Joop66 schreef :
Dat betekent dat alles wat precies volgens enige procedure gezet moet worden, daar niet voor werkt.
Ieder anker (met uitzondering van een blok beton) moet gezet worden. Of het nu een Rocna of een CQR is of wat dan ook daar tussen in. Het zetten van een anker kun je als het hard waait met alleen de wind doen, in alle andere situaties trek je het anker op de motor de grond in. Dat is geen speciale procedure.
Ik weet dat Erik nogal Bruce fan is. Ik respecteer Erik ook omdat hij een van de weinigen hier is, die onder de meest grijze omstandigheden vaart. Maar deze snap ik echt niet. Bruce heeft voor mij maar 1 echt voordeel: lage kiloprijs.
Ik ben geen groot fan hoor, dat vind ik veel te zwaar uitgedrukt. Ik geef alleen wat tegengas als men zegt dat het een waardeloos stuk ijzer is, want dat is pertinent niet waar. Ieder anker heeft zijn voordelen en zijn nadelen, het perfecte anker bestaat niet. Het is maar net wat je zoekt. Uiteindelijk is het alleen maar de houdkracht wat telt, de rest is allemaal bijzaak. De grote kracht van een Bruce is dat deze, mits goed ingegraven, op een absurd korte scoop kan liggen. Op een krappe ankerplaats is dat van onschatbare waarde. Op de Bruce die ik heb kan ik met windje 6 nog wel op een scope van 1:2 liggen, dat hoef je met een Rocna of Spade niet te proberen, die dingen brken gelijk uit door de vorm van hun schacht. Net als alle andere zaken aanboord is een anker een compromis met voors en tegens. Vandaar mijn samenvatting: slechte ankers bestaan niet, te kleine wel. Super ankers bestaan ook niet, goede marketing wel.
Maar Erik, als ik me niks moet aantrekken van testen, wat dan wel? Want de n=1 verhalen van schippers heb je ook niks aan. Anecdotisch bewijs wordt niet gezien als heel robuust.
Ieder anker gedraagd zich anders, geen enkel anker kun je zonder nadenken overboord knikkeren met een zooitje lijn of ketting er achteraan en er dan op rekenen dat je ligt als een huis. Een anker moet je leren kennen, een test neemt daar niets van mee. De meeste testen kijken alleen maar naar kg per kg vergelijk en dat is zo ongeveer het meest waardeloze criteria waar je naar kunt kijken.
Een goede test waar je gedegen conclusies uit kunt trekken zou vele tienduizenden ankerbeurten inhouden. Geen enkele ankertester heeft dat ooit gedaan of zal dat ooit gaan doen, zelfs de beroemde Penelope youtuber niet.
Om een oordeel over een anker te geven moet je deze testen op modder, zand, klei, schelpen, grind en rotsen, iedere test moet je dus op 6 verschillende bodems testen. Een klein anker gedraagd zich heel anders als een medium of een groot anker. Je moet iedere test dus ook nog eens 3 of 4 maal herhalen met hetzelfde anker in een verschillende maat. Dan zit je al aan 24 testen. Dit dan nog eens herhalen met alleen lijn, een loodlijn, een korstukje ketting met de rest lijn, een langer stukje ketting met de rest alleen lijn, volledig ketting. Dan zit je op 120 testen. Dit dan nog eens herhalen met een scope van 1:2, 1:2.5, 1:3, 1:5, 1:7 en 1:10 en je hebt al 720 testen. Dan nog eens herhalen op een waterdiepte van 2m, 5m, 10m, 20m en je zit al op 2880 testen. Dan nog eens herhalen in vlak water, een beetje golfslag en flinke golfslag en je hebt 8640 testen te pakken, dan nog eens herhalen met stilstaand water, langzaam stromend water en hard stromend water en we komen op 25920 tests. Iedere test moet je minimaal 5 keer doen, maar beter 10 keer om er echt een conclusie aan te kunnen hangen. Je hebt het dus over 260.000 tests per anker soort.
Laten we er eens vanuit gaan dat een test 30 minuten in beslag neemt, dan hebben we het over 130.000 uur werk. Als je ook nog eens wilt weten hoe de combinatie zich gedraagd in een getij richtingsverandering dan heb je het over enkele uren per test in plaats van 30 minuten. Als je 80 boten tegelijkertijd zou gebruiken ben je een jaar voltijd bezig om de 30 minuten tests uit te voeren, niemand heeft dat ooit gedaan of zal dat ooit doen, al helemaal niet voor 10 verschillende ankers. Doe je het niet systematisch op deze manier, dan is een test niet veel meer waard als jouw mening, mijn mening of de mening van Koos.
De vraag welk anker het beste is heeft simpelweg geen beantwoord. Het is hetzelfde als vragen welke diesel motor of welk zeildoek het beste is.
De schrijver die het topic nieuw leven in geblazen heeft heeft voor zichzelf al een keuze gemaakt en vraagt om een bevestiging. Het enige wat ik kan zeggen is dat het geen slechte keus is en mijn advies (n=1) is om het gewoon te doen.