Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: kromme mast

kromme mast 04 juli 2008 17:49 #35914

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
ik vind dat de mast van mijn zeiljacht toch wel flink krom staat (banaan ronding naar achter toe) , ondanks het feit dat de achterstag niet erg hard is aangespannen ?
Zou dit een probleem kunnen veroorzaken bij de werking van mijn in-mast ?

Bedankt alvast voor de reacties en beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kromme mast 04 juli 2008 17:56 #35917

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Wat is een in-mast? Je zou kunnen proberen je voorstag wat te spannen, ligt wel aan de hoogte van het aangrijpingspunt.

Wat altijd nog kan: alles los, en opnieuw afstellen.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kromme mast 05 juli 2008 00:06 #35942

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Sailblue hallo, vraagjes:

Soort schip/tuig, top, fractioneel, enkele zaling, meerdere zalingen, gepeilde zalingen, "In-Mast?" etc etc.

Maarten:
Hoe kan men een voorstag direct zelf "spannen", dit even ongeacht de uitwerking op de mast? Er is toch regulier niets aan de voorstag waar je bijvoorbeeld aan kan draaien om hem "in te korten"?

Groetjes Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kromme mast 05 juli 2008 05:33 #35943

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Even extra info opsommen

Het betreft een 40 voet jacht met de klassieke 4 zalingen die lichtjes naar achter toe gericht staan.
Furling genua en het grootzeil rolt op in de mast.
Dat is het zowat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kromme mast 05 juli 2008 12:01 #35961

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Dat kan simpel zijn of een combinatie van je V's en D's. Nog wat meer vraagjes:

-Top of fractioneel? (Ik neem aan fractioneel)
-Bakstagen en/of Jumpers? (neem aan van niet)
-Is het een "rolmast" (origineel) of is er een opzet systeem achteraf gemonteerd op een regulier mastprofiel?
- Heb je een kotterstag en/of babystag(en)?

Staat er aan de wind:
- MET maximale spanning op de achterstag een stag teveel slack bij 20 knopen schijnbare wind, zo ja welke?
- en ZONDER spanning op de achterstag?
- Als je door de mastgroef kijkt, staat de mast er dan in een S bocht op of is de groef recht naar boven?
- Waar buigt de mast zonder achterstag spanning het meest: bovenin, midden, onder, of gelijkmatig over de gehele mast?
- En met maximaal aangetrokken achterstag?
- Als je op alleen het voorzeil vaart (aan de wind 20 knopen schijnbaar), buigt dan de top naar voren (minder naar achteren) of blijft de top dan ook nog steeds in gelijke mate krom staan?

Kan je ook een schetsje maken over welke stagen hoe naar de mast lopen? Bijvoorbeeld:
D1: Putting - mast bij eerste zaling
V1 D2: Putting, verticaal omhoog en dan diagonaal naar de mast bij 2e zaling
D3: Omhoog van puntje 2e zaling naar de mast bij 3e zaling
V2,V3 en D4 1 stag van eerste zaling naar de mast bij de 4e zaling
Etc etc

Als het "slechts" om een 7/8 tuig gaat zonder bakstagen, jumpers, kotterstagen of babystagen, de mast er nu recht op staat en er niets slack krijgt als je aan de wind zeilt met of zonder spanning op de achterstag (ook alleen op het voorzeil varend), en ook nog eens de mast gelijkmatig buigt is mijn eerste reactie:

- Je V's (verticalen) tot en met je laatste diagonaal staan wellicht te strak;
- Of je onderste 2 Diagonalen staan te los;

Is er aan de mast iets gedaan of staat ie er al jaren zo op zonder iets veranderd te hebben?

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kromme mast 05 juli 2008 12:14 #35963

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
[
Maarten:
Hoe kan men een voorstag direct zelf "spannen", dit even ongeacht de uitwerking op de mast? Er is toch regulier niets aan de voorstag waar je bijvoorbeeld aan kan draaien om hem "in te korten"?

Groetjes Michel[/quote]

Mijn ouderwetse voorstag is voorzien van de twee bekende rvs strips met gaten. Ik kan de stag zo'n 10 cm verstellen.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kromme mast 05 juli 2008 12:34 #35964

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
:wink: Dat moet dan bijna wel. Maar goed, stel je kort je voorstag daarmee wat in. Komt dan niet "slechts" je mast rechterop te staan (of voorover) en zal de spanning op de wat kortere voorstag alsnog wederom moeten komen uit hoofdzakelijk of spanning op het want (fractioneel) of de achterstag (top)

Ik bedoel, stel je gaat de winterstalling in en je versteld daar je voorstaglengte. Van het voorjaar gaat de mast er weer op. Bij het erop zetten maken we de voorstag vast en die bungeld dan nog wat. Dan de zijstagen vast en de achterstag. De spanning op de voorstag zal toch ook hier wederom pas worden gerealiseerd door andere stagen te spannen dan de voorstag?

Nog sterker, stel we zetten de mast (niet proberen hoor :D ) een keer 25 graden voorover en een volgende keer 25 graden achterover. Mijn eerste indruk is dat bij een gelijke achterstag spanning in het laatste geval (achterover) nu door de gunstigere hoek die de achterstag maakt juist meer spanning op de voorstag komen. Wellicht dat deze wat meer door gaat hangen door eigen gewicht maar de spanning die je kan meten is mijns inziens hoger.

Nu kan 25 graden niet door alleen al de hoek van de zalingen die vaak beperkt is tot 13 graden maar het gaat mij om het idee.

Wat zie ik als niet wiskundige over het hoofd als voorover trimmen van de mast een per definitie hogere voorstagspanning geeft bij gelijkblijvende spanning op de andere stagen?

:idea:

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kromme mast 05 juli 2008 18:14 #35974

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Op zich vind ik het wel een interessant ding om te verkennen, hoe dat zit met identieke spanning bij 25 graden voorover of achterover maar ik vermoed dat het voor het zeilen volstrekt irrelevant is hoeveel spanning dat nou feitelijk is.

De voorstagspanning regel je met de achterstagspanner en bepaald vooral hoe hoog je aan de wind kan varen.
De hoek van de mast samen met de positie van de mastvoet bepaald de mate van loef of lijgierigheid.

Hoeveel spanning op de achterstag gezet word is vooral een kwestie van hoe veel de stagen en puttings aankunnen.

Als dit niet klopt, ik hoor het graag!

Oh, volgens mij moet een mast met rolsysteem gewoon kaarsrecht zijn, i.v.m. goed rollen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kromme mast 05 juli 2008 19:06 #35976

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Heesterman,

Je betoog is helder. Dit ondanks de mijn inziens ontbrekende nuance dat bv bij fractionele tuigages het juist niet (in meerdere mate) de achterstag is maar het want welke de voorstagspanning geeft.

Nu echter terug naar de "hypothese" dat met bijvoorbeeld 500 kg spanning op de achterstag de voorstagspanning groter is naarmate deze verder naar voren staat, c.q. minder achterover. (als gevolg van een kortere voorstag). Ik zie vaker het advies terugkomen om de voorstag te verkorten in discussies bij voorstagspanning. Mij lijkt dat onjuist:

Bij een TOP tuigage is het de achterstagspanning die de voorstagspanning levert. Bij een fractioneel tuig gaat het volgende dus veel minder op. Ik denk dat bij een verder naar voren vallende mast de spanning op de achterstag meer en meer wordt omgezet in compressie op de mast dan in spanning op de voorstag. Inkorten van de voorstag werkt dus averrechts in mijn ogen.

Wel ben ik het met je eens dat de mast recht moet staan maar dat is nu ook juist de vraag van de topicstarter.

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kromme mast 05 juli 2008 19:25 #35979

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Volgens mij heeft een mast met rolgrootzeil altijd een toptuigage.

Bij fractioneel tuig komt de voorstagspanning idd uit de achterwaards geplaatste zijstagen en pijlzalingen. Met de achterstag regel je dan de kromming van de mast om de bolling van het grootzeil te verstellen. Neem dit wel met een korreltje zout heb geen ervaring met fractioneel tuig.

Ik denk dat men met het verkorten van de voorstag vooral bedoeld word dat je dan de achterstagspanner wat extra ruimte geeft zodat die extra aangetrokken kan worden. De hoek waarmee dan de mast voor- of achterover komt te staan is denk ik verwaarloosbaar bij dit soort kleine aanpassingen.

Voor je vraag mbt tot de grote hoeken moet ik wat wakkerder zijn, zal er morgen nog eens naar kijken ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kromme mast 05 juli 2008 19:41 #35983

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Nee hoor, er zijn legio niet top tuigages met rol grootzeilen, denk (meen ik) aan de Bavaria's. Die zijn 8/10 of 9/10. Bij het inrollen echter moet wel de mast recht staan dus de achterstag los. Indien gereeft hoeft/mag daar de spanning ook niet meer fors worden opgevoerd.

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl