Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electro fluistermotor op kleine zwaardboot

Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 14 okt 2010 09:00 #154682

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Ik heb een poly schakel dus 4.75m en ongeveer 200kg.

Ik ben aan het overwegen om,daar toch een klein motortje aan te hangen maar het liefste iets stil.

Minn kota is natuurlijk het bekendste merk.

Maar hier staat iets dat nog lichter is :
watersport.tekoopjes.be/fluist...no-cobold-v-18-nieuw

Rhino zou een Duits merk zijn en die 18pond zou voldoende zijn voor een boot tot 500 kg dus voldoende voor lijn schakel zelf met de extra luchtweerstand van de mast etc.

Heeft er iemand ervaring met dit merk van motor ?
Electro motoren in het algemeen ?
Of gewoon wat algemene tips voor mij ?

Het alternatief is natuurlijk een 2 of 3 pk outboard maar die zijn direct een stuk zwaarder en natuurlijk niet stil !!

Alvast bedankt
Greg
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 14 okt 2010 09:07 #154684

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Heb er geen ervaring mee, maar vergeet niet dat er ook nog een accu bij moet. Dat gewicht moet je ook meerekenen.
Bovendien, waar laat je die in een schakel?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 14 okt 2010 09:33 #154692

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Wanneer je er een elektro fluistermotor aanhangt moet je vooral kijken naar de actieradius in combinatie met een bepaalde accu. Dat is belangrijker dan het merk. Je zou eens op sportvissersforums kunnen kijken. Daar wordt ook nogal eens gebruik gemaakt van elektrische motoren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 14 okt 2010 09:53 #154699

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik sprak toevallig gisteren een sportvisser die wel eens mee vaart op een bootje met electromotor. Hij noemde een voordeel dat je gauw vergeet: de knop om, en hij loopt meteen, en altijd..

Bereken zoals Wyba al zegt inderdaad de benodigde accucapaciteit uit, eventueel kun je vanwege de gewichtsverdeling ook 2 accu's nemen.

Bedenk ook even hoe je die accu gaat laden. Walstroom kost ook geld, en een zonnepaneel ook. Accu's zijn vaak te zwaar om iedere keer mee naar huis te nemen. Met een Schakel loop je bovendien altijd het risico dat de boot omslaat of een lading water naar binnen krijgt. Een elektromotor impliceert ook wat kabels, die net als de accu dus tegen een spatje water moeten kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 14 okt 2010 10:17 #154708

Een electromotor is natuurlijk een prima idee (ook nog goed voor het milieu), maar hou er inderdaad rekening mee dat je ook nog een accu kwijt moet aan boord en flinke kabels nodig hebt om de motor aan te sluiten. Om een beetje actieradius te hebben (paar uur) heb je al snel een flinke deep cycle accu nodig.
Verder is het belangrijk om een goede acculader te hebben, die een diep ontladen accu weer binnen redelijke tijd weer helemaal vol kan krijgen. Een huis-tuin-en-keuken lader van de Halfords is daar meestal niet voor geschikt.
Dus, als je het goed wilt doen, ben je al snel een hoop geld kwijt. Een tweedehands 2-3 pk benzinemotortje is dan misschien wel goedkoper (maar wel lawaaiig en vervuilend).

Succes,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 14 okt 2010 10:47 #154721

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Bedankt voor de snelle antwoorden.
Ik ben van plan om en gel batterij te nemen die niet leegloopt bij het omdraaien.
Vooraan is er een compartiment onder het 'voordek' waar ik een bakje wil inmaken voor de batterij.
Kabels kunnen door de dubbele bodem naar achteren.

Actieradius is natuurlijk een belangrijk punt om over na te denken maar hetnis en blijft een zeilboot en het is enkel de bedoeling om hem te gebruiken om te manouvreren en eens een stukje tegen de wind af te snijden.

Verder staat de boot op en trailer dus een batterij is er thuis makkelijk uitgehaald en aan de lader gehangen.

Ik zou inderdaad voor een paar honderd euro een buitenboord kunnen kopen maar ik ben bang om dan met een aftands kreng te zitten dat meer niet als wel werkt .....
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 14 okt 2010 11:22 #154748

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Aanvulling: bouw naast de accu meteen een CTEK lader in. zijn compact, niet al te duur en je kan de boot thuis aan de 'walstroom' koppelen. Scheelt een hoop gezeul met een accu... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 14 okt 2010 11:24 #154749

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
iGrf schrijft:
Ik zou inderdaad voor een paar honderd euro een buitenboord kunnen kopen maar ik ben bang om dan met een aftands kreng te zitten dat meer niet als wel werkt .....

Hoeft niet, mijn Yamaha 5 pk 2-takt uit 1981 doet 't nog prima. Hij is een beetje verschoten, maar er is ook geen mens die 'm wil jatten.

Maar een elektromotor is volgens mij inderdaad betrouwbaarder.
Laatst bewerkt: 14 okt 2010 11:24 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 14 okt 2010 12:16 #154766

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Is te licht , ik heb zelf een 34 op een houten schakel. Boven de windkracht 4 komt die al niet meer tegen de wind in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 14 okt 2010 16:48 #154822

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3571
Ik ben op dit moment bezig de overwegingen op schrift te stellen om mijn €kruiser (7,35m lang 2,35m breed) geheel elektrisch te laten varen. Ik ga hiervoor een 6kW (8,1pk) elektromotor gebruiken, die ik in een nieuw te maken roer wil bouwen. Op dit moment zit er een Yamaha C5 5pk motor achter mijn €kruiser. Deze motor is voldoende om mijn boot met vakantie belading (totaal geschat op 2000kg) tegen de stroom in over de IJssel en de Boven Rijn voort te stuwen.
Ik verwacht dat 2,5pk (1,86kW) absoluut voldoende is om (mijn oude liefde) de Schakel door het water te stuwen. Met 1kW zal het ook wel gaan. Als de schakel echt wil laten planeren zul je 8pk of 6kW nodig hebben, maar ik neem aan dat je niet wilt gaan waterskiën met de Schakel. Vergeet niet dat door het constante koppel over het hele toerentalgebied (eigenschap van elektromotoren) de overbrenging van de energie op het water, gunstiger is dan bij een inwendige verbrandingsmotor waarbij het koppel bij een hoger toerental afneemt. Het hangt er allemaal vanaf wat je met die elektromotor wilt. Wil je heel 'macho' speedboaten dan heb je een zware motor nodig. Voor 'haven in en uit' en 'even door de wind helpen' is 2kW (3pk) voldoende. Heb je ooit eerder een motor achter de Schakel gehad? Heb je daar ervaring mee opgedaan aangaande benzineverbruik en motorvermogen? Die gegevens kunnen helpen om je keus voor een motor te bepalen.
Accu's plaats je denk ik het best voorin op een rekje op de bodem. Zet de accu's zo dat de platen in de cellen in de lengterichting van de boot staan, anders staan ze makkelijker droog als je 'schuin' gaat. Bij gel-accu's komt dit minder nauw, maar ze zijn wel duurder. Zorg dat ze ook goed vaststaan en waterdicht zijn opgeborgen voor het geval je bij een windvlaag een keer omslaat! Ik denk dat de plaatsing van de accu's voorin de gewichtsverdeling ten goede komt. (Om mijn Schakel in planee te krijgen moest ik ook altijd naar voren gaan zitten.) Als je eraan kunt komen zijn laskabels (voor gebruik bij elektrisch lassen) de beste verbinding tussen de accu's en de motor. Zij zijn er in 30mm2 en geven dan bijna geen spanningsval.
Wil je een hele sterke motor, neem dan een hoge spanning om de stroom (en daarmee het verlies in de kabels) te beperken. Tot 2kW is 24Volt goed hanteerbaar. Je komt dan nog niet aan 100A en dat gaat moeiteloos door een 30mm2 laskabel.
Kijk eens op www.etd-net.nl/ Hier is ook veel informatie te vinden over accucapaciteit en hoelang je er dan op kunt varen. Hun "Otter" ziet er niet uit (maar dat is persoonlijk), maar heeft veel "ervaring" in het water rond Giethoorn. De Otter geeft 2,4kW bij 24V en vraagt dan 100A. Bij gebruik van 2 100Ah accu's van 12V kun je dan een half uur varen op vol vermogen en worden de accu's niet meer dan 50% ontladen. Zo lang zul je niet nodig hebben om door de wind te komen. Elektrische aandrijving is betrouwbaarder dan een aandrijving door een inwendige verbrandingsmotor en in de stand-by situatie veel zuiniger en vooral veel stiller!
O ja, laden op walstroom is wel handig en geeft idd geen gesleep met accu's. Als je doorlopend de elektromotor wilt gebruiken zou je een 700W 230V generatortje aan boord kunnen nemen en kun je ook 'op de plas' de accu's laden, maar ik vind dat een beetje 'cheaten'. Voor een langere kampeertocht (maakte ik vroeger vaak met m'n Schakel) is zo'n generatortje helemaal handig (koffie zetten, elektrische deken, verlichting 's nachts, ventilatorkacheltje, ja ho maar, nu is het geen kamperen meer!) :P

Succes met je elektrische aandrijving! B)
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 14 okt 2010 17:34 #154831

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7667
In Zeebrugge was er naast ons een jonge kerel aan het spelen in zijn Zodiac. Er zat een elektromotor op met ingebouwde accu.
Na twee uur toertjes draaien, gas geven, achteruit varen enzovoort was de accu nog niet leeg.

Hij kon met gemak dat ding op en af de boot nemen.
Zeker op een kleine zeilboot moet dit volstaan. Je bent toch een zeiler, niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 14 okt 2010 17:34 #154832

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Peper schrijft:
Elektrische aandrijving is betrouwbaarder dan een aandrijving door een inwendige verbrandingsmotor
Da's nogal een statement. Met name de regelaar en accu's kunnen best stuk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 14 okt 2010 17:48 #154836

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3571
@WEB:
Dat statement durf ik best te maken na in een grijs verleden mezelf helemaal gek te hebben moeten jengelen aan het koord van de repeteerstarter om een Cresent 5pk 2-takt aan de gang te krijgen... Dat kreng had altijd wat, dan carburateur, dan ontsteking en bougie, dan breekpennetje in de schroef. Dat was echt niet: 'trekken en lopen' maar meer 'trekken en trekken en trekken en dan maar peddelen'. :angry: Ik denk niet dat dit bij een elektromotor ook zo gaat, je weet meteen dat ie het niet doet, nog voordat je de box uit bent en zonder met de blaren in de handen te staan. Wat te denken over een nood-manoeuvre... trekken en trekken en trekken en boem op de krib (of nog erger). Als je met een elektromotor de haven uit bent gekomen en je bent niet omgeslagen, doet hij het daarna ook wel weer (switch and play) B) . Bij een inwendige verbrandingsmotor is het meer van 'pull and pray' :lol:
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 14 okt 2010 18:37 #154850

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Tja, een oud lijk van een bbm vergelijken met een nieuwe electrische installatie is natuurlijk wel appels met peren.

Denk dat je een vaste electrische installatie eerder met een eenvoudig inboard dieseltje moet vergelijken.

Dan nog springt de electriek er iets gunstiger uit qua onderhoud, maar voor nog betere betrouwbaarheid moet er wel heel goed over nagedacht (en vooral niet op bezuinigd) zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Electro fluistermotor op kleine zwaardboot 21 jan 2011 10:59 #171983

Sinds afgelopen jaar verhuren wij Canadese kano's en Zodiacs met fluistermotoren van 32 Lbs tot 54 Lbs. Iemand anders schreef het al, de regelaars begeven het wel eens, maar voor rond de 22 euro kan je voor sommige merken al een nieuwe krijgen. Wat ook wel eens kapot of verloren gaat zijn de schroefjes. Met een nieuwe accu van 110 Ah varen onze klanten rond de drie uur, met wat oudere accu's kiezen we ervoor om twee accu's mee te geven. Dit jaar gaan we fluistermotoren met accu verhuren om achter je eigen boot uit te proberen en willen in plaats van AGM accu's graag Gel accu's aanschaffen, stukje duurder en zwaarder in gewicht dan andere accu's maar gaan wel jaren langer mee. Mocht iemand interesse hebben om even een stukje heen en weer te varen met een fluistermotor achter je eigen boot om uit te proberen,(als ze niet in de verhuur zijn) dan kan dat zo maar. Wij verkopen geen motoren, zelf kopen wij ze na een hoop ellende met Nederlandse en Belgische leveranciers in Duitsland bij www.bootsmotoren4you.de daar weten ze tenminste waar ze het over hebben en ze verkopen tegen goeie lage prijzen.
Iedereen de vriendelijke groeten,
Ronald - kanohaagland.nl (Den Haag)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl