Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: stroming en wind gegevens digitaal

stroming en wind gegevens digitaal 07 mei 2010 09:49 #126976

Doelstelling: Stroming en wind gegevens digitaal tbv importeren in navigatieprogramma's.

Er zijn in het verleden al wat topics geweest die vooral het ophalen van gribfiles beschreven mbt UGrib etc.

Hebben jullie nog andere nauwkeurige data gevonden mbt Nederland. Ik ben eigenlijk op zoek naar data die meer variabelen bevat kortom stroming en wind zijn hierbij de belangrijkste variabelen (temperatuur, golfhoogte zijn leuke toevoegingen maar niet noodzakelijk)

Ik ben dus opzoek naar meer gedetailleerde .grb files (Ugrib werkt al) en .bz2 files voor de stroming. Zoals gezegd zijn de windvoorspelling acceptabel, stroming kan ik echter alleen vinden van de noordzee en niet gedetailleerd van de waddenzee en de zeeuwse wateren. Kortom ik zoek vooral digitale data die overeenkomt met de HP33. Ik weet ook niet of de digitale versie van de HP33 direct in een ander programma geimporteerd kan worden?

Het zou mooi zijn om gewoon alle data uit de HP33 of vergelijkbaar in bv een .bz2 file te hebben zodat je deze altijd kan ophalen. Of elke keer opnieuw gezamelijk ophalen in een gecombineerde file met gribfiles lijkt me ook mooi. (waarschijnlijk met een andere extensie bv .ptf (layer bestand).

(Uiteraard zijn er betaalde servers aanwezig die dit soort data leveren)

Graag jullie ervaringen.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 07 mei 2010 09:53 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 14 mei 2010 08:02 #127452

Maar even een boostje naar boven ;)

Kortom: Weet iemand waar je mooie data mbt stroming in bv .bz2 files (gedetailleerd van Nederland) kan downloaden. Het mooiste zou zijn als je deze voor een heel jaar kunt inladen of nog mooier gecombineerd met grib files zodat je ze in 1 layer kan inladen.

voorbeeld welke dus niet volledig voldoet maar wel veel informatie geeft maar dus niet lokaal van Nederland. Maar voor bv een oversteek naar engeland geeft het leuke data van de stroming (kijk bij currents grib north sea)!
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 14 mei 2010 08:11 #127456

Ik denk dat dat moeilijk gratis of illegaal te vinden is.
Zelf doe ik al die moeite niet, als ik de uren ga rekenen ben ik veel duurder uit.

Voor 49 euri heb ik elk jaar een nieuw navigatie programma, met stroomgegevens in de kaart, geïntergreert met QuickTide, boeien update en gribfiles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 14 mei 2010 08:31 #127460

Ik vroeg me dat dus juist af (of dat niet gewoon gratis te vinden is). Vooral omdat bv alle grib files zonder problemen te vinden zijn, alle stroming gegevens van de noordzee zonder problemen te vinden zijn. Alle gegevens mbt getijden heb ik er al in zitten alleen lokale stromingsrichtingen in bv zeeland en de waddenzee niet. Ook ben ik al duitse websites tegengekomen die dit lokaal (in duitsland dus) leveren. Kortom aanbod genoeg.

Ik vraag ook niet om illegaal spul maar misschien zijn er websites die dit online hebben staan.

Overigens heb ik naar kant en klare oplossingen gekeken zoals hp33d alleen deze werkt weer met bepaalde restricties en zijn volgens mij niet te importeren in een ander programma zonder tegen blokkades aan te lopen.

(wat mij betreft kan je ook meteen het navigatieprogramma noemen dat jij gebruikt)
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 14 mei 2010 08:41 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 14 mei 2010 08:54 #127462

WaypointsGPS.

Het probleem zit volgens mij bij de Nederlandse overheid.
In de USA gaat men van het principe uit dat alles wat met belastinggeld is verkregen ook aan de burgers toekomt. Dus zijn de kaarten en andere gegevens daar vrij te verkrijgen. Helaas doen ze weinig mbt het IJsselmeer.... ;)

In Nederland betalen we gewoon dubbel. RWS verzameld en berekent al die gegevens op onze kosten en probeert die vervolgens weer aan ons te verkopen. Software fabrikanten (Stentec, DataCharter) kopen die informatie van RWS, zetten er hun eigen sleutel op (terecht m.i.) en komen met mooie navigatie programma's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 14 mei 2010 09:10 #127466

Ik had al zo'n vermoeden dat je die gebruikte.

Maar ik wil dus zelf bepalen wat ik gebruik en ben best wel bereid om voor bepaalde info te betalen alleen als alles compleet wordt dichtgetimmerd zodat je inderdaad niet alleen de informatie kan kopen maar ook meteen verplicht bent een bepaalde tool te gebruiken ben ik hier op tegen.

Overal ter wereld wordt het legaal downloadbaar aangeboden en wij zouden hier weer apart voor moeten betalen met als klap op de vuurpijl wordt de keuze in software ook nog beperkt (ik praat nu alleen even over de strominggegevens cfm hp33).
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 14 mei 2010 09:13 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 14 mei 2010 11:12 #127470

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27767
Julius254 schrijft:
Overal ter wereld wordt het legaal downloadbaar aangeboden en wij zouden hier weer apart voor moeten betalen met als klap op de vuurpijl wordt de keuze in software ook nog beperkt (ik praat nu alleen even over de strominggegevens cfm hp33).

Eerlijk gezegd vraag ik me af waarom je die stroomgegevens digitaal wilt hebben. Toch niet om ook digitaal koerscorrecties door te voeren?
Als je al realtime met GPS en navigatiesoftware navigeert, lijkt me dat helemaal niet nodig. Je ziet namelijk wat er gebeurt onder invloed van de stroom en je kan daar op reageren.
Als je een route uitzet die op de kaart in de computer zichtbaar is en je ziet vervolgens hoe je track zich ontwikkeld onder invloed van de stroom is naar verloop van een paar minuten zichtbaar hoeveel je moet bijsturen.
Op dezelfde manier kun je op aan-de-windse koersen je drift via de computer willen compenseren. Maar weet jij exact hoeveel dat is met een bepaalde koers en een bepaalde zeegang? Voor de stroom geldt enigszins hetzelfde. Wat in de kaart staat is niet altijd de realiteit. Het kan door varierende invloeden meer of minder zijn.

Gewoon erbij blijven lijkt me dus de oplossing. Is ook veel leerzamer dan een en ander door de computer laten uitknobbelen. Bevordert je gevoel voor wat er om je heen gebeurt.

Als het er alleen om gaat dat je geen papieren bron wilt raadplegen, dan kun je gewoon een stroomatlas scannen en is je probleem ook opgelost.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 14 mei 2010 11:29 #127475

Het gaat absoluut niet om eventuele opstuurhoeken te bepalen en de daarbij behorende effecten op het schip. Het gaat vooral om van te voren een planning te maken welke overigens net zo goed kan met een simpele vaaratlas. Dat kan ook op simpel papier..Waarom dan toch...
Ten eerste: makkelijk vooraf plannen
Ten tweede: omdat ik dat gewoon leuk vind om dit realtime te zien
Ten derde: omdat het ook nog eens efficiënt is om direct op het scherm te zien waar je het beste kan varen tbv optimale snelheidswinst (dus niet hoe maar waar, ook dit wijkt af van realtime maar geeft wel een indicatie ook is dit te schatten etc maar daar gaat het dus niet om). Kan dit ook met oa een hp33 ja maar als dit realtime meeloopt lijkt me ideaal.

Kortom het is dus geen noodzaak en daar gaat het me ook helemaal niet om. Ik weet dat er genoeg argumenten zijn waarom het niet nodig zou zijn en dat er legio aan andere mogelijkheden zijn. Het is dus voor simpele navigatie echt niet noodzakelijk maar zoals gezegd is het in mijn ogen een meerwaarde. Overigens als ik moet gaan scannen of andere programma's moet openen heeft het steeds minder meerwaarde (die toch al beperkt is ;) ) tov het papieren boekje.

Er zijn toch nog wel meer mensen die dit leuk vinden?
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 14 mei 2010 11:32 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 14 mei 2010 12:25 #127483

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27767
Julius254 schrijft:
Het gaat absoluut niet om eventuele opstuurhoeken te bepalen en de daarbij behorende effecten op het schip. Het gaat vooral om van te voren een planning te maken welke overigens net zo goed kan met een simpele vaaratlas. Dat kan ook op simpel papier..Waarom dan toch...
Ten eerste: makkelijk vooraf plannen
Ten tweede: omdat ik dat gewoon leuk vind om dit realtime te zien
Ten derde: omdat het ook nog eens efficiënt is om direct op het scherm te zien waar je het beste kan varen tbv optimale snelheidswinst (dus niet hoe maar waar, ook dit wijkt af van realtime maar geeft wel een indicatie ook is dit te schatten etc maar daar gaat het dus niet om). Kan dit ook met oa een hp33 ja maar als dit realtime meeloopt lijkt me ideaal

Plannen doe je niet realtime, dus daar zit de eerste hik in het verhaal al. Je moet dan in de computer toch, net als in een papieren atlas, even naar het goede tijdstip op zoek.
Realtime lijkt me overigens de aardigste optie; als je de beschikking hebt over een log en je zet de daar gemeten snelheid af tegen die op de gps (= snelheid over de grond) dan zie je meteen het verschil tussen de werkelijkheid en de stroomatlas. Als je dat verschil afzet tegen de omstandigheden zoals ze op dat moment zijn (met name windkracht en richting) dan leer je wat.

Voor de rest lijkt het me eigenlijk geen issue.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 14 mei 2010 12:55 #127489

lodewijk stegman schrijft:
Julius254 schrijft:
Het gaat absoluut niet om eventuele opstuurhoeken te bepalen en de daarbij behorende effecten op het schip. Het gaat vooral om van te voren een planning te maken welke overigens net zo goed kan met een simpele vaaratlas. Dat kan ook op simpel papier..Waarom dan toch...
Ten eerste: makkelijk vooraf plannen
Ten tweede: omdat ik dat gewoon leuk vind om dit realtime te zien
Ten derde: omdat het ook nog eens efficiënt is om direct op het scherm te zien waar je het beste kan varen tbv optimale snelheidswinst (dus niet hoe maar waar, ook dit wijkt af van realtime maar geeft wel een indicatie ook is dit te schatten etc maar daar gaat het dus niet om). Kan dit ook met oa een hp33 ja maar als dit realtime meeloopt lijkt me ideaal

Plannen doe je niet realtime, dus daar zit de eerste hik in het verhaal al. Je moet dan in de computer toch, net als in een papieren atlas, even naar het goede tijdstip op zoek.
Realtime lijkt me overigens de aardigste optie; als je de beschikking hebt over een log en je zet de daar gemeten snelheid af tegen die op de gps (= snelheid over de grond) dan zie je meteen het verschil tussen de werkelijkheid en de stroomatlas. Als je dat verschil afzet tegen de omstandigheden zoals ze op dat moment zijn (met name windkracht en richting) dan leer je wat.
Volgens mij lees je niet goed het 1e is dus vooraf plannen het 2e punt is realtime je stroom info zien en heeft dus verder niets met plannen te maken evt aanpassen omdat je fout gepland hebt kan natuurlijk wel en je kan het gewoon zien als info! Uiteraard moet je gewoon opzoek naar het startpunt en wijkt het qua theorie bijna niets af van het papieren werk.

Dus geen hik lijkt me ook schrijf je de eerste hik, is er nog een 2e??

Verder komt uiteraard alle data (log/wind etc) in de computer uit. Dus heeft het bv nut om een binnen of buitenbocht te varen in stroming, wanneer richting de boei etc. Daarnaast kun je ook zoals jij aangeeft situaties en afwijkingen interpreteren.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 14 mei 2010 18:39 #127526

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27767
Julius254 schrijft:
Volgens mij lees je niet goed het 1e is dus vooraf plannen het 2e punt is realtime je stroom info zien en heeft dus verder niets met plannen te maken evt aanpassen omdat je fout gepland hebt kan natuurlijk wel en je kan het gewoon zien als info! Uiteraard moet je gewoon opzoek naar het startpunt en wijkt het qua theorie bijna niets af van het papieren werk.

Dat onderscheid snap ik natuurlijk. Maar bij het plannen maakt het dus erg weinig uit of het nu in de computer zit, of dat je de info uit een papieren stroomatlas haalt, lijkt mij.
Verder komt uiteraard alle data (log/wind etc) in de computer uit. Dus heeft het bv nut om een binnen of buitenbocht te varen in stroming, wanneer richting de boei etc. Daarnaast kun je ook zoals jij aangeeft situaties en afwijkingen interpreteren.

Binnen- of buitenbocht: het is een vast gegeven dat in een geul de stroom in de buitenbocht harder loopt. Het is 1 van de redenen waarom bijvoorbeeld binnenschepen op de Gelderse IJssel bij het 'naar boven' varen regelmatig 'verkeerde wal' varen (blauwe bord).
Ik ken overigens geen enkele stroomatlas die dat verschil (binnen- of buitenbocht) laat zien.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 14 mei 2010 20:10 #127532

Dit gaat verder de doelstelling van mijn vraag voorbij maar reageer toch maar. ik praat natuurlijk niet over bochtjes op rivieren maar ruimme bochten of boeirondingen tijdens wedstrijden op bv de oosterschelde. Ook zeg ik meerdere keren dat het allemaal ook redelijk eenvoudig in te schatten is. Maar de stroomsterkte en richting varieert dus, uiteraard brengt dit verschillen met zich mee dus de ene keer moet je anders varen dan de andere keer (bv een uur later). Vandaar dat het handig om dit realtime te zien zonder in een boekje te moeten bladeren.

Verder hoeven we elkaar volgens mij niets uit te leggen en snappen we beide waar we naar toe willen.

ik hoop dat nog iemand een mooie website weet.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 14 mei 2010 20:13 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 14 mei 2010 21:42 #127540

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik hoor voor 't eerst van WaypointGPS. In principe heb ik voor mijn vaargebied (de Randmeren) zoiets natuurlijk helemaal niet nodig, maar ik ben alvast wat "vooruit" aan het kijken omdat ik mijn boor over een paar jaar aan het Ketelmeer wil leggen.

Omdat bij navigatieapparatuur/programma's en kaartplotters de kaarten eigenlijk het duurste zijn (en ik die voor incidenteel gebruik eigenlijk best wel duur vind), viel me hierbij op dat er voor de totaal € 89 al een complete kaartenset (1800 serie) in zit, wat mij best interessant lijkt. Een netbook en cradle is namelijk al aanwezig, dus dan zou ik met de aanschaf van een GPS muis en Waypoint GPS al een heel aardig betaalbaar alternatief hebben.

EDIT: zie nu dat die meegeleverde kaarten in afgeslankte vorm zijn, zonder dieptes en met naamloze boeien, dus er komt nog € 19/kaart bij. Is nog steeds heel redelijk, al heb je toch ook de originele kaarten nodig die je ook kunt scannen en importeren.

@Julius: dit stond nog in mijn bookmarks, ik weet niet of je er wat aan hebt: www.sailmail.com/ en www.globalmarinenet.net/grib.htm .
Laatst bewerkt: 14 mei 2010 21:48 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 14 mei 2010 23:33 #127546

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27767
beewee schrijft:
Ik hoor voor 't eerst van WaypointGPS.

EDIT: zie nu dat die meegeleverde kaarten in afgeslankte vorm zijn, zonder dieptes en met naamloze boeien, dus er komt nog € 19/kaart bij. Is nog steeds heel redelijk, al heb je toch ook de originele kaarten nodig die je ook kunt scannen en importeren.

Het is al vaker aan de orde geweest, maar gescande kaarten importeren kan bij WaypointsGPS dus niet.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 15 mei 2010 02:43 #127548

Zelf gescande raster kaarten zijn met WaypointsGPS gewoon in te lezen en te calibreren. Vector kaarten helaas niet.

De boeien-, stroming-, getij- en dieptegegevens zijn over elke kaart heen te leggen, ook de bijgeleverde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 15 mei 2010 05:29 #127552

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
@Beewee: wat verwacht je op het Ketelmeer anders dan op de Randmeren, afgezien van daadwerkelijke waterdiepte?
De stroming is 6 km/uur direct in de ijsselmonding, daarna is het durect vrijwel nul. :)
Om te navigeren op het IJsselmeer heb je eigenlijk alleen een kompas nodig voor het geval je geen zicht hebt (nacht of mist bijvoorbeeld), verder kan je alles prima op zicht navigeren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 15 mei 2010 07:03 #127554

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@Apae: het is idd voor 't IJsselmeer en slecht zicht. Het Ketelmeer zelf biedt idd amper meer uitdagingen dan de Randmeren. Verder vind ik 't prettiger om even door de kajuitopening op een schermpje te kijken waar ik ben, dan steeds de kaart er bij te moeten pakken (en ook steeds in de gaten te houden dat ie niet weg waait). Het is ook meer een kwestie van gemakzucht dan noodzaak, dat geef ik grif toe. Verder biedt zo'n programma voor zover ik kan zien ook de mogelijkheid om de snelheid op het scherm af te lezen zodat het voor mij ook een eenvoudig alternatief voor een log/snelheidsmeter is.

Zullen we maar weer on-topic gaan? @Julius: sorry voor de "onderbreking".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 15 mei 2010 07:06 #127555

beewee schrijft:
@Julius: dit stond nog in mijn bookmarks, ik weet niet of je er wat aan hebt: www.sailmail.com/ en www.globalmarinenet.net/grib.htm .

Bedankt voor de links, ik het net even gekeken. De 1e gaat volgens mij een beetje een andere kant op. Bij de 2e kan je wel grib files downloaden maar zijn niet zo gedetailleerd als bv grib.us en sailweather. Ook heb ik hier geen stroming informatie kunnen vinden. Al dacht ik in 1e instantie dat er een kans was dat het een gecombineerde file was maar veel aangeboden files houden op bij bv de noordzee.

Uiteraard zal je op het ijsselmeer geen stroming gegevens nodig hebben. Grib files mbt wind informatie kunnen natuurlijk wel nuttig zijn om een wat nauwkeurigere voorspelling te kunnen maken.

In bv oziexplorer kan je ook heel makkelijk ingescande kaarten kwijt maar ik heb nog niet gekeken of deze met verschillende layers kan werken zodat je ook de grib files eroverheen kunt zetten.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 15 mei 2010 07:38 #127558

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Julius dit misschien

www.meteoconsult.fr/mar/grib/s..._grib.php?langue=an#

GRIB files for the wind, the pressure, the temperature of the sea and the waves
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 15 mei 2010 08:01 #127560

Zo zie je maar weer hoeveel mooie sites er wel niet zijn!

Hieruit krijg je verschillende wind data maar ik kan geen stroming data vinden.
Wind speed and direction
Pressure
Temperature of the sea (to come)
Waves (to come)

Ook lijken de meeste sites wel op offshore gericht kennelijk is Nederland echt zoals eerder aangegeven qua informatie vrijgeven redelijk dichtgetimmerd. Ik blijf het vreemd vinden dat je stromingsdata van de noordzee wel gewoon kan vinden en dat kleine stukje specifiek nederland niet. Tuurlijk zijn er redenen voor maar waarom het altijd zo bekrompen moet zijn.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:stroming en wind gegevens digitaal 15 mei 2010 08:08 #127561

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27767
Free Bird schrijft:
Zelf gescande raster kaarten zijn met WaypointsGPS gewoon in te lezen en te calibreren. Vector kaarten helaas niet.

Je hebt helemaal gelijk.
In een vorige discussie was aan de orde dat de 1800-serie niet in een universeel formaat te koop was, maar alleen in programma specifieke formaten, zoals dat van WaypointsGPS.
Die dingen haalde ik door elkaar.

Ik heb nooit met WaypointsGPS gewerkt, maar zo te zien biedt het veel voor wat het moet kosten. Ook de digitale versies van de 1800-serie zijn redelijk geprijsd. Goedkoper dan de papieren versie, in ieder geval.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl