Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoogte en sterkte van de relingdraden

Re: Hoogte en sterkte relingdraden 04 nov 2011 11:38 #237762

sietse-ten schreef :
met een staaldraadje van 5 mm kun je een auto slepen, die breekt niet door er tegen aan te vallen en zeker niet als hij al strak staat.

Dat met dat slepen met 5 mm zou ik toch niet graag doen. Het gaat wel maa een keer flink rukken aan dekabel en hij zal knappen.
Slepen met een goede kunststof kabel is veel veiliger omdat die tenminste kan rekken.
En wat betreft dat beter zin van een strakke relingdraad;kijk maar eens in mijn vorige post.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte relingdraden 04 nov 2011 11:49 #237769

YELLOW BOAT schreef :
En wat betreft dat beter zin van een strakke relingdraad;kijk maar eens in mijn vorige post.
Ad
En kijk daarna even naar mijn laatste post, technisch gezien heb je gelijk, praktisch gezien niet. Strakke draad is minder sterk maar wel veiliger. Conclusie: beef up the safety factors....
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte van de relingdraden 04 nov 2011 11:56 #237770

ik heb even iets op gezocht , meer voor de rekenaars.
met andere woorden, voordat je draadje breekt is je scepter lang uit je dek weg, bij een plastic boot dan, staal is iets anders. :evil:

www.staalkabelstunter.nl/index...&group_id=51&lang=NL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte van de relingdraden 04 nov 2011 12:23 #237788

Sietse,
Ik zou zelf liever 1x19 draad gebruiken in plaats van 7x7.
En minimaal 5mm maar liever 6mm. en uiteraard is de draad de zwakte schakel en moeten scepters en preek en hekstoel sterker zijn dan de draad.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 04 nov 2011 12:45 #237792

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
lodewijk stegman schreef :
trotti schreef :
En dat je merkwaardige blikken krijgt kan ik me goed voorstellen, want niet iedereen sloopt zijn hele boot uit elkaar om zijn scepters op zo'n manier aan zijn boot te bevestigen dat je hem er spreekwoordelijk aan zou kunnen ophijsen! En bovendien kan je dat van de buitenkant niet zien...

Dus voorzichtigheid wordt wel op prijs gesteld in deze! Ik ben zuinig op mijn spullen, en nog zuiniger op de spullen van een ander, maar ik verwacht ook dat anderen voorzichtig met mijn spullen omgaan!
Is goed, Trotti. Als ik je een keer tref terwijl je stootwillen nèt niet goed hangen, je nèt iets te hard gaat en ik kan nèt niet bij je voetrail, dan laat ik je gewoon stuiteren.
Voorzichtig met andermans spullen omgaan is één ding. Een zeereling die niet kan hebben dat ie even stevig vastgepakt wordt is een gebrek van de boot, wat mij betreft. Ik geen paard tenslotte; ik zou niet staat mogen zijn een scepter uit het dek te rukken.
Ik mag hopen dat de zeereling van je Loper wat steviger is dan die van de Trotter. Zelf heb ik jarenlang een Victoire 22 gehad. Ook met een krakkemikkige zeereling. Maar zoals ik al zei.

--
stegman

Tjah, voorzichtig omgaan met jouw en adermans spullen betekent ook dat je niet te hard aan komt varen ;-)

Kijk, in dat soort situaties is het uiteraard geen probleem. Leiver een kromme scepter dan een kras, maar als ik netjes langszij kom en ik zie allemaal van die grijpgrage handjes naar de reling grijpen zeg ik er gewoon wel wat van!

Dat is een beetje hetzelfde als je als buitenste boot ligt en netjes, vooral zonder stampen, over de binnenste boten heen loopt (en dan ook nog eens over het voordek).
Moet je eens opletten hoeveel zwaarvoetige mensen er zijn die ook nog eens overal bovenop gaan staan... Wellicht is deze opmerking Off-topic, maar wel relevant. Met andermans spullen ga je voorzichtig om, en als de schipper vraagt of je iets ander wil doen, dan doe je dat! punt.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 04 nov 2011 12:47 #237794

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
En nog iets, afhouden doe je met je voeten (en dus tegen de voetrail), niet met je vingers! die vallen er nl veel makkelijker vanaf als je klem zit... En met je voeten heb je ook nog eens veel meer kracht!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 04 nov 2011 12:47 #237795

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Erikdejong schreef :
het maakt niet zo heel erg veel verschil of je de railing naar buiten of naar binnen duwd, maar een vallend bemanningslid veroorzaakt heel wat meer kracht op de railing dan gecontroleerd de boot afduwen.

Ben het niet helemaal met je eens. Ten eerste steunen veel scepterpotten af tegen de voetrail als je ze naar buiten duwt, dat is als je ze naar binnen duwt niet het geval. Ten tweede loopt een boot bol, belast je de draad naar buiten toe neemt de spanning op de draad dus toe en gaat de hele constructie inclusief preek- en hekstoel 'dragen'. Duw je naar binnen toe dan neemt de spanning op de draad juist af en ga je de twee naburige scepters aan een piekbelasting blootstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 04 nov 2011 12:55 #237799

FMJ schreef :
Ben het niet helemaal met je eens. Ten eerste steunen veel scepterpotten af tegen de voetrail als je ze naar buiten duwt, dat is als je ze naar binnen duwt niet het geval. Ten tweede loopt een boot bol, belast je de draad naar buiten toe neemt de spanning op de draad dus toe en gaat de hele constructie inclusief preek- en hekstoel 'dragen'. Duw je naar binnen toe dan neemt de spanning op de draad juist af en ga je de twee naburige scepters aan een piekbelasting blootstellen.
Eens, maar met dat verschil dat een dergelijke kracht vele malen minder is als een bemanningslid dat in de railingvalt en een stevige dynamische bealsting erop loslaat, dat is waar je vanuit moet gaan bij het ontwerpen van de railing.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte van de relingdraden 04 nov 2011 13:50 #237810

Erikdejong schreef :
Sietse,
Ik zou zelf liever 1x19 draad gebruiken in plaats van 7x7.
En minimaal 5mm maar liever 6mm. en uiteraard is de draad de zwakte schakel en moeten scepters en preek en hekstoel sterker zijn dan de draad.

ik had het eerste de beste rvs draad wat ik tegen kwam op het forum gezet, ben ook voor 1X19, en ook voor dikkere draad, ook als kost dat wat meer aan terminals. niet voor de sterkte maar dunne draad werkt als een mes, blijf je binnen boord maar ben je een been kwijt :evil:

maar ik moet nog zien welke boot , in de goedkope klasse, waar de scepters blijven staan en de draad breekt.
loop bij een tweede hands boot eens over dek en kijk rondom de bevestiging van de scepters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte van de relingdraden 04 nov 2011 13:51 #237812

sietse-ten schreef :
ik heb even iets op gezocht , meer voor de rekenaars.
met andere woorden, voordat je draadje breekt is je scepter lang uit je dek weg, bij een plastic boot dan, staal is iets anders. :evil:

www.staalkabelstunter.nl/index...&group_id=51&lang=NL

Als je mijn berekeningen had gelezen had je gezien dat ik dezelfde sterkte voor het relingdraad heb genomen. Dat geldt dan we voor 4mm ( dat is met de plastificering 6 mm en wordt heel veel gebruikt).
Het gaat er niet om dat de scepters eerder verbuigen ( breken doen ze echt niet zomaar) maar dat de relingdraad zou kunnen knappen als je er tegen aan valt. En dat is veel vervelender dan een kromme scepter. Omdat de draad ook aan de preekstoelen vastzit kan zoiets best wel gebeuren afhankelijk van de bollin van de boot tussen de twee preekstoelen.
Maar zoals ik ook al schreef , gewoon ongeveer even strak zetten als de verstaging ( en dat doet al niemand) en de draad breekt inderdaad niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte van de relingdraden 04 nov 2011 13:53 #237813

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Overigens komt het veeeeeeeeel vaker voor dat de borgringetjes van de railingdraadspanner bezwijken/weg zijn of dat de takeling het begeeft dat de de relingdraad zelf breekt!

En dan helpt zelfs 8mm relingdraad niet meer hoor!

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 04 nov 2011 13:54 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte van de relingdraden 04 nov 2011 14:03 #237814

ad, het is vanuit welke hoek je het bekijkt, die witte troep is in veel wedstrijd regels zelfs verboden, de ce norm ken ik niet. 4 mm gebruikte ik als voorloop als ik op zee een visje wou vangen, maar als ik relingdraad zou nemen werd het minimaal 6 mm, zonder plastic. niet alleen voor de sterkte, maar minder dan 6 mm werkt meer als een mes.

mijn rvs looplijn over het dek( aanweerskanten van de kajuit tot een meter van de boeg) was 5mm, rvs, vond ik minimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte van de relingdraden 04 nov 2011 14:05 #237815

trotti schreef :
Overigens komt het veeeeeeeeel vaker voor dat de borgringetjes van de railingdraadspanner bezwijken/weg zijn of dat de takeling het begeeft dat de de relingdraad zelf breekt!

En dan helpt zelfs 8mm relingdraad niet meer hoor!

Groeten,
Johnnie

weet je hoe dat heet STOM
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte van de relingdraden 04 nov 2011 14:17 #237820

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Inderdaad! En dat zal iedereen die geinteresseerd genoeg is om dit draadje te lezen niet overkomen! Toch?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte van de relingdraden 04 nov 2011 14:23 #237824

Pjetrow schreef :
Inderdaad! En dat zal iedereen die geinteresseerd genoeg is om dit draadje te lezen niet overkomen! Toch?!


ik zeg niet dat zoiets mij nooit is overkomen :blush: maar het blijft het zelfde, je hebt de boel niet goed gecontroleerd, dus STOM
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 04 nov 2011 15:39 #237840

trotti schreef :
En nog iets, afhouden doe je met je voeten (en dus tegen de voetrail), niet met je vingers! die vallen er nl veel makkelijker vanaf als je klem zit... En met je voeten heb je ook nog eens veel meer kracht!

Groeten,
Johnnie

daar hebben wij veel stootwillen voor
ik heb een keer iemand met zijn voet klem tussen 2 boten zien zitten
liever de boot dan mijn voeten of handen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 04 nov 2011 16:52 #237851

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Dat is indd stom ja!

En als het zover moet komen dat je met je voet klem zit heb je te maken met of hele grote boten, of onkunde/ongeluk. Normaal gesproken heb je meer dan voldoende tijd om netje met je voet een beetje af te houden.

En een boot die nog veel vaart heeft moet je überhaupt afblijven!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte van de relingdraden 04 nov 2011 17:00 #237855

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
sietse-ten schreef :
ik heb even iets op gezocht , meer voor de rekenaars.
met andere woorden, voordat je draadje breekt is je scepter lang uit je dek weg, bij een plastic boot dan, staal is iets anders. :evil:

www.staalkabelstunter.nl/index...&group_id=51&lang=NL
De scepters breken pas als ze niet meer door het draadje worden tegengehouden.De scepters worden dus door het sterke draadje op de plaats gehouden. Plastic is ook ander materiaal dan glasvezel versterkt polyester!!!!!!Slecht aan dek gelaste scepters breken ook af als ze niet door het draadje tegen gehouden worden.
Sietse je denkt te ouderwets!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 nov 2011 17:06 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte van de relingdraden 04 nov 2011 17:01 #237856

En als het zover moet komen dat je met je voet klem zit heb je te maken met of hele grote boten, of onkunde/ongeluk. Normaal gesproken heb je meer dan voldoende tijd om netje met je voet een beetje af te houden.






is een heel ander toppic, maar ik vind dat de meeste boten te weinig en te kleine stootwillen hebben
ik moet er denk ik nog aan wennen dat hier de boten en de havens kleiner zijn als in griekenland
Laatst bewerkt: 04 nov 2011 17:02 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte van de relingdraden 04 nov 2011 17:14 #237857

douwe schreef :
Plastic is ook ander materiaal dan glasvezel versterkt polyester!!!!!!
Sietse je denkt te ouderwets!

nee douwe, maar soms moet je overdrijven om mensen wakker te maken, ik weet waar schepen van gebouwd worden, ook waar de zwakke plekken zitten bij heel veel schepen. stel je gaat over de reling (draad) en je hebt je lijflijn aan de voetrail(draad) vast zitten. geloof me , bij de meeste boten ben je aan een revisie toe als je het overleeft. daarom zeg ik dat bij de meeste schepen de scepters en hun geplastificeerde draadje een vals gevoel van veiligheid geven.

kijk nu eens in het draadje van "wie is er wel eens overboord gevallen" ik geloof dat ik de enige ben die gemeld heeft dat hij over de muur ging bij gelukkig een stilliggend schip , wel midden op de middelaandse zee. wat was ik blij dat ik als zeereling een duims buis had en weer op het dek stond, met spierpijn dat wel. de meeste anderen geven aan dat het gebeurde in de haven of vlak bij een kant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl