Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: kent iemand de knotsstick?

kent iemand de knotsstick? 26 mrt 2012 13:18 #272381

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
Ik heb een verschil in snelheids-uitlezing tussen log en GPS ( geen idee of t over elke boeg gelijk is :silly: )
Kwam dit www.knotstick.com/ tegen.
Iemand ervaringen mee?
Ik ben bang dat ik een heel nieuw log moet aanschaffen , lijkt me dit goedkoper
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 26 mrt 2012 13:18 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 26 mrt 2012 13:34 #272385

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Komt het verschil niet door de stroming? Als er echt een verschil is op stilstaand water: kan je je log niet calibreren via het menu?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 26 mrt 2012 14:12 #272397

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
hoe groot is het verschil tussen je log en je gps?
En is dat bij alle snelheden hetzelfde?
Meestal kun je een log calibreren.
En dat doe je dan op je meest voorkomende snelheid, dan is er dan geen verschil meer met de GPS. Nog wel verschillen als je sneller of langzamer vaart......

Die knotstick ken ik niet, maar 2 problemen kan ik zo wel verzinnen:
- de afleesbaarheid. Dat is zeker niet in 0,1 kts, hooguit in 0,25 kts, dus een nauwkeurigheid van een kwart knot. Dat is vast slechter dan van een gecalibreerd log.
- dat touwtje achter de boot. Gegarandeerd geeft dat een keer problemen, hetzij dat iemand eroverheen vaart, hetzij dat je het zelf in je eigen schroef krijgt....
- ik denk dat dat touwtje en de plastic buis geen NMEA data versturen ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 26 mrt 2012 14:29 #272401

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12223
Ik kan me ook een draadje herinneren waarin iemand ontdekte dat het verschil in uitlezing kwam doordat het log de snelheid in km/h aangaf ipv in knopen. M.a.w. controleer je instellingen ook even.

Calibreren is het toverwoord denk ik...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 26 mrt 2012 14:33 #272402

Een log calibreren gaat ook op stromend water hoor.
Gewoon een keer heen en weer varen ( dus precies op tegenkoers) en dan de beide gevonden verschillen tussen log en gps optellen en door twee delen. Resultaat is het calibratieverschil.Dat kun je dan invoeren in het log.
Overigens heb hebben de meeste loggen een afwijking die niet voor alle koersen en beide boegen gelijk is. Dat komt omdat er altijd verstorende wervelingen onder de boot zijn die op elke koers en bij elke snelheid weer anders zijn. Ook wordt de gemeten snelheid beinvloed door de grenslaag langs de boot die vlakbij de romp langzamer stroomt( afhankelijk van ruwheid en aangroei) dan de boot echt vaart maar anderzijds wel sneller moet stromen dan de boot vaart omdt de weg langs de gebogen scheepsbodem nu eenmaal langer is dan een rechte lijn tussen boeg en hek.
Conclusie: het is heel moeilijk , misschien wel onmogelijk om een log zo nauwkrurig te krijgen dat het minder dan zo'n 5% afwijkt.
Vandaar dat een gegist bestek met gebruik making van de huidige loggen niet erg nauwkeurig is zonder correcties door peilingen of een gps.
wat dat betreft waren/zijn de goeie ouwe Walker loggen een stuk beter want die hebben van al die invloeden geen last.En daarmee kon dan ook nauwkeurig worden genavigeerd in het GPS loze tijdperk.
of natuurlijk het ouderwetse plnkje met de knopenlijn. tenslotte komt daar de snelheidsmaat "knopen" en de benming "log"( was het plankje) vandaan.nl.wikipedia.org/wiki/Knoop_(snelheid)
Ad
Laatst bewerkt: 26 mrt 2012 14:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 26 mrt 2012 15:38 #272411

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
Ik ben al blij dat mijn log soms werkt :P
Ik kan m volgens mij niet kalibreren, is gewoon een enkele display met 1 centrale wijzer en 2 telwerkjes, 1 totaal en 1 dagafstand. Gebruik alles nauwelijks, maar mijn vragen ontstonden nav de door mij gegeven link.
Ik weet dat in elk geval 1 van de schoepjes een deeltje mist ( er is een hap uit ) dat kan natuurlijk ook eea verklaren.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 26 mrt 2012 15:49 #272415

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6354
Hen3 schreef :
Ik kan me ook een draadje herinneren waarin iemand ontdekte dat het verschil in uitlezing kwam doordat het log de snelheid in km/h aangaf ipv in knopen. M.a.w. controleer je instellingen ook even.

Calibreren is het toverwoord denk ik...

Dat denk ik ook, en anders even de duikbril opzetten om te kijken over er geen wier of waterplantje tussen het logwiel is gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 26 mrt 2012 16:53 #272437

Anjo schreef :
Ik ben al blij dat mijn log soms werkt :P
Ik kan m volgens mij niet kalibreren, is gewoon een enkele display met 1 centrale wijzer en 2 telwerkjes, 1 totaal en 1 dagafstand. Gebruik alles nauwelijks, maar mijn vragen ontstonden nav de door mij gegeven link.
Ik weet dat in elk geval 1 van de schoepjes een deeltje mist ( er is een hap uit ) dat kan natuurlijk ook eea verklaren.

Wat voor log heb je dan ?Dat vraag ik opmdat je over een wijzer spreekt. Want een log dat je op geen enkele manier kun calibreren is m.i. een nogal zinloos ding.
Want geen enkel log geeft op twee verschillende boten bij dezelfde snelheid hetzelfde aan en al helemaal niet als de inbouwplaats verschillend is.
Zelfs de oude mechanische Sumlogs kon je calibreren met een schroefje in de behuizing.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 26 mrt 2012 17:19 #272446

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12603
Je kan natuurlijk ook de koopvaardij methode toepassen.

Wanneer op de lange oversteek de verveling toesloeg kwam er altijd wel iemand op het idee van “Buitenboord gissen”.
Daarvoor heb je nodig; een stopwatch, enige kennis van wiskunde en de nodige bierflesjes die je vakkundig leegmaakt.

Tip! Het is trouwens ook handig om bekend te zijn met de lengte over alles van je schip.

Een man gaat voorop staan met de lege bierflesjes, de tweede stelt zich, met de stopwatch, strategisch op in de midscheeps en de derde positioneert zich achterop ter hoogte van de vlaggenstok.

Nummer één gooit op een teken van nummer twee een flesje naast het schip. Nummer twee drukt op het moment dat het flesje het water raakt de stopwatch in. Nummer drie steekt zijn hand op wanneer het flesje dwars van de vlaggenstok is, zodat nummer twee de tijd kan stoppen. Dit wordt een keer of wat herhaald zodat er een betrouwbaar gemiddelde ontstaat.

Dan is er, als het goed is, ook nog een ploegje bloedserieus bezig met het werpklaar maken van nieuwe flesjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 26 mrt 2012 17:55 #272462

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12223
Albert 45 schreef :
Dan is er, als het goed is, ook nog een ploegje bloedserieus bezig met het werpklaar maken van nieuwe flesjes.
en een andere ploeg is met een bijbootje bezig om al die lege flesjes weer uit het water te vissen?!
Giel schreef :
anders even de duikbril opzetten om te kijken over er geen wier of waterplantje tussen het logwiel is gekomen.
De logs die ik ken kun je er van binnen uit uithalen om schoon te maken (heb je wel een stop o.i.d. nodig om te voorkomen dat er wel erg veel water naar binnenkomt.

Het lijkt mij ook dat zelfs een ouder log met een wijzer op de een of andere manier te calibreren moet zijn. Heb je geen merk en type?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 26 mrt 2012 17:57 #272463

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
Ja hoor, maar dat werkt niet met koffiekannen , Albert

@ Ad zie foto, is de enige die ik zo gauw kon vinden, zal vd week eens wat close-ups maken. je moet pc wel even opblazen
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 26 mrt 2012 18:01 #272466

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Albert 45 schreef :
Je kan natuurlijk ook de koopvaardij methode toepassen.

Wanneer op de lange oversteek de verveling toesloeg kwam er altijd wel iemand op het idee van “Buitenboord gissen”.
Daarvoor heb je nodig; een stopwatch, enige kennis van wiskunde en de nodige bierflesjes die je vakkundig leegmaakt.

Tip! Het is trouwens ook handig om bekend te zijn met de lengte over alles van je schip.

Een man gaat voorop staan met de lege bierflesjes, de tweede stelt zich, met de stopwatch, strategisch op in de midscheeps en de derde positioneert zich achterop ter hoogte van de vlaggenstok.

Nummer één gooit op een teken van nummer twee een flesje naast het schip. Nummer twee drukt op het moment dat het flesje het water raakt de stopwatch in. Nummer drie steekt zijn hand op wanneer het flesje dwars van de vlaggenstok is, zodat nummer twee de tijd kan stoppen. Dit wordt een keer of wat herhaald zodat er een betrouwbaar gemiddelde ontstaat.

Dan is er, als het goed is, ook nog een ploegje bloedserieus bezig met het werpklaar maken van nieuwe flesjes.

Is natuurlijk goed voor de werkgelegenheid, het plezier en het moreel aan boord. :P ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 26 mrt 2012 18:27 #272478

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
De klok lijkt verdacht veel op een VDO sumlog. Ze zeggen dat je hem hier kunt laten repareren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 27 mrt 2012 05:00 #272522

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ik zou in ieder geval het wieltje vervangen, want een hap eruit zorgde bij ons ervoor dat hij nog maar de helft van de snelheid aangaf (helaas niet precies de helft, anders had ik er wel mee kunnen leven, maar nu werd de berekening te ingewikkeld voor me :blink: )

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 27 mrt 2012 05:30 #272529

zeehond schreef :
De klok lijkt verdacht veel op een VDO sumlog. Ze zeggen dat je hem hier kunt laten repareren

Daar lijkt het inderdaad wel heel erg op. Dan moet er op de wijzerplaat wel ergens VDO staan. Die is trouwens wel degelijk te clibreren!
Als het klopt vind je hier www.vdo.com/generator/www/com/...l.pdf?redirect=false
de Nederlandse handleiding.
Eventueel kun je ook nog verder kijken op de VDO website www.vdo.com/generator/www/com/...ne_solutions_en.html .
Succes,
Ad
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 05:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent iemand de knotsstick? 28 mrt 2012 03:38 #272824

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
YELLOW BOAT schreef :
Ook wordt de gemeten snelheid beinvloed door de grenslaag langs de boot die vlakbij de romp langzamer stroomt( afhankelijk van ruwheid en aangroei) dan de boot echt vaart maar anderzijds wel sneller moet stromen dan de boot vaart omdt de weg langs de gebogen scheepsbodem nu eenmaal langer is dan een rechte lijn tussen boeg en hek.Ad

Explain please!

Ik kan deze redenering niet helemaal volgen. Het water staat stil in relatie tot de boot. De boot gaat door het water heen. Dat de grenslaag tussen romp en vloeistof dezelfde snelheid heeft als de romp zelf is bekend. Maar wat bedoel je met "sneller stromen"?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl