Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: windvaan stuurinrichting vragen

windvaan stuurinrichting vragen 05 dec 2008 10:36 #51190

Beste mensen, ik heb het topic "reparatie van windvaan"al gelezen en gevonden maar het geeft mij niet de antwoorden die ik zoek.
Ik wil graag een stuurinrichting op mijn schip. Windvaan lijkt mij het meest geschikt aangezien het geen electriciteit kost en ook bij harde wind het schip kan sturen. Mij lijkt ket het meest logisch om een windvaan te nemen die eventueel ook als noodroer kan dienen en ik heb geen zin in allerlei lijnen en constructies naar mijn stuurwiel.
Echter de volgende vragen :
-ik heb een hunter 310 met een mooi groot zwemplateau. Kan ik dat dan ook nog monteren.
-is een windvaan ook makkelijk te verwijderen indien ik deze niet wil gebruiken? Hier een link om de achterkant van het schip te zien.

hunter.sailboatowners.com/inde...0&Itemid=9999&brand=

Hoe wordt een roer gefixeerd? Moet ik deze vast gaan binden of zo?
-Is het moeilijk om met een windvaan te leren varen? Of een kwestie van een dag prutsen en je begrijpt het principe?
-Kun je met een windvaan met roerblad ook nog fatsoenlijk achteruit varen?
-wat is een redelijke prijs, 2e hands voor een windvaan voor een 31 voeter van 5 ton?
Veel vragen, maar ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen adviseren hierin. Ik zeil veel op zeeuwse wateren maar wil toch ook meerdaagse tochten op zee gaan ondernemen.

Dank jullie wel
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: windvaan stuurinrichting vragen 05 dec 2008 10:57 #51191

Windvaanzelfstuurinrichtingen, dat is een uitgebreid onderwerp,
maar dat blijkt al uit de vele vragen die zo al vooraf gesteld worden.
Je hebt dan ook tal van soorten en merken, met allemaal zo hun voor en nadelen.

Probeer eens het boekje 'Zelfstuurinrichtingen'
van Gerard Dijkstra te pakken te krijgen.

De Boer Maritiem ISBN 90 228 1227 8

Dit al wat oudere boekje
doet op eenvoudige wijze
de diverse principes uit de doeken.

Toch een paar antwoorden:

Mijn boot is uitgerust met een Navik,
een pendulumzelfstuurinrichting
werkend met een trimvlak.

Licht in gewicht, niet al te groot in omvang,
maar wel opletten bij manouvreren / achteruitvaren.
Wat ik doe is voortijdig de pendulum fixeren met de stuurlijnen.

Werkt aan de wind en halve wind prima,
op ruimere koersen / voor de wind wat minder / niet,
dit doordat op deze koersen de relatieve windsnelheid lager is.

De Navik is eenvoudig te (de)monteren, nadeel is wel
dat er in mijn geval een alternatief bedacht is voor de zwemtrap
omwille van de veiligheid (man over boord / zwemmen op een zomerse dag).
De Navik hangt op de plaats van de zwemtrap.







De bediening is via de helmstok / het roer,
er is dus geen sprake van een alternatief als hulproer
(de Navik werkt volgens het pendulumsysteem).

Er lopen dus twee stuurlijnen door de kuip.
Reden van windvaanstuurinrichting:

* Jongensdroom ...
* Gebruikt geen energie en werkt stil
* Geeft extra dimensie aan het zeilen (trim / balans)

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: windvaan stuurinrichting vragen 05 dec 2008 11:03 #51193

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hier nog een stukje van het forum.........

www.zeilersforum.nl/forum/view...&highlight=zelfstuur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: windvaan stuurinrichting vragen 05 dec 2008 11:45 #51194

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Dag Steef,

Windvaan zeilen betekent vrij zijn, maar je krijgt er ook wat sores voor aan boord, zoals je zelf al aangeeft.
- Zwemplateau: je zult zelf een constructie moeten bedenken die het mogelijk maakt de vaan te plaatsen en te verwijderen. Kijk op www.windpilot.com hoe het daar is opgelost, altijd aardig. Op deze site is overigens zeer veel info te vinden.
- Op het internet is ook het boek van Anje Valk te vinden over windvaanstuurinrichtingen. Mogelijk staat dit ook op de site van www.windpilot.com, en stuur me anders even een mailtje dan zoek ik het voor je op.
- Voor een Hunter 310 hoef je niet meteen van start te gaan met zwaar materiaal. Met een Navik kom je er prima, maar ook andere vanen zullen de boot aankunnen. Bij zeer zware schepen moet je pas gaan opletten wat dat betreft.
- Geen lijnen naar je stuurwiel klinkt lekker handig, maar je krijgt er een hoop zooi voor terug in de vorm van een altijd door het water slepend windvaanblad. Kies je daarvoor dan kun je nog eens kijken naar een heel oud type windpilot met een groot vaanblad. In dat geval zet je je roer vast met de rem en stuurt de vaan. Met het blad in het water kun je wel achteruit varen, maar het wordt er niet gemakkelijker op.
- Leren varen met een windvaan is op zich niet moeilijk, maar je moet wel weten wat de gedachte is achter de werking van de vaan. Zie het boek dat al werd aangeraden in een eerdere post of www.windpilot.com.
- Tweedehands kun je geluk hebben met iemand die eraf wil. Een oproepje plaatsen kan geen kwaad. Koop je nieuw dan betaal je veel, maar is het een courant merk dan krijg je twee derde van de prijs er wel weer voor terug, en vaar je wel met nieuw materiaal. Let goed op bij het aanschaffen of alles er bij zit en niet versleten is.
Gebruik als noodroer: leuke bijkomstigheid, maar in mijn opinie geen keuzecriterium. In geval van roerverlies is er altijd nog een spiboom met een keukenkastdeurtje 8) .

En voor wat betreft het gebruik: op de zeeuwse wateren waar ik zelf ook vaar gebruik ik onze vaan (windpilot pacific) zelden. Op zee daarentegen veel, zeker in combi met een el. piloot die de vaan aanstuurt.

Succes,

Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: windvaan stuurinrichting vragen 05 dec 2008 11:48 #51195

deze link werkt niet. Contestzeiler, bedankt voor je duidelijke foto's
Nu schijnt het ook zo te zijn dat je stuurvaan inrichtingen ook asymetrisch kunt plaatsen?
En wat zijn redelijke prijzen 2e hands. Heb een navik op het oog.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: windvaan stuurinrichting vragen 05 dec 2008 11:53 #51196

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Windvaanstuurinrichtingen.

Hoe leuk zeilen ook kan zijn, soms zit een schipper verlegen om een extra hulpje bij het sturen. Vooral solozeilers zullen dit herkennen, onder bepaalde omstandigheden is een hulp die stuurt wenselijk. Ook bij lange tochten kunnen stuurinrichtingen een grote bijdrage leveren aan comfort en veiligheid. Immers bemanning hoeft niet geconcentreerd bezig te zijn met sturen, maar kan andere zaken voor zijn rekening nemen. De toename van het solozeilen brengt ook de behoefte van een stuurinrichting met zich mee en in het begin van 1900 worden de eerste boten met een zelfstuurinrichting uitgerust. In de loop der jaren worden vele verschillende systemen ontworpen en uitgeprobeerd. Na de jaren ’70 van de vorige eeuw hebben de ontwikkelingen een grote versnelling gekend door een toenemende belangstelling voor het oceaanzeilen, wat voor meer mensen binnen handbereik kwam. De laatste 20 jaar zijn het vooral de elektronische stuurinrichtingen waarbij de ontwikkelingen snel gaan.

In principe zijn er twee methoden beschikbaar, besturing via een elektrische stuurautomaat of besturing via een windvaanstuurinrichting. Beide principes worden veel gebruikt, waarbij vooral de elektronische stuurautomaat de laatste jaren een grotere vlucht heeft. Beide systemen hebben natuurlijk hun voor- en nadelen.

Elektrische stuursystemen.

Al deze systemen werken via een kompas. De kompas kan los geplaatst zijn of in het apparaat ingebouwd. De kompaskoers wordt ingesteld en de boot wordt door de stuurautomaat op de gestelde koers gehouden. Wijkt de boot af van koers dan zal de stuurautomaat corrigeren tot op de goede koers. Tegenwoordig kunnen stuurautomaten aan kaartplotters gekoppeld worden zodat de boot vanzelf de ingegeven route volgen. Bij deze manier van varen zullen de zeilen getrimd moeten worden naar de omstandigheden op de ingestelde koers. Boot- en zeiltrim zijn hierbij belangrijk om de stuurautomaat niet teveel te moeten laten werken. Dit betekent dus regelmatig de zeiltrim controleren en bijstellen. Bij een toenemende wind en zeegang zal een stuurautomaat steeds meer kracht moeten gaan leveren om de boot op koers te kunnen houden.
Als voordelen van een elektronische stuurautomaat kunnen genoemd worden de vastgestelde kompaskoers, klein en in toenemende mate betrouwbaar (zeker de laatste jaren). Nadelen zijn er ook, zo gebruikt een stuurautomaat stroom en er zal dus een voldoende accucapaciteit voorradig moeten zijn. Stuurautomaten kunnen last hebben van magnetisme, zeker in de buurt van zendinstallaties of bouwwerken met veel ijzer.

Windvaanstuurinrichting.

Windvaanstuurinrichtingen zijn niet afhankelijk van elektriciteit maar van de wind zelf. Het moet dus wel een beetje waaien willen deze systemen kunnen werken. In grote lijnen komt het er op neer dat het systeem een windvaan heeft welke in een bepaalde windhoek wordt geplaatst. Wanneer de boot van deze windhoek afwijkt, zal de windvaan gaan bewegen. Deze beweging wordt omgezet in een stuurcorrectie zodat de boot weer terugkomt op de windhoek. Omdat de wind nooit constant uit een bepaalde hoek komt, maar altijd wat variatie kent zal de koers met een windvaanstuurinrichting nooit helemaal recht zijn. Ook door de eigenschappen van het systeem zelf zal de koers een kleine golfbeweging zijn rondom de ingestelde koers. Voor de wind hebben de meeste windvaanstuurinrichtingen het moeilijk, de boot zal neiging krijgen om te gaan gieren. Dit kan beperkt worden door de windvaan gevoeliger te maken door kantelen van het vaanblad.

De kracht voor dit sturen wordt meestal gegenereerd door een (servo)pendulum of soort hulproer. Bij de windvaanstuurinrichtingen zijn in principe twee systemen te benoemen, dit naar indeling van de as waarom de windvaan draait. Er bestaan zogenaamde V-vanen, waarbij de windvaan om een verticale as draait, en H-vanen waarbij de windvaan om een (soms met een kleine hoek) horizontale as draaien. V-vanen sturen meestal een hulproer aan en het oppervlakte van de windvaan zal dan ook groot moeten zijn om voldoende kracht te kunnen leveren. Bij afwijking van de ingestelde windhoek zal de vaan gaan draaien en direct het roer van de boot bedienen via lijnen. De boot wordt zo weer op de ingestelde windhoek terug gestuurd. Voorbeelden van deze windvanen zijn de oude Windpilots of de Hasler. Bij H-vanen kunnen de windvanen kleiner blijven omdat de kracht wordt geleverd door een (servo)pendulum. Bij afwijking van de ingestelde windhoek zal de windvaan gaan bewegen en het pendulum ook. Dit pendulum levert dan de kracht om de helmstok (of stuurwiel) te bedienen. Dit sturen gebeurt via lijnen welke aan de helmstok (of stuurwiel) verbonden zijn. Als voorbeelden van H-vanen kunnen de Aries en de Navik genoemd worden.
Voordelen van een windvaanstuurinrichting zijn de onafhankelijkheid van elektriciteit en betrouwbaarheid. Bij toenemende windsterkte en golfslag gaan windvaanstuurinrichtingen steeds beter werken. Nadelen kennen deze systemen ook, zo zijn er vaak lijnen in de kuip noodzakelijk om te kunnen sturen en zijn de windvaanstuurinrichtingen vrij groot van omvang.

“Best of both worlds”?
Sommige wereldomzeilers hebben beide systemen gecombineerd. Het voordeel hiervan is dat je met zeer geringe kracht van een stuurautomaat die gekoppeld is aan het vaanblad van de windvaanstuurinrichting kunt sturen. Zeker als er geen wind is. Omdat het vaanblad in een balans verkeerd is het sturen via het vaanblad een licht karweitje. Hierdoor hoeft er voor een grote boot geen grote stuurautomaat aan boord te zijn en kan met een minimum aan stroomverbruik nauwkeurig gestuurd worden.

Voor meer informatie, kijk een op de volgende linken:
www.cruisenews.net/cgi-bin/windvane/windvane.pl
www.mindspring.com/~waltmur/Self-Steering/
www.windpilot.com/Grafiken/pdf/bookhol.pdf

Ook heeft Gerard Dijkstra een leuk boekje geschreven,

Windvaanstuurinrichtingen (ISBN 9022811417), soms nog via Internet te verkrijgen.

Mijn eigen ervaringen.
Ik heb aan boord van mijn Waarschip 8.70 (Halfton) zowel een windvaanstuurinrichting (Navik servopendulum) en een stuurautomaat (Navik VR10). Mijn vaargebied is voornamelijk het IJsselmeer en soms Wadden en Noordzee.
Als het voldoende waait, mijn criterium hierbij is dat de boot minimaal 2 knopen vaart, gebruik ik mijn windvaanstuurinrichting op koersen van hoog aan de wind tot ruime wind. Voor de wind stuur ik de boot zelf of gebruik ik de stuurautomaat. Bij weinig wind of als ik op de motor vaar gebruik ik de stuurautomaat. Beide systemen leveren bij mij aan boord hun bijdrage. De windvaanstuurinrichting stuurt het vaakst, puur omdat ik zo onafhankelijk mogelijk van elektra wil zijn. De Navik stuurt de boot altijd netjes, wel schommelt de koersafwijking rond de 5 tot 10 graden ten opzichte van de ingestelde koers, afhankelijk van de koers ten opzichte van de wind. Maar de boot reageert hierbij goed op windvlagen en loopt dan ook nooit uit het roer. De windvaanstuurinrichting heeft al vele mijlen gestuurd zonder problemen die niet voorzien waren.
Mijn beide systemen hebben mij overigens nog nooit in de steek gelaten, ik kan er nog steeds voldoende op vertrouwen. Zelfstuur is prettig, zelfs als je niet de wereld om vaart. Ook op het IJsselmeer is comfortabel om eens niet altijd zelf te hoeven sturen om rustig een kop koffie of een broodje te maken. Ook heb ik regelmatig onderweg staan koken en zitten eten en de afwas gedaan op het IJsselmeer terwijl de boot zichzelf stuurt. Prachtig, dat is dan pas echt genieten van het water! Ik zou niet meer zonder kunnen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: windvaan stuurinrichting vragen 05 dec 2008 12:04 #51198

Dank je wel allemaal. Zijn er bepaalde windvanen die makkelijker te verwijderen zijn dan andere? Zelf zie ik het voor me dat ik alles kan demonteren en gewoon gebruik kan maken van mijn zwemplatform, en als ik naar zee (of op zee) ben alles weer monteer. Het lijkt alsof alles redelijk makkelijk te demonteren is als je de verbindingsstukken met de romp makkelijk demonteerbaar maakt.( vleugelmoeren of zoiets) .

De link naar het boek van ANJE VALK heb ik ook gevonden: windpilot.de/Grafiken/pdf/bookhol.pdf

151 pagina's, ga ze van het weekend maar eens lezen. Toch blijf ik benieuwd naar jullie ervaringen en antwoorden.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: windvaan stuurinrichting vragen 05 dec 2008 15:40 #51203

De Navik wordt gemonteerd
met vier U-vormige RVS beslagdelen
tegen de spiegel en/of op het dek,
waardoorheen vier 6 mm RVS bouten met (borg)moer.

Om de constructie van de spiegel te nemen
heb ik ongeveer een kwartiertje werk,
te doen vanuit de kuip.

De meeste zorg is
'niets in het water laten vallen ...'

Ik heb wel eens een Navik
'uit het midden' gemonteerd gezien op een boot:
ik zie geen bezwaar waarom de Navik dan niet zou werken,
alleen denk ik dat deze dan over de ene boeg beter werkt dan de andere.

Immers: aan loef wordt de pendulum uit het water getild,
aan lij wordt de vaan uit de wind gehaald ...

Prijzen: ik zou zeggen voor een goede complete tweedehands
is een bedrag van vijfhonderd euro aannemelijk.
Je zit dan qua prijs onder in het segment op windvaangebied.

link.marktplaats.nl/200708245
link.marktplaats.nl/212086059
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl