Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken?

Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 13:43 #264025

Ik wil m'n boot naar de volvo penta dealer brengen voor enkele werkzaamheden.

Dit werd me ernstig afgeraden omdat het bedrijf op omvallen staat.
Is het mogelijk dat je je boot , bij failliet gaan van het bedrijf , kwijt kan raken (bodembeslag)? Of geeft de curator de boot terug indien je aan kan tonen dat ie van jou is?
De boot is niet geregistreerd bij het kadaster.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 13:50 #264027

Ik heb begrepen dat een kadasterale registratie de enige methode is om je eigen boot uit een faillisement te redden. Zelfs alles wat naast of onder de boot staat ben je kwijt in dat geval.

Ik zou gewoon naar een andere dealer stappen of een onderpand vragen dat net zoveel waard is als wat jij bij hun achterlaat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 13:52 #264028

Wanneer die werf failliet gaat is dat een ernstig probleem voor je, waneer je boot daar is en je niet adquaat kunt aantonen dat die van jou is (kadaster, inderdaad)
Bij dit soort verhalen zou ik een ander zoeken, als het mijn boot was...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 13:57 #264030

als de boot is ingeschreven bij het kadaster kan je je boot sneller terug krijgen
de curator gaat na een faillisement eerst uitzoeken van wie wat is en wie wat krijgt
daar kan best een tijd overheen gaan,maar als je jezelf zo snel mogelijk meld bij de curator met bewijs dat de boot van jou is komt het wel goed.
als je dit nalaat en bv na een jaar je boot gaat halen heb je kans dat je hem kwijt bent

er zal ergens in een krant worden opgeroepen wie er nog wat krijgt en van wie de spullen zijn ,met een bepaalde termijn,na die termijn zal het worden geveilt

ik heb vroeger voor iemand gewerkt die loodsen uit dit soort zaken kompleet opkocht,als de eigenaar dan na een tijd kwam opdagen mocht hij zijn eigen spullen terug kopen :(

kan de dealer niet naar jou komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 14:10 #264031

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Hier wat leesvoer, wellicht verhelderend.


tophoffadvocaten.nl/pagina/pos...-onder-derden-25.php
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 14:24 #264032

mooi stuk, maar soms kan het verdraaid ingewikkeld liggen.
waar voorbeeld:
een vriend van me koopt een nieuwe grote citroen, bij 60.000 km draait de versnellingsbak in de poeier. garantie zegt de dealer, verkeert onderhoud zegt de importeur. motor en bak worden uitgebouwd en tijdens het geruzie gaat de werkplaats op de fles. ja hij kon aantonen dat de auto van hem was, geen probleem, maar was niet "helemaal" meer compleet.
bedrijf maakt een doorstart en neemt "uiteraard" in eerste instantie niet de plichten over van de vorige. na een jaar is alles wel geregeld via de importeur, maar wat een ellende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 14:42 #264035

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zoek een andere dealer. Stel dat je wel kunt aantonen dat het jouw boot is, bijvoorbeeld middels een duidelijk ontvangstbewijs van de werf, loop je kans dat die werf omgaat als je motor en schroefas nét gedemonteerd zijn. Zit je daar met een onbruikbare en lekke boot...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 14:46 #264036

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Sietse-ten,

Zonder de casus te kennen zal het verhaal met de auto en de dealer op een ander terrein liggen dan het eigendomsrecht in relatie tot het faillissement en een eventueel bodembeslag.
Het zal wel een twist over garantiebepalingen zijn tussen de failliet en de importeur en degene die de doorstart maakt.
M.a.w. ik vrees dat het feitenrelaas een volstrekt andere casus betreft dan waar hier in aanhef op wordt gedoeld, hoe vervelend natuurlijk ook voor betrokkene.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 15:05 #264039

Sealover schreef :
Sietse-ten,

Zonder de casus te kennen zal het verhaal met de auto en de dealer op een ander terrein liggen dan het eigendomsrecht in relatie tot het faillissement en een eventueel bodembeslag.
Het zal wel een twist over garantiebepalingen zijn tussen de failliet en de importeur en degene die de doorstart maakt.
M.a.w. ik vrees dat het feitenrelaas een volstrekt andere casus betreft dan waar hier in aanhef op wordt gedoeld, hoe vervelend natuurlijk ook voor betrokkene.

Groet,
Hans

hans ik wou de ts niet bang maken, wel waarschuwen. stel dat de motor wordt uitgebouwd om welke reden dan ook, ligt de boot buiten in het water, geen probleem maar wanneer komt de motor vrij, hoe zit het met een vooruit betaling. ik noem maar een paar zijstraten.

ik ben geen advocaat, maar wel altijd argwanend. ik zou niet in zee gaan met een bedrijf als er al gewaarschuwd wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 15:19 #264041

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
sietse-ten schreef :
ik zou niet in zee gaan met een bedrijf als er al gewaarschuwd wordt.

Als er grond is voor gerede twijfel, lijkt dat inderdaad verstandig.

Nu denk ik niet dat als je alle papieren van de boot hebt, uit de verzekeringspapieren zal ook het merk motor, motornummer e.d. blijken, als er ook nog een schriftelijk reparatie-opdracht is, dan zal de eigendomskwestie geen rol spelen vermoed ik en is bij een eventueel failliet wat dat betreft geen man over boord, is de zaak zo "vrij".

Maar ja, als je "torretje" in onderdelen op de werkbank ligt is de reparatie niet gedaan en daar schiet je natuurlijk niets mee op.
Daar ligt dan dus het werkelijke probleem.
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Laatst bewerkt: 16 feb 2012 15:27 door Sealover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 15:34 #264042

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
De dealer gewoon bij de boot laten komen ipv andersom. Of zijn de werkzaamheden erg omvattend dat de motor er uit moet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 17:29 #264072

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Als het bedrijf bijna failliet gaat, waarom wil je er dan heen?

Groeten.
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 18:39 #264091

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29430
Ter algemene info:

Inschrijving van een schip bij het Kadaster is verplicht in de volgende situaties:

* bij koop of verkoop van een schip (de overdrachtsakte en eventuele hypotheekakten moeten worden ingeschreven);

* voor schepen met een waterverplaatsing van meer dan 10m3.

overheidsloket.overheid.nl/ind...oduct&product_id=487
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 19:01 #264102

Ik zou het bedrijf ook gewoon eens vragen of het klopt wat je gehoord hebt? Mijn ervaring inmiddels is dat ze best wel meedenken over het eigendomsrecht van hun cliënten, zeker in zo'n geval. Soms adviseren ze om een paar weken, maanden te wachten of een collega.
Altijd doen:
Eigendom schip, onderdelen en betaalde/bestelde onderdelen goed documenteren, en apart laten opslaan in gesloten ruimte/box.
Schip buiten de loods laten etc.

Maar wie is de bron van het gerucht??
Een faillissement kan ook geheel onverwacht komen, dat is nooit inzichtelijk voor een klant, vandaar bovenstaande advies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 19:01 #264103

Durf het nu wel te vertellen want het is al zo lang geleden. Slot forceren, hek openbreken, boot pakken en wegwezen. In mijn geval had ik er een transport bedrijf bij nodig want hij stond op de kant.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 19:25 #264107

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Lijkt me niet dat ineens elk schip dat verkocht wordt bij het kadaster moet worden ingeschreven, en er ineens eigendomspapieren bij gaan horen.
Wel mag ik me gaan afvragen, of laten wegen van mijn schip zo verstandig is: nu kan ik nog doen alsof ik de schattingen boven tien ton niet geloof, voor een houten bootje van nog geen tien meter. Na weging niet meer... en wat dan? Krijg ik dan een boete als ik het schip niet registreer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 19:37 #264110

fsd schreef :
Ter algemene info:

Inschrijving van een schip bij het Kadaster is verplicht in de volgende situaties:

* bij koop of verkoop van een schip (de overdrachtsakte en eventuele hypotheekakten moeten worden ingeschreven);

* voor schepen met een waterverplaatsing van meer dan 10m3.

overheidsloket.overheid.nl/ind...oduct&product_id=487

dat geld voor commerciele schepen, voor pleziervaartuigen bestaat geen registratie plicht. Het is alleen niet mogelijk om een hypotheek op een boot te krijgen als deze niet opgenomen is bij het kadaster. Tevens is het eigendomsbewijs dat het kadaster afgeeft beter dan welk ander bewijs ook als je internationaal reisd met de boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 16 feb 2012 20:41 #264121

Het is inderdaad niet verplicht voor pleziervaartuigen.
Het is wel het enige, in Nederland, aantoonbaar bewijs van het juridisch eigendom van het schip wat zonder twijfel wordt geaccepteerd.

De kosten zijn overigens aanzienlijk, en voor een groot aantal schepen, niet economisch, maar let op. Dit kan in het verleden wel anders geweest zijn, dus ook een schip uit jaren 60 -70 kan ingeschreven zijn in een kadaster. En vergeten uit te schrijven.... Dit komt nog wel eens voor.
Dus altijd even (laten) controleren op inschrijving bij kadaster, kost een paar tientjes, maar dan heb je daarover zekerheid.
Ik kom het regelmatig tegen dat de kadaster inschrijving nog op naam van een oude eigenaar staat. (die dan dus, of de erven van, juridisch nog eigenaar is). Heel gedoe via rechtbank om zoiets dan weer recht gezet te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 17 feb 2012 08:03 #264200

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
We moeten twee dingen onderscheiden:
Ten eerste hoe het juridisch in elkaar zit en ten tweede hoe het in de praktijk gaat.
Juridisch: indien je boot bij een dealer staat en de dealer gaat failliet is en blijft de boot van jou. Inclusief al je spullen die los bij de boot liggen (of ergens anders in het bedrijf). Je kan deze revindiceren op grond van art. 2 boek 5 BW. Opeisen bij de curator dus. Als je boot al gerepareerd is, moet je natuurlijk wel alsnog de rekening betalen, anders mag je boot wel geveild worden door de curator. Deze situatie is lastiger bij nieuw gebouwde boten waarvoor slechts aanbetalingen zijn gedaan en pas een deel gebouwd is, maar daar gaat het nu niet over.

Echter, in de praktijk kan dit opeisen zeer lastig zijn. Je moet overtuigend kunnen bewijzen dat het een en ander van jou is. Dit is waarom er hier verwezen wordt naar kadastrale inschrijving. Dat is natuurlijk een prachtige manier om het eigendom te kunnen aan tonen. Echter bedenk dus wel: dit is niet verplicht voor een succesvolle revindicatie. Zowel de boot als je andere spullen die er misschien los bij liggen zijn gewoon op te eisen. Het grootste probleem zit hem in het bewijsrecht en de lengte van de procedure. Kan je zomaar een mooi vaarseizoen kosten (nog los van de kosten die het kan meebrengen).

Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 17 feb 2012 10:04 #264230

  • SailerBe
  • SailerBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Blue Loeks Marine schreef :
De kosten zijn overigens aanzienlijk

Enig idee wat de kosten zijn bij inschrijving Kadaster? Ook rekening houdende met "externe kosten", zoals notaris?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 17 feb 2012 10:15 #264232

400 euri als je korter bent dan 24m

www.kadaster.nl/window.html?in...oducten_schepen.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 17 feb 2012 10:39 #264237

keeszeiler schreef :
400 euri als je korter bent dan 24m

www.kadaster.nl/window.html?in...oducten_schepen.html

is dit inclusief de meetbrief en de zeebrief?
dan zijn ze in 40 jaar niet veel duurder geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 17 feb 2012 11:56 #264258

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een zeebrief is duurder omdat daarvoor veel meer gemeten moet worden.
de 3 a 400 eur is voor een B(innenvaart) registratie.

Notaris heeft daar niets mee te maken, dus kost ook niets.

Bij verkoop van een geregistreerde boot zijn er 2 mogelijkheden:
- via een notaris overschrijven, is duur (zomaar 1000 eur)
- uitschrijven bij het Kadaster, door oude eigenaar, voor 3 tientjes.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 17 feb 2012 12:01 #264259

Een andere oplossing, in categorie trucjes, is je boot registreren bij de RDW als snelle motorboot.
Ik weet van een vriend die dit heeft gedaan. Je hebt natuurlijk geen enkele juridische zekerheid maar het heeft als voordeel dat ergens door een onafhakelijke organisatie geregistreed is dat jij de eigenaar van jouw boot bent.
Formeel zal je dan het Y-nummer op je romp moeten plakken maar daar zal/kan niet op gehandhaafd worden.
Kosten iets van 30 euro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werf failliet , kan je dan je boot kwijt raken? 17 feb 2012 12:31 #264265

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Wat te denken aan een koop contract.
Deze heb ik opgesteld, bij aanschaf in 1994 conform het voorbeeld van de ANWB.

Foto's bouw nummer en privé artiklelen die zeker van mij zijn.

Dit moet toch voldoende bewijs zijn.

groet J
Laatst bewerkt: 17 feb 2012 12:33 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl