Dat moet dan bijna wel. Maar goed, stel je kort je voorstag daarmee wat in. Komt dan niet "slechts" je mast rechterop te staan (of voorover) en zal de spanning op de wat kortere voorstag alsnog wederom moeten komen uit hoofdzakelijk of spanning op het want (fractioneel) of de achterstag (top)
Ik bedoel, stel je gaat de winterstalling in en je versteld daar je voorstaglengte. Van het voorjaar gaat de mast er weer op. Bij het erop zetten maken we de voorstag vast en die bungeld dan nog wat. Dan de zijstagen vast en de achterstag. De spanning op de voorstag zal toch ook hier wederom pas worden gerealiseerd door andere stagen te spannen dan de voorstag?
Nog sterker, stel we zetten de mast (niet proberen hoor
) een keer 25 graden voorover en een volgende keer 25 graden achterover. Mijn eerste indruk is dat bij een gelijke achterstag spanning in het laatste geval (achterover) nu door de gunstigere hoek die de achterstag maakt juist meer spanning op de voorstag komen. Wellicht dat deze wat meer door gaat hangen door eigen gewicht maar de spanning die je kan meten is mijns inziens hoger.
Nu kan 25 graden niet door alleen al de hoek van de zalingen die vaak beperkt is tot 13 graden maar het gaat mij om het idee.
Wat zie ik als niet wiskundige over het hoofd als voorover trimmen van de mast een per definitie hogere voorstagspanning geeft bij gelijkblijvende spanning op de andere stagen?
:idea:
Groet Michel