Nereus schreef :
Volgens mij heb je gewoon stiekem een Bavaria gehad.
niet een Bavaria maar iets anders dat (ook) slecht in elkaar zat en dat ik op een oversteek van de noordzee totaal niet meer vertrouwde (en dus meteen verkocht heb). Sindsdien vaar ik boten die ook met windkracht 9 geen piepje of kraakje geven en waarvan alle deuren altijd bruikbaar blijven, de keuken niet centimeters van zijn plaats schuift en de schotten niet kieren.
Er zijn prima Bavaria's (onder Lloyds gebouwd voor de CE tijd).
En er zijn slechte (zoals die 42 met afvallende kielen).
Inmiddels zullen ze wel weer beter zijn dan die afval-gevallen, want anders koopt niemand ze meer.
En Bav heeft natuurlijk door zijn prijs (begin deze eeuw slechts de
helft van de prijzen van de Dehlers, Jeanneau's etc etc) een heel (nieuw) publiek de kans gegeven ook het water op te gaan. Een bruikbare familieboot (dat is vanaf 28 voet) voor de halve prijs!
En dan de crux: die nieuwe 'generatie' zeilers stelt gemiddeld minder eisen aan de vaareigenschappen van de boot dan de zeilers die eigenlijk alleen op zee kunnen varen (scandinaviërs, veel fransen, engelsen), want ze varen vooral veel op beschutter water.
- bij meer wind varen ze niet
- geen wedstrijden
- niet te veel de zee op
- makkelijke zeilvoering (rollen, overloop op het dak etc)
Daar komt bij dat varen in zijn algemeenheid simpeler is geworden (GPS, plotters, etc), waardoor nog weer meer mensen eraan durven beginnen.
Natuurlijk speelt Bav in op die simpelere eisen, ze zouden dom zijn als ze dan niet deden. En daarmee kunnen ze weer simpeler en dus goedkoper bouwen. Zo is de cirkel weer rond...
ik ben geen droeftoeter maar een realist!
(een pessimist is een optimist met veel ervaring!)
groet
t