Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Blazen of niet?

Blazen of niet? 20 nov 2013 23:00 #459649

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Beste zeilers,

Ik ga morgen voor het eerst de afsluiters afvullen met antivries. Bootje blijft dit jaar in het water liggen. Nu lees ik dat je in bijvoorbeeld de afvoerslang van de gootsteen antivries moet doen en dan even snel de afsluiter open en weer dicht. Maar ik lees ook dat als je dat doet, dat je op de slang moet blazen en dan de afsluiter snel open en dicht. Is het nodig om te blazen of maakt het niet uit?

Groetjes, Niels
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 20 nov 2013 23:21 #459652

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27796
Corazon schreef :
Ik ga morgen voor het eerst de afsluiters afvullen met antivries. Bootje blijft dit jaar in het water liggen. Nu lees ik dat je in bijvoorbeeld de afvoerslang van de gootsteen antivries moet doen en dan even snel de afsluiter open en weer dicht. Maar ik lees ook dat als je dat doet, dat je op de slang moet blazen en dan de afsluiter snel open en dicht. Is het nodig om te blazen of maakt het niet uit?
Je haalt twee manieren van vorstvrij maken door elkaar.
Eén manier is inderdaad antivries in de slang gieten en de afsluiter open en meteen meteen weer dicht doen. De bedoeling is dat er dan antivriess in de kogel van de afsluiter zit, waardoor de afsluiter tegen stukvriezen beschermd is.
Door in de slang te blazen en de afsluiter te openen en weer te sluiten, vul je dezelfde kogel met lucht. Ook nu kan de afsluiter niet kapot vriezen. In dat geval is geen antivries nodig.

--
stegman
Laatst bewerkt: 20 nov 2013 23:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 06:54 #459671

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3265
Als ik antivries in de afsluiter van mijn gootsteen doe, doe ik dat als volgt:
Afsluiter dicht -> antivries in gootsteen -> tijd geven om antivries door afvoerslang naar beneden te laten zakken (water in de slang wordt verdreven door antivries vanwege verschil in soortelijk gewicht) -> heel even kraan open en dicht; antivries zakt dan tot in de kraan.
Voor de zekerheid gebruik ik zoveel antivries dat de hele slang van de afvoer ermee gevuld is. Het water uit de slang staat dan geheel in de gootsteen, en kan bij bevriezing de afvoerslang niet beschadigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 07:11 #459674

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
1 liter antivries in de gootsteen, paar x doorpompen en klaar !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 07:52 #459690

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3265
Oja - ik heb een gootsteen boven de waterlijn (zonder pomp).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 08:29 #459713

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Bedankt, het is me duidelijk! Groeten, Niels.
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 08:37 #459718

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
er zijn hier al vaker discussies over geweest, sommigen pleiten voor gewoon j afsluiter half open zetten zonder AV erin. Als je afsluiter diep genoeg onder water zit zal het ijs er niet snel komen, en als het er komt kan de druk weg door de open ruimte van de kogel.
Eigenlijk net als je afslutiers (als je die hebt) van de loospijpen in de kuip.

Ik blijf deze winter ook erin, twijfel nog een beetje over welke tactiek ik ga toepassen...

Ik blijf dit jaar ook in het water
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 09:23 #459733

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Vlieter1 schreef :
tijd geven om antivries door afvoerslang naar beneden te laten zakken (water in de slang wordt verdreven door antivries vanwege verschil in soortelijk gewicht)
Gaat dat werken? Antivries is toch oplosbaar in water? Zal het niet veel eerder verdunnen dan naar onder zakken? Ik zou er persoonlijk niet op vertrouwen. Wat ik doe is de slang van de kogelkraan halen, zodat deze leegloopt. Dan de slang er weer op en tot boven de waterlijn vol laten lopen met antivries. Dan de kraan heel even open zodat er antivries in de kraan loopt.
De slang gewoon laten zitten kan ook, maar dan moet je zeker weten dat je er genoeg antivries in laat lopen om al het water uit de slang te verdrijven.

MoonRiver schreef :
sommigen pleiten voor gewoon j afsluiter half open zetten zonder AV erin. Als je afsluiter diep genoeg onder water zit zal het ijs er niet snel komen, en als het er komt kan de druk weg door de open ruimte van de kogel.
Die sommigen bedoelen dat meestal voor een boot die op de kant staat, niet in het water... Het lijkt me principieel onverstandig om een afsluiter (half) open te laten staan wanneer je boot in het water ligt. Wat als je slang stuk vriest, om maar wat te noemen?...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 21 nov 2013 09:30 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 15:13 #459860

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Ik heb gekozen voor beide opties; Blazen en Anti vries. Daarbij had ik heel veel plezier van me, net bij Lidl gekocht 12 volt compressor (€ 16,-). Ook het motorblok doorgeblazen via het wierfilter.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 16:41 #459889

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
kaaiman schreef :
Ik heb gekozen voor beide opties; Blazen en Anti vries. Daarbij had ik heel veel plezier van me, net bij Lidl gekocht 12 volt compressor (€ 16,-). Ook het motorblok doorgeblazen via het wierfilter.

Jan

Ohoh...........weet je zeker dat de kleppen bij de cilinders dicht waren? Als dat niet zo was heb je nu misschien water je cilinders in geblazen. Daar krijg je waterslag van, dat wil je niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 16:59 #459895

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Hen3 schreef :
Die sommigen bedoelen dat meestal voor een boot die op de kant staat, niet in het water... Het lijkt me principieel onverstandig om een afsluiter (half) open te laten staan wanneer je boot in het water ligt. Wat als je slang stuk vriest, om maar wat te noemen?...

Lees eens de post van seaftinghe?!
Volgens mij gaat het daar wel degelijk om een boot in het water...

www.zeilersforum.nl/index.php/...it=25&start=25#44164

En doe jij je afsluiters van de kuiplozers dicht in de winter dan?
Lijkt mij niet zo handig :laugh:
Een stuk tuinslang erin kan ook helpen om de druk in de slang te verlagen.

Groet
Jeroen
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 21 nov 2013 17:02 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 19:19 #459946

Hen3 schreef :
Het lijkt me principieel onverstandig om een afsluiter (half) open te laten staan wanneer je boot in het water ligt.

als de afsluiter half open staat zinkt je boot ook maar half, dat dan weer wel!

Doet me denken aan die 2 mannen in een zinkende roeiboot:
"ik hoos niet, want het lekt niet aan mijn kant van de boot" :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 nov 2013 19:19 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 19:23 #459947

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Dat Seaftinghe het wel doet betekent toch niet dat ik dan niet alsnog onverstandig kan vinden? Dat het nooit mis is gegaan tot nu toe zegt me ook niet veel. Bij mij gaan de afsluiters dicht zodra ik van boord ga en al helemaal als ik de boot weken of maanden lang alleen laat in de winter. Een slang vol water zal nog eerder stukvriezen dan een afsluiter denk ik, en als dat gebeurt borrelt je boot af...
Mijn kuiplozers hebben geen afsluiters (komen zelfs niet onder de waterlijn uit), maar dat zou wat mij betreft inderdaad de enige uitzondering zijn. En dan zou ik inderdaad maatregelen treffen in de vorm van buisisolatie in de slang of pijp. Zo deed ik het met mijn vorige boot ook.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 21 nov 2013 19:24 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 19:23 #459948

soms zeggen mensen hele rare dingen.

een werknemer zei tegen me:
het is "uit de hand" gelopen, tis mis, ze is een beetje zwanger.

ik heb het nog na gekeken, maar kon dit niet terug vinden in de kamasutra. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 19:25 #459950

sietse-ten schreef :
een beetje zwanger.

dat kan wel hoor, komt van "sperma light"
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 19:27 #459952

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Mijn kuiplozers zitten wel op een afsluiter. Echter heb ik nog een extra overloopje circa 5 cm boven de kuipvloer. Aangezien water in de kuipvloer ruimte zat heeft om uit te zetten, sluit ik mijn zelflozers af en vul deze met antivries.

En inderdaad, mijn afsluiters zijn na het zeilen altijd afgesloten. Ik heb wel eens gehoord dat afborrelen met open afsluiters ook een conflict met de verzekering kan opleveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 19:29 #459956

@hen3:
oh, bedoel je dat, afsluiters dicht als je weggaat.
Dat is niet onverstandig, maar met goede afsluiters, slangen en klemmen is het ook niet nodig. Persoonlijk doe ik nooit een afsluiter dicht, alleen als er anti-vries in zit (anders lekt die weg).

Afsluiters zonder antivries lopen in de winter 2 risico's:
- ijs buiten op de diepte van de afsluiter. Zal niet zo snel gebeuren, de meeste zitten zo diep dat daar geen ijs komt (tenzij 2 weken strenge vorst)
- bevriezen door kou in de boot van binnen. Da's een grotere kans!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 21 nov 2013 20:37 #459980

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Mee een Baasklusje, bevriezen van binnenuit is het grootste risico.
Maar doordat de afsluiters zich in een goed geisoleerde ruimte bevinden, waarbij het water de 'vloer' verwarmt (water op 50cm diep is meestal boven of net rond nul als het in nl vriest) duurt het best lang voor het water daar daadwerkelijk bevriest.
Als je dan ook je afsluiters en buis isoleert zal de afsluiter niet zo snel kapotvriezen.
Ik geloof wel in die theorie van Saeftinghe, maar weet ook dat de verzekering dat niet doet.

Overigens is met lucht vullen ook niet altijd zaligmakend. Als er maar een klein lekje of mini beschadiging in de afdichting van de kogel zit (een zandkorrel is al genoeg) zal de bol of ruimte tussen bol en huis weer langzaam vollopen en alsnog kapot vriezen.

Ik ga voor de hybride oplossing: afvoer wc en gootsteen, en aanvoer koelwater met antivries vullen, de kuipafvoeren half open met slangtje erin zodat regen en smeltwater wel weg kan.

En in het vaarseizoen blijft bij mij alles open moet ik toegeven.
Ze zitten nu ik mijn kuipvloer afsluitbaar en waterdicht heb gemaakt niet op een heel makkelijk bereikbare plaats, maar ik vertrouw ook op mijn automatische lenspomp icm zonnepaneel voor noodgevallen :whistle:
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 21 nov 2013 20:40 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 22 nov 2013 10:40 #460070

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
koko schreef :
kaaiman schreef :
Ik heb gekozen voor beide opties; Blazen en Anti vries. Daarbij had ik heel veel plezier van me, net bij Lidl gekocht 12 volt compressor (€ 16,-). Ook het motorblok doorgeblazen via het wierfilter.

Jan

Ohoh...........weet je zeker dat de kleppen bij de cilinders dicht waren? Als dat niet zo was heb je nu misschien water je cilinders in geblazen. Daar krijg je waterslag van, dat wil je niet!

Ik heb interkoeling of het zou via de uitlaat slang terug moeten slaan.
Niet onmogelijk maar ook niet voor de hand liggend lijkt me. De waterstroom bij de uitlaat staat naar buiten.

Jan
Laatst bewerkt: 22 nov 2013 10:41 door kaaiman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 22 nov 2013 10:45 #460072

kaaiman schreef :
het zou via de uitlaat slang terug moeten slaan.
Niet onmogelijk maar ook niet voor de hand liggend lijkt me. De waterstroom bij de uitlaat staat naar buiten.

In de uitlaat zit een waterslot en een grote zwanenhals.
Als je daar (met stilstaande motor) water in blaast gaat eerst het waterslot vol, dan gaat het in de zwanenhals omhoog, en als dat hoger komt te staan dan je kleppen loop het water die cylinders in waarvan de kleppen open staan (minstens 1, wellicht 2).

Om precies dezelfde reden moet je als de motor niet snel genoeg wil starten de buitenwaterkraan dicht zetten.

Voor de zekerheid zou ik even proberen of je (met de hand) de motor kan tornen. Als dat lukt, ok, als het niet lukt: water eruit, ipv de hele winter laten staan!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 22 nov 2013 12:50 #460104

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
kaaiman schreef :
koko schreef :
kaaiman schreef :
Ik heb gekozen voor beide opties; Blazen en Anti vries. Daarbij had ik heel veel plezier van me, net bij Lidl gekocht 12 volt compressor (€ 16,-). Ook het motorblok doorgeblazen via het wierfilter.

Jan

Ohoh...........weet je zeker dat de kleppen bij de cilinders dicht waren? Als dat niet zo was heb je nu misschien water je cilinders in geblazen. Daar krijg je waterslag van, dat wil je niet!

Ik heb interkoeling of het zou via de uitlaat slang terug moeten slaan.
Niet onmogelijk maar ook niet voor de hand liggend lijkt me. De waterstroom bij de uitlaat staat naar buiten.

Jan

De denkfout die je lijkt te maken is dat de lucht het water in een rechte lijn zal ik het maar noemen uit je systeem drukt. Anders geformuleerd: keurig wegdrukt vanaf het begin naar het einde. In werkelijkheid zal de lucht bovenlangs in je kanalen en ruimtes zijn weg vinden en het water alle kanten op weg drukken, dus mogelijk ook je cilinder in via de open klep. Als de motor werkt, komt de luchtdruk uit je cilinder de kamer in, dan kan er geen water meer in. Nu zit de luchtdruk in de kamer.........

Doe zoals Baasklusje zegt: langzaam met de hand rondtornen en voorzichtig kijken of je hem helemaal rond krijgt. Wees en blijf voorzichtig. Water laat zich niet comprimeren, met als gevolg dat je bij teveel druk mogelijk een onderdeel uit de hele trein zuiger, drijfstang, krukas, stoterstangen naar de bliksem (krom) jaagt. Als je de motor laat ronddraaien met de startmotor heb je al veel te veel kracht en gaat een van de genoemde delen naar de kl....
Google maar eens op waterslag.

Doe het snel, want water in je cilinder is echt funest. Als je motor wat ouder is maak je ook een kans dat het water inmiddels is weggelekt langs de cilinderwand en staat het nu in je carter. Wil je ook niet, dus olie aftappen is zeker een goede extra maatregel.

Als je de boel wel rond krijgt zou ik de motor een flinke poos laten lopen. Water wat dan zit waar het niet hoort wordt dan warm en kan verdampen.
Leuker kan ik het niet maken..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 24 nov 2013 16:35 #460571

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Vandaag bij de boot geweest en de motor loopt als een zonnetje. Gelukkig maar, ik was toch wel geschrokken van de reacties en de eventuele ellende waar ik mee te maken kon krijgen. Bedankt voor die reacties en volgend jaar minder driest de motor tegen vorst beschermen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blazen of niet? 24 nov 2013 17:39 #460596

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ah, dat is goed nieuws Kaaiman. Gelukkig maar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl