Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Manouvreren in sluis

Manouvreren in sluis 27 juni 2008 09:20 #35176

  • Marsdiep
  • Marsdiep's Profielfoto
Ik heb nog veel te leren als schipper, met schade en schande zoals dat heet. Zo ging ik vorige week met veel te veel wind ( schande, want ik wist precies waar ik aan toe was, en had niet weg moeten gaan) de sluis in. Wind stond recht de sluis in, en ik ging van zoet naar zout, dus ook de stroom had ik 'mee' .
Het blijkt héél erg moeilijk om heelhuids tegen de kant aan te komen op die manier. De boot ( 27') is immers zo goed als onbestuurbaar omdat je geen vaart door het water loopt.
Mijn boot heeft een linksdraaiende verstelbare schroef met onafhankelijke gashandel (10 pk dieseltje).
Wat is de beste manier om veilig en rustig tegen de kant te komen als je in deze situatie zit?
Omkeren was voor mij de beste optie (gebeurde vanzelf 8O ) en zodra wind en stroom weer op de kop stonden kon ik weer sturen en afmeren, maar de schoonheidsprijs kreeg ik niet :oops: .
En de preekstoel was beschadigd :-(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 27 juni 2008 09:30 #35178

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Zo zou ik het doen:
Parallel aan de kademuur varen, metertje (of 2) ervandaan. Achteruit naar de kant varen (moet je wel de ruimte hebben natuurlijk), skippybal tussen de kont en de wal, stilleggen, achter vastleggen, boot draait door stroom en wind vanzelf recht. Heb je de wind op de punt dan moet je ff wat bijgassen.
Bij een linksdraaiende schroef is achteruitvarend de bakboord kade het gemakkelijkst vanwege het wieleffect.

Nu maar hopen dat ik geen onzin uitkraam en mijn zeilinstructeur mee zit te lezen :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 27 juni 2008 09:59 #35187

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Linkse schroef = over SB afmeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 27 juni 2008 10:08 #35188

Let op he want volgens mij is deze linkse schroef een linke schroef.
Zoals ik gelezen had draait deze schroef zowel in vooruit als in achteruit naar links (geen keerkoppeling maar een omkeerbare schroef, hebben wij ook op onze Sabb Diesel). In dat geval is BB zijde dus toch het beste.
Dus als ik de instructeur van Delphi32 was geweest was ik nu trots op hem (en op mijzelf omdat ik het 'm zo goed geleerd had :lol:).
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 27 juni 2008 10:13 #35189

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Zoals ik gelezen had draait deze schroef zowel in vooruit als in achteruit naar links (geen keerkoppeling maar een omkeerbare schroef, hebben wij ook op onze Sabb Diesel). In dat geval is BB zijde dus toch het beste.
Is helemaal waar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 27 juni 2008 10:50 #35200

Ik ben even in de war nu. Een linkse schroef (een normale, geen omkeerschroef) draait vooruit linksom en duwt dus de kont naar BB. Achteruitslaand draait ie naar rechts, dus door de wielwerking trekt de kont naar SB. Dus met een linkse schroef is aan SB aanleggen makkelijker, toch?

groet,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 27 juni 2008 10:51 #35202

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ik ben even in de war nu. Een linkse schroef (een normale, geen omkeerschroef) draait vooruit linksom en duwt dus de kont naar BB. Achteruitslaand draait ie naar rechts, dus door de wielwerking trekt de kont naar SB. Dus met een linkse schroef is aan SB aanleggen makkelijker, toch?

groet,
Bart

Klopt als een bus!!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 27 juni 2008 11:17 #35218

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Psst... zal ik nu maar eerlijk bekennen dat ik linksom/rechtsom en SB/BB afmeren precies omgedraaid had? :oops: Bedankt voor de correctie, mensen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 27 juni 2008 12:00 #35231

Ach het belangrijkste is dat jij weet wat jouw schip doet als je achteruit slaat. Of je dat nou linksom of rechtsom noemt is niet zo belangrijk...

groet,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 02 juli 2008 13:17 #35692

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Omdat je niet altijd het voor kiezen hebt welke kant je kan liggen het volgende. Je zegt dat je met weinig vaart maar nauwelijks kan manouvreren, dat betwijfel ik echt. Ik vaar zelf altijd zeer rustig sluizen in en ben altijd bestuurbaar, maar niet zo snel als met hogere snelheid. Neem gewoon je tijd voor alles, het is hier vaker gezegd, alles wat langzaam gaat gaat ook langzaam verkeerd.............de meeste schade wordt gevaren door mensen met de hoogste snelheid :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 16 juli 2008 09:20 #37074

  • Koeltje
  • Koeltje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Als de wind vanachter in de sluis staat, altijd éérst achterop vastmaken, anders draait je bootje achterstevoren....

groeten,
Cor
Navigare necesse est!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 16 juli 2008 18:53 #37112

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Laatste keer dat ik in een sluis voer zat de deur aan de andere kant gewoon dicht, dus geen stroming ;-)

Zelf heb ik een boot die nogal windgevoelig is bij lage snelheden, wind in de rug is dan geen verkeerde situatie. Met de pikhaak de achter landvast vastzetten en de tijd (wind) doet vanzelf de rest.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 16 juli 2008 20:38 #37131

als je schip het kortste stuurboord om draait heb je dan een links of rechtsdraainde schroef?????

ik zal het bijgod niet weten.
wat ik wel weet is dat als ik hem in achteruit zet ze naar sb wegtrekt en neus dus bb opgaat.

:oops: :oops: erg he :oops: :oops:
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 16 juli 2008 20:56 #37133

Links draaiend.

D.w.z. vanaf achter het schip gezien en de keerkoppeling in zijn vooruit.

De schroef "vreet" zich dan naar links in het water, de kont gaat dus naar links en de boeg naar rechts.

Acheruit is het dus omgekeerd en zal de kont naar sb gaan.

(dit zijn vragen voor het VB1)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 16 juli 2008 21:05 #37134

ja da bedoel ik
theorie kils me
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 16 juli 2008 21:39 #37141

ja da bedoel ik
theorie kills me
Gewoon lekker gaan zeilen. Sinds ik midden bolders heb maak ik me er ook niet meer druk over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manouvreren in sluis 17 juli 2008 07:00 #37159

nou zeilen gaat bij mij nu nog niet lukken
maar ik toer vaak genoeg op de motor rond

als ik op een schip zit heb ik gelijk door hoe die reageert en hoe ik dus moet manouvreren.
maar ga nu geen theoretishe vragen stellen

je moet mij echt zeggen dat en dat gebeurt er wat ga je doen, dan kom ik wel met mijn antwoord.
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl