Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gewichtsverdeling en zeilgedrag

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 16:37 #358026

ik heb een vermoeden dat C allang weer terug is, onder een andere naam :evil: maar misschien is dat vermoeden wel mijn duistere kant :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 16:49 #358032

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27793
Revolution1 schreef :
Vroeger haden we hier een gewaardeerd forum lid (af en toe ook een onuitstaanbaar kreng)die trimklinieken gaf, weet zeker dat hij wel raad weet met dit probleem.
Jaja... weetje zeker dat hij niet meeleest en op de één of andere manier zijn antwoord aan ons kan mededelen?

Nee, ik zeg verder niks..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 16:51 #358033

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27793
sietse-ten schreef :
ik heb een vermoeden dat C allang weer terug is, onder een andere naam :evil: maar misschien is dat vermoeden wel mijn duistere kant :whistle:
Hahaha.. Sterker nog: het is inmiddels een publiek geheim, geloof ik..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 16:55 #358035

lodewijk stegman schreef :
sietse-ten schreef :
ik heb een vermoeden dat C allang weer terug is, onder een andere naam :evil: maar misschien is dat vermoeden wel mijn duistere kant :whistle:
Hahaha.. Sterker nog: het is inmiddels een publiek geheim, geloof ik..

--
stegman

Ik zou ook nog meelezen als ik hem was, bedoelde er alleen maar mee te zeggen dat balans in je schip ook met zeil trim te maken heeft en Thomas weet daar toevallig veel van, dit is in mijn ogen een uitgelezen draadje voor hem.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 16 jan 2013 16:56 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 17:00 #358036

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15099
Zou het niet zo kunnen zijn dat een skiff zonder ballast kiel zich heel anders gedraagd dan een water verplaatsende mono met een blok lood er onder ? Het hele probleem ontstaat mijns inziens door het pendulum effect van een kiel jacht.
Maar van een aantal zaken ben ik wel overtuigd
-minder gewicht is sneller
-minder gewicht in de uiteinden is nog sneller.
-gewicht besparen zit ook in ook in kleine zaken. Bij wijze ven spreken 1 popnagel minder boven in de mast om je antenne vast te maken. Dat ene extra lapje glasvezel meer. Even nog een laagje epoxy er overheen zetten.....
-t.a.v. veiligheid en zelfredzaamheid moet je op zee niet op een glijdende schaal terecht komen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 16 jan 2013 17:01 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 17:18 #358040

Revolution1 schreef :
lodewijk stegman schreef :
sietse-ten schreef :
ik heb een vermoeden dat C allang weer terug is, onder een andere naam :evil: maar misschien is dat vermoeden wel mijn duistere kant :whistle:
Hahaha.. Sterker nog: het is inmiddels een publiek geheim, geloof ik..

--
stegman

Ik zou ook nog meelezen als ik hem was, bedoelde er alleen maar mee te zeggen dat balans in je schip ook met zeil trim te maken heeft en Thomas weet daar toevallig veel van, dit is in mijn ogen een uitgelezen draadje voor hem.
Maar als we er zelf niet uitkomen, zou het niet meer dan fatsoenlijk zijn van hem om toch maar gewoon ter reageren, en zijn kennis te ventileren...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 17:23 #358044

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27793
roozeboos schreef :
Maar als we er zelf niet uitkomen, zou het niet meer dan fatsoenlijk zijn van hem om toch maar gewoon ter reageren, en zijn kennis te ventileren...
Nee, dat dan weer niet, natuurlijk.
Thomas is ons niets, maar dan ook helemaal niets verplicht.

Net zo min als ik, trouwens.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 17:29 #358048

Het begint een soort Harry Potter sfeer te worden hier... :)
hij die niet genoemd mag worden. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 17:32 #358050

nog es wat anders, meer inhoudelijk.
Ik ben wel es gevraagd met een dehler 37 voeter, (het schip waar ik jarenlang opstapte), om in het gangboord te gaan zitten. Als tegengewicht.

daar voelde ik mij toch lichtelijk opgelaten, is dat raar?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 17:35 #358051

roozeboos schreef :
in het gangboord te gaan zitten. Als tegengewicht.

daar voelde ik mij toch lichtelijk opgelaten, is dat raar?

doen ze zelfs op 52voeters...

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 jan 2013 17:36 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 17:36 #358052

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
lodewijk stegman schreef :
roozeboos schreef :
Maar als we er zelf niet uitkomen, zou het niet meer dan fatsoenlijk zijn van hem om toch maar gewoon ter reageren, en zijn kennis te ventileren...
Nee, dat dan weer niet, natuurlijk.
Thomas is ons niets, maar dan ook helemaal niets verplicht.

Net zo min als ik, trouwens.

--
stegman

Ach toch,de zelfbenoemde heilige (n)

Hoe triest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 17:37 #358053

Klusbaasje schreef :
roozeboos schreef :
in het gangboord te gaan zitten. Als tegengewicht.

daar voelde ik mij toch lichtelijk opgelaten, is dat raar?

doen ze zelfs op 52voeters...

ja maar in mn eentje???
op de foto zitten er een stuk of 8
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 jan 2013 17:37 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 17:38 #358054

roozeboos schreef :
ja maar in mn eentje???
op de foto zitten er een stuk of 8

je moet toch érgens zitten? dan maar aan loef, alle beetjes helpen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 17:41 #358056

ja maar had met m'n toen nog 80 kilo niet het idee dat het ook nog maar enig effect had. Afgezien van wind vangen... :( .
Even een goed passend zeiltje erop zetten (ipv half ingerolde genua) heeft naar mijn idee meer effect.

oja, met flinke wind bedoel ik .
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 17:42 #358058

roozeboos schreef :
Afgezien van wind vangen... :( .

je zit daar natuurlijk ook om de stuurman uit het buiswater te houden, maar dat vertelt hij er nooit bij :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 17:45 #358062

sja dat is ook het geklooi met zo'n 37 voeter, haal daar tijdens een wedstrijd maar es een genua uit de rail, en dan een HA er weer in.

Afgezien van het enorme geweld van een uitgerolde genua bij veel te veel wind :( :( :(

oh wat ben ik blij met mijn loper!!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 18:34 #358089

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
ANDO schreef :
Hoe triest.
Da's pas echt triest :pinch:

Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 18:56 #358096

Ja.. zo simpel is het... in een skiff..
maar daar heeft hij wel een hoop aan gerekend en gemeten, getest etc... hard werken dus.... en ook slim denken en doorzetten...

de vraag is hoe dat werkt in een waterverplaatser.. bij welke wind sterktes etc.. met een paar ton kilo aan boord.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 16 jan 2013 20:48 #358138

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
ISO788 Hans schreef :
.. met een paar ton kilo aan boord.

:lol: verplaatsen naar de mooie uitspraken haha
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 17 jan 2013 00:04 #358177

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1885
har.vogel schreef :
Tja, Watermaat da´s toch een heel andere discussie. Ik heb het alleen over de plek van het anker aan boord. Niet over het wel of niet meenemen. Bij het vlot, het ernstvuurwerk en
lifeline is dat ook echt geen discussie.
Dit topic gaat over gewicht en de invloed daarvan op zeilgedrag. Nou, voor dat anker op de boeg zijn vast wel wat argumenten bijeen te sprokkelen. Om het anker elders te bewaren
zijn in dit kader voor mij steekhoudende redenen voorradig.
Ankers op de boeg zijn overigens in de meeste wedstrijden verboden vanwege het desastreuze effect bij een aanvaring.

H
@ Har.vogel ik denk toch echt dat het de moeite (en het gewicht) waard is om een anker direct klaar voor gebruik in de buurt van de boeg te bergen, op de boeg of in het ankerluik (laatste is al een stuk gunstiger!) bij de boeg. Dan heb je er in nood het meeste aan. Gewichts-besparing is dan wel zinnig, vandaar dat ik voor dat anker met loodlijn en/of kettingvoorloop vaar. Ketting en zelfs een tweede anker berg ik binnen onderin de boot. Dat is vlgs mij voor een toerzeiler met niet al te lichte boot een mooi compromis. Met 1200kg 23ft of racebak kwam er bij mij geen anker op de boeg, of hooguit een fortress in of op het voordek.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 17 jan 2013 00:28 #358178

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1885
sietse-ten schreef :
chris in nederland is een anker iets wat bijna nooit wordt gebruikt, er zijn uitzonderingen. wanneer je voor wat langere tijd weg gaat en je niet een hele grote zak geld achter de hand hebt is het anker nog belangrijker dan je motor , bwv. je gebruikt je anker in ieder geval meer uren dan je motor.

ik vind het gewicht van het anker, sorry erik, ook minder belangrijk dan het gewicht van de ketting. ja ik had ook een buis door de kajuit voor de mast om de ketting in de kiel te laten zakken. en de ankerlier een stuk naar achteren.

ik heb mijn hek anker een keer moeten gebruiken, eigen stomme schuld, in noord spanje op een rivier stond er meer stroming dan ik inschatte en de motor sloeg net af op het verkeerde moment. dat scheelde heel veel werk aan verzekerings papier werk, ik miste een heel duur polyester jacht op een halve meter. :blush:

Ik lig in Nederland al ruim 20 jr vrijwel iedere nacht die ik aan boord doorbreng voor anker.......
En ook hier kun je met wat stroom en motorstoring enorme schades veroorzaken zonder direct te gebruiken anker.....
Ik ben op de Vliestroom bij volle haven al eens door drie boten geraakt die op drift waren na kentering midden in de nacht.....niemand had een wekker gezet om ff te controleren of ze nog goed lagen.....een dame die me na de eerste dreun uitschold dat ik tegen hun boot aanvoer (tis ff wennen op stroom, als je stil ligt lijk je te varen :whistle: )......een bemanning die pas wakker werd na mij geraakt te hebben en vervolgens mijn achterbuurman begon uit te schelden omdat hun slepend anker rond de zijne was gedraaid.........
Ankers zijn in Nederland niet minder belangrijk als waar dan ook!
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 17 jan 2013 00:44 #358179

ISO788 Hans schreef :
Bethwaite adviseert (op skiffs..) Deining met weinig wind: de boeg en hek zo zwaar mogelijk...De fokkenist zo ver mogelijk naar voren en de stuurman achterop.
Effect: de boot hobbelt minder zodat de flow in de zeilen blijft... dat is daar de snelste optie...
Dat zou ook best wel eens goed kunnen werken op een groter kieljacht. Maar alleen als de golflengte minder is dan een halve bootlengte wat volgens mij ook voor skiffs van toepassing is. Bij golven die langer zijn dan de boot werkt het juist averechts als je dit zou doen, en ook bij snelheden die meer dan 70% van de rompsnelheid bedragen.

Schrijft Bethwaite daar toevallig wat over?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gewichtsverdeling en zeilgedrag 17 jan 2013 08:20 #358238

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27793
Watermaat schreef :
Ik ben op de Vliestroom bij volle haven al eens door drie boten geraakt die op drift waren na kentering midden in de nacht.....niemand had een wekker gezet om ff te controleren of ze nog goed lagen.....een dame die me na de eerste dreun uitschold dat ik tegen hun boot aanvoer (tis ff wennen op stroom, als je stil ligt lijk je te varen :whistle: )......een bemanning die pas wakker werd na mij geraakt te hebben en vervolgens mijn achterbuurman begon uit te schelden omdat hun slepend anker rond de zijne was gedraaid.........
Ach ja; Vlieland en z'n volle haven.. Je zou bijna zeggen: gooi er in Godesnaam een stuk of zes meerboeien neer. Dan zijn we misschien van het gelazer af. De gemiddelde Vlielandganger en ankeren. Een moeizame combinatie, zo te zien.
Aan de andere kant: die meerboeien.. Dat wordt natuurlijk ook weer vechten of er met z'n tienen aan gaan hangen..

Sietze heeft in zoverre gelijk dat de ankerervaring in Nederland in vergelijking met bijvoorbeeld de UK omgeveer omgekeerd evenredig is met de handigheid in het handig manouevreren in havens en sluizen. Dat laatste kunnen veel Britten weer slecht.

--
stegman
Laatst bewerkt: 17 jan 2013 13:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl