Ronaldl schreef :
johanwillemb schreef :
Op mijn vorige boot had ik ook een hydraulische besturing, dat werkt idd prima. Maar toch een min-puntje. Door kleine inwendige lekkage zijn er steeds extra stuurcorrecties nodig, dat merk je goed als je op de AP vaart.
persoonlijk vindt ik kabels en ketting prettiger
gr Johan
Hier moest ik even over nadenken, zelf herken ik dit niet.
Wat zijn inwendige lekkages? Het is zeker zo dat de stuurcilinder aan de roerkoning een beetje lekt in de zin dat de zuiger "gesmeerd" wordt door de hydraulische olie, maar als dat de vorm van lekkage aan gaat nemen, dan kan de cilinder geen of minder druk opbouwen en stuurt ie niet goed. Dat betekent dan cilinder onderhoud plegen. Wat ook staat te "lekken" soms is de veiligheid, maar dat is alleen als de druk te hoog oploopt. Als hier een "lek" optreedt, dan staat de veiligheid te laag of loopt het kwadrant tegen de eindbuffer aan of loopt de cilinder tegen zijn eind aan. Allemaal zaken die eerst goed geïnstalleerd moeten worden. Als het kleppenblok "lekt" dan is daar onderhoud aan te plegen. Bij hydraulisch sturen heb je geen spaak van het stuurwiel dat altijd bij 0 boven staat, je hebt een roerstandaanwijzer nodig als je dat wil weten. Als ik het roer na een manoeuvre zoals aanleggen in het midden wil hebben, zet ik de AP even aan en weer uit, geheid dat ie op 0 staat dan.
Je moet wel goed ontluchten. Als er lucht ergens in de leiding zit, dan voelt de besturing vaag. Maar als je daar rekening mee houdt bij aanleg dan is er geen probleem te verwachten.
De Horizon is een middenkuiper, het leggen van een pijp door de achterhut is dan makkelijker dan kettingen of stangen. En de leidingen gaan 3 keer door waterdichte schotten, dat gaat met stangen of kettingen moeilijk.
Bij mijn Optima 92 drijft het stuurwiel een hydraulische pomp aan. Een met een ring van plunjers die op een schuin staande spiegel lopen.
Zo'n pomp lekt altijd. Dat is normaal. Niet naar buiten, maar intern. Daardoor is er altijd een beetje slip tussen het roer en het stuurwiel. Niet veel. Ik denk dat je over een uur een kwart slag kwijt bent.
Voor een incrementeel werkende stuurautomaat (een die beetje links, beetje rechts stuurt, maar niet echt bijhoudt wat de stuurwiel positie echt is)is dat niet erg. Maar voor een windvaan bijvoorbeeld is het dodelijk. Of voor het vastbinden van het stuurwiel en dan op trim verder varen. Gaat niet. Bovendien heeft deze constructie heel veel wrijving als je hem andersom (vanuit het roer) probeert aan te drijven. M.a.w. je voelt niet meer wat er beneden gebeurt. Dat heeft voor- en nadelen. Het stuurt minder fijntjes, maar ook minder vermoeiend.
Stangen of kabel hebben dit niet.
Van kabel kan ik me weer voorstellen dat het weer wat stugger voelt. Stangen zijn zonder werkplaats nauwelijks te repareren. Zeg het maar.
Alles is een compromis.