Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lifeline aan boord

Lifeline aan boord 15 dec 2008 09:02 #51929

  • Frankvdb
  • Frankvdb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Op onze zeilboot is geen lifeline, daar wens ik snel verandering in te brengen.
Ik wens deze lifeline zelf te maken, wie geeft me tips in hoe en waar te bevestigen aan boord, en waar op te letten.
Ik dacht over een lint (50 of 80 mm) te spannen over het dek tot aan de kuip, en in de kuip een tweede systeem te maken om je aan vast te klikken.
Wij zijn telkens met minimum 8 opvarenden aan boord. Ik bezit over een stevige naaimachine en kan dus één en ander zelf maken.
Alle tips zijn welkom.

Dank, Frank
420 - Puma 23 - X-1ton - Tiga 265 - Dart 18 - KiteWing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 15 dec 2008 09:31 #51933

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Je kan die banden zo kant en klaar kopen bij bv dekker watersport:

www.dekkerwatersport.nl/product_view.asp?PPL=1J0F0U05

Ik denk niet dat je met zelf maken veel bespaard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 15 dec 2008 09:45 #51935

  • Frankvdb
  • Frankvdb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
ik vrees dat je gelijk hebt.
dank voor je reaktie

grtj, Frank
420 - Puma 23 - X-1ton - Tiga 265 - Dart 18 - KiteWing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 15 dec 2008 10:18 #51942

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Even over zelf maken. Ik heb mijn banden uiteindelijk op maat laten maken zodat deze goed liggen op dek. Bestaande banden gekocht en aan een kant de boel ingekort en nieuwe lussen laten maken. In eerste instantie dacht ik dit te kunnen laten stikken bij de schoenmaker (de boel wordt zo dik dat ik er niet meer met de machine door heen kom). Deze wilde dat niet doen, om de reden dat hij het goede garen er niet voor had. Je moet echt stevig polyestergaren gebruiken hiervoor, dus uiteindelijk door de zeilmaker laten maken........het is een tip dus in deze om niet te lichtzinnig te denken, je veiligheid hangt er van af.

Als alternatief zou je ipv polyester loopband een RVS draad kunnen nemen. Dit wordt o.a. door Bavaria toegepast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 15 dec 2008 12:36 #51957

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Een ander punt: waar bevestig je die loopbanden aan? Een paar dikke dekogen op het voordek of een bestaande bolder voorop? En achterop ook aan nieuw te plaatsen dekogen? Waarbij die dingen dan ook goed vatsgezet moetn worden gezien de kracht die er op komt te staan als er iemand overboord glipt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 15 dec 2008 13:07 #51960

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Als alternatief zou je ipv polyester loopband een RVS draad kunnen nemen. Dit wordt o.a. door Bavaria toegepast.

Dat is inderdaad een alternatief. Ik zou het alleen nooit doen. Om 2 redenen.
1. Een draad rolt weg al je erop gaat staan. Kan gevaarlijke situaties opleveren.

2. Als je overboord gaat rekt een band een beetje mee en is de schok minder groot dan bij een staaldraad die niet meegeeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 16 dec 2008 07:05 #52043

  • Frankvdb
  • Frankvdb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Ik verkies ook een loopband boven een kabel voor bovenvermelde reden.
Hoeveel mensen kunnen zich veilig vastklikken aan de loopband?
Wij zijn met minstens 8 aan boord. Het is weinig waarschijnlijk dat we met zijn allen tegelijk overboord gaan flikkeren, maar toch...
420 - Puma 23 - X-1ton - Tiga 265 - Dart 18 - KiteWing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 16 dec 2008 09:51 #52058

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
de ISAF Offshore Regulations (voor wedstrijdzeilen) zeggen het volgende over de loop'band':
3.14.6 Lifeline Minimum Diameters, Required Materials, Specifications
a) Lifelines shall be stranded stainless steel wire of minimum diameter
in table 8 below. Lifelines shall be uncoated and used without close fitting
sleeving.
Notwithstanding 3.14.6 (a), temporary sleeving may be fitted provided
it is regularly removed for inspection
b) Grade 316 stainless wire is recommended.
c) A taut lanyard of synthetic rope may be used to secure lifelines
provided the gap it closes does not exceed 100 mm (4 in). This
lanyard shall be replaced annually at a minimum.
d) All wire, fittings, anchorage points, fixtures and lanyards shall
comprise a lifeline enclosure system which has at all points at least
the breaking strength of the required lifeline wire.
TABLE 8
LOA minimum wire diameter
under 8.5 m (28ft) 3 mm (1/8 in)
8.5m - 13 m 4 mm (5/32 in)
over 13 m (43 ft) 5 mm (3/16 in)

band is verboden, wegens verlies sterkte door weer, wind en zon.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 16 dec 2008 09:59 #52060

Het beste is om ervoor te zorgen dat je met de band niet overboord kunt vallen (zie ook Zwaar weer Zeilen van Adlard Cole isbn nummer heb ik even niet). Veel lifelines zijn dan ook erg lang, of rekken nog een meter uit. Vaak is het ook veiliger om de band niet door het gangboord te laten gaan, maaar over het dek. Je bent dan meer in het midden gezekerd van de boot. de feitelijke lijn waar je je mee zekerd moet drie haken hebben. een aan de lange loopband, de andere twee aan jou. Zo kun je om verstagingen heen, of jezelf zekeren aan de lifeline in de kuip zonder dat je ooit los komt. Met 8 man aan 1 lifeline is natuurlijk wel erg veel. Lijkt me ook lastig omdat je steeds over elkaars lijnen zou struikelen, zeker wanneer er een crisissituatie uitbreekt. Misschien een idee om toch meerdere lijnen te gebruiken? de kosten, verdeeld over 8 man zijn peanuts.
Wat ook erg effectief is tegen het letterlijke overboord gaan zijn netten langs de reling. Zorg er wel voor dat je ze makkelijk kunt verwijderen indien je een drenkeling aan boord wil hijsen langs de romp.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 16 dec 2008 14:00 #52077

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
In de kuip zou je ook meerdere ogen kunnen bevestigen. Bijvoorbeeld een bij de kajuitingang, een paar in het midden van de kuip en een paar nabij het stuurwiel of helmstok.



Voordeel is dat je jezelf al kan aanhaken zodra je de kajuit uit komt en niet eerst in het gangboord hoeft te kruipen voordat je jezelf kan zekeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 16 dec 2008 14:23 #52079

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ik zou de platte variant van wichard kiezen. Niet alleen omdat ie plat is (tenen stoten) maar ook omdat ie kantelt in de richting waar de kracht speelt.

En dan die regeltjes. Je zal zien dat als je de regeltjes volgt en staaldraad toepast dat je inderdaad wat rek mist en daarom de fittingen uit het dek trekt of zo.

Ik heb erge tegenzin bij het lezen van die regels. Het suggereerd dat het absolute waarheid is. Zeker, uv zal de kwaliteit van de loopbanden nadelig beinvloeden da's iets om over na te denken. Maar autogordels zijn toch niet voor niets van plastic? Dit vind ik het ene gevaar voor het andere vervangen.

Zorg dan voor keurbare loopbanden, met een kleurbies die verkleurd naarmate de blootstelling aan uv langer heeft geduurd. Dat kan je goed in regels vangen en is beter dan een touwtje (genoemd om de kabel mee te bevestigen) dat elk jaar wordt vervangen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 26 dec 2008 08:46 #52674

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Diverse ogen in de kuip als je daar bent.
Een band door het gangboord om aan dek te werken.
Vastgemaakt met harpsluitingen aan de voet rail.
een aanlijn punt moet zo maar 500kg kunnen verwerken.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 26 dec 2008 17:22 #52698

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
de ISAF Offshore Regulations (voor wedstrijdzeilen) zeggen het volgende over de loop'band':
3.14.6 Lifeline Minimum Diameters, Required Materials, Specifications
a) Lifelines shall be stranded stainless steel wire of minimum diameter
in table 8 below. Lifelines shall be uncoated and used without close fitting
sleeving.
Dat zijn toch de regels voor de railingdraden? Die mogen niet van geplastificeerd RVS zijn omdat dat onzichtbaar kan doorrotten onder de coating door. Je moet de draden aan de eindscepters of hekstoel vastzetten met een stukje lijn omdat je ze eenvoudig kan lossnijden als je een drenkeling binnen moet halen (dan zit een railing doorgaans behoorlijk in de weg).

De loopbanden over het dek maak je van polyesterband, dat is trouwens niet UV-gevoelig. Slijtage, vuil en zoutkristallen kunnen de vezels wel beschadigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 27 dec 2008 13:43 #52740

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het zijn zeker de eisen voor railingdraden, maar ze zijn volgens mij ook van toepassing voor de draad voor de lifelines. Die krijgt nog veel grotere klappen dan een railingdraad , als er iemand overboord gaat.
Max 10 cm rope voor de bevestiging. Ook handig om door te snijden als je de railingdraad kwijt wilt (man over boord binnen halen?)
In de ISAF regels wordt voor lifelines alleen gesproken over clipping points:
4.04.2 Clipping Points:-
shall be provided
a)
attached to through-bolted or welded deck plates or other suitable
and strong anchorage points adjacent to stations such as the helm,
sheet winches and masts, where crew members work for long
periods:-
b) which, together with jackstays and static safety lines shall enable a
crew member
i to clip on before coming on deck and unclip after going below;
ii whilst continuously clipped on, to move readily between the
working areas on deck and the cockpit(s) with the minimum of
clipping and unclipping operations.
c) The provision of clipping points shall enable two-thirds of the crew
to be simultaneously clipped on without depending on jackstays
e) Warning - U-bolts as clipping points - see OSR 5.02.1(a)

toen ik mijn boot liet bouwen in 2002 wilde ik band voor de lifelines. Kreeg ik niet (wel staaldraad) omdat het niet mocht (ook niet van de CE)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 27 dec 2008 14:45 #52743

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
8O :? En toch snap ik hier geen biet van. Een goede vriend van mij heeft ook van die ronde rvs staaldraad 'lijnen' lopen. We aarzelen elke keer weer op zee of we ze nu neerleggen of niet. Die krengen zijn bijna gevaarlijker dan veilig. Ze zullen me prima houden als ik of hij eraan hangen en dat zal ook sneller nodig zijn... hoe vaak ik over die ronde rot dingen al niet gestruikeld/ weggerold ben...

Ik klim ook in de bergen. Daar gebruiken we slinges voor het maken van een vast punt. Dat zijn dus speciale gestikte banden. Enig idee wat daar aan kracht op komt te staan bij een normval? Ik verzeker jullie dat een van van een zeiljacht een zacht aaitje is vergeleken bij wat er dan in de bergen gebeurt. Enne prima voor je rug dat het een beetje mee rekt. In bijvoorbeeld de klettersteig of via Ferrata heb je ook vallen aan staaldraad. Als je dat wel eens gedaan hebt, dan maak je liever een gewone normval. Om een val van de klettersteig zonder dwarslaesie te overleven, moet je dan ook een touwrem gebruiken, die een deel van de val energie opvangt.

Aan boord van mijn schip dus gewoon een bandsysteem en zeker geen staaldraad, wat ze bij de ce ook zeggen... :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 27 dec 2008 17:54 #52757

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
hmm, ik heb die staaldraden nu sinds 1987 op dek liggen en ben er nog nooit over gestruikeld. ze kunnen wel vervelend rollen onder je voeten, dat wel.
verschil met bergsport is denk ik dat dit soort spul op een boot 12 maanden per jaar buiten is, in weer, wind en uv-straling. dat is met bergspul toch anders.
de bezwaren tegen band en touw is nl dat het buiten ongemerkt drastisch in sterkte achteruit gaat. staaldraad (blank) doet dat niet; slijtage is te zien.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 27 dec 2008 18:53 #52763

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Dat rollen is precies wat ik bedoel; ook een vorm van struikelen toch? En ja, als ik banden neerleg, dan liggen ze er alleen gedurende de tocht en daarna ruim ik ze weer op. Precies vanwege de uv straling. Maar ik neem aan dat je die staaldraden ook niet laat liggen toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lifeline aan boord 27 dec 2008 19:05 #52767

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Aan staaldraad kunnen op den duur gemene vleeshaken komen en beschadigen bovendien je dek.
Aramide vezels en touw verliezen bij vochtigheid 50% van hun mechanische sterkte. Aramide (=Kevlar) kan buitendien slecht tegen UV.
Voor gebruik in de kuip (voor de stuurman) is een of meerder ogen voldoende. Als het weer zodanig is dat je dat oog moet gebruiken, kun je de rest v/d bemanning beter naar binnen sturen.
Voor een paard aan dek (paard=safety line) neem een 16mm of 18mm cupsheet en splits 2 ogen in. Als de buitenste mantel om de cupsheet versleten is en de inwendige vezels te zien zijn. Vervang deze dan. Je hebt dan een simpele en goedkope safety line waarvan je de technische toestand makkelijk kan verifiëren en zeker een die sterk genoeg is.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl