Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: in gebruik nemen stuurautomaat

in gebruik nemen stuurautomaat 06 juli 2011 17:48 #205978

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Hoi allemaal,

kan iemand mij vertellen hoe je een stuurautomaat gebruikt?
Oftewel, stel je hem eerst in zodat hij op de helmstok past (qua lengte) of zet je de helmstok aan de automaat en stelt dan de automaat bij tot je de juiste koers hebt?

Heb een automaat besteld maar geen idee hoe te beginnen (aansluiten en montage is geen probleem! het gaat dus enkel om het moment handmatig sturen --- automaat sturen)

Overigens vaar ik op rivieren/kleine plas en heb dus weinig ruimte maar wil me richten op de zeilen en niet op het sturen ;)

Gr,

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 06 juli 2011 18:03 #205983

  • Bagheera
  • Bagheera's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 95
Hoi Marcel,

Sinds kort heb ik ook een stuurautomaat, meestal maak ik de automaat met de knoppen ongeveer op de juiste lengte in standby mode, beweeg dan de helmstok zodat de automaat er op past en stel de automaat dan snel in op auto mode zodat hij de actuele kompaskoers blijft volgen. De tijd tussen het bewegen van de helmstok en het instellen op actuele kompaskoers is zo kort dat de boot nog geen echte koersverandering heeft.

Overigens had ik de automaat gekocht om te gebruiken voor het aanlopen van de haven en het wegvaren, om de boot netjes klaar te kunnen maken.
In de praktijk zeil ik heel veel op de stuurautomaat, en ben ik zelf heel druk met de juiste stand van de zeilen.

Trimmen is leuker dan sturen.

Ik zeil op de Vinkeveense plassen, met een 5,4 meter jachtje met een Raymarine ST1000+.

ben echt heel blij met de stuurautomaat.

groet, Cor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 07 juli 2011 05:18 #206015

Wat ook heel goed gaat is de automaat aan de helmstok koppelen ( op ongeveer de juiste lengte)en daana eerst op standby met de hand ( +/- 1 en 10 knoppen) de boot op koers brengen.
Als je op koers bent op auto zetten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 07 juli 2011 05:49 #206020

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Met de Autohelm st1000 moest je na installatie eerst een langzaam rondje draaien op vlak water. Voor de Raymarine st1000+ verwacht ik eigenlijk niets anders.Het zal wel in de handleiding staan hoe en wat je moet doen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 07 juli 2011 07:19 #206028

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
bagheera en yellow boat, jullie snapten mijn vraag :)

Overigens heb ik een (2e hands) AH 800 gekocht, aan de buitenkant dezelfde knopjes als de 1000. Ik had een AH 1000 Analog bij de boot gekregen maar die krijg ik niet aan de praat, het lijkt erop dat het interne kompas defect is (de arm beweegt wel, maar draaien aan de roos levert niets op) en de AH 800 was goedkoper dan een reparatie.

Ik ga het uitproberen, als het goed is dit weekend al!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 07 juli 2011 09:29 #206055

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Och, ik was op het verkeerde been gezet omdat je aangaf een nieuwe gekocht te hebben en toen dacht ik al van daar zit een gebruiksaanwijzing bij. Dom van me natuurlijk om je vraag niet goed te doorzien, :blush: :blush:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 07 juli 2011 10:01 #206058

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Proost schreef :
Och, ik was op het verkeerde been gezet omdat je aangaf een nieuwe gekocht te hebben en toen dacht ik al van daar zit een gebruiksaanwijzing bij. Dom van me natuurlijk om je vraag niet goed te doorzien, :blush: :blush:

Proost, ook jouw reactie waardeer ik! Echter het ging mij om het moment van handmatig naar via de automaat sturen.. hoe kan dat het handigst.
Dit tip van jou ga ik toch ook nog even met mijn oude analog uitproberen (dat rondje varen) wellicht komt die dan ook weer tot leven!

En zoals zo vaak wanneer een antwoord niet op de vraag aansluit, is het niet de dommigheid van de lezer maar de onduidelijkheid van de vraagsteller ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 08 juli 2011 18:48 #206311

  • metap
  • metap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Ik heb net een ST1000+ aangeschaft en ga deze binnenkort monteren, dus ben wel geinteresseerd.
Waar ik ook in geinteresseerd ben, en ik kan geen recent topic vinden hier, is in hoeverre zo n automaat beinvloed wordt door het magnetisch veld van mijn pseudo buitenboordmotor.
Ik heb een etap20 met een mb2a/50S saildrive in de bakskist ingebouwd zit. Dit is hetzelfde blok als een honda B75 buitenboordmotor, met laadspoel, vliegwiel met magneten en ontsteking.
Dit komt op ca 50 cm afstand van de stuurautomaat.
Ik heb een ST1000 gekocht ipv bijvoorbeeld een TP10, omdat eertgenoemde een extern compas kan hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 09 juli 2011 04:08 #206345

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Als er een magnetisch kompas in het stuurmachientje zit wordt dat natuurlijk beinvloed door alles wat magnetisch is. Het grappige is dat als je rechtuit blijft varen de invloed steeds ongeveer hetzelfde zal zijn. Dat is nu precies wat zo'n machientje beoogt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 09 juli 2011 18:06 #206433

  • metap
  • metap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
@Zeehond: ja, daar ging mijn vraag over. Misschien dat er iemand is die hier ervaring mee heeft. Gevoelsmatig denk ik dat het magnetisch veld van de motor (zeker als die draait) ten opzichte van het aardmagnetisch veld zo sterk is, dat het niet meer over "invloed" gaat, maar het machientje gewoon in de war raakt. De ellende is namelijk, dat het magnetisch veld van de motor constant min of meer constant blijft ten opzichte van de boot, dus sturen zit er dan volgens mij niet meer in.
Maar misschien moet ik het gewoon maar proberen en als het niet lukt, zal ik er een extern kompas bij moeten kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 10 juli 2011 03:07 #206466

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
De meeste stuurautomaatjes sturen niet tov een absolute magnetische koers. Als je op een koers ligt die je wil sturen zet je het machientje aan. Het machientje zorgt er dan voor dat je steeds die koers blijft varen. Als dus na het aanzetten het magnetisch veld niet wijzigt zal er dus in principe geen probleem optreden.

Evengoed denk ik niet dat het slim is om het machientje bovenop een motor te monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 10 juli 2011 06:39 #206479

wij varen wel es op de ringvaart op de motor en stuurautomaat. We moeten bij werkzaamheden bij het aquaduct erg uitkijken. Het kompas raakt door al dat ijzer en staal helemaal overstuur, en de boot gaat zo plots 45 graden om!
We zien ook ons gewone kompas het helemaal op een draaien zetten.
Als je er dan dus niet op bedacht bent, lig je zomaar op de kant.
Vanaf de boot (27 voet) zelf hebben we geen last van storing, maar het externe gyrokompas zit ook in de kajuit, weg van ijzer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 10 juli 2011 06:42 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 10 juli 2011 07:18 #206482

roozeboos schreef :
wij varen wel es op de ringvaart op de motor en stuurautomaat. We moeten bij werkzaamheden bij het aquaduct erg uitkijken. Het kompas raakt door al dat ijzer en staal helemaal overstuur, en de boot gaat zo plots 45 graden om!
We zien ook ons gewone kompas het helemaal op een draaien zetten.
Als je er dan dus niet op bedacht bent, lig je zomaar op de kant.
Vanaf de boot (27 voet) zelf hebben we geen last van storing, maar het externe gyrokompas zit ook in de kajuit, weg van ijzer.

Beinvloeding van je stuurautomaat komp ( fluxgate kompas) door lage bruggen maar ook door stalen damwanden en grote schepenis heel gewoon hoor.
kwestie van even de utomaat op hand tot je onder de brug door bent.
Ik neem trouwens aan dat je geen extern gyrokompas hebt maar ook een fluxgate ( electronisch) kompas. Gyrokompassen komen op jachten niet voor!
De externe ( maar ook de interne) kompassen van moderne stuurautomaten zijn allemaal fluxgate kompassen. Sommige zijn trouwens gevoeliger dan andere , vandaar de verschillen in beinvloeding door grote staln voorwerpen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 10 juli 2011 18:03 #206554

  • metap
  • metap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
zeehond schreef :
De meeste stuurautomaatjes sturen niet tov een absolute magnetische koers. Als je op een koers ligt die je wil sturen zet je het machientje aan. Het machientje zorgt er dan voor dat je steeds die koers blijft varen. Als dus na het aanzetten het magnetisch veld niet wijzigt zal er dus in principe geen probleem optreden.

Evengoed denk ik niet dat het slim is om het machientje bovenop een motor te monteren.

Ik ga ervan uit dat het niet vervelend bedoeld is en ik bedoel het ook niet vervelend, maar aan dit soort algemeenheden heb ik niet zoveel.
"magnetische koers" is iets wat niet bestaat. Een stuurautomaat (waar wij het hier over hebben), sturen wel degelijk ten opzichte van een min of meer absoluut magnetisch veld. Dat absolute magnetische veld kan worden beïnvloed door de boot zelf (staal). Als die invloed min of meer constant is en het absolute magnetische veld niet overstemt, dan valt er nog goed te sturen. Een stalen boot geeft een min of meer "passieve" invloed, een draaiende motor met laadspoel en meer, heeft het gevaar van een wisselende overheersende invloed. Daar gaat mijn vraag over. Of iemand daar ervaring mee heeft.
De keuze waar het machientje te plaatsen is er feitelijk niet. De hartafstand tot het draaipunt van het roer ligt namelijk ook min of meer vast. Dit houdt bij mij in, heb ik vandaag gezien, dat het machientje zo'n 30 cm schuin boven de motor komt. Ik vermoed dat het er op neer komt, dat ik een extern kompas moet aanschaffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 10 juli 2011 18:18 #206557

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6344
De ST 1000+ is ook aan te sluiten via NMEA aan een eenvoudige GPS. Daarmee stuurt de ST 1000+ naar een ingesteld waypoint en krijgt hij de data van de GPS. Daarmee lijkt mij dat stuurfouten via magnetische invloeden niet voorkomen.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 10 juli 2011 18:35 #206563

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
kijk nu vind ik het ook interessant worden.

Ik wil mijn zojuist gekochte st1000+ ook op mijn kaartplotter aansluiten!

Even een vraag over de afstelling:

ik heb niet helemaal de middenpositie van de automaat( de uitshuiflengte van de stuurautomaat ) kan je deze ook nog afstellen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 10 juli 2011 19:32 #206578

mijn voorbeeld was in een kanaal, je hebt allerlei dingen te doen, en ondertussen stuurt de automaat door het kanaal,en druk je af en toe plus min 1 of 10 om de loop van het kanaal te volgen.
Dan is het niet prettig wanneer de automaat ineens de boot dwarsuit stuurt!!! Dit is een veel groter probleem dan waarmee TS kwam, het inschakelen naar automaat. Dan zit je bij het roer.

Maar goed, dat is dus een heel ander gebruik dan op zee. maar wel erg handig, zeker wanneer je alleen bent.

Ik denk overigens niet dat het erg belangrijk is om te weten wat de afwijking van het kompas is. Het maakt niet uit wat de waarde is, als tie maar rechtuit stuurt. Dus, op zee of meer: je legt de boot op koers en je drukt op auto. En af en toe kan je wat corrigeren, heb je nog wat te doen ook.
Al je magnetische velden -van motor of wat dan- ook zijn vast op je boot (op zee), dus zal het kompas in je automaat niet ineens gaan veranderen. Je kan hooguit hebben dat +10 niet een 10 graden verandering tot gevolg heeft. Maar dat is geen probleem.


Onze automaat had toevallig een extern kompas.
Ik denk niet dat je een extern kompas hoeft te kopen, ik zou het eerst eens zo proberen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 10 juli 2011 19:37 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 10 juli 2011 19:40 #206580

Overigens, het regelgedrag van je automaat is veel belangrijker. Kan hij bij flinke golven de boot goed op koers houden? Ervan uitgaande dat je goed kan trimmen!!
Kan hij dat, dan heb je bij plotseling zwaar weer een capabel bemanningslid erbij!! Dat kan een lifesaver zijn!
Bij windkracht 2 doet iedere automaat goed, maar dan heb je m ook niet zo nodig.

Je zegt ,zie ik nu net, dat je je bezig wil houden met trimmen tijdens het zeilen op kleine plassen. Dus dan is de kompaskoers al helemaal niet belangrijk.
Vergeet niet dat de automaat de boot sowieso binnen de wind stuurt, wanneer bij een hoog aan de windse koers de wind draait. net als bij de voor de windse koersen. Het ding heeft zijn beperkingen, maar ik ben blij dat we hem hebben, dat zeker.

Op onze loper zit een draaiknop met rubber aan de roerkoning, waarmee je de helmstok vaster kan zetten. Dan kan je ook even snel je zeilen hijsen, zonder dat de boot binnen twee secondes wegdraait. Stuurautomaat uit de jaren 70!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 10 juli 2011 19:48 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 11 juli 2011 04:44 #206602

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
dcourbois schreef :
ik heb niet helemaal de middenpositie van de automaat( de uitshuiflengte van de stuurautomaat ) kan je deze ook nog afstellen ?

neen.
de enige variabele bij de montage is de plek waar de st1000 op de boot vastgemaakt wordt (kuipbank oid).
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 11 juli 2011 07:22 #206626

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Dank allemaal!

De automaat in gebruik nemen was toch VEEL simpeler als verwacht.
Ik had een oude analog en daar wilde het niet lekker mee lukken, maar met een 'digitale' kun je de arm dus in en uitschuiven in standby mode. Dit werkt heerlijk, uitschuiven over het pennetje heen en op 'auto' drukken en het ding doet de rest.

Magnetische velden.. daar kom ik later wel op terug ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 11 juli 2011 07:37 #206629

Giel schreef :
De ST 1000+ is ook aan te sluiten via NMEA aan een eenvoudige GPS. Daarmee stuurt de ST 1000+ naar een ingesteld waypoint en krijgt hij de data van de GPS. Daarmee lijkt mij dat stuurfouten via magnetische invloeden niet voorkomen.

Grt, Michiel

Nee hoor was het maar zo. De stuurautomaat krijgt van de plotter steeds een kompaskoers door en gaat daarop sturen.
Het probleem van de afwijking van het stuurautomaatkmpas wordt volgens mij alleen nog groter want hij krijgt tegenstrijdige berichten!Bijv. deplottert zegt 20 graden maar de stuurautomaat moet daarvoor 230 sturen!
Maar na verloop van tijd zal de plotter die afwijking wel door krijgen en een corretie maken .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 11 juli 2011 07:39 #206630

Capolavoro schreef :
dcourbois schreef :
ik heb niet helemaal de middenpositie van de automaat( de uitshuiflengte van de stuurautomaat ) kan je deze ook nog afstellen ?

neen.
de enige variabele bij de montage is de plek waar de st1000 op de boot vastgemaakt wordt (kuipbank oid).
groet
t

Er bestaan ook verlengstukken van verschillende lengte om de stang evenueel te verlengen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 11 juli 2011 08:02 #206644

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
Nee hoor was het maar zo. De stuurautomaat krijgt van de plotter steeds een kompaskoers door en gaat daarop sturen.

dat hangt er maar van af wat voor NMEA bericht de plotter stuurt en wat de autopilot daarmee wenst te doen.
In veel gevallen is dat een APA of APB bericht.
Daar staat in: (een APA)

1. Status
V = LORAN-C Blink or SNR warning
V = general warning flag or other navigation systems when a
reliable fix is not available
2. Status
V = Loran-C Cycle Lock warning flag
A = OK or not used
3. Cross Track Error Magnitude
4. Direction to steer, L or R
5. Cross Track Units (Nautic miles or kilometers)
6. Status
A = Arrival Circle Entered
7. Status
A = Perpendicular passed at waypoint
8. Bearing origin to destination
9. M = Magnetic, T = True
10. Destination Waypoint ID
11. checksum

En daar zit dus wel in de oorspronkelijke Bearing van startpunt naar doel, maar daar heb je niets aan als je niet precies op die koerslijn zit. Vandaar dus ook de XTE en de te sturen richting, L of R.
Een plotter die zo de stuurautomaat aanstuurt heeft geen enkele behoefte aan een magnetische koers, een kompas etc. Hij geeft de autopilot simpel opdracht om links of rechtsaf te sturen, tot de XTE nul is geworden. En dan schiet je weer door de gewenste lijn, en ga je met een slinger weer de andere kant op. Denk niet dat het niet waar is, mijn Raymarine plotter/radar veroorzaakt een geweldige slingerkoers als je met een flinke XTE (0,05 of zo) begint.
Er is natuurlijk ook een APB bericht, dat bevat wat meer data, waaronder de magnetische koers van current position naar doel.

Een GPS stuurt vaak een RMB. Ook daarin zit XTE en L of R. Meer is niet nodig....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 24 juli 2011 10:25 #209121

  • metap
  • metap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Ik heb mijn stuurautomaat gemonteerd. Hij zit een centimeter of 30-40 boven mijn motor (bbm, inboard gemonteerd op saildrive). Stilliggend heb ik een en ander aangezet en het lijkt allemaal goed te gaan. Als de motor start blijft de stuurautomaat de goede kompaskoers aangeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in gebruik nemen stuurautomaat 24 juli 2011 11:01 #209129

metap schreef :
Ik heb mijn stuurautomaat gemonteerd. Hij zit een centimeter of 30-40 boven mijn motor (bbm, inboard gemonteerd op saildrive). Stilliggend heb ik een en ander aangezet en het lijkt allemaal goed te gaan. Als de motor start blijft de stuurautomaat de goede kompaskoers aangeven.

Let op! Dit hoeft niet te betekenen dat alles goed is. De mate van beinvloeding van een kompas door grote metaaldelen zoals de motor hangt af van de koers die de boot vaart of beter gezegd de hoek van het noorden (stand kompas) t.o.v. de bootkoers.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl