Wat zijn je risicopunten, met andere woorden wat moet er geblust worden? Dat is heel belangrijk om te weten.
Gas, vloeistoffen, vaste stoffen of metaalbranden? Als het enkel hout is zou ik gewoon de puts gebruiken. Voor vloeistoffen zou ik in de eerste instantie geen CO2 aanraden. (jaja ik weet het, kan wel, maar er is een gevaar dat de vloeistof wordt rondgespoten en dan heb je een groter probleem)
Als het van alles een beetje is zou ik je AFFF aanraden (liefst van een van de 'grote jongens'). Ik heb dat spul nog nooit bevroren meegemaakt (ook niet na een nachtje buiten met -9) en is een prima all-rounder. Het polimeriseert bij verhitting en vormt een soort membraam over het brandende deel wat in principe luchtdicht is. Geen schadelijke gevolgen voor mens&dier (en zeker niet zo schadelijk als verbranden
)
Poederblussers zijn inderdaad nogal nadelig voor elektronica. Eigenlijk is het gewoon een sterke oxidator die
alles laat roesten, maar omdat er in elektronica kleine draadjes zitten zijn die als eerste doorgerot. Bovendien kan het in behuizingen terecht komen waardoor je het niet kan verwijderen. Zou je het op je motorblok laten liggen, dus niet schoonmaken nadien, dan zal ook die gaan roesten.
Aan de andere kant, als je elektriciteitsbranden verwacht is poeder of CO2 weer beter dan schuim of erger een puts water erover
Dus vandaar de eerste vraag
@ allen, nog een tip voor het geval je al zeilende moet blussen.
- Blijf laag (kop onder de rook en in de verse lucht houden)
- Trek de beveiliging er niet eerder af voordat je de brandhaard kunt zien
- Zodra je de brandhaard ziet kniel je zo dat 1 knie en de tenen van 1 voet het dek raak zeg maar en het andere been met de knie in de lucht, dus voet plat op het dek. Beetje zoals
deze mesjeu in blommetjespak z`n benen heeft gepositioneerd. Het idee is namelijk dat je op die manier makkelijker achteruit kan deinzen mochten de ontwikkelingen niet zo positief zijn. Je hoofd is tamelijk laag wat wel zo prettig is voor je kieuwen en eventuele andere luchtwegen. Verder is naar voren bewegen ook makkelijk en ook zit je heel stabiel terwijl je paaltjes aan het pikken bent. Je wilt namelijk niet alle kanten opgegooid worden terwijl je je beperkte hoeveelheid blusmiddel aan het rondsproeien bent. Je wilt iedere gram van die blusser zo goed mogelijk aanwenden op zo`n moment!
- Mocht je met meerdere mensen zijn laat de roerganger de motor starten om een gunstige koers te varen (golven, wind (toevoer zuurstof en afvoer rook) in dachtig. Ook is een diesel zometeen misschien niet meer te starten door kortsluiting. Laat anderen nieuwe blussers naar voren aanvoeren, oude lege zijn prio nul en kunnen door de ruimte blijven stuiteren. Eventueel nablussen met water. Denk daarbij wel aan je scheepsstabiliteit (maar dat is wellicht een open deur).
Ben twee jaar assistent brandweer instructeur bij de KM geweest, daar werd het ook op die manier geleerd. Dus doe er je voordeel mee