YELLOW BOAT schreef :
Nee hoor was het maar zo. De stuurautomaat krijgt van de plotter steeds een kompaskoers door en gaat daarop sturen.
dat hangt er maar van af wat voor NMEA bericht de plotter stuurt en wat de autopilot daarmee wenst te doen.
In veel gevallen is dat een APA of APB bericht.
Daar staat in: (een APA)
1. Status
V = LORAN-C Blink or SNR warning
V = general warning flag or other navigation systems when a
reliable fix is not available
2. Status
V = Loran-C Cycle Lock warning flag
A = OK or not used
3. Cross Track Error Magnitude
4. Direction to steer, L or R
5. Cross Track Units (Nautic miles or kilometers)
6. Status
A = Arrival Circle Entered
7. Status
A = Perpendicular passed at waypoint
8. Bearing origin to destination
9. M = Magnetic, T = True
10. Destination Waypoint ID
11. checksum
En daar zit dus wel in de oorspronkelijke Bearing van startpunt naar doel, maar daar heb je niets aan als je niet precies op die koerslijn zit. Vandaar dus ook de XTE en de te sturen richting, L of R.
Een plotter die zo de stuurautomaat aanstuurt heeft geen enkele behoefte aan een magnetische koers, een kompas etc. Hij geeft de autopilot simpel opdracht om links of rechtsaf te sturen, tot de XTE nul is geworden. En dan schiet je weer door de gewenste lijn, en ga je met een slinger weer de andere kant op. Denk niet dat het niet waar is, mijn Raymarine plotter/radar veroorzaakt een geweldige slingerkoers als je met een flinke XTE (0,05 of zo) begint.
Er is natuurlijk ook een APB bericht, dat bevat wat meer data, waaronder de magnetische koers van current position naar doel.
Een GPS stuurt vaak een RMB. Ook daarin zit XTE en L of R. Meer is niet nodig....
groet
t