Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: brandblusser

Re: brandblusser 26 aug 2014 18:17 #545699

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
mijn keuze : schuim

nog nooit moeten gebruiken maar wel ooit een brandblus training gevolgd en schuim is het meest multifunctioneel.
wel één kopen die vorstbestendig is want die dingen zitten vol met water en je wil niet dat ze stuk vriezen.

poeder is inderdaad een hoop vuiligheid (heb ik ooit eens in de tuin geprobeerd).
met CO2 heb ik niet zoveel ervaring maar zover ik het begrijp neemt die vooral de zuurstof weg. De 'brandhaard' blijft nog altijd warm dus de kans bestaat dat die terug in brand vliegt als er terug zuurstof bijkomt.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 26 aug 2014 18:22 #545702

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
schuim voor bij jezelf en poeder voor bij de buren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 26 aug 2014 18:25 #545704

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Zonder blusser is je Electronica ook afgeschreven. Ik heb dus gewoon 2 kg poeder aan boord en een goede verzekering
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 26 aug 2014 18:46 #545717

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
tja, een goede verzekering dekt niet de emotionele schade als je eigen boot naar de gallemiezen gaat. Moet er niet aan denken, geld vergoed niet alles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 26 aug 2014 18:57 #545722

Wat zijn je risicopunten, met andere woorden wat moet er geblust worden? Dat is heel belangrijk om te weten.
Gas, vloeistoffen, vaste stoffen of metaalbranden? Als het enkel hout is zou ik gewoon de puts gebruiken. Voor vloeistoffen zou ik in de eerste instantie geen CO2 aanraden. (jaja ik weet het, kan wel, maar er is een gevaar dat de vloeistof wordt rondgespoten en dan heb je een groter probleem)

Als het van alles een beetje is zou ik je AFFF aanraden (liefst van een van de 'grote jongens'). Ik heb dat spul nog nooit bevroren meegemaakt (ook niet na een nachtje buiten met -9) en is een prima all-rounder. Het polimeriseert bij verhitting en vormt een soort membraam over het brandende deel wat in principe luchtdicht is. Geen schadelijke gevolgen voor mens&dier (en zeker niet zo schadelijk als verbranden :evil: )

Poederblussers zijn inderdaad nogal nadelig voor elektronica. Eigenlijk is het gewoon een sterke oxidator die alles laat roesten, maar omdat er in elektronica kleine draadjes zitten zijn die als eerste doorgerot. Bovendien kan het in behuizingen terecht komen waardoor je het niet kan verwijderen. Zou je het op je motorblok laten liggen, dus niet schoonmaken nadien, dan zal ook die gaan roesten.
Aan de andere kant, als je elektriciteitsbranden verwacht is poeder of CO2 weer beter dan schuim of erger een puts water erover ;-)

Dus vandaar de eerste vraag ;)

@ allen, nog een tip voor het geval je al zeilende moet blussen.
- Blijf laag (kop onder de rook en in de verse lucht houden)
- Trek de beveiliging er niet eerder af voordat je de brandhaard kunt zien
- Zodra je de brandhaard ziet kniel je zo dat 1 knie en de tenen van 1 voet het dek raak zeg maar en het andere been met de knie in de lucht, dus voet plat op het dek. Beetje zoals deze mesjeu in blommetjespak z`n benen heeft gepositioneerd. Het idee is namelijk dat je op die manier makkelijker achteruit kan deinzen mochten de ontwikkelingen niet zo positief zijn. Je hoofd is tamelijk laag wat wel zo prettig is voor je kieuwen en eventuele andere luchtwegen. Verder is naar voren bewegen ook makkelijk en ook zit je heel stabiel terwijl je paaltjes aan het pikken bent. Je wilt namelijk niet alle kanten opgegooid worden terwijl je je beperkte hoeveelheid blusmiddel aan het rondsproeien bent. Je wilt iedere gram van die blusser zo goed mogelijk aanwenden op zo`n moment!
- Mocht je met meerdere mensen zijn laat de roerganger de motor starten om een gunstige koers te varen (golven, wind (toevoer zuurstof en afvoer rook) in dachtig. Ook is een diesel zometeen misschien niet meer te starten door kortsluiting. Laat anderen nieuwe blussers naar voren aanvoeren, oude lege zijn prio nul en kunnen door de ruimte blijven stuiteren. Eventueel nablussen met water. Denk daarbij wel aan je scheepsstabiliteit (maar dat is wellicht een open deur).
Ben twee jaar assistent brandweer instructeur bij de KM geweest, daar werd het ook op die manier geleerd. Dus doe er je voordeel mee ;)
Laatst bewerkt: 26 aug 2014 19:20 door Alfa Ursae Minoris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 26 aug 2014 19:10 #545727

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
iGrf schreef :
mijn keuze : schuim

nog nooit moeten gebruiken maar wel ooit een brandblus training gevolgd en schuim is het meest multifunctioneel.
wel één kopen die vorstbestendig is want die dingen zitten vol met water en je wil niet dat ze stuk vriezen.

poeder is inderdaad een hoop vuiligheid (heb ik ooit eens in de tuin geprobeerd).
met CO2 heb ik niet zoveel ervaring maar zover ik het begrijp neemt die vooral de zuurstof weg. De 'brandhaard' blijft nog altijd warm dus de kans bestaat dat die terug in brand vliegt als er terug zuurstof bijkomt.

CO2 is koolzuursneeuw. Als je daar je hand voor houdt kan je hem makkelijk bevriezen. Is dus -80 graden Celcius wat er uit komt bij expansie. Ook al is het blussend vermogen gestoeld op zuurstofverdringing, kou kan je er wel mee overbrengen als je van dichtbij op het object spuit. Moet je voorzichtig mee zijn, niet op mensen richten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 26 aug 2014 19:14 #545729

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Aerosol blusser
of
Spray blusser
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 26 aug 2014 19:18 #545731

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Alfa Ursae Minoris schreef :
Wat zijn je risico punten, met andere woorden wat moet er geblust worden? Dat is heel belangrijk om te weten.
Gas, vloeistoffen, vaste stoffen of metaalbranden? Als het enkel hout is zou ik gewoon de puts gebruiken. Voor vloeistoffen zou ik in de eerste instantie geen CO2 aanraden. (jaja ik weet het, kan wel, maar er is een gevaar dat de vloeistof wordt rondgespoten en dan heb je een groter probleem)

Als het van alles een beetje is zou ik je AFFF aanraden (liefst van een van de 'grote jongens'). Ik heb dat spul nog nooit bevroren meegemaakt (ook niet na een nachtje buiten met -9) en is een prima all-rounder. Het polimeriseert bij verhitting en vormt een soort membraam over het brandende deel wat in principe luchtdicht is. Geen schadelijke gevolgen voor mens&dier (en zeker niet zo schadelijk als verbranden :evil: )

Poederblussers zijn inderdaad nogal nadelig voor elektronica. Eigenlijk is het gewoon een sterke oxidator die alles laat roesten, maar omdat er in elektronica kleine draadjes zitten zijn die als eerste doorgerot. Bovendien kan het in behuizingen terecht komen waardoor je het niet kan verwijderen. Zou je het op je motorblok laten liggen, dus niet schoonmaken nadien, dan zal ook die gaan roesten.
Aan de andere kant, als je elektriciteitsbranden verwacht is poeder of CO2 weer beter dan schuim of erger een puts water erover ;-)

Dus vandaar de eerste vraag ;)
Exact. Ik heb geen gas of vaste motor. De Electrische installatie is het enige en die is vrij basic. Daarom poeder. Op het poetsen na is de schade aan boord Door poeder verwaarloosbaar. En emotionele schade? Ik ben daar erg nuchter in. Met geen geld is een leven te vergoeden. En schepen zijn er genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 26 aug 2014 19:42 #545746

Mephisto schreef :
Exact. Ik heb geen gas of vaste motor. De Electrische installatie is het enige en die is vrij basic. Daarom poeder. Op het poetsen na is de schade aan boord Door poeder verwaarloosbaar. En emotionele schade? Ik ben daar erg nuchter in. Met geen geld is een leven te vergoeden. En schepen zijn er genoeg.
Dan is poeder inderdaad helemaal geen slecht idee. Hoewel er erg negatief wordt geschrven over poeder (doe ik ook aan mee moet ik eerlijk bekennen) is dat spul natuurlijk nog gewoon op de markt, en dat is niet omdat het alleen maar hel en verdoemenis is. Het werkt, het is goedkoop en daarmee basta.
Zodra er laptops, AIS, radar, marifoon, epirbs, plotters, tablets en wat nog meer aan boord liggen is het gewoon verstandig om dat mee te nemen in het sommetje. En dat heb jij kennelijk gedaan :lol: Lekker met poeder blijven varen hoor ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 26 aug 2014 22:13 #545809

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Wij hebben een automatische FM200 blusser in de motorruimte hangen. Heeft geen schadelijke werking voor mens en apparatuur, en is naar ons idee ideaal in een redelijk afgesloten motorruimte.

Voor de overige (beginnende) brandjes een schuimblusser en blusdeken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 27 aug 2014 07:28 #545863

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Alfa Ursae Minoris schreef :
Poeder ... Zou je het op je motorblok laten liggen, dus niet schoonmaken nadien, dan zal ook die gaan roesten.
...

En dan maar hopen dat het poeder niet in de motor, onder, achter, etc terecht is gekomen. Dat spul komt echt overal!
En verzekering, nou wordt lastig als pas na een paar maanden de motor het niet meer doet vanwege roest, denk niet dat de verzekering dat dekt als gevolgschade van de brand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 27 aug 2014 07:30 #545864

Het grootste nadeel van poeder is dat het "inklinkt". Door trillingen wordt het poeder een massief blok (in de cilinder) wat niet meer verstuift in tijden dat het nodig is.
Zal niet de eerste keer zijn dat men met een poederblusser op een brandhaard afgaat, de knop indrukt en alleen een hoop gesis hoort.
Als BHV zeg ik..... schuim!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 27 aug 2014 07:59 #545869

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
En daarom wordt geadviseerd om de fles af en toe even te schudden. Daar voorkom je dat mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 27 aug 2014 09:32 #545888

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Alfa Ursae Minoris schreef :
Lekker met poeder blijven varen hoor ;)
Propageer jij nu drugssmokkel hier?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 27 aug 2014 10:38 #545907

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Poeder klinkt inderdaad in, o.a. door het trillen van de motor.
Dat kan je verhelpen door, een paar keer per seizoen, de blusser even op zijn kop te houden en met een kunststof hamer tegen de zijkant te slaan, daarna nog een paar keer omkeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 04 sept 2014 09:01 #548645

iedereen bedankt voor de reactie,s
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 04 sept 2014 09:07 #548649

'k Ben blij dat ik een schuimblusser had, afgelopen weekend, en nu dus weer een nieuwe. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 04 sept 2014 09:20 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandblusser 04 sept 2014 15:59 #548768

zoek er een met een slangetje eraan(dat richt makkelijker)
ik had 3 poederblussers van de action aan boord
wij hebben(ook achteraf) nooit problemen met het poeder gehad wat we in de machinekamer gespoten hadden
we hebben het toen wel gelijk de volgende dag alles gesopt

iedere blusser is beter dan geen blusser

vergeet ook de rookmelders niet,kost bijna niets maar je weet wel dat er iets aan de hand is(ook van de action)

ik had er een in de stuurkolom(open boven de motor),boven de accubank en boven de kaartentafel
groeten
Frank

pantaleimon.wordpress.com/2009...-mislukt-motorbrand/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblusser 31 mrt 2015 12:33 #611139

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Even een schopje. Onze oude blussers zijn over datum, dus willen we graag nieuwe kopen. Ik zelf zit te denken aan schuim, Maar heb geen idee hoeveel het er moeten zijn, en hoe groot precies, op een 22-voets boot. Iemand een idee?

(onze oude blussers waren van die spuitbusjes, ik heb die nooit echt vertrouwd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblusser 31 mrt 2015 14:57 #611165

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De binnenruimte van een 22 voeter is niet groot, waardoor je eigenlijk verplicht bent te blussen vanaf de ingang. Je zou zelfs deze bijna dicht kunnen doen en een 2 kg CO2 blusser naar binnen kunnen spuiten. Als het liggende delen zijn die branden, gewoon met een puts "poeieren" tegen het plafond in de richting van de brand. Nooit de kleine ruimte ingaan. Op staande delen spuiten met een schuimblusser werkt niet echt. Het schuim wat voor een afdeklaag moet zorgen blijft niet verticaal hangen. Wil je toch een schuimblusser, neem dan een vorstbestendige sproeischuimblusser.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblusser 31 mrt 2015 15:48 #611177

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Proost schreef :
De binnenruimte van een 22 voeter is niet groot, waardoor je eigenlijk verplicht bent te blussen vanaf de ingang. Je zou zelfs deze bijna dicht kunnen doen en een 2 kg CO2 blusser naar binnen kunnen spuiten. Als het liggende delen zijn die branden, gewoon met een puts "poeieren" tegen het plafond in de richting van de brand. Nooit de kleine ruimte ingaan. Op staande delen spuiten met een schuimblusser werkt niet echt. Het schuim wat voor een afdeklaag moet zorgen blijft niet verticaal hangen. Wil je toch een schuimblusser, neem dan een vorstbestendige sproeischuimblusser.
Okay, dank voor je antwoord! :)

Je raadt dus een CO2 blusser aan, 2 kilogram. Dan heb je er aan eentje genoeg denk ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblusser 31 mrt 2015 15:51 #611180

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zekers, met een puts er naast ben je wel klaar.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblusser 31 mrt 2015 16:02 #611187

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Proost schreef :
Zekers, met een puts er naast ben je wel klaar.
Mooi, gaan we die bestellen. Dank :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblusser 31 mrt 2015 18:05 #611226

wilweg schreef :
Proost schreef :
Zekers, met een puts er naast ben je wel klaar.
Mooi, gaan we die bestellen. Dank :)

2 kg blusser is 8 tot max. 10 sec. blussen.

Ik vind het moeilijk inschatten of dit genoeg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblusser 31 mrt 2015 18:33 #611240

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je niet weet hoe iets werkt is het altijd een vraagteken. Als je een vrij kleine ruimte hebt waar je beter niet in in kan komen is het beter te blussen met een middel wat niet direct afhankelijk is van de plaats waar het brand. Dat is namelijk wel het geval als je een schuimblusser of poederblusser moet gebruiken. Het is in die zin met CO2 ook niet blussen maar verdringen van zuurstof waardoor de vlam geen kans meer krijgt te branden om het maar populair te zeggen. Daar heb je voor een klein aantal M3 niet veel voor nodig.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 31 mrt 2015 18:35 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl