trotti schreef :
Zoals ik het zie zijn ze vooral geschikt bij toepassingen bij "kleine verplaatsingen", dus niet waar er hele lengtes lijn doorheen gaan.
Ik heb de KOHLHOFF versie nu redelijk lang in gebruik. Werkt prima, ook voor lange(re) lengtes. Dat maakt bij mij niets uit. We verwerken ze ook in zeilen, bijvoorbeeld als reefoog. Wat wel verschil maakt: de hoek die de lijn maakt ten opzichten van de thimble (ring) in combinatie met kracht. Heb hier met de leverancier over gesproken - die er erg veel ervaring mee heeft - en die geeft ook aan dat het goed toepasbaar is voor lijnen en toepassingen waarbij de hoek/kracht verhouding niet te scherp of te groot is. Al zijn er legio voorbeelden van zeilers, ook hier op ZF, die de thimble gebruiken met een heel scherpe hoek en veel kracht, en toch geen enkel nadeel ondervinden. Tja.
Wat sterkte betreft, een thimble van 40mm heeft een MWL van 2500kg. 60mm kan het dubbele aan.