Sorry dat ik even doorzaag over dat rijbewijs, maar ik heb bijna dagelijks met dat gedoe te maken, en weet dus waar ik het over heb:
Stel dat deze
test nog klopt dan weegt de Etap 20 (kaal, zonder motor en extra zeilen en inventaris!) plus trailer 1092 kg.
Maar die weging, daar heb je niets aan, het gaat voor het rijbewijs (en daar heeft de RDW niets mee te maken, dat is iets voor de politie!) namelijk om de
maximaal toegestane massa (zie kentekenbewijs) van zowel de auto als de trailer! Deze mag samen niet meer dan 3500 kg bedragen. Dat geldt ook voor een onbeladen trailer, als er op het kentekenbewijs staat dat ie beladen 2000 kg mag wegen heb je rijbewijs BE nodig!!
Verder is er voor rijbewijs B nog een tweede beperking, diezelfde
maximale toegestane massa van de trailer moet minder dan 1510 kg (het leeggewicht van de auto) bedragen. Als je dus een trailer hebt die volgens kentekenbewijs 1600 kg mag wegen, mag je er met rijbewijs B niet mee rijden, ook al zou het geheel minder dan 3500 kg wegen, en ben je strikt genomen dus ook niet verzekerd, je hebt dan namelijk geen geldig rijbewijs voor die combinatie. Ook niet met een Optimist er op, die weging is dus helemaal niet nodig!
Verder is een tweetal spanbanden dwars over de boot heen, plus nog eentje die zoals hierboven getoond schuin over de neus is gespannen, voldoende. En tapijt is een prima buffer, zeker als je de ratels net als Philip goed laag houdt.
Kijk ook even of de trailer een mistachterlicht heeft, ook dat is tegenwoordig verplicht, en is het handig om op
www.caravatrekker.nl even te kijken welke hellingen je met die auto/trailer kunt halen, voordat je ergens op de hellingen bij Luik strandt. Want een trekvermogen van 1600 kg is maar puur theorie, en geen praktijk.