Beauty schreef :
Ik meen het, er is geen enkele regel die aangeeft wie het recht heeft van voorrang. Er zijn alleen maar regels over uitwijkplicht voor zover ik weet. En als het erop aan komt heb je die altijd allebei. Zowel in het reglement, BPR, RPR, BVA or what ever.
Gr Michel
Ja en nee, zo ben ik 35 jaar geleden ook opgevoed. Toch staat er in BPR art 6.03:
3. Bij naderen op tegengestelde koersen, bij voorbijlopen dan wel bij koers kruisen mag het schip waarvan de koers elk gevaar voor aanvaring uitsluit zijn koers noch zijn snelheid zodanig wijzigen, dat daaruit gevaar voor aanvaring kan ontstaan.
Je mag dus niet zomaar wijken zonder meer. Dit schept voor de andere partij ook de verplichting om actie, lees regels, uit te voeren. Altijd maar wijken is geen optie en zeer ongewenst. Hoe hoffelijk dit ook lijkt, het geeft veel verwarring.
Er staat zelfs in het BPR dat er op scherp gevaren dient te worden:
5. Wanneer een schip voorrang moet verlenen aan een ander schip, moet laatstbedoeld schip zijn koers en zijn snelheid behouden. Wanneer door welke oorzaak ook, het schip dat verplicht is zijn koers en zijn snelheid te behouden zich zo dicht bij het schip dat voorrang moet verlenen bevindt, dat aanvaring door een handeling van dat schip alleen niet kan worden vermeden, moet het de maatregelen nemen die het beste kunnen bijdragen om aanvaring te voorkomen.
Nu ben ik afkomstig uit de grote (zeil)schepen en wijken voor jachten is géén optie, er wordt dus, vrijwel altijd door de jachten, op zéér scherp gevaren en dat gaat regelmatig mis.
Oja; voor de rechter geldt het BPR niet een of ander wedstrijregelement.