Weet je zeker dat het schuim is? In dat geval hoef je je geen zorgen te maken. Schuim ( Aequius Film Forming Foam) oftewel AFFF bestaat uit water met chemisch schuimvormend middel en is niet agressief ( vergelijk met een zeepmiddel). Je zult alleen met een dweil door het vlak of je kist moeten gaan om die paar liter water op te ruimen. Schade: alleen die spullen die niet nat mochten worden. Maar dat zal wel niet als ze in de bakskisten liggen...
Als het geen schuim is geweest heb je nog twee keuze's: CO2 en poeder.
CO2 geeft een enorme kooldioxidewolk welke het vuur verstikt en ten dele afkoelt. Deze blusser is te herkennen aan de grote expantiekoker. het lijkt me onwaarschijnlijk dat die bij je aan boord heeft gestaan.
Ik hoop voor je dat het geen bluspoeder is geweest. Bluspoeder is agressief omdat het uit fijngemalen zouten bestaat en metalen (zoals kabels en kabelschoenen) en (boord) electronica aantast. Dit zorgt voor een lange periode van ongemakkelijke storingen. Het poeder vindt je werkelijk door je hele schip als je een brand geblust hebt.
Ergo: Als het schuim is geweest ( met luchtbellen dus) heb je geluk. Met poeder zou ik maar vast gaan schoonmaken!
Nog een tip: bouwmarktblussers vanaf 15 euro zijn altijd poederblussers. De cheap-ass manometer staat vaak vast en geeft geen betrouwbare indicatie meer of er nog druk in het systeem zit.
AFFF kost een stuk meer ( 5 ltr vanaf 60 a 70 euro) maar geeft bij een blussing geen schade en is daarmee veel goedkoper. Bovendien kun je AFFF ook op stroomvoerende delen gebruiken zonder gevaar voor electrocutie ( denk maar aan dynamo's en accu's aan boord)
O,ja er is nog een blusmiddel voorhanden. Dit is Halon en bestaat uit de gassen Koolstof, Fluor, Chloor en Broom. Deze gassen zijn milieubelastend en mogen niet meer particulier als brandblusser verkocht worden. De huidige voorraad mag wel opgebruikt worden. Ondanks dat dit gas weinig indringend en afkoelend vermogen heeft is het een perfect blusmiddel. Het verdringt namelijk de zuurstof waardoor een brand snel ophoudt. Ook in de buitenlucht! en geeft ook geen rommel ( en laat die nou net bij mij aan boord staan..)
Hoe kon de blusser eigenlijk gaan lozen? Was de handgreep niet geborgd door een borgpin of kunststof zegel?