Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken?

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 17 feb 2012 12:47 #264274

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
dehler schreef :
Wat te denken aan een koop contract.

een koopcontract bewijst nog niet dat nou net precies dat ene schip van jou is. Het bewijst dat je ooit een schip hebt gekocht, niet welk schip.
Bovendien kan je het weer verkopen, en dan? Je hebt nog steeds dat koopcontract..... maar geen schip.

Het Kadaster brengt niet voor niets een brandmerk aan op het schip zelf.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 17 feb 2012 12:53 #264275

Dehler,
ik vermoed dat dit te fraude gevoelig is.

Even een slechte gedachtengang:

Ik steel een boot en stel zelf een "koopcontract" op. Ik neem een valse naam en een vals adres als verkopende partij, gewoon even het adres opzoeken van iemand die net ergens is gaan wonen. Mocht er ooit iets aan het licht komen dan woont de fictieve persoon niet meer op dat adres en is dus "onvindbaar".

Er zijn wel meer scenario's te bedenken voor vervalsing van een dergelijk papiertje, ik vermoed dat het in het opzicht van eigendomsbewijs niet echt veel voorsteld in juridische zin. Ik kan het fout hebben, maar ik zie veel "speelruimte" hier.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 17 feb 2012 13:01 #264277

Helaas is het een garantie geval.
Maar als ik de reakties goed begrijp dan zal het geen grote problemen opleveren , mits je het eigendom goed kan aantonen.

De boot is in 94 gekocht via een makelaar. de boot was toen ingeschreven in het kadaster, maar daar heb ik 'm uit laten schrijven. Zodat ik alleen een koopcontract heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 17 feb 2012 13:09 #264280

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Ho ho Heren.
In het koop contract zijn diverse kenmerken beschreven zoals het bouw nummer en serie nummer van de motor.
Dat kan je alleen maar weten als je de sleutel heb.
Zo niet dan kan je een jacht niet meer naar een bedrijf brengen of achter laten.
Welk percentage is ingeschreven bij het kadaster?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 17 feb 2012 13:17 #264281

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
dehler schreef :
Zo niet dan kan je een jacht niet meer naar een bedrijf brengen of achter laten.
Welk percentage is ingeschreven bij het kadaster?

Dat kan dus wel (je jacht terug krijgen zonder inschrijving), maar het kan problemen opleveren. Dat is wat T en Erik terecht zeggen. De problemen kunnen, zonder inschrijving, theoretisch rangen van: het duurt wat langer omdat de curator het een en ander moet onderzoeken tot jarenlang procederen en dan toch je boot kwijt zijn omdat je het eigendom niet voldoende kan aantonen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 17 feb 2012 13:39 #264286

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
jaaph schreef :
Helaas is het een garantie geval.
Maar als ik de reakties goed begrijp dan zal het geen grote problemen opleveren , mits je het eigendom goed kan aantonen.

De boot is in 94 gekocht via een makelaar. de boot was toen ingeschreven in het kadaster, maar daar heb ik 'm uit laten schrijven. Zodat ik alleen een koopcontract heb.

Klopt dus. Over het algemeen zal het geen probleem zijn om aan te tonen
dat het schip eigendom is en zal een curator of de belastingdienst met het bodembeslag daar geen probleem over maken.
Bewijzen daartoe zijn m.b.t. jachten vaak aanwezig.
Als de motor gelicht moet worden en naar de werkplaats moet is het vragen naar een bewijs van afgifte ter reparatie met motornummer natuurlijk een bijkomende optie. Dat gevoegd bij de papieren van het schip waarin die gegevens overeenkomen zal voldoende bewijs zijn dat ook de motor je wettelijk eigendom kunnen aantonen.
Anders ligt de kwestie van de garantie, bij een failissement kan je daar wel eens nadeel van ondervinden, dus als je torretje in delen op de werkbank ligt.
Er staat dan echt niemand in de startblokken om de ellende van de ander over te nemen, ook vaak niet tegen betaling als je spullen zijn vrijgegeven.

groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl