Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoogte en sterkte van de relingdraden

Hoogte en sterkte van de relingdraden 02 nov 2011 10:46 #237153

ANDO schreef :
Jaren geleden,na een oversteek,wil ik in Dover op de kade stappen.
Met mijn voet blijf ik achter de zeerailing hangen.En tot mijn stomme verbazing breekt deze op de terminal.
Sindsdien leun ik tijdens het zeilen nooit meer tegen de zeerailing.

Groet,
Herman.
daarom hou ik ook niet van de schijnveiligheid van die draadjes


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 02 nov 2011 10:56 #237157

sietse-ten schreef :
daarom hou ik ook niet van de schijnveiligheid van die draadjes
Beetje vreemd, je vertrouwd toch ook op je verstaging? daar staat heel wat meer kracht op dan op de railing draadjes, ook als je met je volle gewicht er plotsklaps aan gaat hangen.
Waar je wel voor uit moet kijken is dat je nooit geen geplastificeerde railing draad neemt.
Mijn ervaring is dat de aanhechting van scepters op dek meestal een heel stuk slechter is dan de sterkte van het railing draad.

Mijn eigen stelregel is dat een railing sterk genoeg moet zijn om de boot aan af te duwen en/of jezelf zijwaards aan omhoog te kunnen trekken. Voor de draden is dit vrijwel nooit een probleem.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 02 nov 2011 11:04 #237159

erik, eigenlijk moet ik ook zeggen: het geheel, meestal zijn de scepters ook niet sterk genoeg om de draden te spannen, bevestiging aan de boot en maar daar zijn wij het over eens op een ander forum geworden, op 90 % van de schepen staat de bovenste draad te laag, is het een struikeldraad in plaats van veiligheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 03 nov 2011 12:06 #237438

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Wat is de juiste hoogte dan? Een meter? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 03 nov 2011 12:27 #237442

web schreef :
Wat is de juiste hoogte dan? Een meter? ;)

voor mij minimaaal 80 cm, dus ruim boven knie holte, 1 meter zou beter zijn, maar dan gaat het een beetje op plaatje lelijke boot lijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 03 nov 2011 12:36 #237447

Erikdejong schreef :
sietse-ten schreef :
daarom hou ik ook niet van de schijnveiligheid van die draadjes
Beetje vreemd, je vertrouwd toch ook op je verstaging? daar staat heel wat meer kracht op dan op de railing draadjes, ook als je met je volle gewicht er plotsklaps aan gaat hangen.
Waar je wel voor uit moet kijken is dat je nooit geen geplastificeerde railing draad neemt.
Mijn ervaring is dat de aanhechting van scepters op dek meestal een heel stuk slechter is dan de sterkte van het railing draad.

Mijn eigen stelregel is dat een railing sterk genoeg moet zijn om de boot aan af te duwen en/of jezelf zijwaards aan omhoog te kunnen trekken. Voor de draden is dit vrijwel nooit een probleem.

De eerste beste die ik zijn boot zie afduwen op mijn reling en dus scepters krijgt een draai om zijn oren.!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 03 nov 2011 12:46 #237452

koentje63 schreef :

De eerste beste die ik zijn boot zie afduwen op mijn reling en dus scepters krijgt een draai om zijn oren.!!!

tja , als je ziet hoe die paaltjes vast zitten, ik begrijp je volkomen, maar vertrouw er dan ook niet op als je eens eraan moet gaan hangen als je weer uit de plomp aan boord wilt komen.
vooral als je je lijflijn aan de voetrail vast maakt, geeft hele leuke you tube filmpjes (voor de nabestaanden) :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 03 nov 2011 13:40 #237460

koentje63 schreef :
De eerste beste die ik zijn boot zie afduwen op mijn reling en dus scepters krijgt een draai om zijn oren.!!!
Zoals sietse schrijft: omdat de railing niet sterk genoeg is waar deze eigenlijk voor bedoeld is. Ik wil niemand beledigen, maar de meeste railingen zijn absoluut niet sterk genoeg voor het werk waarvoor ze ontworpen zijn. Geef jij ook de sluiswand een oplawaai als je scepter eens perongeluk tegen de wand aankomt? Of de vaak ongelukkige wachtstijgers bij zeesluizen waar de stootwillen onder het loopgedeelte verdwijnen?

Een goede maatstaf is dus dat je de railing moet kunnen gebruiken om af te duwen, als je hem een keer echt nodig hebt, komt er zelfs heel veel meer kracht op dan dat het afduwen veroorzaakt.

Zelf gebruik ik de railingdraden ook om op te staan als ik eens voor iets hoogs moet reiken. Ook trek ik mezelf bijna altijd aan de bovenste railingdraad op de boot, wij hebben nu een opstap die bijna een meter hoog is en de bovenste railingdraad zit dus op ooghoogte. Als je railing hier niet tegen kan, kun je hem net zo goed weg halen want dan is het alleen maar een psychologisch veiligheidsmiddel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 03 nov 2011 14:18 #237465

lijkt me een nieuw draadje dit... (pun intended)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 03 nov 2011 14:33 #237469

Inderdaad, mods, graag een topicsplits. Ik heb inderdaad expres bovenaan het draadje gezet dat we geen discussie over voorkomen willen beginnen.
Die is ook nuttig maar ik denk dat het verzamelen van "overboord ervaringen" erg leerzaam is en wil dat het liefst niet teveel vermengen met randonderwerpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte relingdraden 03 nov 2011 22:23 #237580

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Prima punt voor een topicsplits inderdaad. Bij deze dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte relingdraden 04 nov 2011 05:39 #237594

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Ik ben het wel eens met Sietse en Eric. Natuurlijk kan een railing in de richting waarvoor die bedoeld is (van binnen naar buiten) meer hebben, maar als het geheel zo flimsy is dat je je boot er niet eens op kan afduwen, zou ik er evenmin op rekenen dat het een persoon die een schuiver aan dek maakt kan houden.
Aan mijn eigen railing knoop ik vrolijk schootblokken vast, maar ja, dat is ook een stalen buisrailing.
Wat hoogte betreft: onder of op kniehoogte is een prima hulp om overboord te vallen, dan kan je beter geen railing hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte relingdraden 04 nov 2011 06:01 #237603

Het is ook maar net waar je hem voor gebruikt en hoe groot de boot is. Bij een beetje flinke golven ga ik echt niet meer rechtop naar voren en houd ik me heel goed vast aan de handrail. Als het nog erger is ga ik min of meer kruipend naar voren. Die railing houd je dan echt binnen.
Laatst bewerkt: 04 nov 2011 06:01 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte relingdraden 04 nov 2011 08:09 #237671

Je ziet altijd dat relingdraden zo strak mogelijk worden gespannen. Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo goed. Bij een strak gespannen lijn is de trekkracht die erop komt te staan bij een haakse belasting zoals wanneer je er tegenaan leunt of valt groter dan bij een lossere lijn die wat meegeeft.
Dit is ook de reden dat hoogspannigslijnen zo doorhangen. Zou je ze proberen strak te trekken kunnen ze breken door hun eigen gewicht .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte relingdraden 04 nov 2011 08:34 #237683

ad, even een tekening maken, bij een horizontale lijn(, balk, staaldraad), is de vector naar benedem oneindig, dus niet mogelijk technisch gezien. railingdraad moet juist zeer strak staan om te voorkomen dat de scepters een beweging kunnen maken bij een belasting.
scepters buigen niet maar breken uit je dek, of nemen je dek mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte relingdraden 04 nov 2011 09:04 #237702

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Maar Sietse, als ze snaarstrak staan heb je dan niet eerder de kans op uitbreken? Dan zit er nl geen speling meer in de draad en hang je t gewicht meteen op de scepterpotten, die - bij mij , net als bij een hoop anderen - zwakker zijn dan een staaldraad.

Ik weet niets van mechanica en dat vectorverhaal snap ik niet
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte relingdraden 04 nov 2011 09:09 #237704

sietse-ten schreef :
ad, even een tekening maken, bij een horizontale lijn(, balk, staaldraad), is de vector naar benedem oneindig, dus niet mogelijk technisch gezien. railingdraad moet juist zeer strak staan om te voorkomen dat de scepters een beweging kunnen maken bij een belasting.
scepters buigen niet maar breken uit je dek, of nemen je dek mee.

Ik begrijp even niet wat je bedoelt met een oneindige vector naar beneden bij een horizontale lijn. Meetundig klopt dat wel maar als je die horizontale lijn door een kabel vervangt en je er bij een strakke horizontale kabel een relatief geringe kracht op uitoefent zal de kabel iets doorbuigen. De trekkracht die er dan op de nu iets doorgebogen kabel staat is, bij dezelfde drukkracht, kleiner naarmate de kabel verder doorgebogen is . Dat laatst is het geval al de kabel minder strak stond vóórdat er op gedrukt werd.
Dat met de scepters is helemaal juist. Omdat deze nu eenmaal op de meeste boten in een boog staan houdt een strakke relingdraad de scepters beter binnenboord.
Overigens ben ik het niet met je eens dat scepters altijd uit het dek breken. Als het dek op die plaats voldoende is versterkt en die versterking vloeiend verloopt naar de rest van het dek ( dus naar de randen steeds dunner wordt) moet het dek die krachten op kunnen nemen. Wat je echter vaak ziet is of helemaal geen verterking of alleen een contraplaat onder het dek ( soms zitten de scepterpotten zelfs op het dek geschroefd!). Dat laatste is niet voldoende opmdat de krachten dan aan de randen van onderen in het dek drukken en het daar kunnen laten scheuren door de ontstane puntbelasting.Ook bij een sandwichdek heb je een probleem omdat een sandwichconsructie nu eenmaal nie is hemaakt om die krachten op te nemen. Daarom zie je vaak dat de buitenste rand van het dak , waar ook de kikkers/bolders en de gnuaral zitten, geen sandwich is maar massief.
Op de boten die ik tot nu toe heb gehad moest ik trouwens steeds de scepterbevestiging en de bolderbevestiging verbeteren.
Ik vraag me trouwens af hoe de CE normen daarvoor tegenwoordig zijn.
Hieronder kun je zien wat de krachten zijn en hoe je ze kunt uitrekenen. In werkelijkheid is de trekkracht op de relingdraad lager omdat de scepters ook een deel van het gewicht van de leunende persoon opvangen.
Je ziet wel dat de draad minimaal ongeveer 5 graden moet doorbuigen om niet meer dan de helft van de trekkracht van een normale relingdraad uit te oefenen.
Dit betekent dat je de relingdraad ongeveer op maximaal 25% van de treksterkte moet aanspannen ( ca. 250 kg voor een 4 mm). En dat is behoorlijk veel, beduiden meer dan wat voor de verstaging wordt aanbevolen.Op zich is de aanbeveling "zo strak mogelijk" dus juist maar het is niet zo dat een strakkere relingdraad meer gewicht zou kunnen opvangen.Ik denk dat op dezelfde manier spannen als de verstaging een goede maat is .
n.b. De meest gebruikelijke normale witte relingdraad is 4mm rvs doorsnede en geen 5. Die is er ook wel maar en dan wordt de treksterkte bijna 1,5 keer zo groot.Je kunt dat zelf opmeten aan de buitenkant van de mantel. 6mm buitenkant is 4mm drad en 7 mm is 5 mm draad.


Ad



Laatst bewerkt: 04 nov 2011 11:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte van de relingdraden 04 nov 2011 09:10 #237706

niet alleen de railing moet bij mij sterk genoeg zijn
overal waar je binnen en buiten aan vast kan pakken moet sterk genoeg zijn
anders maak ik het sterker of sloop het eraf
ik hou niet van schijnveiligheid,ik heb boten gezien waar de railing en de dekhandrepen met parkers van 15 mm vastzaten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte relingdraden 04 nov 2011 09:14 #237709

met een staaldraadje van 5 mm kun je een auto slepen, die breekt niet door er tegen aan te vallen en zeker niet als hij al strak staat. je krijgt geen aanvangs snelheid. dat je scepters het niet houden is nu juist het grote probleem, het levert een valse veiligheid, is meer cosmetisch dan sterkte, zeker bij wat kleinere schepen. ook vaak te laag.
het helpt je alleen om wat rommel binnen boord te houden, daar reken ik de schipper en zijn bemanning niet onder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte relingdraden 04 nov 2011 10:11 #237728

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik heb een enkele zeereling, die ik ga voorzien van een tweede draad of net. Meestal ga je overboord terwijl je in beweging bent, knappe reling die dan hoog genoeg is, zeker onder helling. Ik zie de lifeline als de ultieme beveiliging tegen overboord vallen, en de railing (dubbel, of met net) meer voor het onder helling naar beneden en van de boot af glijden. Al heb je ook daar de lifeline voor.

Tegen overboord "tuimelen" is iedere standaard zeereling, sterk of niet, ongeschikt. Je valt immers vaak vanaf het kajuitdak, of onder helling, of als je rechtop in beweging bent, en dan is de hoogte altijd te weinig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 04 nov 2011 10:27 #237732

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27777
Erikdejong schreef :
Mijn eigen stelregel is dat een railing sterk genoeg moet zijn om de boot aan af te duwen en/of jezelf zijwaards aan omhoog te kunnen trekken. Voor de draden is dit vrijwel nooit een probleem.
Inderdaad. Ik assisteer wel eens iemand in een haven en pak daarbij soms ook de zeereling vast en, erger nog, ik oefen daar soms enige kracht op uit. Het is opvallend dat dit soms leidt tot wat paniekerige reacties bij de schipper in kwestie. Ik vind altijd dat een beetje merkwaardig.
Je moet een boot aan de zeereling kunnen afduwen. En als dat een boot van 10 ton is, dan moet de zeereling daarop zijn aangepast.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoogte en sterkte relingdraden 04 nov 2011 10:31 #237734

beewee, ik heb er twee ribben op gekneusd, was gelukkig duims buis, maar had geen life line aangehaakt :blush: gauw ff.

ongelukken gebeuren omdat je niet oplet, omdat er iets onvoorziens gebeurt, of gewoon omdat je moe bent.

ik ben ooit zo moe geweest dat ik overstag gegaan ben, richting open zee, automaat aan en ben gaan slapen, dwars door een scheepsvaart route, het kon me allemaal helemall niets meer schelen. :S

daarna ook de beslissing genomen om te stoppen met die ongein. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 04 nov 2011 10:41 #237737

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Mijn zeerailing heb ik om dingen binnenboord te houden, niet om met de boot tegen een kade te liggen!

Mijn boot wordt dus ook niet afgeduwd aan de reling, maar netjes aan de voetrail of verstaging!
Ik doe hetzelfde bij ander boten, dus waarom kan het niet ook bij mijn boot gebeuren?

En dat je merkwaardige blikken krijgt kan ik me goed voorstellen, want niet iedereen sloopt zijn hele boot uit elkaar om zijn scepters op zo'n manier aan zijn boot te bevestigen dat je hem er spreekwoordelijk aan zou kunnen ophijsen! En bovendien kan je dat van de buitenkant niet zien...

Dus voorzichtigheid wordt wel op prijs gesteld in deze! Ik ben zuinig op mijn spullen, en nog zuiniger op de spullen van een ander, maar ik verwacht ook dat anderen voorzichtig met mijn spullen omgaan!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 04 nov 2011 11:11 #237748

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27777
trotti schreef :
En dat je merkwaardige blikken krijgt kan ik me goed voorstellen, want niet iedereen sloopt zijn hele boot uit elkaar om zijn scepters op zo'n manier aan zijn boot te bevestigen dat je hem er spreekwoordelijk aan zou kunnen ophijsen! En bovendien kan je dat van de buitenkant niet zien...

Dus voorzichtigheid wordt wel op prijs gesteld in deze! Ik ben zuinig op mijn spullen, en nog zuiniger op de spullen van een ander, maar ik verwacht ook dat anderen voorzichtig met mijn spullen omgaan!
Is goed, Trotti. Als ik je een keer tref terwijl je stootwillen nèt niet goed hangen, je nèt iets te hard gaat en ik kan nèt niet bij je voetrail, dan laat ik je gewoon stuiteren.
Voorzichtig met andermans spullen omgaan is één ding. Een zeereling die niet kan hebben dat ie even stevig vastgepakt wordt is een gebrek van de boot, wat mij betreft. Ik ben geen paard tenslotte; ik zou niet staat mogen zijn een scepter uit het dek te rukken.
Ik mag hopen dat de zeereling van je Loper wat steviger is dan die van de Trotter. Zelf heb ik jarenlang een Victoire 22 gehad. Ook met een krakkemikkige zeereling. Maar zoals ik al zei.

--
stegman
Laatst bewerkt: 04 nov 2011 14:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is overboord gegaan 04 nov 2011 11:23 #237751

trotti schreef :
Mijn zeerailing heb ik om dingen binnenboord te houden, niet om met de boot tegen een kade te liggen!

Mijn boot wordt dus ook niet afgeduwd aan de reling, maar netjes aan de voetrail of verstaging!
Ik doe hetzelfde bij ander boten, dus waarom kan het niet ook bij mijn boot gebeuren?
Ik ben het met je eens, uit beleefdheid doe je het niet, maar het maakt niet zo heel erg veel verschil of je de railing naar buiten of naar binnen duwd, maar een vallend bemanningslid veroorzaakt heel wat meer kracht op de railing dan gecontroleerd de boot afduwen.
Daarnaast komt je railing of je dat nu wil of niet tegen een kade aan, als je nu een kleine schade oploopt daardoor is de integriteit van je aller belangrijkste veiliheidsmiddel aangetast.

het is een hele kleine moeite om bij een nieuwe boot de railing gelijk goed te doen, maar wel wat moeilijker om bij een bestaande boot aan te passen.

Maar mijn persoonlijke regel: een railing moet er gewoon allemaal tegen kunnen, of je het nu leuk vind of niet. Zoals al gezegt het is je belangrijkste veiligheidsmiddel. Als je er niet op kunt vertrouwen kun je hem beter compleet verwijderen.

AANVULLING:

Ik ben het ook met Ad eens dat vanuit mechanisch oogpunt gezien je railing draad beter los kan staan, het kan dan meer hebben. Maar vanuit veiligheidsoogpunt moet hij zo strak mogelijk staan, het is de enige manier om je evenwicht te herstellen als je dit onverhoopt mocht verliezen. Een slappe railingdraad bied geen weerstand hiertegen als je het nodig hebt.
Conclusie, maak de boel gewoon sterk genoeg, waarom zou je erop bezuinigen? Beter een goede railing dan een GPS, radar of AIS voor de veiligheid.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 nov 2011 11:30 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl