Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vastzetten Etap 20 op Trailer

Vastzetten Etap 20 op Trailer 09 apr 2011 19:02 #188118

  • Matt
  • Matt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Hallo,

Ik ben hier nieuw en heb besloten een prachtige Etap 20 te kopen welke al op een trailer staat en tevens origineel bij de boot geleverd is. Ik heb voor jaren terug lang een houten schakel gehad en het zeilen begon weer te kriebelen.

Nu moet ik aardige kilometers met de combinatie rijden en wil de boot daarom vastzetten met twee sjorbanden van 4cm breed om de boot/trailer heen. Gezien je polyester vast trekt wil je minstens 4 centimeter breed, liever breder natuurlijk. Banden kunnen 2ton aan overigens, en dat gewicht hoeft je lange na niet vast te "trekken", het is alleen op zijn plaats houden.

Het probleem van breder is altijd dat de ratels een stuk zwaarder worden en dit niet lekker "hangt" aan de zijkant.

Er iets van schuimrubber matten tussen doen is ook geen optie denk ik omdat alles wat er tussen zit en "los" hangt alleen maat voor speling kan gaan zorgen.

Iemand een idee ?
Laatst bewerkt: 09 apr 2011 19:04 door Matt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 09 apr 2011 21:19 #188130

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Welkom op dit forum, Matt, en veel plezier met de aankoop.

Trek de sjorbanden inderdaad niet te strak, vast is vast, je hoeft geen rollade van je boot te maken. Als je zorgt dat de ratels niet midden in een lang stuk, maar bijvoorbeeld vlak boven de trailer zitten, dan gaan de spanners veel minder trillen/schudden door hun gewicht.


Mag je auto dit gewicht (1400 kg totaal?) overigens ook trekken, en heb je inderdaad rijbewijs BE?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 04:22 #188135

maak een goede vanglijn va de voorkant van de boot naar de achterkant van de trailer
om te verkomen dat de boot de auto inschuift na een noodstop
2ton lijkt veel voor de spanbanden maar bij een echte noodstop kunnen de krachten flink oplopen
beter teveel vast dan te weinig
maar het moet ook geen rollade te worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 05:15 #188137

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
Ik zou: om materialen te beschermen tegen de ratels schuimrubber of verpakkingsmateriaal met ty-raps vast zetten rondom ratel.
Ik zou ook na wat kilometers stoppen om de zaak te controleren. Is er speling op de sjorbanden gekomen, zo ja hoe kan dat (om het de volgende keer te voorkomen).

Goede reis!! het is fantastisch om je eigen boot op te halen, ook met de auto.
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 05:32 #188140

  • Matt
  • Matt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Dank jullie wel voor de tips!

Ik neem sowieso t-shirts mee om tussen de boot en de spanband te leggen denk ik. Je kunt deze ook goed om de ratels heen binden vaak.

Ik vind de noodstop ook wel een goed idee... ik moet alleen even kijken hoe ik dit ga bewerkstelligen.

Ik mag de combinatie zonder E rijden zelfs. Auto mag 1600Kg trekken en de combinatie zal zo'n 1000Kg wegen. De boot is 680Kg en de trailer zo'n 300-400. Dit alles onder de 3500Kg en niet boven ledig gewicht van de auto (trailer mag 1000Kg laden dus komt nooit ledig boven de 1400Kg) mag je het zonder E rijden eventueel.

Welke breedte spanband raden jullie aan ?

Een hele gekke vraag... hoe hard zal ik de banden op spanning zetten zodat de boel niet gaat stuiteren ? Het zijn de gewone kleine transport banden welke veel onder Atlanta trailers zitten.

Het halen is zeker leuk, de voorpret al :)
Laatst bewerkt: 10 apr 2011 05:33 door Matt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 05:43 #188143

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Hoi,


Ik heb zelf een Efsix, welke ik altijd op de trailer heb liggen.
Ik heb de ratels zo kort mogelijk op de trailer bevestigd, zodat ze de boot nooit kunnen raken.
Ik heb het bandje van de spanner om een chassiskoker gedaan en dan terug met de haak aan zichzelf. Hierdoor zit hij direct kort op de trailer, zodat hij niet gaat schudden oid. Ik heb er helaas geen foto van.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 05:48 #188145

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
wat de spanband aankan is belangrijkste. Druk kun je, als je wil, verdelen met een rubber matje (of bv zo een vierkant voor onder de knieen) en een plankje.
De spanband loopt over de boordrand, dat is erg stevig (al door de vorm), daar trek je niet zo gauw en deuk in, eerder in het onderschip. De ondersteuning is belangrijk, goed op de kiel staan en eventueel het oppervlak van de steunen vergroten.
En natuurlijk, voorzichtig rijden, drempels echt langzaam nemen, de bocht langzaam nemen, goed anticiperen zodat je niet echt hard hoeft te remmen. Alsof er een ei los op het dashbord ligt...
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 05:54 #188147

Matt schreef :
Dank jullie wel voor de tips!

Ik neem sowieso t-shirts mee om tussen de boot en de spanband te leggen denk ik. Je kunt deze ook goed om de ratels heen binden vaak.

Ik vind de noodstop ook wel een goed idee... ik moet alleen even kijken hoe ik dit ga bewerkstelligen.

Ik mag de combinatie zonder E rijden zelfs. Auto mag 1600Kg trekken en de combinatie zal zo'n 1000Kg wegen. De boot is 680Kg en de trailer zo'n 300-400. Dit alles onder de 3500Kg en niet boven ledig gewicht van de auto (trailer mag 1000Kg laden dus komt nooit ledig boven de 1400Kg) mag je het zonder E rijden eventueel.

Welke breedte spanband raden jullie aan ?

Een hele gekke vraag... hoe hard zal ik de banden op spanning zetten zodat de boel niet gaat stuiteren ? Het zijn de gewone kleine transport banden welke veel onder Atlanta trailers zitten.

Het halen is zeker leuk, de voorpret al :)

Klopt bijna. Alle regels staan hier:http://www.caravantrekker.nl/algemeen/cbr2006.pdf

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 06:30 #188154

  • Matt
  • Matt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
wybeslot schreef :
Hoi,


Ik heb zelf een Efsix, welke ik altijd op de trailer heb liggen.
Ik heb de ratels zo kort mogelijk op de trailer bevestigd, zodat ze de boot nooit kunnen raken.
Ik heb het bandje van de spanner om een chassiskoker gedaan en dan terug met de haak aan zichzelf. Hierdoor zit hij direct kort op de trailer, zodat hij niet gaat schudden oid. Ik heb er helaas geen foto van.

Dat is inderdaad een goede optie. Zolang de banden maar niet te breed zijn tov de haken is er niets aan de hand inderdaad en kun je dit prima bevestigen.

@MatOwn: Inderdaad fijn dat je meldt dat de randen sterk genoeg moeten zijn, dit baarde me wat zorgen. De ratel zal met klapperen zeker schade aanrichten dus dat is geen optie dit te hoog te hangen.

En ja, rijden als met een ei op het dashbord, oftewel... ik ben de enige op de weg, is altijd de beste optie om aan te houden.

@Ad: die uitleg probeerde ik beknopt uit te leggen. De auto is 1510kg zwaar en mag 1600 trekken. Etap 20 is niet zo zwaar.


Even ter verduidelijking een 2-tal foto's van de combinatie. Deze trailer heeft geen "buitentrailer" dus ik zal hem echt om de boot vast moeten trekken naar het midden van de trailer. De buis voor rond de trailer is niet stevig genoeg om hem vast te trekken.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 10 apr 2011 07:11 door Matt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 07:47 #188159

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Voor de regels van het rijbewijs gelden de regels van wat eea MAG wegen:

Als de maximale toegestane massa van de auto, vermeerderd met de maximale toegestane massa van de aanhanger, meer dan 3500 kg bedraagt >> Rijbewijs BE


Als de maximale toegestane massa van de aanhanger meer is dan het gewicht van de lege auto >> Rijbewijs BE

Met rijbewijs B mag je dus bar weinig, en om de genoemde Etap 20 te mogen trekken ontkom je volgens mij niet aan rijbewijs BE.

De Etap weegt trouwens compleet echt wel bijna 1000 kg (opgave fabriek: leeg 850 kg, zie sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=4945,maar die opgave is altijd te laag), de trailer weegt al gauw 350-400 kg.

Maar nogmaals: het gaat om de massa's op papier (kentekenbewijs).

Alleen als je het geluk hebt dat de trailer maar maximaal 1400 of 1500 kg mag wegen (dus minder dan de lege auto) en de auto beladen dus niet meer mag wegen dan 2100 resp. 2000 kg dan kun je met rijbewijs B volstaan. Ik ken maar heel weinig auto's die in dat plaatje passen.

Ik neem aan dat de trailer wel een eigen kenteken(bewijs) heeft? Anders mag je er de weg helemaal niet mee op...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 08:56 #188163

  • Matt
  • Matt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
beewee schreef :
Voor de regels van het rijbewijs gelden de regels van wat eea MAG wegen:

Als de maximale toegestane massa van de auto, vermeerderd met de maximale toegestane massa van de aanhanger, meer dan 3500 kg bedraagt >> Rijbewijs BE


Als de maximale toegestane massa van de aanhanger meer is dan het gewicht van de lege auto >> Rijbewijs BE

Met rijbewijs B mag je dus bar weinig, en om de genoemde Etap 20 te mogen trekken ontkom je volgens mij niet aan rijbewijs BE.

De Etap weegt trouwens compleet echt wel bijna 1000 kg (opgave fabriek: leeg 850 kg, zie sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=4945,maar die opgave is altijd te laag), de trailer weegt al gauw 350-400 kg.

Maar nogmaals: het gaat om de massa's op papier (kentekenbewijs).

Alleen als je het geluk hebt dat de trailer maar maximaal 1400 of 1500 kg mag wegen (dus minder dan de lege auto) en de auto beladen dus niet meer mag wegen dan 2100 resp. 2000 kg dan kun je met rijbewijs B volstaan. Ik ken maar heel weinig auto's die in dat plaatje passen.

Ik neem aan dat de trailer wel een eigen kenteken(bewijs) heeft? Anders mag je er de weg helemaal niet mee op...

Typeplaatje van de boot geeft 680 kilo aan als gewicht, ballast 200KG, dus maximaal 880Kg.

Het verhaal is al naar de RWD gestuurd en besproken en gaat daar nog even op de weegbrug op de terugweg. De aanhanger mag 1000Kg hebben en wordt nagewogen na aftrek van het bootgewicht.

Een auto die 1600KG mag trekken komt zonder E zelfs op 3200KG uit, dus geen probleem voor een ieder die met deze combinatie wil rijden.

Overigens wijken we nu af van het onderwerp, de vraag was hoe gaan we de boot naar zekerheid vast zetten.
Laatst bewerkt: 10 apr 2011 09:00 door Matt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 10:48 #188167

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2160
Hi,

De heren van vd Wetering zijn gek op vloerbedekking als bescherming tegen schuren van spanbanden.
Dezelfde heren gebruiken naar mijn weten gewoon spanbanden van 4cm breed. Voor een jacht van 12 ton volgens mij ook maar een stuk of 4; op elke hoek één....
Trekkracht heb ik nog nooit naar gekeken, maar dat zal niet overdadig veel zijn. Voor een etapje is het zeker genoeg.

Ik heb veel met polyvalken op de trailer gereden. Bandje over het achterdek langs de achterkikkers schuin naar voren en een bandje over het voordek langs de voorste kikker schuin naar achteren.
Op die manier kan je boot zelfs bij een noodstop geen kant op.
Jouw trailer heeft een rol aan de voorkant van de kiel. Bij een noodstop vangt die de meeste kracht op, dus dat lijkt me voldoende.

Ter illustratie een Hanse 50 voeter, geloof ik. Toen Boot Düsseldorf nog vol was:


En o, ja, zo kan het ook, maar goed, dit terzijde ;)


Succes!

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 10 apr 2011 11:01 door Arent. Reden: Fot's toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 13:39 #188178

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Sorry dat ik even doorzaag over dat rijbewijs, maar ik heb bijna dagelijks met dat gedoe te maken, en weet dus waar ik het over heb:

Stel dat deze test nog klopt dan weegt de Etap 20 (kaal, zonder motor en extra zeilen en inventaris!) plus trailer 1092 kg.

Maar die weging, daar heb je niets aan, het gaat voor het rijbewijs (en daar heeft de RDW niets mee te maken, dat is iets voor de politie!) namelijk om de maximaal toegestane massa (zie kentekenbewijs) van zowel de auto als de trailer! Deze mag samen niet meer dan 3500 kg bedragen. Dat geldt ook voor een onbeladen trailer, als er op het kentekenbewijs staat dat ie beladen 2000 kg mag wegen heb je rijbewijs BE nodig!!

Verder is er voor rijbewijs B nog een tweede beperking, diezelfde maximale toegestane massa van de trailer moet minder dan 1510 kg (het leeggewicht van de auto) bedragen. Als je dus een trailer hebt die volgens kentekenbewijs 1600 kg mag wegen, mag je er met rijbewijs B niet mee rijden, ook al zou het geheel minder dan 3500 kg wegen, en ben je strikt genomen dus ook niet verzekerd, je hebt dan namelijk geen geldig rijbewijs voor die combinatie. Ook niet met een Optimist er op, die weging is dus helemaal niet nodig!


Verder is een tweetal spanbanden dwars over de boot heen, plus nog eentje die zoals hierboven getoond schuin over de neus is gespannen, voldoende. En tapijt is een prima buffer, zeker als je de ratels net als Philip goed laag houdt.

Kijk ook even of de trailer een mistachterlicht heeft, ook dat is tegenwoordig verplicht, en is het handig om op www.caravatrekker.nl even te kijken welke hellingen je met die auto/trailer kunt halen, voordat je ergens op de hellingen bij Luik strandt. Want een trekvermogen van 1600 kg is maar puur theorie, en geen praktijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 14:00 #188181

  • Matt
  • Matt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Arent, dank je voor de tips.. Hier kan ik zeker wat mee!

Wat betreft het mistachterlicht.. Dit is alleen van toepassing op nieuwe(re) trailers en zeker niet op een trailer van 1981, vanaf bouwjaar weet ik zo even niet uit mijn hoofd.

Wat betreft het ledig gewicht en massa ledig gewicht zit ie niet helemaal juist beewee. Een aanhanger kan nooit meer wegen als hij niet meer dan x mag laden. Die discussie wil ik ook graag beeindigen ondanks dat het wellicht goed bedoeld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 14:27 #188187

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Matt, kijk een keer naar wat er aan max. toegestane massa op het kentekenbewijs van zowel auo als trailer staat, volg dit schema en je weet genoeg: www.caravans.net/rijden/rijbewijs.php

Mbt het mistachterlicht:
Vanaf 1 juli 2006 is op aanhangwagens tot 750 kilo een mistachterlicht verplicht. Hetzelfde geldt voor zwaardere aanhangers met een eigen kenteken én een datum eerste registratie die na 31 december 1997 ligt. De plus-750 kg aanhangers van vóór deze datum zijn vrijgesteld van de mistlamp-verplichting. De boete voor het ontbreken van een mistachterlicht op een aanhanger is vastgesteld op vijftig euro.
Bron: www.caravans.net/toebehoren/mistachterlicht.php

Gewoon een keertje monteren als je tijd hebt, de pakkans is bijna nul komma nul ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 16:57 #188235

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Ik zag de BB nog aan de spiegel hangen. Deze zou ik er zeker afhalen en in de auto leggen. Wil je spullen kwijt in de boot dan zoveel mogelijk ter hoogte van de as opbergen. Je trailer gaat slingeren bij hogere snelheden als je de lading verkeerd verdeelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 17:13 #188242

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Matt schreef :
Wat betreft het mistachterlicht.. Dit is alleen van toepassing op nieuwe(re) trailers en zeker niet op een trailer van 1981, vanaf bouwjaar weet ik zo even niet uit mijn hoofd.
Die regel gaat alleen op voor aanhangers met kenteken. Een aanhanger zonder kenteken (waarvan het bouwjaar dus niet vaststaat) moet altijd een mistachterlicht hebben... kromme regel, maar het is nu eenmaal zo. Maakt in dit geval natuurlijk niet uit, want deze aanhanger zal een kenteken (moeten) hebben.

Wat me nog wel opviel is de plaats van de lampen. Er geldt een maximale afstand tussen de achterkant van de lading en verlichting. Ik denk dat je officieel extra lampen zult moeten voeren gemonteerd aan de achterkant van de boot.

Edit:
ik lees nu pas dat beewee de regel betreffende het mistachterlicht ook al gepost heeft... had ik even gemist.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 10 apr 2011 18:03 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 17:14 #188243

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zie ik trouwens een witte kentekenplaat aan de trailer hangen, dus met het kenteken van de auto? Een trailer die zwaarder dan 750 kg mag zijn, hoort altijd een eigen kentekenbewijs en gele kentekenplaat te hebben, zie www.caravans.net/rijden/kentekenbewijs.php . Is die er niet, dan moet je 'm laten keuren bij de RDW en alsnog een kenteken aanvragen. Voordeel: dan kun je ook een lagere maximaal toelaatbare massa van de trailer op het kenteken laten zetten, zodat je wel met rijbewijs B uit de voeten kan.

Had ik trouwens eerder kunnen zeggen: je kunt die max. toelaatbare massa op kenteken bij de RDW ook achteraf laten verlagen zodat je 'm wel met rijbewijs B kan rijden (voor 't geval hij nu wel heel riant hoog staat).

Maar goed, laten we er van uit gaan dat die witte kentekenplaat een tijdelijke oplossing was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 17:24 #188246

  • Matt
  • Matt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
BeeWee; Ik heb een tijdelijk kenteken voor de trailer liggen, deze wordt direct gekeurd bij de RDW op de dag van ophalen.

Deze trailer mag gewoon met B gereden worden, ook na keuren. Ik heb alle informatie beschikbaar.

Geregeld dus!

Einde van DIE discussie.
Laatst bewerkt: 10 apr 2011 17:25 door Matt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 18:07 #188260

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
OK!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 18:11 #188263

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Mooi is dat he, hoe je hier antwoord krijgt op vragen die je niet gesteld hebt :P

Even een fotootje van mijn boot op de trailer.
2 spanbanden en vooraan wordt hij door de lier naar beneden gehouden.


PS. let niet op die luiwammes op het gangboord, dat ben ik na een voldane dag zeilen.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 10 apr 2011 18:12 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 18:24 #188275

  • Matt
  • Matt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Mooie foto zeg, lekker even nagenieten :)

Jij trekt dus de hele spanband ook gewoon om je hele romp ? Hij zit dus tegen de hele romp aan ?

Dat gaat denk ik bij mij gebeuren. Ik denk erover om even zachte hoezen in elkaar te naaien welke om de spanband heen kan tegen schuren.

Hoewel, vast is vast en zal weinig schuren opzich.

@Hen: Dat was me ook al opgevallen. Ik weet dat er meedere boten zo rond rijden, zegt opzich niets over het kenteken natuurlijk maar vraag het even na bij de RDW. Ik weet wel dat mensen een "oversteekbord" voeren achterop de boot soms in dergelijke gevallen.
Laatst bewerkt: 10 apr 2011 18:30 door Matt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 18:32 #188277

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ik heb een vrij brede stootrand, waardoor de spanband de romp maar op een klein stukje raakt. Kan je op deze foto beter zien.

Spanbanden zijn hier wel ontspannen. Aan de andere zijde zit de spanner, daar zit hij iets verder naar binnen om een chassisbalk heen.
Verder zijn het nog vrij nieuwe en soepele spanbanden, waardoor ik niet bang ben om mijn romp ermee te beschadigen.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 10 apr 2011 18:33 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 18:37 #188279

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Matt schreef :
@Hen: Dat was me ook al opgevallen. Ik weet dat er meedere boten zo rond rijden, zegt opzich niets over het kenteken natuurlijk maar vraag het even na bij de RDW. Ik weet wel dat mensen een "oversteekbord" voeren achterop de boot soms in dergelijke gevallen.

Ondeelbare lading (zoals je mast) mag maximaal 1 meter achter het achterste punt van de aanhanger uitsteken.
Als het meer dan 1 meter is, dan is het bord lange lading verplicht. In dat geval mag de lading maximaal 5 meter achter de as uitsteken.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vastzetten Etap 20 op Trailer 10 apr 2011 18:38 #188280

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Matt schreef :
Hoewel, vast is vast en zal weinig schuren opzich.
De riem zou door de winddruk wel kunnen vibreren. Als er dan wat zand tussen komt is dat minder prettig. Maar dat is toch iets wat je al doende zult moeten oplossen. Je kunt de spanbanden eventueel onder de bodem door een beetje naar elkaar toe trekken met een smallere band, om die trillingen tegen te gaan.
Laatst bewerkt: 10 apr 2011 18:38 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl