Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: wieleffect ??

wieleffect ?? 26 apr 2011 17:14 #191233

  • janharm
  • janharm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Bij rechtuit varen op de motor zwengt de boeg onmiddelijk stevig uit naar bakboord bij het loslaten van de helmstok.Ook achteruit reageert ie slecht op het roer.Voor de motor(volvo penta md6a) staand draait deze rechtsom, eveneens mijn schroefas in de vooruit.Ik heb dus een linkse schroef volgens de theorie, waardoor hij naar stuurboord zou moeten gaan.Volgens mij is het erger als vorig seizoen.Afgelopen winter is de boot op de wal geweest waarbij ik het schroefaslager heb vervangen en gedemonteerde roer heb gerepareerd.Was lek en onderin gescheurd en vol modder. Heb em gelast,ontroest en gevuld met pur.
Betreft een polyester 27 met bulbkiel(v/d stadt).Enig idee?

grt, Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 26 apr 2011 17:18 #191235

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Pur en water gaat niet samen!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 26 apr 2011 17:25 #191239

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
janharm schreef :
Enig idee?

grt, Jan

Wat is je vraag ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 26 apr 2011 17:50 #191253

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Vooruit varend draait je schroefas rechtsom .... dus je schroef ook .... dus heb je een rechtse schroef....... dus "loopt" je spiegel naar rechts (SB)....... dus je boeg naar BB.

Nog exclusief de indirecte schroefwerking

Gr M
Laatst bewerkt: 26 apr 2011 18:09 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 26 apr 2011 17:51 #191254

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Weet je zeker dat de boeg naar links zwenkt? Je zou denken dat de kont naar rechts zwenkt!

Het zou kunnen zijn dat je roer asymmetrisch is, maar dat zou je dan ook onder zeil moeten ervaren. Wat gebeurt er als je je roer loslaat voor de wind zeilend of als je de motorhandle in z'n neutraal hebt gezet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 26 apr 2011 19:11 #191284

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8686
Als je bij vooruit varen een 'wieleffect' denkt te constateren is er echt iets anders aan de hand. En als ie bij achteruit varen ook slecht reageert, dan lijkt het eerder een probleem met een scheef roer of kiel.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 26 apr 2011 19:21 #191286

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
La Mavare schreef :
Als je bij vooruit varen een 'wieleffect' denkt te constateren is er echt iets anders aan de hand.
Nou, mijn boot trekt ook zeker wel (merkbaar) naar 1 kant bij vooruit varen op de motor. Niet heel veel, maar de helmstok loslaten en dan verwachten dat je recht vooruit vaart kun je vergeten...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 26 apr 2011 19:46 #191292

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Yep, mijn Defender ging ook rondjes lopen als je het roer los liet. De Jeanneau heeft daar vrijwel geen last van.

Maar volgens mij is het juiste antwoord al door Beauty gegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 26 apr 2011 20:17 #191299

  • janharm
  • janharm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Als ik achter mijn schroef sta draait ie bij vooruit varen linksom. Bij het examen vaarbewijs heb ik onlangs geleerd dat het dan een linkse schroef is.Dit weekend ga ik ff proberen hoe die reageert in z'n vrij en voor de wind varend.


img594.imageshack.us/i/26032011184.jpg/
img854.imageshack.us/i/03122010129.jpg/

bedankt zover, jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 27 apr 2011 03:59 #191308

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Bij het los laten van mijn roer trekt mijn boot ook naar een zijde en slechts bij heel weinig schepen blijft het schip rechtdoor varen bij het loslaten, echter dit heeft m.i. niets te maken met het wieleffect, dit merk je bijna uitsluitend bij het achteruit varen. Als je schroef bij het vooruitvaren rechtsom draait heb je een rechtsdraaiende schroef. Het bepalen of je een rechts , of linksdraaiende schroef hebt doe je het gemakkelijkst door de motor/schroef in zijn achteruit te zetten en te kijken aan welke zijde je de stroming/belletjes onder je boot vandaan ziet komen. Gebeurt dit aan de SB kant dan heb je een linksdraaiende schroef. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 27 apr 2011 04:15 #191310

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@janham

Klopt, maar in je eerdere stuk leek je te schrijven dat je as rechtsomdraaide en je dan toch een linkse schroef hebt en dat volg ik niet. Als je inderdaad een linkse schroef hebt zou de spiegel dus bij vooruit varen door de schroefwerking naar BB moeten gaan. Als die alsnog naar SB gaat is er een andere kracht in tegengestelde richting die groter is. De belangrijkste tip is al gegeven, wat doet je boot als die rechtop vaart met vaart zonder de schroef in zijn werk?

Directe schroefwerking
De bladen ondervinden wisselende waterweerstand afhankelijk van de diepte waarin ze zich bevinden. Hoe dieper het blad hoe meer weerstand. Als het blad tijdens het ronddraaien naar boven staat ondervind het minder weerstand dan dat die naar beneden wijst. Dat verschil in weerstand resulteerd in een vector in tegengestelde richting.

Indirecte schroefwerking
De schroef gooit vooral bij achteruit slaan water omhoog aan 1 zijde van het schip. Hierdoor ontstaat er hoogte verschil onder de spiegel waar de boot vanaf glijdt. Deze kracht versterkt de directe schroefwerking maar de mate waarin is wel afhankelijk van waar de schroef zit onder de romp.

Tevens kan de mate en de wijze waarop het schroefwater tegen het roer wordt "geslagen" invloed hebben op het stuurgedrag.

De schroefwerking heb je zowel bij vooruit als achteruit echter de mate waarin je het merkt is zeer verschillend bij voor en achteruit varen. Voor beiden geldt dat vanaf stilstand gas geven de schroefwerking het grootst is maar het langst merkbaar bij achteruit varen.

En dat laat ik dubbele roeren, dubbele schroeven buiten beschouwing.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 27 apr 2011 05:10 #191314

balans roer kan ook erg gevoelig reageren wanneer de schroef daar water tegenaan spuugt...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 11 mei 2011 19:10 #193779

  • janharm
  • janharm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Afgelopen weekend geprobeerd in z'n vrij op de motor en voor de wind. Ook op de motor
rondjes gedraaid ,voor en achteruit.Stuurde als een scheermes zonder teveel uit te wijken.De problemen had ik in het kanaal tussen Hoogeveen en Meppel, mischien veroorzaakt door stroming t.g.v de sluizen die hierin liggen?
grt,Harmke&Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 12 mei 2011 06:15 #193848

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Op een kanaal of nauw vaarwater kun je door de waterverplaatsing die je veroorzaakt een ander vaargedrag krijgen. Dit zou je ander stuurgedrag kunnen verklaren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 12 mei 2011 07:58 #193861

Dit soort effecten zie je vaak bij een kanaal dat aan de kant relatief langzaan ondieper wordt.
Vaar je dan vrij dicht bij de kant , trekt je schroef het water tussen schip en oever meer weg dan uit de richting van het midden waardoor je boot naar de kant trekt. Een dergelijk effect zie je ook bij vrahtschepen . Die trekken vaak enorme hoeveelhgeden watr weg, vooral al de diepte niet erg groot is.
Wat verder van de kant varen helpt vaak al om de verschijnselen te verminderen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 12 mei 2011 09:11 #193885

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12600
Dat zuigende effect, bij het vlak naast de – ondiepe - oever varen, kan ook een voordeel zijn.

Met onze vorige boot - een langkieler met aangehangen roer en 1.25m diepgang - kwamen we vaak langs een breed ondiep stuk water, met een smalle slingerende geul.
De geul was niet aangegeven met wat voor bebakening dan ook.
De eerste keren zaten we daar een paar keer in de prut te malen en te zoeken naar de geul, totdat ik doorkreeg dat de boot zelf zijn weg kon vinden wanneer de motor niet langzaam maar met net iets meer dan halve kracht draaide en ik de helmstok losjes tussen twee vingers hield.
Bij het naderen van de zijkant van de geul, zoog de kont naar de ondiepte en ging de neus naar het diepere water.
Het enige dat ik zelf moest doen was, de helmstok op tijd een klein beetje voorzichtig terug duwen om te zorgen dat we niet al te haaks weg stuurden en op de andere kant van de geul liepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 12 mei 2011 17:08 #194001

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Zou het de zuigende werking zijn of is het de lange kiel die gewoon de "geul" wil volgen ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 12 mei 2011 17:29 #194011

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De nieuwste vinding, voor op de kiel 2 dieptemeters monteren naast je gewone en net als de parkeersensor van een auto zie/hoor je waar je de geul hebt. Dat automatiseren en je vaart probleemloos lezend op je voordek het land door.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 12 mei 2011 17:34 #194013

Proost schreef :
De nieuwste vinding, voor op de kiel 2 dieptemeters monteren naast je gewone en net als de parkeersensor van een auto zie/hoor je waar je de geul hebt. Dat automatiseren en je vaart probleemloos lezend op je voordek het land door.

in brazilie zag ik bij een catamaran, grote, een horizontale"diepte meter" met een alarm en grafisch display. was toen voor mij heel nieuw.
het heeft hen niet veel geholpen, hoorde later dat ze op de stille op een walvis gevaren zijn. hadden ze twee boten. door vissers gered.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wieleffect ?? 13 mei 2011 06:17 #194132

sietse-ten schreef :
Proost schreef :
De nieuwste vinding, voor op de kiel 2 dieptemeters monteren naast je gewone en net als de parkeersensor van een auto zie/hoor je waar je de geul hebt. Dat automatiseren en je vaart probleemloos lezend op je voordek het land door.

in brazilie zag ik bij een catamaran, grote, een horizontale"diepte meter" met een alarm en grafisch display. was toen voor mij heel nieuw.
het heeft hen niet veel geholpen, hoorde later dat ze op de stille op een walvis gevaren zijn. hadden ze twee boten. door vissers gered.

Dat zijn deze www.echopilot.com/ dingen .
Te koop vanaf zo'n €500 . In engeland beduidend goedkpoper dan in nederland .

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl