balansdeeltje. De 28 heeft een iets hoger vrijboord en iets bredere gangboorden dacht ik. Interieur is meestal met een Dinette, maar er zijn er ook met langsbanken. De 28 heeft meestal een groot raam, de 27 twee kleine. De 28 heeft dacht ik ook iets meer stahoogte.
De 28 draagt ook iets meer zeil, maar hoe dat in verhouding tot de waterverplaatsing is weet ik niet. Beide schepen zou je mogen kwalificeren als 'ondertuigd'. De standaardmasten werden door vd Neut een meter afgezaagd, waar dat eigenlijk niet nodig zou zijn. Er vaart er in ieder geval een rond met de langere niet afgezaagde mast, dat vaart een stuk levendiger. Eerdere 27'ers hebben soms nog een houten mast.
Handigst is echter om gewoon eens naar een paar exemplaren van beiden te gaan kijken.