De vraag is wat is voor de gemiddelde zeiler mogelijk?
Wat ik hiermee bedoel is het mogelijk zelf zon schip te bergen met betaalbaar materiaal of moet hier echt een kraan bijkomen.
Even los van het feit waarom de boot is gezonken.
Om maar een voorbeeld te brengen een soort van ballon in het schip plaatsen en opblazen maar of?
Je zal ervoor moeten zorgen dat de kuiprand aan het oppervlakte komt en daarna zal je er een pomp in moeten hangen. Maar voor een domp, die kan je ook gratis krijgen als ze wel boven water liggen. Ik zou geld toe vragen en dan nog moet je rekenen of je eruit komt. Het zal geen top schip zijn, maar eerder een verwaarloosd exemplaar. Boten zinken niet zomaar.
lekker laten liggen
de binnen betimmering is nat, indien langer onder water komt de vernis los, de kussens kan je weggooien
het electrisch systeem, indien aanwezig geeft problemen
de motor een albin, benzine denk ik ?
die zal ook wel total loss zijn
voor 2000 eur koop je wat leuks met een dieseltje er in, vaar je zo mee weg
ton/mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Het gaat om staal. Als je het volume grof berekend zeg ik 7,5m lang, 2,5m breed 1m hoog doosje van 4mm dik staal.
7,5x((2,5+1)x2)x0,004=0,21m^2 staal voor de romp.
Dat weegt 1680kg (7800kg/m^3)
Volume is dus 0,21 m^3 lever dus een "drijf"vermogen van 210kg.
Om 1680kg staal onder water op te hijsen tot waterspiegel moet je dit dus met 1470kg ophijsen.
Heb ik nog niet eens gerekend met een kiel en motor en andere zwaardere brokjes die er vast nog aan zitten.
Ergo KANSLOOS
Dit zal een berger moeten doen, tenzij je een mogelijkheid hebt om de romp echt dicht te maken (zodat er geen water meer in kan) en dan water eruit kan pompen.
Het gaat ook niet om de boot, maar de mogelijheid tot, evt met behulp van een andere (zeil)boot.
Ik bedoel dus wat ligt in onze macht totdat we echt een bergingsschip moeten gaan halen.
Wat zal in dit voorbeeld voor soortelijke massa hebben onder water, wat is er voor nodig om hem met de kuipranden boven water te laten steken.
Vanaf dat punt is het duidelijk dat je met een flinke pomp hem leeg zult moeten pompen, mits het er niet net zo hard inloopt haha.
Ach kan misschien een leuk karweitje zijn voor een duikclub
Indien mogelijk binnen zoveel mogelijk water verdrijven door drijvende voorwerpen ( piepschuim, tennisballen, plastic ballen etc )
dan een paar slings onder de romp bevestigen en met opblaaszakken de boel naar boven krijgen.
Wordt wel een dagje werk, en je hebt er best rustig weer bij.
Maar zoals eerder aangehaald, dan heb je een stalen romp, want al de rest kun je weggooien. ( en dat geeft dan waarschijnlijk alleen maar onkosten. )
Als je het wilt doen, moet je het doen omwille van de uitdaging.
lekker laten liggen
de binnen betimmering is nat, indien langer onder water komt de vernis los, de kussens kan je weggooien
het electrisch systeem, indien aanwezig geeft problemen
de motor een albin, benzine denk ik ?
die zal ook wel total loss zijn
voor 2000 eur koop je wat leuks met een dieseltje er in, vaar je zo mee weg
ton/mitz
Dat geloof ik ook wel ja.
Ik weet niet of je die boot daar zo kan laten liggen, mocht dat zo zijn dat zou ik zelf ook zeggen lekker laten liggen. Hij is zowieso afgeschreven. En als je het spul om hem op te vullen met lucht niet heb liggen dan zekers geen geld aan uitgeven.
Begin er maar niet aan.
Ik heb het anderhalf jaar geleden bij mij in de haven megemaakt na de winter.
Stalen kajuitmotorbootje van een meter of 6-7gezonken .Nou ja , het is daar maar 1,5 meter diep dus hij stak nog een flink stuk boven water uit.
Ze gingen aan de gang met twee electriche pompen op de walstroom en daarna met een grote met een benzinegenerator.
Nadat ze bijna een dag bezig waren geweest en waarschijnlijk meer benzine hadden verstookt als de waarde van dat ding hebben ze hem er met een kraan uit laten halen.
Dat kon alleen niet met een walkran want dat bootje lag aan de steiger op 30-40 meter uit de kant of zoiets.
Maar zij hadden mazzel...er werd toen gebaggerd in het Schilmeer met een graafmachine op een ponton (heb ik ze erop gewezen ) en die heeft ze geholpen omdat de kraanmachinist een bekende bleek wat ze eerst niet wisten.
En dan konden ze dat bootje nog op een platte wagen zetten en met een tractor wehalen.
Wat er verder mee is gebeurd weet ik niet.In jouw geval zul je dus ook een hraan op een ponton moeten huren en daarmee ,en met de boot erop, naar een plek varen waar hij op de klant kan.
Voor die kosten koop je een prima tweedehands in prima staat vrees ik.
tenzij je natuurlijk ook relaties in die hoek hebt....
Je kunt natuurlijk ook een container pingpong ballen aan laten rukken en de "Donald Duck"truuk toepassen die de Mythbusters een keer uitprobeerden...
Ad
Laatst bewerkt: 05 nov 2013 08:12 door Yellow Boat.
het probleem is, als je er eenmaal (gratis) de eigenaar van ben geworden gaat de gemeente (Ronde Venen) en het Waterschap (AGV) je verplichten het wrakje op te ruimen.... en dat gaat geld kosten... en daarna heb je nog steeds een wrakje.... en minder geld.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Inderdaad, afgezien van de kosten en technische uitdaging om te lichten, is het risico van milieuschade voor de eigenaar. Dat zal de gemeente en/of het waterschap niet afwachten, maar je verplichten om preventieve maatregelen te nemen (onder water eerst de tanks laten leegpompen, motorolie aftappen, oliescherm leggen, dat soort dingen). De huidige eigenaar probeert dat nu allemaal te ontlopen door het eigendom over te dragen. Leuk geprobeerd, maar niet erg netjes. Ik hoop niet dat iemand hier op ingaat.
Afhankelijk hoe de boot ligt kun je er met een ponton/werkboot naast gaan liggen, en wat zware profielen naar de wal leggen. Bandjes er onderdoor, en takelen tot je het dek boven water hebt. Flinke pomp de boot leeg laten pompen(oude brandweerpomp o.i.d.), en drijft zo weer als er voor de rest geen gaten inzitten natuurlijk.
Maar een domp is drijvend al nauwelijks meer als oud ijzer, meestal. Ik zou er geen tijd in steken.