Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheidingsrelais of Diodebrug

Re: Scheidingsrelais of Diodebrug 13 mei 2014 16:51 #514725

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 943
Peper,

Het hier genoemde scheidingrelais zal geen invloed hebben op de dynamospanning.
Het is net even anders dan de traditionele scheidingsrelais die vaak vanuit de dynamo gestuurd worden.
Dit relais wordt eenvoudig tussen de pluspolen van de twee accu's geplaats. En daarbij een simpel draadje naar massa. Als er op een van de accu's een laadspanning gezien wordt zal het relais sluiten en de accu's aan elkaar verbinden.
Ik heb bij mij aan boord twee AGM accu's met zo'n relais gekoppeld. Op de lichtaccu zit een acculader, de startaccu is normaal aan de dynamo gekoppeld. Als ik ofwel de motor start of de acculader inplug sluit het relais en worden beide accu's geladen
Ik heb het nog niet zo lang, kan dus weinig zeggen over de duurzaamheid.
Al met al, simpel te installeren en niet te duur. Vandaar de keuze voor het relais in plaats van een FET scheider.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais of Diodebrug 13 mei 2014 17:04 #514729

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Het is 100% onduidelijk en kan per merk dynamo/alternator verschillen!

Je moet echt het juiste schema van de installatie hebben om dit goed aan te sluiten.
Er is een gemeenschappelijk kenmerk en dat is een 25 tot 35mm2 leiding tussen de accu en de startmotor, waar geen zekering in zit.

Dan is er (meestal) een 6 tot 10 mm2 kabel naar een sterpunt en daar vandaan lopen de leidingen (via een zekering) naar de gebruikers en 1 apart naar de accu.

Vanaf de stroom/spanningsautomaat loopt er een leiding naar de dynamo voor de veldstroom.

Indien er een 'meetlijn' is aangesloten, dan loopt deze meestal (maar niet altijd) van de + accupool naar de stroom/spannings automaat. In dat geval is de accuspanning bepalend voor de hoeveelheid opgewekte spanning en wordt de accu nauwkeurig geladen.

In een aantal gevallen is de meetlijn geïntegreerd in de leiding voor de veldstroom en in dat geval is er geen meetlijn zichtbaar.


Je zult begrijpen dat je hier zonder het schema van de stroom/spanningsautomaat en de dynamo echt niets over kunt zeggen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 13 mei 2014 17:05 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais of Diodebrug 13 mei 2014 17:30 #514733

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@swblom:

Zeker werkt een relais goed, het nadeel is dat met de leeftijd de contactweerstand veranderd (wordt meestal hoger). Dat laatste heb je met halfgeleiders niet en daarom heb ik daarvoor een voorkeur.

Voor de komst van de elektronische stroom/spanningsautomaat hadden de stroom/spanningsautomaten 3(!) gecombineerde relais ingebouwd en de schakelcontacten daarvan regelden ongeveer 1000 keer per seconde de veldstroom afhankelijk van de stroom door en de spanning over de belasting. Dat schakelen hielden ze vaak jaren vol, dus dat was zeker een betrouwbaar systeem. De contacten sleten sterk van dit schakelen en door een wolfram-koper legering te gebruiken en deze weer te verzilveren, werden er heel goede contacten met een lage contact weerstand gemaakt.

De moderne elektronische stroom/spanningsautomaat gebruikt een blokkeer diode om te voorkomen dat de accu de dynamo gaat aandrijven. De stroomspoel om de maximale stroom te beperken is bij wisselstroomdynamo's (de alternator) niet meer nodig omdat de inductie van de wikkeling en de betrekkelijk hogere frequentie van de stroom door die spoelen er voor zorgt dat de inductantie de stroom automatisch beperkt. Blijft eigenlijk alleen de spanningsregeling over.

Verder is er de keuze of de beide accu's tegelijkertijd wilt laden of dat je na het starten eerst de startaccu wilt laden en pas later de service accu. Voor de beide methoden zijn argumenten te vinden en het afhankelijk of je de motor lang laat draaien nadat je bent gestart of dat de motor weer uitgaat na het verlaten van de haven.
Draait de motor na het starten maar kort, dan wil je de startaccu waarschijnlijk 'aan de eerste tiet' leggen. Vaar je minstens een uur voordat de motor weer wordt gestopt, dan kun je beide accu's wel tegelijk opladen en allebei 'optoppen'.

Je begrijpt het is niet evident!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais of Diodebrug 13 mei 2014 19:11 #514772

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 943
Hallo Peper,

Als eerste, ik wil hier geen eindeloos welles/nietes draadje starten. Ik kan me in principe in alles wat je zegt wel vinden. ook jouw reden om voor een halfgeleider te kiezen kan ik volgen.

Blijft echter staan dat ik me niet kan vinden in jouw opmerking dat ik het schema van de stroom/spanningsautomaat moet kennen om iets over eventueel spanningsverlies of niet laden van de accu kan zeggen (Als ik je goed begrijp).
Het mooie van dit relais is dat je de originele installatie van motor en accu onaangetast laat. Dus hoef ik dat schema niet te kennen. Het enige dat je doet is een relais toevoegen dat de lichtaccu erbij koppelt als de startaccu geladen wordt. Ja, dus de tietkeuze heb je niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais of Diodebrug 14 mei 2014 05:30 #514827

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@swblom:
Kennis van de schakeling rondom de dynamo/alternator is alleen nodig indien er een 'meet-lijn' wordt gebruikt.
In geval dat de originele installatie niet wordt onderbroken en er van de + pool van de accu een scheidingsrelais of diodebrug naar de + pool van de service accu gaat, is die kennis inderdaad niet nodig en ligt de startaccu 'aan de eerste tiet'. Voor een zeilboot met 'af en toe gebruik van de motor' een goede oplossing om de startaccu goed vol te houden en het surplus van de energie bij het gemotoriseerd varen in de service accu te stoppen.
Kennis van de schakeling rond de dynamo/alternator is wel nodig indien je met die 'meet-lijn' de spanningsval over relais (is heel klein), diode of FET wilt compenseren of een selectie wilt kunnen doen welke accu 'aan de eerste tiet' komt te liggen.
Het gaat niet om welles/nietes, het gaat om de werking van de schakeling, om de 'tietkeuze' zoals jij dat noemt. Werkt jouw relais in jouw installatie naar tevredenheid? Dan er vooral niets aan doen! 'Never change a winning team!' Pas als je ontevreden bent of moet vervangen (zoals bij de TS) en het 'winning team' er niet meer is... Is heroverweging interessant.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais of Diodebrug 14 mei 2014 11:37 #514910

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Peper schreef :
Een P-channel FET voor €1,10 per stuk, je hebt er dan 2 nodig, nog 2 weerstandjes erbij en 2 zeners van 15V,
Nog even zitten googlen en nadenken, maar ik zie het niet direct. Hoe maak je zó eenvoudig van een FET een diode?

Polariteitsbescherming is heel simpel, maar voorkomen dat de FET andersom gaat geleiden heb ik nog niet door.
Laatst bewerkt: 14 mei 2014 11:40 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais of Diodebrug 14 mei 2014 12:05 #514916

web schreef :
Peper schreef :
Een P-channel FET voor €1,10 per stuk, je hebt er dan 2 nodig, nog 2 weerstandjes erbij en 2 zeners van 15V,
Nog even zitten googlen en nadenken, maar ik zie het niet direct. Hoe maak je zó eenvoudig van een FET een diode?

Polariteitsbescherming is heel simpel, maar voorkomen dat de FET andersom gaat geleiden heb ik nog niet door.
Wij verwachten nu van Peper een uitgewerkt schema... :)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais of Diodebrug 14 mei 2014 15:22 #514970

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
OEH.... verwachtingen! Het is moeilijk om aan verwachtingen te voldoen :ohmy: !
Maar toch...

Bijlage FETdiode.jpg niet gevonden


Zo van het internet gehaald :P
De 'body diode' is niet een ideale diode en kan lekstroom doorlaten. Is dat waar jij op doelt Web?
Ik heb een aantal FET's bij hoge stromen eens vergeleken met Schottky's bij hoge stromen. Er is verschil en doorgaans blijft de FET met de berekende spanningsval (Id x Rdson) lager dan de berekende spanningsval van een Schottky (Uf @ If), maar het verschil is niet zo groot dat ik de Schottky diode als blokkeercel zou willen bagatelliseren, zeker als je de lek van de body diode van de FET in aanmerking neemt.
Nou hoop ik dat ik aan de verwachtingen van Belerion II heb voldaan, want anders zwaait er wat! :pinch:
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais of Diodebrug 14 mei 2014 16:26 #514991

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Tekst PvO

Dat ben ik niet met je eens, bij het toepassen van een relais zit de dynamo rechtstreeks op de startaccu aangesloten.
Zodra de spanning van de startaccu boven een bepaalde waarde komt, wordt dmv het relais de lichtaccu parallel aan de startaccu geschakeld.
De dynamo 'ziet' dus altijd een accu. Althans zo zit het bij mij.

Wat betreft die meetdraad, is het bij elke dynamo duidelijk welke draad dit is, of moet soms de dynamo uit elkaar gehaald worden?[/quote]

Bij mij ook, startaccu altijd verbonden dynamo, lichtaccus alleen als dynamo stroom levert, dan sluit relais.
Ik heb me altijd verbaasd dat startaccu en twee lichtaccus zo laden nooit problemen geeft.
Jaren geleden lichtaccus voor grotere 2x180ah vervangen. Toen brandde relais door omdat laadstroom omhoog ging, effe niet aan gedacht....
De draad van dynamo en de min zijn de enige draden die startgroep met de rest van installatie verbinden.
De scheiding is toch alleen maar om starten op lichtaccus te voorkomen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais of Diodebrug 14 mei 2014 17:01 #515009

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@Waterblok:
De 'meet-draad' is niet in elke installatie zichtbaar aanwezig. Dat maakt het ook moeilijk om er iets eenduidig over te zeggen (zeker op afstand). Bij een wisselstroom dynamo of alternator zit de stroom-spanningsautomaat vaak in de houder van de koolborstels voor de sleepringen van de veldwikkeling. Soms is er dan een 'meet-draad' aanwezig maar bij kleinere generatoren (tot 30A) is deze meet-draad niet aanwezig (of eigenlijk geïntegreerd).

De scheiding in de installatie dient meerdere doelen:
Voorkomen dat de service accu ook start accu wordt.
Omgekeerd, het voorkomen dat de start accu ook service accu wordt.
Een keuze voor welke accu als eerste wordt geladen.
Een gelijkmatig laden van accu's van een verschillende capaciteit (of zelfs van verschillende chemie! Li-ion, lood-zwavelzuur, Ni-cad of Ni-mh uit 1 bron laden)
Mooi dat je nooit problemen hebt gehad (maar dat is geen vanzelfsprekendheid)

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais of Diodebrug 15 mei 2014 02:43 #515105

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Misschien een beetje OT, maar onderstaande acculader lijkt de ideale oplossing te zijn:

www.sterling-power.com/products-battbatt.htm

Heeft iemand ervaring met zo'n battery to battery lader?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais of Diodebrug 15 mei 2014 06:59 #515145

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Mooi ding hoor, zoiets zal ook werken als een diodebrug en dan kun je precies bepalen aan welke 'tiet' de service accu komt te hangen. Software matig zullen er ook wel mogelijkheden zijn om de condities voor 'tiet wisseling' in te stellen.
Maar kennelijk is het geheel alleen voor lood-zwavelzuur accu's en niet voor Li-ion en dan valt het een beetje buiten mijn scope.
Ik heb dus ook geen ervaring met dit 'schoons'.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidingsrelais of Diodebrug 15 mei 2014 07:21 #515151

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Peper schreef :
OEH.... verwachtingen! Het is moeilijk om aan verwachtingen te voldoen :ohmy: !
Maar toch...

Bijlage FETdiode.jpg niet gevonden


Zo van het internet gehaald :P
De 'body diode' is niet een ideale diode en kan lekstroom doorlaten. Is dat waar jij op doelt Web?

Nee, daar doel ik niet op. Als de "load" ook een batterij is (namelijk de accu die je op wil laden), zorgt die voor een gate spanning die de FET open houdt, zelfs als er geen laadspanning is. De FET blijft dan altijd open en zolang er gate-spanning is geleidt-ie, omdat-ie op de body diode na in feite symmetrisch is, beide kanten op!

Werkt in deze setup dus niet volledig als diode, alleen als bescherming tegen ompolen (omdat dán de gate spanning wegvalt, zeker als je die met een zener beveiligt).

Ergo ik denk wel dat een FET diodeblok prima kan werken, dat wordt door vele leveranciers natuurlijk bewezen, maar de aansturing van de gate misschien iets ingewikkelder is dan simpelweg aan massa leggen met weerstand/zener. Om volledig als diode te werken wil je dat de FET alleen opengestuurd wordt als Vds positief is.

Moet wel zeggen dat ik het nog niet zelf geprobeerd heb... dus corrigeer me als ik het mis heb (hoewel ik dan waarschijnlijk eigenwijs genoeg ben om het te gaan proberen met de FETjes die ik heb liggen ;) )
Laatst bewerkt: 15 mei 2014 07:23 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl