Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Commentaar gevraagd op nieuw ontwerp

Commentaar gevraagd op nieuw ontwerp 29 okt 2004 16:36 #4592

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
beste arthur

mag ik misschien wat de kuitp betreft een suggestie doen?
het open idee is inderdaad een goed plan maar ik zou de banken gewoon naar achter toe recht door trekken zodat er over de volledige lengte van de kuip een evenbrede vloer ontstaat zeg maar. dit geeft voor de mensen die achterin zitten nog een beetje meer zitcomfort, en meer zitruimte voor in de haven (het lijkt me niet zo prettig zitten op die smalle randjes helemaal als er ook nog een railing op staat e.d.).

maar verder vind ik het idee van de kuip prima bij ons in de vereniging zijn er ook twee klassieke waarschepen met het zelfde idee
de orleaan verlengde W660 en mijn eigen boot W600.

hieronder aantal fotos:

82.75.64.130/zeebries/vakantie/107.jpg

82.75.64.130/zeebries/ditzum/dz06.jpg

82.75.64.130/zeebries/lakwerk/090.jpg

82.75.64.130/zeebries/lakwerk/088.jpg
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Commentaar gevraagd op nieuw ontwerp 02 nov 2004 07:38 #4615

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Heeft hechtschip zelf geen telefoon of e-mail? Geen benul van marketing?

Wat is dat voor iets raars, een werf die via de voorzitter van de waarschippersvereniging met een ontwerper over een niet waarschip communiceert?

Ik ben al eerder geconfronteert met vreemde communicatie van hechtschip, nu dit weer.

Arthur, ik vind je ontwerp interessant maar ik koop zeker geen hechtschip...

Sven Heesterman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Commentaar gevraagd op nieuw ontwerp 02 nov 2004 20:56 #4623

  • Dieter
  • Dieter's Profielfoto
Naar mijn bescheiden mening té braaf!
Bovenste gang liever kleiner en rechter, meer zeeg en vooral een hoger voorsteven tov achtersteven.
Langere waterlijn ook.
Enfin, is maar een gedachte hè. Voorlopig vind ik het er een van dertien in een dozijn....

Blijven zoeken!
Groet
Dieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Commentaar gevraagd op nieuw ontwerp 23 nov 2004 17:21 #4725

  • Dieter
  • Dieter's Profielfoto
Ik heb het al een keertje aangehaald (en met mij enkele anderen): ik mis uitstraling om er een uniek boven de massa verheven schip van te maken.
Nu moet je natuurlijk kiezen: wil je een commercieel interessant schip of ga je voor originaliteit. Voor originaliteit betalen mensen 'graag' wat meer. Voor seriematig dezelfde look gaan ze naar de grote gerenommeerde werven. Neem de Titan 910: een weinig opvallend schip, zelfbouw mogelijk, maar veel te duur. Kopen we dus niet!

Kijk naar Rommel (weet wel niet of dit ook zelfbouw is): origineel en erg apart. Overweging om wat meer te betalen. Zo krijg je naam.
(alhoewel ik niet "Rommel" zou nemen ;) )

Als kleine werf is dat zeer moeilijk kiezen. Ik zou voor originaliteit gaan die eenvoudig zelf te bouwen is. En daarmee zeg ik niet dat het geen leuke boot is hoor!

Dieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hecht schip???? 10 jan 2005 22:56 #4896

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
beste arthur

ik zit op het moment even met een grote vraag
WIE gaat het ding bouwen want aangezien het type HS 775 ORC is
en ik aan neem dat HS voor hechtschip staat leek het me logisch dat het ook een hechtschip zou gaan worden.

MAAR jah nu komt de maar, laat mij van de week nou net in de krant lezen dat het Hechtschip op de fles is.

groet harm
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hechtschip 15 jan 2005 12:37 #4918

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
weet je wat het is arthur ik heb namelijk al wel wat meer vernomen
als al1 via het dagblad en er doen nu inmiddels ook al geruchten de ronde dat het waarschip in het waar ook weer falliet is dus zo ongeloofwaardig is het in principe niet.

wat het waarschip betreft daarover wordt dinsdag meer bekend.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Commentaar gevraagd op nieuw ontwerp 18 mrt 2005 12:06 #5259

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Ik vind het een 13 in dozijn ontwerp met weer vooral de sportieve lijnen voor een lichtweerzeiler. Met meer wind zal de boot paaltjes gaan pikken ondanks zijn geringe breedte door het oplopende vlak en niet in planee te krijgen zijn door de uit het water getilde spiegel die ook nog eens het paaltjes pikken versterkt; boot draait om zijn middelpunt en wipt dus makkelijk op en neer. Wil je een echt snel schip dat ook nog eens comfortabel zeilt aan de wind dan moet de boeg meer in het water en de spiegel doorlopen tot op de waterlijn of zelfs iets dieper. Het vlak komt dan omhoog en de weerstand wordt lager. De boot krijgt dan een draaipunt in de buurt van de spiegel en met de diepere voorvoet pikt hij geen paaltjes en het gestrekte onderwaterschip zorg voor een moeiteloze planee. Je levert wat lichtweersnelheid in door meer nat oppervlak maar door met 2 man aan lij te zitten is met deze maat boot het nat oppervlak wel te verkleinen door hem scheef te leggen, zeker als je de kimmen nog wat harder maakt, wat de planeereigenschappen weer verbetert ook. Ik heb deze theorieen uitgewerkt in een simulatie en vervolgens in een 22 voeter gebouwd en de boot is sneller dan de meeste grotere boten vooral met meer wind en aan de wind niet bij te houden en droog en hij planeert snel en snel.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Commentaar gevraagd op nieuw ontwerp 20 mrt 2005 18:47 #5274

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
De simulaties zijn door een vriend uitgevoerd op de TU naar aanleiding van mijn ontwerpvarianten. Normaal is dit betaald werk voor de TU dus ik kan je niet aan het programma helpen en een normale grote PC kan dit programma ook niet aan. Mijn 13 in dozijn opmerking was bedoeld voor de rompvorm; alle modernere schepen zien er zo uit hoewel ik moet toegeven dat je ontwerp smaller is dan gebruikelijk. En juist smallere schepen lopen harder aan de wind door de smalle intreehoek van de golven en dit verlaagt de golfweerstand sterk en voorkomt ook paaltjes pikken wat de grootste remmer is met meer wind aan de wind. Maar als je de spiegel in het water legt dan vergroot je het traagheidsmoment van de romp heel erg veel (kwadraat van de arm) omdat het draaipunt van de romp naar achteren legt en het veel vlakkere vlak laat water beter los bij hogere snelheden omdat de stroming laminair blijft. Alleen achter de spiegel krijg je wat zuiging maar dit oppervlak is veel kleiner dan het hele oplopende vlak en die zuiging gaat vanzelf weg als je de planeersnelheid bereikt. Tevens creeer je een langere schijnbare waterlijnlengte waardoor de hekgolf bij niet planeersnelheden verder achter het schip komt. Je 7,75 meter lange boot zal zich gedragen als een 8,5 meterlange boot, wat zeker aan de wind veel extra snelheid oplevert.
Mijn 22 voeter haalt aan de wind makkelijk gemiddelden van 6 knoop met snelheden die vaak op 7 knoop liggen en met ruimere wind zeil ik vaak al 8,5 knoop zonder in planee te zijn. Je hebt nooit het gevoel dat de boot zich vast zuigt als de wind toeneemt maar dat hij door blijft accelereren tot hij opeens extra versnelt en blijkt te planeren, hoewel dit niet het planeren is zoals een lichte zwaardboot doet. Maar 11 a 12 knopen gaat vrij makkelijk en zonder echte moeite en vooral zeer gecontroleerd. Wel gaat een smalle boot snel op een oor maar door de geringe breedte is de vertrimming onder helling ook weer minimaal zodat hoog gezeild kan blijven worden. Onder een flinke hoek gezette flinke roeren gaan dan als driftbeperker werken terwijl de boot uitstekend blijft sturen en niet uit zijn roer loopt. Met licht weer heb ik moeite met een J22 maar met meer wind zeil ik hem er vierkant uit op alle koersen terwijl ik toch 150kg toerrommel meeneem. Succes, Pieter
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl