sietse-ten schreef :
ad, even een tekening maken, bij een horizontale lijn(, balk, staaldraad), is de vector naar benedem oneindig, dus niet mogelijk technisch gezien. railingdraad moet juist zeer strak staan om te voorkomen dat de scepters een beweging kunnen maken bij een belasting.
scepters buigen niet maar breken uit je dek, of nemen je dek mee.
Ik begrijp even niet wat je bedoelt met een oneindige vector naar beneden bij een horizontale lijn. Meetundig klopt dat wel maar als je die horizontale lijn door een kabel vervangt en je er bij een strakke horizontale kabel een relatief geringe kracht op uitoefent zal de kabel iets doorbuigen. De trekkracht die er dan op de nu iets doorgebogen kabel staat is, bij dezelfde drukkracht, kleiner naarmate de kabel verder doorgebogen is . Dat laatst is het geval al de kabel minder strak stond vóórdat er op gedrukt werd.
Dat met de scepters is helemaal juist. Omdat deze nu eenmaal op de meeste boten in een boog staan houdt een strakke relingdraad de scepters beter binnenboord.
Overigens ben ik het niet met je eens dat scepters altijd uit het dek breken. Als het dek op die plaats voldoende is versterkt en die versterking vloeiend verloopt naar de rest van het dek ( dus naar de randen steeds dunner wordt) moet het dek die krachten op kunnen nemen. Wat je echter vaak ziet is of helemaal geen verterking of alleen een contraplaat onder het dek ( soms zitten de scepterpotten zelfs op het dek geschroefd!). Dat laatste is niet voldoende opmdat de krachten dan aan de randen van onderen in het dek drukken en het daar kunnen laten scheuren door de ontstane puntbelasting.Ook bij een sandwichdek heb je een probleem omdat een sandwichconsructie nu eenmaal nie is hemaakt om die krachten op te nemen. Daarom zie je vaak dat de buitenste rand van het dak , waar ook de kikkers/bolders en de gnuaral zitten, geen sandwich is maar massief.
Op de boten die ik tot nu toe heb gehad moest ik trouwens steeds de scepterbevestiging en de bolderbevestiging verbeteren.
Ik vraag me trouwens af hoe de CE normen daarvoor tegenwoordig zijn.
Hieronder kun je zien wat de krachten zijn en hoe je ze kunt uitrekenen. In werkelijkheid is de trekkracht op de relingdraad lager omdat de scepters ook een deel van het gewicht van de leunende persoon opvangen.
Je ziet wel dat de draad minimaal ongeveer 5 graden moet doorbuigen om niet meer dan de helft van de trekkracht van een normale relingdraad uit te oefenen.
Dit betekent dat je de relingdraad ongeveer op maximaal 25% van de treksterkte moet aanspannen ( ca. 250 kg voor een 4 mm). En dat is behoorlijk veel, beduiden meer dan wat voor de verstaging wordt aanbevolen.Op zich is de aanbeveling "zo strak mogelijk" dus juist maar het is niet zo dat een strakkere relingdraad meer gewicht zou kunnen opvangen.Ik denk dat op dezelfde manier spannen als de verstaging een goede maat is .
n.b. De meest gebruikelijke normale witte relingdraad is 4mm rvs doorsnede en geen 5. Die is er ook wel maar en dan wordt de treksterkte bijna 1,5 keer zo groot.Je kunt dat zelf opmeten aan de buitenkant van de mantel. 6mm buitenkant is 4mm drad en 7 mm is 5 mm draad.
Ad