Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht.

kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 12 juli 2014 20:26 #532211

Toen ik mijn boot kocht zat er kabel besturing op een hebben daar echter nooit mee gezeild. Nu zijn we het hele schip aan het renoveren en is de vraag wat we gaan terug plaatsen. Graag hoor ik de voor en nadelen van de verschillende systemen. Het gaat om een stalen multi knikspant van 45 ft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 12 juli 2014 22:22 #532225

Hydrauliek bestuur je een motorboot mee. Op een zeilboot mis je het "roergevoel". Andere systemen zoals kabels of stangen doen dat in meer of mindere mate wel. Kijk eens op de site van Jefa, daar is veel info te vinden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 13 juli 2014 05:08 #532232

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 338
Op een boot met kabelbesturing heb ik al meegemaakt dat de kabel van het kwadrant viel. Dat is uiteraard een kwestie van afstelling.
Mijn boot is uitgerust met een stangen systeem. Ik ervaar dat als super sterk en onderhoudsarm maar het zal uiteraard een stuk duurder zijn.
Laatst bewerkt: 13 juli 2014 05:09 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 13 juli 2014 16:10 #532377

En hoe is het op schepen die eigenlijk alleen maar lange afstanden zeilen dus oceaan tochten? Ben daar aardig wat geweest op andere schepen en we vaarde dan eigenlijk alleen maar op de automaat.
mij keus ging eerst uit naar kabel besturing omdat dat een makkelijk te repareren systeem vind. Maar kan nu wat mooie componenten krijgen voor hydroliek besturing dus begin te twijfelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 13 juli 2014 17:45 #532394

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Zover ik weet heb je op het grote water een combo van autopilot en windvane
Pilot voor mooi weer en windvane voor wat zwaardere omstandigheden.
Ik zou persoonlijk voor hydraulisch gaan en als back-up kabel.

Maar ik heb geen persoonlijke ervaring in beide
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 13 juli 2014 17:58 #532397

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733
Vergeet vooral niet een Noodroer voorziening. Meestal is dat een stomp die op de roerkoning is gelast en waar een losse helmstok op past. Als de hydrauliek kapot is of de kabel is gebroken werkt zo'n Noodroer wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 14 juli 2014 15:54 #532577

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
Wij hebben puur hydraulische besturing, de hydraulische pomp zit onder de kuipvloer, middels ketting verbonden met stuurwiel. De autopilot heeft een hydraulische pomp die met een T-stuk in de hydraulische leiding zit, met een kleppenblok uiteraard.
Dat je geen gevoel hebt is niet waar, het is een ander gevoel: als je roeruitslag geeft, voel je meer of minder weerstand tijdens draaien aan je stuurwiel afhankelijk van de roerdruk. Als je niet draait, heb je geen gevoel. Dit is ook een voordeel,vooral voor langere tochten: je geeft een beetje lij met het roer, laat los, en de boot vaart recht door als je getrimt hebt. We hebben net een tocht van 200 mijl gevaren, aan de wind, zonder AP alleen op trim. De Horizon volgt de windshifts. Alleen als de wind toeneemt of afneemt, veranderen we een beetje de roerstand (beetje meer of minder lij). Maar dat is alleen maar finetunen, de boot zeilt uit zichzelf toch wel door, alleen wat minder hoog.
Zorg voor een goede leidingloop, je moet goed kunnen ontluchten. Zorg voor goede verbindingen, anders krijg je lekkage.
Tot nu toe na 7 jaar varen is het onderhoudsvrij. Misschien dat straks de seals van de cilinder vernieuwd moeten worden.
Behoudens een noodroer dat we op de kop van de roerkoning kunnen plaatsen, hebben we geen backup.
Vooralsnog zijn wij tevreden hydraulische stuurders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 14 juli 2014 19:28 #532656

Op mijn vorige boot had ik ook een hydraulische besturing, dat werkt idd prima. Maar toch een min-puntje. Door kleine inwendige lekkage zijn er steeds extra stuurcorrecties nodig, dat merk je goed als je op de AP vaart.
persoonlijk vindt ik kabels en ketting prettiger

gr Johan
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 14 juli 2014 20:18 #532700

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
johanwillemb schreef :
Op mijn vorige boot had ik ook een hydraulische besturing, dat werkt idd prima. Maar toch een min-puntje. Door kleine inwendige lekkage zijn er steeds extra stuurcorrecties nodig, dat merk je goed als je op de AP vaart.
persoonlijk vindt ik kabels en ketting prettiger

gr Johan

Hier moest ik even over nadenken, zelf herken ik dit niet.
Wat zijn inwendige lekkages? Het is zeker zo dat de stuurcilinder aan de roerkoning een beetje lekt in de zin dat de zuiger "gesmeerd" wordt door de hydraulische olie, maar als dat de vorm van lekkage aan gaat nemen, dan kan de cilinder geen of minder druk opbouwen en stuurt ie niet goed. Dat betekent dan cilinder onderhoud plegen. Wat ook staat te "lekken" soms is de veiligheid, maar dat is alleen als de druk te hoog oploopt. Als hier een "lek" optreedt, dan staat de veiligheid te laag of loopt het kwadrant tegen de eindbuffer aan of loopt de cilinder tegen zijn eind aan. Allemaal zaken die eerst goed geïnstalleerd moeten worden. Als het kleppenblok "lekt" dan is daar onderhoud aan te plegen. Bij hydraulisch sturen heb je geen spaak van het stuurwiel dat altijd bij 0 boven staat, je hebt een roerstandaanwijzer nodig als je dat wil weten. Als ik het roer na een manoeuvre zoals aanleggen in het midden wil hebben, zet ik de AP even aan en weer uit, geheid dat ie op 0 staat dan.
Je moet wel goed ontluchten. Als er lucht ergens in de leiding zit, dan voelt de besturing vaag. Maar als je daar rekening mee houdt bij aanleg dan is er geen probleem te verwachten.
De Horizon is een middenkuiper, het leggen van een pijp door de achterhut is dan makkelijker dan kettingen of stangen. En de leidingen gaan 3 keer door waterdichte schotten, dat gaat met stangen of kettingen moeilijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 14 juli 2014 20:51 #532711

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 338
Interessant filmpje waarin verschil tussen stangen en kabelsturing wordt duidelijk gemaakt.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 15 juli 2014 07:54 #532799

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
Ronaldl schreef :
johanwillemb schreef :
Op mijn vorige boot had ik ook een hydraulische besturing, dat werkt idd prima. Maar toch een min-puntje. Door kleine inwendige lekkage zijn er steeds extra stuurcorrecties nodig, dat merk je goed als je op de AP vaart.
persoonlijk vindt ik kabels en ketting prettiger

gr Johan

Hier moest ik even over nadenken, zelf herken ik dit niet.
Wat zijn inwendige lekkages? Het is zeker zo dat de stuurcilinder aan de roerkoning een beetje lekt in de zin dat de zuiger "gesmeerd" wordt door de hydraulische olie, maar als dat de vorm van lekkage aan gaat nemen, dan kan de cilinder geen of minder druk opbouwen en stuurt ie niet goed. Dat betekent dan cilinder onderhoud plegen. Wat ook staat te "lekken" soms is de veiligheid, maar dat is alleen als de druk te hoog oploopt. Als hier een "lek" optreedt, dan staat de veiligheid te laag of loopt het kwadrant tegen de eindbuffer aan of loopt de cilinder tegen zijn eind aan. Allemaal zaken die eerst goed geïnstalleerd moeten worden. Als het kleppenblok "lekt" dan is daar onderhoud aan te plegen. Bij hydraulisch sturen heb je geen spaak van het stuurwiel dat altijd bij 0 boven staat, je hebt een roerstandaanwijzer nodig als je dat wil weten. Als ik het roer na een manoeuvre zoals aanleggen in het midden wil hebben, zet ik de AP even aan en weer uit, geheid dat ie op 0 staat dan.
Je moet wel goed ontluchten. Als er lucht ergens in de leiding zit, dan voelt de besturing vaag. Maar als je daar rekening mee houdt bij aanleg dan is er geen probleem te verwachten.
De Horizon is een middenkuiper, het leggen van een pijp door de achterhut is dan makkelijker dan kettingen of stangen. En de leidingen gaan 3 keer door waterdichte schotten, dat gaat met stangen of kettingen moeilijk.

Bij mijn Optima 92 drijft het stuurwiel een hydraulische pomp aan. Een met een ring van plunjers die op een schuin staande spiegel lopen.

Zo'n pomp lekt altijd. Dat is normaal. Niet naar buiten, maar intern. Daardoor is er altijd een beetje slip tussen het roer en het stuurwiel. Niet veel. Ik denk dat je over een uur een kwart slag kwijt bent.

Voor een incrementeel werkende stuurautomaat (een die beetje links, beetje rechts stuurt, maar niet echt bijhoudt wat de stuurwiel positie echt is)is dat niet erg. Maar voor een windvaan bijvoorbeeld is het dodelijk. Of voor het vastbinden van het stuurwiel en dan op trim verder varen. Gaat niet. Bovendien heeft deze constructie heel veel wrijving als je hem andersom (vanuit het roer) probeert aan te drijven. M.a.w. je voelt niet meer wat er beneden gebeurt. Dat heeft voor- en nadelen. Het stuurt minder fijntjes, maar ook minder vermoeiend.

Stangen of kabel hebben dit niet.

Van kabel kan ik me weer voorstellen dat het weer wat stugger voelt. Stangen zijn zonder werkplaats nauwelijks te repareren. Zeg het maar.

Alles is een compromis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 15 juli 2014 18:21 #532969

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
Joop66 heeft natuurlijk gelijk, maar hij gaat ervan uit dat er maar 1 hydraulische pomp is. Zijn voorbeeld van de autopilot is dan blijkbaar een AP die aan het stuurwiel gaat draaien. Bij de Horizon zijn er twee pompen, eentje van het stuurwiel en eentje van de autopilot. Dan moet er dus een kleppenblok tussen anders draait de ene op de andere mee. Het kleppenblok zorgt ervoor dat er dus geen terugkoppeling meer is tussen de cilinder en de pomp. Bij ons is dus geen sprake van vastzetten van het stuurwiel, we laten het gewoon los. Het kleppenblok zet dan de cilinder vast. Het roer staat dan dus vast. In de stand die het op dat moment had. Wij hebben geen windvaan. Als je een windvaan wilt, zal je die in geval van hydraulische besturing zijn eigen koppeling aan de roerkoning moeten geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 20 okt 2017 09:17 #883454

Kijk, daar hebben we werkelijk iets aan: iemand zonder ervaring geeft zijn mening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 20 okt 2017 09:28 #883457

de noorman schreef :
Kijk, daar hebben we werkelijk iets aan: iemand zonder ervaring geeft zijn mening.

Nou, het zou kunnen dat hij ondertussen 3 jaar en 3 maanden ervaring heeft!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 20 okt 2017 09:38 #883462

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Ronaldl schreef :
Tot nu toe na 7 jaar varen is het onderhoudsvrij.

Nee, zoals je hier leest had hij in 2014 al 7 jaar ervaring, dus nu wellicht 10 jaar. Waar heb je het over, noorman?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 20 okt 2017 14:46 #883547

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
We liggen nu in de haven van Reunion, in precies 12 maanden 20.000 zeemijl gevaren, 98 procent op de AP. We hebben op Aruba de hydraulische cylinder uit elkaar gehaald om de pakkingen te vervangen. Begin van lekkage, dus aanpakken voordat het een probleem wordt. Als we 1 ding geleerd hebben, is het dat we nooit zelf moeten sturen, de AP doet het beter dan wij, vooral in rauwe condities en al helemaal 's-nachts. Niks vaags aan stuurgedrag. Sinds 2007 staat de teller nu op 36.000 zeemijl. Laat de feiten voor zich spreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kabel of hydraulische besturingssysteem zeiljacht. 20 okt 2017 20:56 #883670

Dat zag ik ook wel. Het valt mij wel vaker op dat vragen nogal eens beantwoord worden door personen die stellen dat ze niets van het onderwerp weten en vervolgens lustig gaan filosoferen over de oplossing. Dus eigenlijk had ik mijn mond moeten houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl