Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Normen voor een sleeplijn

Normen voor een sleeplijn 19 juni 2008 17:53 #34604

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Hoi,

Ik kocht deze lijn (40 m x 12 mm) voor mijn Contest25, menend dat het adequaat zou zijn als sleeplijn ter verdere completering van mijn worstcasescenarios-uitrusting. Verder kan het af en toe dienen als lijn voor div. speciale gevallen.

www.compass24.nl/boottoebehore...123812-123813-123814

Ik heb nu echter enigzins mijn twijfels. Had ik slepen in deze ad moeten begrijpen in de zin van eoa licht funbootje, aangezien er ook waterskien staat ?

In mijn boeken lees ik in het kader van slepen helaas niet veel meer dan: hele lange nylon lijn, idealiter gecombineerd met ketting en/of verzwaard met een dregje in het midden( e.d.) en vooral over de techniek en mores van het slepen.

Maar harde normen voor een sleeplijn, in de vorm van een tabel bijv., vind ik niet. Heeft iemand een mooie link/bron ?

Mijn lijn: Stabiliteit in daN 1450. Volstaat dat normaliter voor mijn boot (bijzonder zware zeegang daargelaten ?).

Op google vind ik zo 123 geen nuttige treffers.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Normen voor een sleeplijn 19 juni 2008 19:06 #34613

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Misschien is wat aan de lichte kant maar je moet wel heel hard trekken voor je 1,45 ton op je bolder hebt staan. Waarschijnlijk trek je die eerder kapot. En zo'n gigantisch jacht is een 25 voeter nou ook weer niet.

Het mteriaal is polypropyleen, dat drijft en rekt ook wel. Dat is een voordeel, dan krijg je minder rukken aan de sleeptros en wordt de kracht wat gespreid. Een nylon lijn is wel wat sterker en drijft ook, wat me bij een sleeplijn wel prettig lijkt. Ik zou de lijn niet verzwaren met een ketting en helemaal niet met een dreg in het midden. Als er niet wordt getrokken moet het niet zo zijn dat je de zinkende lijn in de schroef krijgt, de dreg zal maar in de bodem slaan, dan staat de trekkende boot met een ruk stil en knal jij er bovenop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slepen met een zinkende lijn 20 juni 2008 10:38 #34632

Slepen moet je toch eigenlijk doen met een zinkende lijn omdat de lijn in een bocht moet hangen. Als de lijn strak staat dan trek je door de rukken van de golven een gesleept jacht snel stuk (vooral als het slepende schip groter is / meer vermogen heeft). (Geldt natuurlijk voor op zee)
In de waterkampioen staat een stukje van Henk de Velde over zijn sleep, waar hij dat ook uitlegt, ik heb het niet zelf verzonnen. :wink:
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slepen met een zinkende lijn 16 juli 2008 09:15 #37072

  • Koeltje
  • Koeltje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Slepen doe je inderdaad het beste met nylon, dat zinkt en rekt lekker. En hoe hoger de golven de langer je lijn. En als je bang bent dat de lijn in je schroef komt, dan laat je hem door iemand binnenhalen.
Bindrif heeft polyprop aangeschaft, dat drijft.. Ik zou nylon nemen, en die gele polyprop verkopen. Snap niet dat ze durven adverteren met polypropyleen als sleeplijn.

Groeten,
Cor
Navigare necesse est!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Normen voor een sleeplijn 17 juli 2008 10:26 #37205

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er is eens een test geweest over de wind/golf belasting van boten ten anker liggend. Bij windkracht 6 was aantal kilo's dat mijn anker te verwerken zou krijgen minder dan 300 voor een zeilboot van 9 m. Het lijkt me wanneer je gesleept wordt, dat de benodigde kracht daarvoor niet veel meer is. Dus de breeksterkte van een lijn van 12mm, zijnde 1450 daN (= 1450 kilo) is ruim voldoende.Zeker wanneer je praat over niet extreme conditie's zoals zwaar weer op zee.
Mocht je daarin verzeilt raken, dan zal het toch zijn (ook op het IJsselmeer of Wad) dat de hulpdienst een sleeplijn uitgeeft.

Gr. Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slepen met een zinkende lijn 17 juli 2008 13:34 #37222

In de waterkampioen staat een stukje van Henk de Velde over zijn sleep, waar hij dat ook uitlegt, ik heb het niet zelf verzonnen. :wink:

Klopt, je kan het hem zelfs horen zeggen:
www.sailorsforsailors.nl/index...ingvoyage&videoid=40 Wel even doorkijken, het is en wordt een mooi filmpje.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Normen voor een sleeplijn 19 juli 2008 14:39 #37433

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Dus de breeksterkte van een lijn van 12mm, zijnde 1450 daN (= 1450 kilo) is ruim voldoende.

Even daargelaten het feit dat ik denk dat deze lijn voldoende is, vergeet niet om als je naar de breeksterkte van een lijn kijkt, je 1/8e tot 1/10e van dit getal moet nemen om de veilige belasting van die lijn te hebben, in dit getal dus 145 tot 180 kg.
De reden dat dit zo sterk wordt verminderd is dat de breeksterkte is getest op nieuwe lijn zonder knopen.
Een beetje slijtage zal de breeksterkte sterk kunnen verminderen en ook knopen in een lijn kunnen de breeksterkte met 30 - 50% verminderen.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Normen voor een sleeplijn 20 juli 2008 15:35 #37507

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
Dennis schreef:
Het lijkt me wanneer je gesleept wordt, dat de benodigde kracht daarvoor niet veel meer is

Dat lijkt mij toch misschien niet helemaal juist:
Een waterverplaatsend schip loopt al snel tegen de rompsnelheid aan. Als de boot doordat het gesleept wordt, door de rompsnelheid heen wordt getrokken, loopt de trekkracht in de sleeplijn enorm op. Meestal hebben de slepers geen idee van de maximale snelheid van jouw boot en varen ze "gewoon" hun snelheid en daar hun boot meestal groter is dan die van jouw, kunnen ze met gemak veel harder. Vergelijk maar eens de hoeveelheid pk's in een planerend schip t.o.v. een waterverplaatser van hetzelfde gewicht.

Vermoedelijk heb je een 10 pk moter. Probeer maar eens te achterhalen welke stuwdruk die af kan geven om je rompsnelheid te behalen. Die kracht zit dus ook in de sleeplijn. En als je nog iets sneller getrokken wordt, dan nog veeeel meer.

Als je de rapporten op de reddingsmaatschappij websites leest, kom je tot een ontnuchterende conclusie: hoe vaak breekt de sleeptros niet. En hoevaak is er geen schade aan de sleep zoals afgetrokken bolders, verbogen zeerailings etc.

Maar dan is het uiteraard ook zo dat een sleepje op de Kaag wat anders is dan een sleepje op het Wad tussen Vlieland en Terschelling bij storm.

Serieus slepen is een serieuze zaak die veel aspecten in zich draagt: naast de dikte van de sleeplijn, waar bevestig ik deze, waar geleid ik deze opdat de punt van de boot naar voren blijft wijzen en we niet dwarsscheeps getrokken kunnen worden, hoe lang moet de tros zijn, hoe berg ik de tros op opdat we hem zonder kinken uit kunnen lopen, ook onder moeilijke omstandigheden. En hoe gebruiken we deze tros als we zelf sleephulp bieden?

Om op je vraag terug te komen, ik denk dat de tros minimaal 500kg trekkracht moet kunnen weerstaan, en dat bij een veiligheidsfactor van 4 je uitkomt op 2000 kg breeksterkte. En dat bij een nieuwe lijn. Na een paar keer gebruik vervangen en de oude lijn gebruiken als landvast of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Normen voor een sleeplijn 20 juli 2008 15:42 #37509

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
En dat bij een nieuwe lijn. Na een paar keer gebruik vervangen en de oude lijn gebruiken als landvast of zo.

Eigenlijk was ik niet van plan om het zo vaak zover te laten komen :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Normen voor een sleeplijn 20 juli 2008 17:02 #37518

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Bij het slepen van een ander schip gebruik ik beslist geen al te sterke tros/lijn, want ik heb liever dat de tros breekt, die kan ik desnoods weer aan elkaar knopen, dan dat de bolders uit dek worden getrokken.
Natuurlijk ga ik niet slepen op een “zeilgarentje” maar te sterk hoeft van mij ook niet.

Als ik gesleept moet worden, op ruw water door een professionele hulpverlener wordt het een ander verhaal.
Om mijn scheepje niet door een overmaat aan pk.’s te laten slopen, heb ik een redelijk dikke tros die ik, mocht dat nodig zijn, als broeking kan gebruiken.

Wat is een broeking?
Heel simpel gezegd, een lus rond de romp in het horizontale vlak, zoals je riem rond je middel zit..
Rekening houdend met de rompvorm, wordt een tros rondom het schip gelegd en op zijn plaats gehouden door dunne verticale lijntjes waar de tros mee opgehangen wordt, net zoals je riem in de lusjes aan je broek.
Zo wordt de sleepkracht direct op de romp zelf overgebracht en hoef je niet bang te zijn voor bolders, ankerliertje of mastvoet.

De laatste keer dat ik iemand sleepte had ik schade opgelopen die gelukkig door de verzekering van het gesleepte jacht uitbetaald werd.

Een paarjaar geleden, we kwamen terug uit de Oostzee en liepen tussen Schier en Ameland binnen, met bestemming Zoutkamp.
Over de vloed liepen we vlot naar Lauwersoog.
Vlak voor de haven stond een hol dooreenlopend zeetje.
Voor ons uit zagen we een jacht dat op zijn enkele fok de haven probeerde aan te lopen maar om dat er meer zeegang dan wind was en de stroom hard voor de haven langs liep, konden ze het net niet redden en dreigde op de basaltblokken van het BB havenhoofd te worden gesmeten.
Op het nippertje kon ik ze een trosje toewerpen en beleggen.
Omdat ik bijna zelf op de stenen werd gezet, kon ik me niet voorzichtig in de tros laten vallen en moest met hard SB roer en vollekracht vooruit zien vrij te blijven.
Dat kwam nogal aan, de sleeplijn trok een poot van de preekstoel uit dek en er was nog wat andere schade.
Het leek niet veel maar bleek later iets van twaalfhonderd euro te zijn.

De sluismeester had het gebeuren blijkbaar goed gevolgd, wan de deuren gingen, ongevraagd, meteen voor ons open.
In de sluis hebben we het jacht langszij genomen en zo naar de jachthaven gebracht.
De echtgenote van de andere schipper, zei tegen de mijne:’Is er wat, u kijkt zo boos?’
Ja, als je aan Marjanne’s bootje komt dan kom je aan haar.
Uiteindelijk is alles netjes en zonder wanklank geregeld, wij hebben de zaak laten repareren en de verzekering kwam vlot met de centen af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Normen voor een sleeplijn 20 juli 2008 17:11 #37521

  • Huibert
  • Huibert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
ik haal rechtstreeks uit mijn Cwo Theorieboek dat een polyamide lijn van 5 mm doorsnee een kracht van 500 kilo kan hebben (let wel het gaat hier over gevlochten lijnen, ga geen sleeplijn maken van geslagen lijnen want die gaan uitdraaien)
ik hoop dat je er wat aan hebt
Huibert,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Normen voor een sleeplijn 20 juli 2008 19:54 #37540

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Lijkt me dat het enige wat nog gebruikt kan worden is een sleepdraad van 20 mm staal met een lengte van minimaal 75 meter (voor het doorzakgewicht) en een sleper die niet meer vermogen aan boord heeft dan het benodigde om een boot van 27 voet met een snelheid van 12 km max te slepen + een 1000 L kussen om de boeg omhoog te houden.

Vriendelijke groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Normen voor een sleeplijn 21 juli 2008 07:08 #37562

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Hoi Huibert,
ga geen sleeplijn maken van geslagen lijnen want die gaan uitdraaien
Een geslagen lijn die aan weerskanten op een bolder zit kan niet uitdraaien. Bovendien zit er in een geslagen lijn veel meer rek, iets dat bij het slepen alleen maar een voordeel is.

Hoi Proost, dat lijkt me de ultieme manier van slepen, heb je al patent aangevraagd? :wink:

Vr. gr. Albert :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Normen voor een sleeplijn 21 juli 2008 07:50 #37568

Om mijn scheepje niet door een overmaat aan pk.’s te laten slopen, heb ik een redelijk dikke tros die ik, mocht dat nodig zijn, als broeking kan gebruiken.

Wat is een broeking?
Heel simpel gezegd, een lus rond de romp in het horizontale vlak, zoals je riem rond je middel zit..
Rekening houdend met de rompvorm, wordt een tros rondom het schip gelegd en op zijn plaats gehouden door dunne verticale lijntjes waar de tros mee opgehangen wordt, net zoals je riem in de lusjes aan je broek.
Zo wordt de sleepkracht direct op de romp zelf overgebracht en hoef je niet bang te zijn voor bolders, ankerliertje of mastvoet.

Broeking, dat woord kon ik nog niet en heb even gegoogeld. het is denk ik een dik touw/of band dat voor diversen doeleinden geschikt is. bij de knrm hebben ze het over een "broek leggen"bij het slepen. Dit zal er dus van afgeleid zijn. verder: kopie ven een site waarvan ik de naam vergeten ben, volgt nog maar lijkt op vaartips maar dan minder uitgebreid.

Broeking. (1) Zeildoekse of linnen band die de vlag bij de hijs omboordt en waarin een eind vlaggelijn is genaaid. (2) Sterk, zwaar touw waarin men een kanon dat door het schot achteruit loopt vangt, of waarmee een van stapel lopend schip wordt tegengehouden. (3) Bekleding van scheepsdelen om het indringen van lekwater te beletten.

Albert, begrijp ik dat je die 'Broeking, om de punt van je boot legt? of rondom je hele boot zeg maar als een kabelaring verzekert door de verticale lijntjes?
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Normen voor een sleeplijn 21 juli 2008 09:48 #37588

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Zoute droom, idd. net als een kabelaring rond een sloepje en opgehangen met dunnere lijntjes.

Bij Wijsmuller trokken we op die manier, met een broeking, een garnalenkotter van de banken.
Hadden we op zijn bolders of ankerketting getrokken, dan was de kans groot dat er behoorlijk wat schade was ontstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl