Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Low friction rings

Low friction rings 23 juni 2016 11:45 #747376

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16930
Vrijwel alle grote merken verkopen low friction rings t.v.v. blokken.
Zit er veel kwaliteitsverschil in? Met name dan slijtvastheid, sterkte en hoeveelheid frictie (low of nog lower :) )
Wat zijn de do's en don'ts? Natuurlijk voor cascades te maken voor b.v. neerhouder en achterstag maar zijn ze ook geschikt om te dienen als spiblok aan de achterzijde van de boot en voor het sledeoog van de genuaschoot?
Laatste natuurlijk....waar zijn de goede goedkoop te krijgen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 23 juni 2016 12:40 #747393

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Zoals ik het zie zijn ze vooral geschikt bij toepassingen bij "kleine verplaatsingen", dus niet waar er hele lengtes lijn doorheen gaan.

Dus met name, indd, neerhouder, achterstag, infuckers...


Uiteraard gaat er met een genuaschoten wel veel lengte doorheen, maar onder spanning is het maar een klein stukje. Dus als genuablok kunnen ze zeker ook.

Als keerblok voor een spischoot zou ik ze zelf niet gebruiken en ik verwacht eigenlijk ook dat een gewoon blok daarvoor minder wrijving heeft...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 23 juni 2016 13:31 #747400

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
trotti schreef :
Zoals ik het zie zijn ze vooral geschikt bij toepassingen bij "kleine verplaatsingen", dus niet waar er hele lengtes lijn doorheen gaan.

Ik heb de KOHLHOFF versie nu redelijk lang in gebruik. Werkt prima, ook voor lange(re) lengtes. Dat maakt bij mij niets uit. We verwerken ze ook in zeilen, bijvoorbeeld als reefoog. Wat wel verschil maakt: de hoek die de lijn maakt ten opzichten van de thimble (ring) in combinatie met kracht. Heb hier met de leverancier over gesproken - die er erg veel ervaring mee heeft - en die geeft ook aan dat het goed toepasbaar is voor lijnen en toepassingen waarbij de hoek/kracht verhouding niet te scherp of te groot is. Al zijn er legio voorbeelden van zeilers, ook hier op ZF, die de thimble gebruiken met een heel scherpe hoek en veel kracht, en toch geen enkel nadeel ondervinden. Tja.

Wat sterkte betreft, een thimble van 40mm heeft een MWL van 2500kg. 60mm kan het dubbele aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 23 juni 2016 13:36 #747403

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1200
Let op dat friction rings geen echte 2:1 vertraging geven bij aantrekken ivm de wijving. Zie onderstaande linkje voor wat data.

[url]http://l-36.com/low_friction_rings.php[\url]

Persoonlijk zou ik voor constant getrimde schoten geen friction rings gebruiken.

Goed geschikt als geleide blok of om de hoek van een lijn wat te veranderen. Zeker geen 1:1 vervanging van een keerblok. Als je de ruimte en het gewicht kan hebben is het toepassen van een glij lager of kogel lager blok veel efficiƫnter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 23 juni 2016 13:38 #747404

Met gladde soepele lijnen zal dat toch wel meevallen qua warmteontwikkeling en sterkteverlies in scherpe bochten? Bij Dyneema zie ik ze veel gebruikt. Heb de 40 mm variant voor de bakstagen gebruikt (nog geen ervaring mee verder).

Ik zie de voordelen wel: goedkoper, lichter, hoge belastbaarheid en onderhoudsvrij in vergelijking met blokken-met-schijf.

Ik heb ze gewoon bij de wsj uit het schap - Rutgerson volgens mij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 23 juni 2016 13:59 #747412

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Nog een voordeel. Als je een blok kapot trekt, is de lijn los. Als je 1 van deze ringen kapot trekt (om welke reden dan ook), heb je altijd nog de dynema loop die om de ring heen zat.
Loopt waarschijnlijk niet lekker, maar is ook niet los...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 23 juni 2016 14:31 #747424

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
Nachtvlinder schreef :
Met gladde soepele lijnen zal dat toch wel meevallen qua warmteontwikkeling en sterkteverlies in scherpe bochten? Bij Dyneema zie ik ze veel gebruikt. Heb de 40 mm variant voor de bakstagen gebruikt (nog geen ervaring mee verder).

Mijn ervaring tot nu toe laat zien dat er geen problemen optreden maar ik gebruik ze niet onder een enorme hoek. Mijn maximale hoek is 90 graden. Oh wacht, ik heb er ook 1 die wel 180 graden maakt. Ook daar geen schade kunnen constateren. Krachten zijn niet heel groot. De ringen zelf zien er nog als nieuw uit, na drie jaar.
Nachtvlinder schreef :
Ik heb ze gewoon bij de wsj uit het schap - Rutgerson volgens mij

Das dan weer jammer.. :lol: :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 23 juni 2016 16:15 #747441

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16930
Redelijk positieve ervaringen dus alhoewel volgens de schema's de frictie toch wel aardig oploopt!
Gewoon gaan proberen met wat toepassingen dus en zelf kijken hoe het bevalt B)
Hoe bepalen jullie de maat? Selecteren op de lijndikte en dan de eerste overmaat of soms ook gewoon wat groter? Mits de max. belasting geen punt is natuurlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 24 juni 2016 05:04 #747504

Heb je een linkje naar die schema's?

Qua merken: zo'n ding is toch niets meer dan een geanodiseerde aluminium ring met een paar flenzen? Of is er spul wat nog minder wrijving geeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 24 juni 2016 07:31 #747518

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16930
l-36.com/low_friction_rings.php

Linkje van FKZ B)

Ik heb gezien dat sommigen gecoat zijn met teflon maar het lijkt dat de sterktes behoorlijk verschillen?
Kan iemand iets zinnigs zeggen over iets over de te kiezen maat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 24 juni 2016 08:57 #747533

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Heren zeilmakers:

Is het een idee om de RVS reefogen in de zeilen uit te voeren als een Low friction ring ?

Volgens mij een hele verbetering ten opzichte van die scherpe binnenkant van die ogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 24 juni 2016 09:20 #747542

Bij mij spelen grootte en gewicht vooral een rol in de keuze voor Low friction rings. Aan je spi schoten wil je liever een kleine lichte ring dan een groot zwaar blok als barber, zelfde bij de infucker. Deze maken beide ook relatief kleine hoeken en worden minder frequent (nog steeds erg vaak) getrimd. De neerhouder doe ik wel met normale blokken omdat deze twee uiteindes heeft. Een triple blok ordent de lijnen netter dan 3 losse ringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 24 juni 2016 09:40 #747551

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Mercurius schreef :
Bij mij spelen grootte en gewicht vooral een rol in de keuze voor Low friction rings. Aan je spi schoten wil je liever een kleine lichte ring dan een groot zwaar blok als barber, zelfde bij de infucker. Deze maken beide ook relatief kleine hoeken en worden minder frequent (nog steeds erg vaak) getrimd. De neerhouder doe ik wel met normale blokken omdat deze twee uiteindes heeft. Een triple blok ordent de lijnen netter dan 3 losse ringen.

Voor mijn Loper heb ik daarom bedacht met twee ringen te werken en dan een blok. Dan kan er een (doorlopende) lijn doorheen die aan beide kanten bediend kan worden!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 24 juni 2016 10:08 #747558

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
Spieboom schreef :
Heren zeilmakers:

Is het een idee om de RVS reefogen in de zeilen uit te voeren als een Low friction ring ?

Volgens mij een hele verbetering ten opzichte van die scherpe binnenkant van die ogen.
Lees het topic nog even goed door. Je antwoord staat er al.

Ziet er dus zo uit:

Laatst bewerkt: 24 juni 2016 10:15 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 26 juni 2016 11:16 #747839

Wij hebben ze in alu gekocht en gebruikt. Heb een hele zak in kunststof laten maken, die zijn alleen te gebruiken voor achterstag en neerhouder e.d. , voor genuaschoot heb je de alu nodig.

Ik wil wel een aantal van die kunststof gratis in een envelop opsturen, dan kun je eens proberen en kijken waar het bevalt en dan uiteindelijk de juiste ringen in alu bij de reguliere watersportzaak kopen, weet je zeker dat je op dat moment de juiste investering doet.

Ik hoor het wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 26 juni 2016 11:23 #747841

Geinig! Welke kunststof heb je gebruikt? Ben benieuwd hoeveel wrijving dus ook watmteontwikkeling dat gaat geven en hoe de kunststof daar op reageert. Bij het achterstag is de weglengte weliswaar klein, maar de krachten groot en de hoek "ongunstig"...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 26 juni 2016 12:40 #747860

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ook in kunststof de al eens eerder getoonde "Nub": greement-courant.fr/site/?page_id=192
Ik heb er twee aan boord om komende wegens eens mee te spelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 26 juni 2016 19:33 #747980

Nachtvlinder: ik weet niet helemaal meer zeker , was weer een kwaliteit slijtvaster dan pom, heb toen een aangal soorten roerlagers laten maken - zie foto. Ook zie je low friction rings op de foto - de zwarte is de alu, de witten zijn de kunststoffen. Leuk om te gebruiken etc, uiteindelijk zijn gewoon blokken wel handiger omdat je bij ringen wel regelmatig moet controleren of de knopen nog goed zitten. Voor dunne spischoten slijten de kunststoffen toch wel zeg maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Low friction rings 27 juni 2016 05:05 #748061

Netjes! Ben benieuwd hoe ze gaan bevallen.

Je kunt beter geen knopen gebruiken trouwens; betrouwbaarder, sterker en lichter is om te splitsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl