Ik ben op dit moment bezig de overwegingen op schrift te stellen om mijn €kruiser (7,35m lang 2,35m breed) geheel elektrisch te laten varen. Ik ga hiervoor een 6kW (8,1pk) elektromotor gebruiken, die ik in een nieuw te maken roer wil bouwen. Op dit moment zit er een Yamaha C5 5pk motor achter mijn €kruiser. Deze motor is voldoende om mijn boot met vakantie belading (totaal geschat op 2000kg) tegen de stroom in over de IJssel en de Boven Rijn voort te stuwen.
Ik verwacht dat 2,5pk (1,86kW) absoluut voldoende is om (mijn oude liefde) de Schakel door het water te stuwen. Met 1kW zal het ook wel gaan. Als de schakel echt wil laten planeren zul je 8pk of 6kW nodig hebben, maar ik neem aan dat je niet wilt gaan waterskiën met de Schakel. Vergeet niet dat door het constante koppel over het hele toerentalgebied (eigenschap van elektromotoren) de overbrenging van de energie op het water, gunstiger is dan bij een inwendige verbrandingsmotor waarbij het koppel bij een hoger toerental afneemt. Het hangt er allemaal vanaf wat je met die elektromotor wilt. Wil je heel 'macho' speedboaten dan heb je een zware motor nodig. Voor 'haven in en uit' en 'even door de wind helpen' is 2kW (3pk) voldoende. Heb je ooit eerder een motor achter de Schakel gehad? Heb je daar ervaring mee opgedaan aangaande benzineverbruik en motorvermogen? Die gegevens kunnen helpen om je keus voor een motor te bepalen.
Accu's plaats je denk ik het best voorin op een rekje op de bodem. Zet de accu's zo dat de platen in de cellen in de lengterichting van de boot staan, anders staan ze makkelijker droog als je 'schuin' gaat. Bij gel-accu's komt dit minder nauw, maar ze zijn wel duurder. Zorg dat ze ook goed vaststaan en waterdicht zijn opgeborgen voor het geval je bij een windvlaag een keer omslaat! Ik denk dat de plaatsing van de accu's voorin de gewichtsverdeling ten goede komt. (Om mijn Schakel in planee te krijgen moest ik ook altijd naar voren gaan zitten.) Als je eraan kunt komen zijn laskabels (voor gebruik bij elektrisch lassen) de beste verbinding tussen de accu's en de motor. Zij zijn er in 30mm
2 en geven dan bijna geen spanningsval.
Wil je een hele sterke motor, neem dan een hoge spanning om de stroom (en daarmee het verlies in de kabels) te beperken. Tot 2kW is 24Volt goed hanteerbaar. Je komt dan nog niet aan 100A en dat gaat moeiteloos door een 30mm
2 laskabel.
Kijk eens op
www.etd-net.nl/ Hier is ook veel informatie te vinden over accucapaciteit en hoelang je er dan op kunt varen. Hun "Otter" ziet er niet uit (maar dat is persoonlijk), maar heeft veel "ervaring" in het water rond Giethoorn. De Otter geeft 2,4kW bij 24V en vraagt dan 100A. Bij gebruik van 2 100Ah accu's van 12V kun je dan een half uur varen op vol vermogen en worden de accu's niet meer dan 50% ontladen. Zo lang zul je niet nodig hebben om door de wind te komen. Elektrische aandrijving is betrouwbaarder dan een aandrijving door een inwendige verbrandingsmotor en in de stand-by situatie veel zuiniger en vooral veel stiller!
O ja, laden op walstroom is wel handig en geeft idd geen gesleep met accu's. Als je doorlopend de elektromotor wilt gebruiken zou je een 700W 230V generatortje aan boord kunnen nemen en kun je ook 'op de plas' de accu's laden, maar ik vind dat een beetje 'cheaten'. Voor een langere kampeertocht (maakte ik vroeger vaak met m'n Schakel) is zo'n generatortje helemaal handig (koffie zetten, elektrische deken, verlichting 's nachts, ventilatorkacheltje, ja ho maar, nu is het geen kamperen meer!)
Succes met je elektrische aandrijving!
Groet, Peper.