Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wendbaarheid bij lage snelheid

Wendbaarheid bij lage snelheid 12 jan 2014 20:37 #475634

Op mijn boot zit de 4 takt motor in een bakskist aan bakboord. Bij lage snelheid komt er nauwelijks schroefwater langs het roer.
Met als gevolg dat de wendbaarheid bij lage snelheid niet best is.
De roerwerking is daarentegen zeker achteruit varend heel groot.
Ik heb al eens mensen gezien, die de motor middenachter hangen. Je zou ook kunnen denken aan een soort tweede parallel-roer.
Geheid dat iemand anders dit vraagstuk wel eens voor de kiezen heeft gehad en iets nuttigs bedacht heeft.
Wie heeft er een tip? Eerlijk gezegd ben ik ook niet uit op een grote scheepsverbouwing.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 13 jan 2014 05:13 #475666

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
Herkenbaar hoor. Ik had een hurley700. Daarzit de motor achter het roer. De bun was zo krap dat de motor ook niet gedraaid kon worden. Langkieler bovendien.

Je wilt niet weten hoe vaak ik daarmee achter in een haven verwaaid heb gelegen. Gelukkig is t allemaal niet zo zwaar, en kun je met afhouden en aan palen trekken een hoop voor elkaar krijgen.

Overigens moet je je van de roerwerking, als het roer er wel recht achter zit, niet teveel voorstellen. De bb motor spuit ook zijn uitlaatgassen door de schroefas naar buiten. Dat verkloot de roerwerking behoorlijk.

Mijn advies: leer manouvreren met hulplijntjes. Dan houd je alles in de hand. Bijkomend voordeel: als t wat harder waait, weet je al hoe t moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 13 jan 2014 07:35 #475700

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6477
ik zou hem uit die bakskist halen en aan de spiegel hangen
dat scheelt binnen ruimte
de romp bij de bakskist zou ik dicht maken dit scheelt een hoop water weerstand

aan de spiegel kan je die motor met een paar stukken draadeind meedraaiend krijgen met het roer, of handmatig
en je kan tijdens het zeilen die motor gelijk omhoogklappen
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 13 jan 2014 08:07 #475713

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Er zijn maar weinig schepen en zeker niet de nieuwere die veel roerwerking hebben van hun schroef maar moeten het hebben van de stroming langs het roer. Ik zelf geef bij een manouvre altijd even een dot gas en maak daardoor net even die snelheid en dus stroming die mijn roer de gelegenheid geeft om te doen wat ik wil. Ik heb een Vega gehad en dat was zowel vooruit en zeker acheruit altijd afwachten. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 13 jan 2014 08:09 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 13 jan 2014 08:08 #475714

tcdehoog schreef :
aan de spiegel kan je die motor met een paar stukken draadeind meedraaiend krijgen met het roer,

En dat draadeind aan de motorhandel en het roer bevestigen met zogenaamde kogelkopscharnieren.
Hebben ze o.a. bij Conrad:
www.conrad.nl/ce/nl/overview/1...ieren?sort=Price-asc
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 13 jan 2014 12:33 #475830

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Als je roer sterk genoeg is zou je er een parallelroer aan kunnen bouwen. Dat mag veel kleiner zijn als het direct achter de schroef zit.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 13 jan 2014 12:37 #475831

Die zijn speciaal voor dit probleem te koop.
www.watersportschuur.nl/winkel.asp
Alleen moet je dan uiteraard nog steeds je motor kunnen draaien.
Ad
Laatst bewerkt: 13 jan 2014 12:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 13 jan 2014 17:46 #475984

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
op de Neptun zat de motor voor het roer. Dat stuurt echt super, dus ik zou gaan voor een klein tweede roer achter je schroef.

Ideaal: dotje gas met je roer dwars en je draait zowat om je as.
Laatst bewerkt: 13 jan 2014 17:47 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 13 jan 2014 20:12 #476100

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Ik zou hem zeker niet achterop hangen, kwetsbaarder voor motor vangt meer water en vooral met een beetje zeegang - golven komt de schroef boven water. Ik zou hoogstens een overbrenging overwegen als je het roer bediend de motor ook wat beweegt. 2de roertje = meer weerstand. Mijn vorige boot een first24 had ook de motor in de bun en aangegangen roer en ik was naar wendbaarheid best tevreden.
maw ik zou niets veranderen. Ik vaar nu met een langkieler en dat is een heel ander verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 13 jan 2014 20:22 #476109

Bedankt voor jullie tips en opmerkingen, dat het niet helemaal aan mij alleen ligt dat ik mijn "landing" niet altijd soepel maak. Zeker bij solo varen speelt dat. Er is dus hoop. :)
Mijn motor ligt vast in de bak, zodat het draaien niet lukt. Daarmee valt dat idee van dat hulpstuk aan de motor af. Wel een prima idee lijkt me.
Dat parallelroer blijft een beetje door mijn hoofd spelen. Het gaat eigenlijk alleen om een stuk achter de schroef. Eens even laten bezinken.
Het idee om de motor te verplaatsen heb ik op de jeanneausite inmiddels ook al gezien.
Zie link: www.jeanneau-owners2.com/hintsandtips/id193.htm
Misschien kan iemand er zijn voordeel mee doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 14 jan 2014 06:35 #476176

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
Nee, ligt waarschijnlijk niet aan jou.

We hebben allemaal wel eens verwaaid liggen godverren, bewonderd door de hele haven die netjes aan de kant ligt.

Doe alles rustig, maak geen schade.

Krassen op je ego kosten geen geld. Op je boot wel, of een andere wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 14 jan 2014 07:32 #476186

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 412
Hoi Ben,

Als je de motor met zo'n ophaalbare steun aan de spiegel monteert, heb je én minder weerstand in het water, én meer ruimte om je spullen op te bergen én een veel betere manoeuvreerbaarheid. Ik heb zelf jaren zo gevaren. Je kunt de wendbaarheid van je BBM regelen met een stelschroefje, dus voor rechtuit varen stond die "vast" en bij de haven "los".
Waar je wel rekening mee moet houden:
- de schroef kan tegen je roer komen, met schade als gevolg. Er zijn schroefbeschermers in de handel, die overigens ook goed zelf te maken zijn.
- je motor zit altijd in het zicht, dus voor dieven aantrekkelijker.
- bij een flinke zeegang kan de schroef boven water komen, al is het geen ramp als dat zo heel af en toe gebeurt.
Kwetsbaarheid vind ik geen doorslaggevend argument, tenzij je in een haven ligt met allerlei stuntpiloten. :sick:

Succes ermee! Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 14 jan 2014 12:07 #476291

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Nick schreef :
Hoi Ben,

Als je de motor met zo'n ophaalbare steun aan de spiegel monteert, heb je én minder weerstand in het water, én meer ruimte om je spullen op te bergen én een veel betere manoeuvreerbaarheid. Ik heb zelf jaren zo gevaren. Je kunt de wendbaarheid van je BBM regelen met een stelschroefje, dus voor rechtuit varen stond die "vast" en bij de haven "los".
Waar je wel rekening mee moet houden:
- de schroef kan tegen je roer komen, met schade als gevolg. Er zijn schroefbeschermers in de handel, die overigens ook goed zelf te maken zijn.
- je motor zit altijd in het zicht, dus voor dieven aantrekkelijker.
- bij een flinke zeegang kan de schroef boven water komen, al is het geen ramp als dat zo heel af en toe gebeurt.
Kwetsbaarheid vind ik geen doorslaggevend argument, tenzij je in een haven ligt met allerlei stuntpiloten. :sick:

Succes ermee! Nick

Wat wel degelijk invloed heeft is een 10 pk bbm met een gewicht van 35 tot 40 kg op een plaats die twintig à dertig centimeter achter de kont uitsteekt op een boot van 7 meter.
De motor vastzetten tijdens de vaart vooruit kan ook door middel van een hendel wat je laat rusten in een beugel die hoger geplaatst is. Maakt tevens uit dat je datzelfde hendel snel kunt gebruiken om de bbm mee te sturen als je wilt manoeuvreren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 14 jan 2014 21:22 #476555

Door jullie gewaardeerde opmerkingen blijf ik broeden op alternatieven.Hieronder laat ik de schroefwerking gemakshalve even buiten het verhaal.

Stel nu eens dat ik onder aan het roer ter hoogte van het blauwgekleurde stuk een verlengd roerstuk aanbreng. Als dit stuk voor de schroef komt heb ik er schroefwater langs.
In de Vooruit gaat de kont dan naar bakboord (Roer rechts). Korte draaicirkel naar rechts.
In de achteruit (roer rechts) naar stuurboord. Kortere draaicirkel naar links.
Zou dit kunnen of wordt dit niks? Als dit kan is het een redelijk eenvoudige oplossing. Er komen wel veel grotere krachten op het onderste stuk van het roer. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Laatst bewerkt: 14 jan 2014 21:27 door De Bontekoe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 29 jan 2014 07:12 #480930

  • hoff27
  • hoff27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Nee, is allemal zonde van je tijd,

Steek die tijd in het leren varen met je boot zoals die is. Elke boot stuurt beroerd met weinig vaart. Gebruikt wind, een extra touwtje of een stuk zeil om je boot te controleren. Zo leer je een stuk beter varen, en ben je beter voorbereid op de dag dat je motor niet start.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 29 jan 2014 07:34 #480940

hoff27 schreef :
Nee, is allemal zonde van je tijd,

Steek die tijd in het leren varen met je boot zoals die is. Elke boot stuurt beroerd met weinig vaart. Gebruikt wind, een extra touwtje of een stuk zeil om je boot te controleren. Zo leer je een stuk beter varen, en ben je beter voorbereid op de dag dat je motor niet start.
mooi gezegd!

goed sturen onder motor bij lage snelheid kan alleen met hek en boeg schroeven :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 29 jan 2014 07:59 #480951

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
Als ik het goed begrijp wil je het roer naar achteren uitbreiden tot het zo groot is, dat het bij sturen voor de schroef komt?

Nee, dat werkt niet om een heel aantal redenen:

1: De belangrijkste is, dat de motor niet alleen schroefwater naar achteren gooit, maar ook uitlaatgassen. Daardoor zal de roerwerking ALTIJD slecht zijn. Ook al zou de motor pal voor t roer zitten. Heel waarschijnlijk is dit zelfs de reden dat de ontwerper de motor ernaast gezet heeft!!!!
2: Dat verlengde stuk zal er tijdens t zeilen ook zitten en dan wel effectief zijn. Dwz veel grotere krachten op het roerlager en jou uitoefenen.
3: Door grote flappen aan t roer te gaan maken verleg je het lateraalpunt van de hele boot naar achteren. Je scheepje zal een stuk lijgieriger worden.
4: Voor kleine stuurcorrecties werkt t niet, omdat de lange flap dan nog niet voor de schroef zit.

Dit zijn de effecten die ik zo binnen 5 minuten kan overzien. Wil je echt een goed zeilend scheepje verprutsen voor een voordeel dat er niet gaat zijn?

Verder sluit ik me aan bij de goede adviezen van de twee vorige sprekers. Leer werken met lijntjes en leer plannen voor wat je boot wel kan. Dan ben je ook voorbereid als t eens wat minder weer is.

Het enige wat wel zou kunnen werken is kijken wat je moet doen om de motor zelf te draaien.
Laatst bewerkt: 29 jan 2014 08:00 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 29 jan 2014 08:52 #480965

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Motor recht voor het roer in een bun/bakskist... Bij mijn boot zit het ook zo en kan ik al vooruitvarend heel langzaam ook gewoon sturen. Dat gaat natuurlijk ten alle tijden beter des te meer vaart het schip loopt. Is ook een langkieler.. Achteruit is sowieso een drama, maar daar heb ik zo mijn eigen maniertjes voor om dat de baas te zijn.

Doordat die motor zo ver opzij zit komt je schroefwater niet daartegen het roer aan zoals het hoort. Als dat nou eens zou zijn als het hoort, dan manouvreert die een stuk beter. Het standaard roer -schroef systeem....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 29 jan 2014 08:56 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 29 jan 2014 09:54 #480981

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Fly-Tour schreef :

Doordat die motor zo ver opzij zit komt je schroefwater niet daartegen het roer aan zoals het hoort. Als dat nou eens zou zijn als het hoort, dan manouvreert die een stuk beter. Het standaard roer -schroef systeem....

Of het zo hoort?. Genoeg enkelschroevers met dubbele roeren (op zeilboten) en dubbelschroevers met triple roeren waar de schroef ook niet voor het roer zit.

Er mee leren omgaan is het beste.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wendbaarheid bij lage snelheid 29 jan 2014 13:22 #481060

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Met een schroef recht voor het roer heb je tenminste nog wel effect als je een klappie vooruit geeft met het roer dwars om de boot wat te draaien, terwijl je stil ligt. Nu is dat nul comma nul....

Maar ik kan niet helemaal bevatten waarom het scheepje van ts bijna niet zou luisteren naar het roer terwijl het langzaam vaart loopt..

Er mee leren omgaan is wel het beste vaak, maar je kan altijd kijken voor verbeteringen in de manoeuvreereigenschappen. Hoe een goede schipper je ook bent, op een gegeven moment houdt het een keer op, als een boot echt te slecht voor woorden manouvreert..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl