Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Trillen nieuw roerblad

Trillen nieuw roerblad 06 mei 2003 16:51 #2513

Als het cavitatie is ga je wel heel erg hard. Cavitatie treedt op wanneer je een voorwerp met heel hoge snelheid door het water haalt, zoals de bladen van een snel draaiende schroef. Het materiaal van de schroef is dan sneller weg dan dat het water de kans krijgt om terug te stromen. De schroef laat een stukje luchtledig achter en het water klapt terug, slecht voor je schroef. Maar dan moet de beweging heel erg snel gaan, dat lijkt me hier niet het geval.

Volgens mij zijn het gewoon wervelingen die er met je roer vandoor gaan. Juist deze wervelingen wil je voorkomen door het blad bijv. aan de achterzijde zo dun mogelijk te maken, zodat je roer het langsstromend water zo makkelijk mogelijk loslaat. Een NACA profielvorm is gemaakt om dit zo veel mogelijk te voorkomen. Kan zijn dat je blad door zijn extra diepte extra gevoelig geworden is voor de wervelingen die een schroef of kiel achterlaten. Vooral een schroef laat veel rotzooi achter.

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trillen nieuw roerblad 06 mei 2003 19:22 #2517

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Beste Marcel,

Ik heb hetzelfde probleem met de zwaarden van mijn catamaran gehad welke ik had gerepareerd en ook dikker van achter geworden waren.
Dit resulteerde in een keihard zingen van de hele boot waardoor het leek alsof de hele boot uit elkaar klapte.
Nu is bij en cat de snelheid wel wat groter maar de stompe achterkant van je roer moet wel de oorzaak zijn en het scherper maken is dus de enige oplossing.

suc6 en de groeten,


Remco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trillen nieuw roerblad 07 mei 2003 06:55 #2521

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Hallo Marcel,

Ik wil even een kanttekening bij de opmerking dat een roerblad aan de achterkant zo dun mogelijk moet zijn.

Ik meen hieruit te lezen dat het scherp moet zijn. Dit geld echter alleen als de stroming van het water langs het roer symetrisch is. Varend op de motor kan dit het geval zijn.

Onder zeil zal de stroming echter onder een hoek plaatsvinden, o.m. door het verlijeren. Hierbij zal turbulentie achter het roer ontstaan.

Deze blijkt te verminderen door het roer niet helemaal scherp te maken aan de achterkant maar plat, ongeveer 1,5 tot 2 mm breed.

Vooral snelvarende boten hebben hier belang bij, of een waarschip daar bij hoort durf ik niet te zeggen...

Sven Heesterman
kwartton " Iduna"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Trillen nieuw roerblad 07 mei 2003 16:48 #2523

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Bij scherper maken bedoel ik ook niet zo scherp mogelijk want dat is een standaard roer van en 570 ook niet (ongeveer 3 mm), tevens zou dit de sterkte van het roer erg benadelen,
Wel blijf ik er bij dat het roer is gaan trillen door 2 veranderingen nl. het verlengen en het minder scherp zijn en hier moet je dus ook de oorzaak in zoeken.
Het is denk ik verlengd om minder snel uit het roer te lopen en dat wil je dus niet weer terugbrengen dus moet je het oplossen met het roer naar zijn oorspronkelijke scherpte terugbrengen.

Remco

Waarschip 570 Yellow Fellow
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl