Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vd Stadt 34 voor sabbatical?

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 30 dec 2008 16:35 #53144

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
De Vd Stadt 34 is in principe een schip waar veel variatie in zit. Er zijn zowel werfgebouwde schepen als door amateurs gebouwde schepen te vinden en de kwaliteitsverschillen kunnen erg groot zijn. Als je een Vd Stadt 34 wil zou ik in ieder geval veel verschillende schepen gaan kijken. Over het algemeen staan ze bekend als goede zeilers en ik denk dat het voor jullie doelstelling een prima schip is. Alternatieven zijn natuurlijk te noemen, maar dan wordt het verhaal wel erg groot.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 30 dec 2008 18:17 #53154

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Er is momenteel zoveel (voor weinig) te koop dat ik om te beginnen eerst maar eens een wensenlijstje zou maken en een grosso modo budget.
De gebruikte boten in NL zijn tot 60% te duur. In D zijn de prijzen ook al flink gezakt, net zoals in ESP en in P. De Nederlandse makelaars weten donders goed dat men niet even een boot het Atlantische slootje gaat overjassen, maar was ik wat jonger, dan ronselde ik een team bij elkaar en deed de ene na de andere.

Mijn maat en ik kennen de vdstadts heel goed en voor weing heb je een wat grotere zeehond, flushdek en een prima vakantieboot voor iets over de 25.000 Euro. Weliswaar wood-epoxy, maar ook dat gaat extreem lang mee.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 30 dec 2008 18:23 #53155

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8525
Het vooropgestelde budget voor boot en uitrusting ligt op max 50.000 euro.
De Zeehond heeft een te grote diepgang...

De 'kwaliteit' van de binnenafwerking vind ik minder een punt, als de romp en tuigage prima zijn, wil ik met plezier het halve interieur eruit halen om het beter te doen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 30 dec 2008 18:33 #53157

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Nee dat hoeft niet. In Ketelhaven ligt een prachtige Zeehond 36 of 37 voet van een (zieke) Duitser. Hij heeft het schip zelf gebouwd maar wat ik er van gezien heb was deze man bepaald geen "doe het zelver" maar een gedegen vakman. Het houtwerk ziet er bijzonder goed uit en er ligt een prachtig teakdek op. Heb er zwaar over nagedacht om zelf de boot te kopen maar ik wil toch iets meer klassiek en snel. Buiten dat zou het best wel mijn boot zijn.

De boot ligt helaas helemaal ingepakt en staat op de kant. ( Duitse grondigheid, maar hier spreekt ook een zeker respect voor z'n boot uit.

Als je niet op materiaal discrimineert zou ik het toch eens overwegen. Als je wilt mail ik je het contactadres. PM me maar in geval van interesse.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 30 dec 2008 23:49 #53217

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Mijn volgende boot zou uit the UK komen. Met de Pound en de Euro bijna 1:1 en zeker nog 10% van de vraagprijs af doe je daar goede zaken. Voor rond de 40.000 Euro koop je een boot met hefkiel uit 2002 in je maat. (Na afdingen :wink: ) Dit binnen 1 minuut zoeken dus wie weet wat er nog meer op staat.

www.boatshop24.co.uk/MjAxMTczO...1_Lift_keel.html#top

Tis maar een idee.

Als het je puur te doen is om iets drijvends te hebben voor een maand of 18 om daarna weer te verkopen is een stalen schip wellicht een optie. Investeer dan zo min mogelijk en blijf zo lang mogelijk weg. Als het een blijvertje is om ook op "ander" water te zeilen adviseer ik je anders dan staal.

Hoe veel info je ook al denkt gegeven te hebben, de wereld biedt zoveel aan qua merken, materiaal, uitrusting, vorm en etc dat ik eerst een lijstje zou maken met wat je allemaal wenst.

* Navigatie tafel in de vaarrichting of mag het ook anders
* Moet er wel een naviagteitafel inzitten
* Een langskeuken of een traditionele hoekopstelling
* Een kleine "geborgen" kuip of een "joekel" van een speeltuin
* Een achterhut voor extra spullen of om in te slapen (lengte?), mag het dan ook een hondenkooi zijn?

Uitrusting
* radar
* marifoon
* verwarming
* GPS, Navtex, div ontvangers, AIS
* Oven, grote gasbun voor 2 flessen
* Aantal liters diesel / water

Etc etc

Als je eenmaal de lijst klaar hebt zou ik splitsen in wat naderhand is aan te passen en wat er bij aankoop al in MOET zitten. Op die manier maak je de zoektoch een stuk specifieker. Nu kan het nog gaan van een Rival 34 tot een Feeling tot een Westerly tot een vd Stadt in een range van 20.000 tot 40.000 Euro. Alles afhankelijk van leeftijd, model, merk en uitrusting.

UK is o.a. the place to be op dit moment. Over 3 maanden denk ik nog goedkoper overigens (smile) maar da's een gokje!

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 31 dec 2008 09:37 #53230

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Heb ook even op de door jou aangegeven site gegoogeled ..
Mijn bootje stond er 7,5% goedkoper op maar deze was dan ook drie jaar ouder 1998 i.p.v. 2001. Verder vraag ik me af hoe het met de BTW verklaring zit als je de boot over vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 31 dec 2008 10:29 #53237

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Vraagprijs is nog geen koopprijs :P en BTW betaald in de EU is volgens mij het enige vereiste om hem zonder aanslag in te kunnen voeren. (VAT verklaring).

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 31 dec 2008 10:40 #53240

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Yachtworld is nog steeds mijn favoriete site; met name in de VS heeft hun eigen bankiersfraude bikkelhard toegeslagen. De Pstg is al onder de euro weggezakt (0,97 tegen de Euro) de dollarkoers is ook de aspirant koper goedgezind, en de VS is voor een hele hoop mensen onontdekt gebied.
De grote drempel is de angst voor het onbekende en de brede sloot van een dikke 2500 zm.
Voor 40.000 Euro heb je al een redelijke boot tussen 45 en 50 voet. Boten van ontwerpers die je hiert niet snel zal tegenkomen en in het geval dat,toch wel tegen een dikke prijs.
In Halifax ligt een 41C&C voor 39.000 Can$ (vraagprijs)
In Georgetown, Maine, een 43 Bruce Farr, vraagprijs 69.500 usd, met een nog zeer behoorlijke zeilgarderobe en een nieuwe Yanmar. Het is de racebak Revolution 2.
Zo zie je ook voor weinig boten van topontwerpers Philip Rhodes, Bill Tripp e.v.a. Er lag ook een prachtige klassieke Frans Maas 43, waar je hier ten lande nog altijd een zeer stevige prijs betaald. Helaas ligt zij aan de verkeerde kant van de US, in San Diego, anders had ik dat schip achter elkaar gekocht. Ook een van de redenen dat boten aan de US westkust stukken goedkoper zijn dan aan de oostkust. Het kost een bak tijd en een bak geld om je boot veilig aan de andere kant te krijgen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 31 dec 2008 12:28 #53252

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Lannes,

Jij had jouw boot toch in Nederland gekocht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 31 dec 2008 12:48 #53256

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ja dat heb ik ook. Die Ranger is voor mij op maat gemaakt. Maar als die Frans Maas aan de Oostkust had gelegen had ik geen moment geaarzeld. Ik ben nu eenmaal weg van de Frans Maas ontwerpen. Maar de goede ontwerpen van hem hier in NL zitten allemaal dik boven de 100.000 euro en zover wil ik niet gaan.
In Seattle ligt de fameuze Malabar XV, naarf ik meen de laatste boot van John Alden, werkelijk voor een habbekrats. Compleet origineel, nog geheel in begin '50er jaren stijl, niets veranderd. Een boot die eerder in een museum thuishoort. Compleet met gietijzeren kookkachel. Maar all of places, Seattle?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 02 jan 2009 19:46 #53464

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8525
@Beauty
Als het een blijvertje is om ook op "ander" water te zeilen adviseer ik je anders dan staal.

Kan je ook zeggen waarom juist?
Weten nog niet of we de boot nadien behouden. Als het voor langere tijd wegtrekken ons bevalt wel. Als het langere afstanden mijn vrouw bevalt zou ik eventueel willen uitkijken naar een boot met betere zeileigenschappen. Voor de trip die we nu voor ogen hebben is dat wellicht minder noodzakelijk.
dat ik eerst een lijstje zou maken met wat je allemaal wenst.

Heb ik in m'n achterhoofd al een beetje gedaan, vandaar de toch vrij specifieke vraag ivm vd Stadt 34...

- boot moet ruim zijn. Wil niet te krap zitten gedurende een jaar. Weet wel dat je met een 23 voeter de wereld om kan zeilen, maar ben van mening dat ik al genoeg "klein en primitief" gereisd heb (rugzak en tent). Wil deze keer dus niet meer "kruffelen".
- stabiel vaargedrag: vrouw is niet echt te vinden voor springerig en sportief. Trouwens met kind van 4,5 heb ook ik het graag wat vaster.
- hoge verschansing
- brede gangboorden
- ruime kuip
- behoorlijke kaartentafel
- kombuis in L-vorm
- twee afsluitbare hutten om in te slapen zodat niet dagelijks de langsscheepse banken opgeruimd moeten worden.
- "stahoogte"...: relatief begrip natuurlijk. Ben 1,9 m maar kan me vinden in 1,85m ook :)
- beperkte diepgang van 1,3 tot 1,4m: zijn scharrelaars die ook in de kleinere baaien en rivieren op verkenning willen gaan
- zeer degelijk gebouwd en tegen een stoot kunnen
- no-nonsens
- eenvoudig in onderhoud en herstellingen (kan zowel met polyester werken als lassen, ook alu)
- indien staal of alu: niet te oud, pak max een jaar of 15

Wat ik eventueel zelf nieuw koop:
- radar (voorlopig geen vereiste)
- marifoon
- verwarming
- gps (heb nog een oude 45 van garmin die het prima doet)

Oh ja! En voor m'n vrouw ook "een mooi kleurtje" :D

Zelfs als je je verwachtingen of eisen scherp stelt, is het aanbod in deze prijsklasse nog zo groot dat je niet alle boten in overweging kan nemen!

@Wallaby:

Alternatieven zijn natuurlijk te noemen, maar dan wordt het verhaal wel erg groot........

Laat maar horen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 02 jan 2009 20:14 #53480

  • RobertS
  • RobertS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 949
Ja dat heb ik ook. Die Ranger is voor mij op maat gemaakt. Maar als die Frans Maas aan de Oostkust had gelegen had ik geen moment geaarzeld. Ik ben nu eenmaal weg van de Frans Maas ontwerpen. Maar de goede ontwerpen van hem hier in NL zitten allemaal dik boven de 100.000 euro en zover wil ik niet gaan.
In Seattle ligt de fameuze Malabar XV, naarf ik meen de laatste boot van John Alden, werkelijk voor een habbekrats. Compleet origineel, nog geheel in begin '50er jaren stijl, niets veranderd. Een boot die eerder in een museum thuishoort. Compleet met gietijzeren kookkachel. Maar all of places, Seattle?

Ik kende Frans Maas alleen van de Raider 35, een schip dat de ouders van een goede vriend van mij hebben. Een absolute schoonheid. Maar die Malabar en Frans Maas 43 zien er ook fantastisch uit. Is er een website waar al zijn ontwerpen op staan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 02 jan 2009 20:14 #53481

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
De 34 Van de Stadt is in hoofdzaak ontworpen voor de zelfbouwersmarkt.Er liggen er een stel te koop waarvan de prijzen nogal uiteenlopen.
De meeste zijn composiet of gelamineeerd WRC/Redwood met glasvezel afwerklagen, een paar staal of aluminium. Voor de laatste die als regel werfgebouwd zijn betaal je een ruk meer.
De goedkoopste en gek genoeg een van de mooiste was een composiet met teakdek en prachtig interieur.
Stahoogte is gemiddeld 1.83, diepgang rondom de 1.40.

De Zeehond is iets groter, heeft meer ruimte en met z'n diepe kuip vind ik die veiliger - maar is qua ontwerp van een oudere datum alhoewel dat voor de zeileigenschappen niets zegt. Later is op basis van dezelfde romp de 38 ontwikkeld en de 37 Forna.

In het algemeen vindt je in de V.D Stadts dezelfde rompvormen en je mag er vanuit gaan dat het allemaal goede zeilers zijn.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 02 jan 2009 21:49 #53503

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
@ RobertS

De Raider 35 en mijn 1e boot waren vrijwel identiek. In ieder geval de rompen. Ik ben nog steeds een grote fan van Frans Maas en ik vervloek de dag dat ik de 40er verkocht. Ze vallen nu volledig buiten mijn budget want hun waarde (in munt) daalt niet, integendeel, prijzen vanaf 100.000 euro.
Er zijn helaas geen boeken met zijn ontwerpen. Dat ontwerpen heeft hij nooit verder doorgezet, hij was op latere leeftijd meer bouwer. Een van de weinige shipyards die in alle bouwmaterialen kon en wilde bouwen.
Maar hij heeft nog steeds een harde kern van fans want het is moeilijk om aan een 40er te komen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 02 jan 2009 22:56 #53515

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Waarom in staal in deze maat voor mij geen optie zou zijn voor een blijvertje?

Buiten de windsnelheden die we op de steiger altijd horen zeilen we met zijn allen voor 90% met 5 Bft of minder. 6 Bft ook nog als we enigzins beschut kunnen varen, hoger wal hebben of een herenkoers. Niet dat we schijtluizen zijn maar tel maar eens zeiltjes bij 6 Bft of meer. Komt allemaal mooi uit want de weerberichten zijn voor de korte termijn (3 dagen) redelijk betrouwbaar dus 2 dagen met veel wind gebruiken we dan om lekker het achterland te verkennen.

Mijn stelling komt uit een eigen diepgewortelde voorkeur om ook bij licht weer te kunnen blijven zeilen en niet om met 1 knoop stroom tegen al te moeten motoren. Heb je dan een stalen schip in de maat rond 9 meter dan is mijn aanname/voorspelling dat er geen schip op de markt is die nog prettig afstanden maakt bij 1,2 en 3 bft. Zelfs bij Bft 4 voor de wind met 15 knopen ware wind loopt staal door de massa gewoon minder hard dan lichtere schepen.

Komt een stalen schip dan niet vooruit en zijn liefhebbers van staal dan helemaal kierewiet? nee absoluut niet

- Je kan er maar een hart voor hebben
- Het model kan maar gebouwd zijn in staal waar je voor valt
- Bij zwaar weer pluk je wellicht de vruchten
- Makkelijk zelf te repareren over bijna de gehele wereld
- Etc etc

Echter voor mij in een vaargebied van West Europa met in de zomermaanden overwegend winden van 4 bft of minder en zelfs dagen achtereen met 1 tot 3 bft liever geen staal. Ik heb zelf maar 60 liter diesel om max 40 uur te pruttelen en dat vindt ik al heeeeel veeeeel.

Mijn ervaringen komen dan uit de Baltic waar we zo door de laatste 5 jaren heen een mijltje of 8.000 bij elkaar gesprokkeld hebben en samen zo'n 12 maanden hebben mogen verblijven.

Ook de dagen dat het waait heb je vaak in de nacht of de vroege ochtend weinig tot geen wind. Zeker langs kusten waar zeewind de main engine is achter onze voortstuwing. Als ik mijn dagboeken dus nakijk kom ik tot de conclusie dat ik voor 75% zeil met 4 bft of minder en daarvan weer 80% met minder dan 3 bft.

Vandaar voor mij als blijvertje geen staal. Ik haat pruttelen.

Een terrechte vraag is of dan het verschil in snelheid zoveel uitmaakt tussen staal of ander lichter materiaal. In mijn zeker niet onbevooroordeelde visie wel degelijk. Wij maken trips makkelijk door ook in de avond te vertrekken bij een 2 bft. Het verschil in bootsnelheid is dan tussen een zwaarder schip en die van ons bijna maximaal. En een verschil tussen 1 knoop of dik 3 is dan gedurende de nacht heeel veel. Zeker als het betekend dat je niet gaat of op de motor.

Maak je slechts mooie tochten overdag van een mijl of 25 en is pruttelen geen probleem onder de 2 Bft, of vaar je juist graag uit bij 6 Bft op een kamelenkoers ....... be my guest, by all means!

Als het maar zeilt

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 02 jan 2009 23:11 #53516

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Als ik mag inchimen Michel heb je wat mij betreft 100% gelijk. Onder de 14 meter geen staal hoorde ik de oudere ontwerpers altijd roepen.
Staal ok, maar dan nieuwbouw want ik wil ook weten wat er achter de beschieting zit.

Wel eens gezeild op een ferro-cement boot? De overtreffende trap van erg, erger ergst.
Glasvezel en compositie hebben toch mijn persoonlijke voorkeur.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 03 jan 2009 00:03 #53520

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Je maakt me nieuwsgierig, ik heb nog geen ferro-cement-ervaring, maar wat is er zo vreselijk aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 03 jan 2009 14:44 #53559

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Wat dacht je van ruim 8 ton voor een 10 meter boot? Niet vooruit te branden! Je wordt er moe van zo traag!
Het probleem is dat het bouwmateriaalop zichzelf nog niet eens zo verkeerd is, maar het in de hand houden van het gewicht tijdens het bouwen is het grote probleem. Een tijdlang erg populair in Australië en Nieuw Zeeland, waar scheepsbouwhout wel te krijgen is maar erg duur is.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 03 jan 2009 20:36 #53611

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Wel makkelijk van ferro-cement is dat je de krassen eenvoudig weg kan stucen....... :lol:

Maar verder weinig goeds van ferro-cement gehoord...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 03 jan 2009 20:44 #53613

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dat zal je nog tegenvallen, moet je ook met epoxy doen. - Naar materiaal om te repareren.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 03 jan 2009 20:54 #53614

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8525
Zelfs bij Bft 4 voor de wind met 15 knopen ware wind loopt staal door de massa gewoon minder hard dan lichtere schepen.

Ik begrijp wel wat je wil zeggen hoor, maar we spreken toch van een meter of 10 in het geval van de vd Stadt 34 met een gewicht van rond de 5,5 ton. Zeg maar 6.
Ik heb even vergeleken met schepen van gelijkaardige lengte (Dufour 34 performance, Etap 35i, Bavaria 34, Beneteau Oceanis 34, etc) en bekom relatief weinig tot geen verschil in gewicht... Zeker als de Stadt in alu te verkrijgen is.

Is het dan niet louter een kwestie van meer zeil er op te zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 03 jan 2009 21:32 #53617

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Nogmaals, niets ten nadele van staal maar laat ik dan zo hooghartig zijn door aan te geven dat ik nog nooit de achterkant van een stalen schip heb gezien die ons inhaalde uit de lengteklasse 8-10 meter.

Er zijn 3 factoren die bij staal in mijn hoofd een belangrijke rol spelen.

- Rompvorm
Veel stalen schepen die hun bestaansrecht hebben bewezen en nog steeds de bron zijn voor zeer veel waterpret hebben een vorm welke niet de meest optimale is gebleken in het licht weer geweld.

- Zelfbouw
Mijn respect gaat uit naar de zelfbouwers onder ons. Als ik een draadje zie draai ik al de hulplijn. Ik kan het niet, ik wil het niet ik mag het niet ... niet niet niet. Andere die het zelfbouw gen wel beschikken hebben de ervaring pas opgedaan nadat het schip gereed is gekomen wat soms ook te zien is aan de vorm van de romp. Prima schilderwerk ....... maar gewoon niet strak die romp. Maakt dat dan zo veel uit. Welnee ...... productie schepen zijn alleen maar zo strak mogelijk om de klant wat wijs te maken. :lol: Natuurlijk is een gladde romp (strak) met een goede AF afwerking zeer gunstig voor zeker de licht weer omstandigheden. Vele stalen schepen in deze lengte zijn echter gemaakt door zelfbouwers waarbij de kunde aan het eind van het traject pas op niveau kwam.

- Gewicht
Ach, of je nu 3,9 ton of 5,1 ton door het water moet sleuren. Maakt dat nu zo'n verschil? Eerlijk gezegd weet ik het niet. Ik heb nooit 1 of 2 ton extra aan boord genomen om het te proberen. Wellicht de zomer meeting gebruiken om eens te zien wat er gebeurt met 20 man aan boord met een flesje in de hand. Wat ik wel weet is dat 1,2 ton op die 3,9 ton 30% is. M.a.w. de zwaardere boot heeft 30% minder zeil staan per ton dan de lichtere boot. En zeker bij lichtweer schat ik zo in dat dit nu juist de laatste kilotjes zijn die lastig in beweging zijn te krijgen bij zeer licht weer. Hoe ik aan 3,9 kom? Mijn Dehler 34 schoon aan de haak zonder uitrusting helemaal leeg zonder tuig. Alleen romp kiel en roer. Elke 1000 kg die je niet hoeft mee te zeulen is meegenomen. En nee, ik vertrouw al die aangegeven gewichten nooit. 4,9 ton blijkt in de kraan zo 900 kg meer te zijn. Trek je hier vooral niets van aan als het geen belang voor je heeft. (later meer).

De genoemde boten
Vergis je niet. Een Dehler 34 Stadt model uit 1989 heeft een waterlijn van net iets meer dan 8 meter. (En niet de 8,60 uit alle advertenties). Ik schat dat jouw aangegeven model niet veel langer zal zijn.

Een Dufour 34 heeft een totaal ander onderwaterschip met een in procenten veel langere waterlijn dan een model uit 1989 of ouder. Ik ga nu geen lang verhaal houden maar die schepen varen in potentie met dezelfde winddruk en dezelfde factor lift (kracht) een hogere snelheid. Zonder er naar gekeken te hebben schat ik verder in dat het aantal meters zeil op je genoemde schepen ook hoger is. Hier neem ik een risico maar dat is dan maar zo.

Ik zou nog iets aangeven over het belang van het gewicht van de romp en welk belang dit speelt in de zeilerswereld. Bij heel veel hardware wordt aangegeven dat het "lichter" is dan voorheen en sneller en veiliger en weet ik allemaal meer. Zeker in de zeildoek industrie.

Maar als ik dan een zeilmaker vraag hoeveel lichter mijn grootzeil dan gaat zijn in vergelijking met mijn huidige kunnen ze me dat niet vertellen. North Sails kwam na veel touwtrekken met een range van 36 tot 45 kg. Pardon?

Wij hebben voor de refit alles gewogen wat van boord ging en alles gewogen wat aan boord kwam. Ik wilde gewoon weten hoe zwaar alles is en niet schatten. 1 zeilmaker is gaan rekenen en durfde het aan. Hij snapte best dat ik niet MEER geld wilde betalen voor een doek waarvan HIJ zelf zei dat het gewicht zou besparen en vervolgens moet concluderen dat ie 10kg zwaarder is. En ook het voorzeil, en ook de mast, en ook de giek etc etc etc. Hij voorspelde 30 kg en het werd 30 kg.

Ergo
Zoek je ook een boot die juist of ook prima presteerd bij licht weer ..... zoek dan anders dan staal. Ik ken namelijk geen stalen lichtweer toppers. Maakt het je niet uit ....... have fun and put the pedal to the metal :D

MvG Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 03 jan 2009 22:08 #53621

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
1) Staal wordt bijna niet meer gebruikt voor zeiljachten, behalve in opdracht van de klant,maar zeker niet meer in serieproduktie.
2) Op prijs maakt het gebruik van staal of aluminium weinig uit - de alu prijzen zijn zwaar naar beneden gegaan en die van staal omhoog. Op kilo basis is het verschil zowat nihil.
3) Aluminium wordt nog wel gebruikt in serieproduktie, maar is vrij duur en voor een alu gebruikt zit je ruim boven de prijs van glasvezel, composiet of wood-epoxy.
3) Gewicht aan boord: het zal me nietg verbazen als in de 10-11 mtr boten de mensen een paar honderd kilo gewicht aan boord hebben in de vorm van niet standaard materiaal, beter gezegd in de vorm van eigen spullen en allerlei accessoires.
4) Gewicht dat je meesleept, ligt vrijwel altijd boven de waterlijn dus heeft dat altijd invloed op de prestaties.
5) Je tuigage is in feite het voortstuwende element en hoe beter je zeilen, hoe sneller je schip. Je kunt spelen met je zeiloppervlak waarbiuj je rekening moet houden met je vaarwater en de gemiddelde weersomstandigheden die daar een rol spelen.
6) Waterverplaatsing en rompvorm spelen een regulerende factor. Hevy, medium en light dispalcement en daarbovenop de ULDB.
Bij de aankoop van een produktieschip kun je zelf deze factoren niet beïnvloeden dus zal je een schip moeten zoeken dat qua rompvorm en zeiloppervlak aan je eisen voldoet.
Ik heb een ontwerp liggen van Eric Sponberg, een rompgewicht van nog geen 1200 kg op een lengte van 42 voet. De eerste boot liep al met een beetje wind over de tien knopen. Maar niet geschikt voor zware weers-omstanigheden op zee. het zijn allemaal keuzes die je moet maken.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 03 jan 2009 23:06 #53625

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Even wat kerngegevens over de overigens mooie keuze:

Length over all 10.25 m / Length waterline 8.00 m
Beam 3.30 m 10' 10" / Draft 1.30 m 4' 3"
Displacement (steel) 5.40 t
Displacement (aluminium) 4.50 t
Displacement (wood) 4.50 t
Ballast (steel) 1.80 t
Ballast (aluminium) 2.00 t
Ballast (wood) 2.00 t
Sail area fractional rig 66.00 m² 711 sq ft
Mast height above waterline 15.70 m 51' 6"
Sail area masthead rig 61.70 m² 664 sq ft
Mast height above waterline 14.10 m 46' 3"
Fuel tanks 60 l 13 gall.
Water tanks 150 l 33 gall.

In staal zit je dus kaal
- zonder eigen spulletjes
- zonder gewicht van bemanning
- zonder diesel
- zonder water
- zonder uitrusting zoals zeilen
- zonder alles meer
.... op 5,4 ton als er niet ergens iets zwaarder is gebouwd dan op tekening is aangegeven. (wat vaak bij zelfbouw wel gedaan wordt).

Al met al kom je zo boven de 6 ton uit als je op vakantie gaat. Dat is net 10m2 zeil oppervlak met een top getuigd jacht per ton displacement. En dan denk ik zelfs dat die dik 60M2 is met een genua 1 en niet met een high aspect (genua 4). Dan heb je rond de 8 M2 per ton aan zeil staan.

Rond de 10 m2 zeil per ton is helemaal niet slecht en ik moet zeggen, de foto's die ik net voorbij heb zien gaan ...... er zijn vele schoonheden op de markt als we van de piccies uitgaan. Jammer dat de Alu versies die ik snel zie nu net voor mij de mindere zouden zijn. Dat terzijde.

Het verschil in staal en Woodcore is dus qua romp 1,1 ton. Daarvan stoppen ze 200 kg in meer ballast waardoor een stalen romp van dit model nog steeds 900 kg zwaarder is dan een woodcore versie. Geen enkele reden om staal af te wijzen, zie mijn eerdere verhaal. Alleen mocht je ook bij licht weer zo lang mogelijk willen blijven zeilen ............. dan is dik 6000 kg een hele hap.

Ik zou persoonlijk bij dit model gaan voor een woodcore romp of aluminium met een neiging naar het eerste. En als je de mast hoogte kan hebben neem dan een type met een fractioneel tuig. Er zijn overigens ook centre board versies gebouwd met een diepgang 1.07 - 1.77 bij de woodcore versies. Ideetje? :D

Echt mooie versies zitten ertussen, echt van liefhebbers. Succes met zoeken.

Gr Michel

Nawoord

De ene Stadt 34 fractioneel in Woodcore met een genua 1 heeft bij een displacement van 5 ton en 66 M2 zeil oppervlak 13,2 meter per ton.

De andere met een top tuig in staal en alleen een high aspect als voorzeil heeft bij een displacement van 6 ton en een zeiloppervlak van 50M2 8,3 meter per ton.

De eerste heeft daarmee wel BIJNA 60% meer zeiloppervlak per ton displacement. Alle keuzes bij elkaar kunnen dus zeer veel verschil maken, ook die 900 kg verschil in gewicht, ook het tuig en zeker de zeilvoering.

Wederom groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 03 jan 2009 23:37 #53632

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Als je puur op snelheid wilt gaan, loop dan met een grote boog om staal. Iemand die een stalen romp wil hebben, maakt andere keuzes. Rompgewicht gaat bij grotere schepen een minder belangrijke rol spelen omdat materiaal dikte niet evenredig oploopt met bootlengte. Dan praat ik over boten 20 >

Destijds hebben we bij Bruynzeel wat proeven gedaan met diverse soorten laminaat: versterkt met glasvezel, versterkt met aramide en versterkt met een schuimkern. Om op die manier lichte plaatmaterialen te ontwikkelen voor de jachtbouw.
Dergelijke toepassingen kunnen heel goed alleen moet je een vacuüm methode gebruiken om voids te voorkomen. En dat is niet voor iedere amateur weggelegd.
Maar, mijn voorkeur zou ook uit gaan naar wood-epoxy composite omdat er aan aluminium nogal wat nadelen kleven door galvanische erosie en de kosten van een beschieting met daaronder de noodzakelijk isolatie.
Aluminium is niet alleen een goede electriciteitsgeleider maar ook een van warmte en koude.

Ik heb diverse gebouwde vdS ontwerpen gezien die op zich artistieke kunststukjes waren (maar natuurlijk ook een hoop minder geslaagde exemplaren).

VdS levert bij de meeste bouwtekeningen een Polar Diagram waar je dus in theorie de diverse snelheden kunt zien onder diverse omstandigheden.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl