Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen?

schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 26 aug 2008 07:46 #41076

Hallo,

afgelopen weekend voor het eerst gezeild met ons "nieuwe"zeilschip, een v/d Stadt zeebonk. De nieuwe zeilen staan super.

We hebben voor het eerst een inboard diesel, dus een doorgestoken schroefas.

Laten jullie tijdens het zeilen de schroef mee draaien door de motor in zijn werk te zetten. Of fixeren jullie de schroef tijdens het zeilen?

Groeten

Berry
zonder water geen leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 26 aug 2008 07:51 #41077

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Hallo,

afgelopen weekend voor het eerst gezeild met ons "nieuwe"zeilschip, een v/d Stadt zeebonk. De nieuwe zeilen staan super.

We hebben voor het eerst een inboard diesel, dus een doorgestoken schroefas.

Laten jullie tijdens het zeilen de schroef mee draaien door de motor in zijn werk te zetten. Of fixeren jullie de schroef tijdens het zeilen?

Groeten

Berry
In de handleiding van mijn motor (Volvo Penta) stond dat ik tijdens zeilen de koppeling in de achteruit moest zetten. En dat doe ik dan ook maar netjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 26 aug 2008 07:58 #41078

Hier is al een topic over.
En zelfs een poll.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 26 aug 2008 08:41 #41083

@ Free Bird,

Dank je wel, eea wordt al duidelijker.

We gaan de schroef in het vervolg vast zetten, dan lekt de watergekeerde schroefas ook niet meer.

Groet

Berry
zonder water geen leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 26 aug 2008 10:18 #41093

Mijn advies is de schroefas stil te zetten.
In de praktijk doen wij dat door de
keerkoppeling in de stand 'achteruit'.

De reden: geen overbodige slijtage van de gland
(schroefasafdichting) maar ook niet van de keerkoppeling zelf.

Verschil in bootsnelheid hebben wij nooit gemeten,
ook aan de helmstok/het roer is bij ons niet voelbaar
van ongewenste wervelingen van het
langsstroomende water.

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 26 aug 2008 17:41 #41122

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
De enige reden voor mij om het in de achteruit te zetten is dat dit mij gelukkiger maakt dan het laten mee draaien (pure stilte). Dat dit mij 0,1 knoop scheelt vind ik niet zo interesant. Ik heb ook telltales maar ook die monoloog volg ik niet iedere seconde. :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 26 aug 2008 18:20 #41126

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Wanneer ik van de VP-MD6A diesel overga op zeilen (motor dus UIT zet), laat ik de hendel in de middenpositie staan, waar die uiteraard staat vanwege even stationair draaien voor het uitzetten.

Begrijp ik bepaalde reacties hier goed dat ik de hendel tijdens zeilen beter in de achteruitstand kan zetten ??

EDIT: Links naar andere draden volgend zie ik nu dat het een onbesliste twist van voor- en tegenstanders betreft.

In de manual van mijn diesel is mij een aanbeveling hierover iig ontgaan.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 26 aug 2008 19:05 #41131

Er is voor beide iets te zeggen:

De motor/keerkoppeling in vrijloop brengt als voordeel:

* de motor staat altijd startklaar
* (de vaste!) schroef levert minder weerstand
* de boot vaart in theorie dus sneller
* wellicht minder wervelingen rond roerblad

De motor/keerkoppeling in achteruitstand brengt als voordeel:

* de gland (schroefasafdichting) en rubber lager slijten minder
* de schroefasafdichting hoef ik minder vaak aan te zetten
* het lopende deel van de keerkoppeling slijt niet door stilstand
* het is helemaal stil vanuit de motorkamer

Toevoeging: wanneer de motor gekoppeld is aan een schroef
met klapbladen vervalt het hele verhaal, dan staat de schroefas
van nature stil doordat de schroef zich vouwt.

Over de zin of onzin valt te twisten
maar het verminderen van slijtage/lekkage
en eventueel geruis heeft mij aangewent
mijn Volvo Penta MD6a in de achteruit te zetten.

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 26 aug 2008 19:22 #41133

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Mooie samenvatting.

Overigens heb ik nog nooit geluid uit de motorkamer gehoord tijdens het zeilen. Ook van trillingen heb ik nooit wat gemerkt. Als de schroefas geluid maakt of trilt terwijl de motor uit staat en de schroef draait, dan lijkt me de uitlijning niet helemaal optimaal meer. Met de motor aan merk je daar allicht wat minder van (die overstemt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 26 aug 2008 19:27 #41134

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik ben het helemaal met Delphi eens.

Dit voorjaar is mijn schroefas uitgelijnd en dat gaf een wereld van verschil. Ik ben zelfs gaan kijken of de as nog wel meedraaide omdat ik niets meer hoorde.

Toegegeven, de uitlijning was behoorlijk waardeloos.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 27 aug 2008 17:22 #41220

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Volgens de handleiding van mijn Volvo Penta dient de klapschroef tijdens het zeilen in zijn achteruit te worden gezet. Dat doe ik dus braaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 28 aug 2008 06:34 #41246

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Wanneer ik van de VP-MD6A diesel overga op zeilen (motor dus UIT zet), laat ik de hendel in de middenpositie staan, waar die uiteraard staat vanwege even stationair draaien voor het uitzetten.

Begrijp ik bepaalde reacties hier goed dat ik de hendel tijdens zeilen beter in de achteruitstand kan zetten ??

EDIT: Links naar andere draden volgend zie ik nu dat het een onbesliste twist van voor- en tegenstanders betreft.

In de manual van mijn diesel is mij een aanbeveling hierover iig ontgaan.

De MD6a heeft volgens mij een MS2 keerkoppeling, die kan er prima tegen als de schroef gewoon meedraait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 28 aug 2008 06:36 #41247

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Volgens de handleiding van mijn Volvo Penta dient de klapschroef tijdens het zeilen in zijn achteruit te worden gezet. Dat doe ik dus braaf.

Hmm... heel apart. Als je de zaak in de achteruit zet, en de schroef is niet ingeklapt, dan staat de zaak stil. Als de schroef wel inklapt dan maakt het niet uit of de koppeling in zijn werk staat of niet, de zaak staat dan ook stil. Dus in beide gevallen hetzelfde resultaat... :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 28 aug 2008 07:26 #41251

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Als je een klap schroef hebt moet je de bladen inklappen door de motor in z'n achteruit te zetten. Zodra de keer koppeling in z'n vrij zet blijft de schroef uitgeklapt en blijft mee draaien. Zodra je de schroefas blokkeert of achteruitzet gaat de schroef stilstaan en klapt door het langsstromende water in. Als de schroef ingeklapt is kan je de keerkoopeling weer in z'n vrij zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar stilzetten 17 sept 2008 20:50 #43528

Een vaste twee blads schroef levert stilstaand iets minder weerstand op en een vaste drie blads zou je mee moeten laten draaien.
Toch is er 1 belangrijk argument om hem tijdens zeilen altijd stil te zetten. Een mee draaiende schroef pikt makkelijker rommel zoals lijn op.
In mijn geval was dat een tros van 3cm doorsnee en 150!! meter lengte op de Noordzee :evil: , mijn schroef staat voortaan dus stil tijdens zeilen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 18 sept 2008 08:35 #43585

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Nah.... daar heb je dan toch mooi een paar degelijk winterlandvasten aan overgehouden.... Als je nog een metertje of 50 over hebt houd ik me aanbevolen.... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefas meelaten draaien tijdens het zeilen? 18 sept 2008 09:52 #43595

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Gegevens van schroeven met een diameter van 15 inch.(bron WK 1996)

Weerstand tweeblads vaste schroef: 82 N meedraaiend, 129 N vast.
Weerstand drieblads vaste schroef : 85 N meedraaiend, 353 N vast.

Verschil is flink tot het moment waarop ze meedraaien, daarna is het te verwaarlozen.

De wedstrijdzeiler zal wel een klapschroef hebben maar als je eens mee wilt doen kun je hier toch voordeel uit halen door het mee laten draaien van je schroef.
Voor mij geldt dat ik de koppeling in z'n vrij laat staan. Bij een snelheid boven 3,5 knoop gaat de schroef meedraaien en stopt bij een snelheid van 2,5 knoop. Al ben ik geen wedstrijdzeiler vind ik het wel leuk om er uit te halen wat mogelijk is. Je hangt toch ook alleen maar een puts achter je boot als je de vaart er uit wilt halen?. Tenzij er flesjes bier in zitten natuurlijk.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl