In alle antwoorden die tot nu toe zijn gegeven op de vraag of kunststof boten toekomst hebben ontbreken m.i. een aantal zaken.
Ik denk dan een houten boot in het algemeen een grotere koesterfactor heeft, maar waar komt dat door?
Een boot in kunststof kun je zo'n beetje elke vorm geven die je wilt, terwijl hout meer constructieve beperkingen heeft. Een kunststof boot zal daarom een meer voor de tijd kenmerkende vormgeving meekrijgen, zowel in uiterlijkheden als voor de technische invulling van eisen. Hierdoor loopt een kunststof boot meer kans om economisch verouderd te zijn voordat hij technisch verouderd is. En zodra een boot economisch verouderd is wordt de kans groot dat hij geen koesterende eigenaar meer krijgt.
Verder is het koesteren van een houten boot wat beter te behappen dan het koesteren van een kunststof boot. Bij een houten boot kun je vaak al een heel eind komen met doorzettingsvermogen en algemene handigheid terwijl een reparatie aan een kunststof boot veel sneller specialistische kennis nodig heeft.
Nu kom je denk ik bij een interessante tussenvorm aan.
Hout/epoxy.
Is en boot in hout/epoxy een houten boot? Ik denk eigenlijk van niet. Maar hout /epoxy combineerd wel onderhoudsvriendelijke bouw met zelf repareerbaarheid. Ik zou met minder moeite een 50 jaar oude hout/epoxy boot kopen dan een 25 jaar oude polyester boot. Hij moet natuurlijk wel smoel hebben, en daarmee zijn we terug bij de vormgeving.
Een in hout of met hout gebouwde boot is in het algemeen duurder dan een polyester boot. Ik heb de indruk dat er daarom ook meer gelet wordt op de economische duurzaamheid van zo'n boot en dat er daarom een zekere tijdloosheid aan wordt meegegeven.
Ten slotte is er nog een factor die in de (verre) toekomst kan gaan meespelen: Hout is een vernieuwbare grondstof, en als we er goed mee om gaan dus altijd beschikbaar, terwijl de bronnen voor de vele kunststoffen misschien uitgeput raken...
Sven Heesterman
Waarschip kwartton "Iduna"